FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Kristen nestekjærlighet på sitt beste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kristendom
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 20 09 11 14:45    Tittel: Kristen nestekjærlighet på sitt beste Svar med Sitat

Ja, det må vel være kristen nestekjærlighet på sitt beste dette...
http://www.vl.no/verden/pat-robertson-alzheimer-er-gyldig-skilsmissegrunn/
Belisarius
Generalmajor

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 20 09 11 22:08    Tittel: Svar med Sitat

De kristne frikirkene og miljøene rundt disse er en trussel mot F&U, innovasjon, kreativitet, vitenskap, demokrati og ikke minst fornuften i USA. En del av disse gjør seg gjeldende i Tea-Party bevegelsen dessverre.

Disse er like farlige som femtekolonistene på venstresiden.

mvh

Belisarius
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 21 09 11 02:03    Tittel: Svar med Sitat

TV-predikanten har vel tenkt som så at hvis nåværende kone får Alzheimer må hun kastes ut for å gjøre plass til den neste.
Det er egoistens versjon av neste-kjærlighet. Twisted Evil
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 08 10 11 15:09    Tittel: Re: Kristen nestekjærlighet på sitt beste Svar med Sitat

dbx1245 skrev:

Pastoren må tydeligvis være inspirert av sosial-darwinisme. Useriøst utspill.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 19 07 12 09:14    Tittel: Svar med Sitat

Mer kristen nestekjærlighet:
http://www.vl.no/samfunn/religiose-vil-frelse-breivik-/

Hva er vitsen med å frelse en som allerede er kristen? ABB sier jo selv at han er kristen og kjemper for de kristne verdiene.
Arild Holta
Menig
Menig

Ble Medlem: 12 Mai 2008

InnleggSkrevet: 22 07 12 17:39    Tittel: Re: Kristen nestekjærlighet på sitt beste Svar med Sitat

dbx1245 skrev:

"Uttalelsen har skapt oppstandelse både i kristne og medisinske miljøer."

Det er altså på tvers av generell kristen tenkning.

Så hvorfor tankefeilen generalisering? For det er vanskelig å tolke uttalelsen din på en annen måte enn at den kristne nestekjærligheten er noe som er ganske "skrudd". Om tolkningen min er rett: Er det fordi du er kristendomshater og forblindet av hat at du ikke klarer å være faktaorientert og logisk?
Arild Holta
Menig
Menig

InnleggSkrevet: 22 07 12 17:41    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
TV-predikanten har vel tenkt som så at hvis nåværende kone får Alzheimer må hun kastes ut for å gjøre plass til den neste.
Det er egoistens versjon av neste-kjærlighet. Twisted Evil

Tillegging av motiv er også logikkfeil. Om du da ikke er synsk og leser tankene hans...
Arild Holta
Menig
Menig

InnleggSkrevet: 22 07 12 17:44    Tittel: Svar med Sitat

dbx1245 skrev:

Hva er vitsen med å frelse en som allerede er kristen? ABB sier jo selv at han er kristen og kjemper for de kristne verdiene.

Hva er vittsen med usaklig driting på kristen tro? Siden jeg har nevnt to logikkfeiler allerede, så kan dere jo finne ut selv hva slags logikkfeil dette var. Det er flere måter å klassifisere det, så det finnes flere svar.
Arild Holta
Menig
Menig

InnleggSkrevet: 22 07 12 17:52    Tittel: Svar med Sitat

Dersom det er en plage for den ene ektefellen å leve med den andre, så må vel den plagede få slippe? Og da sikter jeg til at den med Alzheimer kan finne det forferdelig å måtte forholde seg til en fremmed person, ektefellen, hele tiden.

Vel, jeg ville nok ikke skilt meg. Så lenge det er liv er det håp. Men hadde hun ikke taklet "fremmede" meg, så måtte jeg kanskje måttet forholdt meg til at hun kunne ha taklet noe annet bedre. Man kan jo ikke vokte natt og dag på mennesker som vil komme seg bort fra sin "femmede" ektefelle og fra sitt "fremmede" hjem.

Det er veldig lett å forenkle en så kompleks problemstilling. Spesielt om man hater kristne. Da kan billige argument være greie å bruke.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 23 07 12 17:51    Tittel: Re: Kristen nestekjærlighet på sitt beste Svar med Sitat

Arild Holta skrev:
dbx1245 skrev:

"Uttalelsen har skapt oppstandelse både i kristne og medisinske miljøer."

Det er altså på tvers av generell kristen tenkning.

Så hvorfor tankefeilen generalisering? For det er vanskelig å tolke uttalelsen din på en annen måte enn at den kristne nestekjærligheten er noe som er ganske "skrudd". Om tolkningen min er rett: Er det fordi du er kristendomshater og forblindet av hat at du ikke klarer å være faktaorientert og logisk?

Hvorfor klarer du aldri å holde deg til saken? Hvorfor må du alltid diskutere person?
Selvsagt forakter jeg kristendommen. Jeg forakter andre religioner også. Alle religioner som inneholder dritt om annerledestroende og rakker ned på ikke-troende slik kristendommen gjør, fortjener selvsagt ikke respekt. De fortjener kun kritikk og forakt. Jeg er derimot ikke forblindet av hat, jeg er faktaorientert og logisk, selv om du ikke evner å forstå det.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 23 07 12 17:53    Tittel: Svar med Sitat

Arild Holta skrev:
dbx1245 skrev:

Hva er vittsen med usaklig driting på kristen tro? Siden jeg har nevnt to logikkfeiler allerede, så kan dere jo finne ut selv hva slags logikkfeil dette var. Det er flere måter å klassifisere det, så det finnes flere svar.

Kunne jo vært en ide om du lærte deg hva logikk betyr før du bruker ordet...
Du er vel heller ikke den rette til å påpeke usakelighet, du som heller debatterer person og ikke sak...
Arild Holta
Menig
Menig

InnleggSkrevet: 27 07 12 03:06    Tittel: Svar med Sitat

Dersom personen utfører logikkfeil, så kan jeg påpeke det for å rette opp debatten. Forstår jeg deg rett så mener du det er logikkfeil eller usaklighet å påpeke at du begår logikkfeil. Det er jeg uenig i.

Ingen ting tydet imidlertid på at du forholdt deg til logikkfeilene jeg påpekte. Ignorerer man å rette opp, så skader man sannhetsinnholdet i debatten. Debatten blir uredelig.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 27 07 12 11:42    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fant ingen logikkfeil. Du viser derimot til fulle at du ikke klarer å lese eller forstå hva jeg skriver, uten å legge til hva du tror jeg har skrevet, men som overhodet ikke står der. Feilkoblingen finnes dermed kun i ditt hode og ingen andre steder.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 16 12 12 20:51    Tittel: Svar med Sitat

Mer kristen nestenkjærlighet:
http://www.vl.no/troogkirke/hedninger-kupper-kristen-adventssang/

Kristne har selv stjålet den hedenske julefeiringen og gjort den til sin, så disse kan egentlig bare holde kjeft. Kristne har også til alle tider stjålet sanger fra andre og satt kristen tekst til, så at andre tar kristne melodier og setter humanistisk tekst til er bare svar på tiltale. Såpass får de finne seg i. At noen tar en eksisterende melodi og skriver ny tekst til den, er ikke noe plagiat.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 27 12 12 12:15    Tittel: Svar med Sitat

Enda mer kristen nestekjærlighet og godhet:
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/12/26/homoekteskap-er-forbrytelse-mot-menneskeheten

"Homoekteskap er en forbrytelse mot menneskeheten".
Nei, det er derimot religion som er en forbrytelse mot menneskeheten.
Det er naturlig at en viss andel av et samfunn er homofile, slik er det i naturen og slik er også mennesker. Det finnes homofile dyr blant så å si alle arter på jorda, og siden mennesket også er en dyreart, finnes homofile også hos oss. At ikke alle kan få barn, er antakelig en av naturens måter å regulere bestanden på. Religiøse og særlig kristne har til alle tider forlangt at alle andre skal underkaste seg deres regler, selv om vi ikke tror på det samme som dem. Nå er det på tide at andre krefter tar over og forteller de religiøse hvor skapet skal stå og at menneskefiendtligheten deres ikke lengre godtas!
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 28 12 12 02:57    Tittel: Svar med Sitat

dbx1245 skrev:
(...) Nå er det på tide at andre krefter tar over og forteller de religiøse hvor skapet skal stå og at menneskefiendtligheten deres ikke lengre godtas!

Ekteskapet stod støtt der det stod før nåværende regjering "ommøblerte" for å ivareta en liten, men svært høyrøstet og kravstor gruppes særinteresser. Følgeskader har allerede kommet til syne, for eksempel brudd på atikkel 7 punkt 1 i FNs Barnekonvensjon:
Sitat:
Artikkel 7
1. Barnet skal registreres umiddelbart etter fødselen og skal fra fødselen
ha rett til et navn, rett til å erverve et statsborgerskap, og, så langt
det er mulig, rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem.
Og dette mener jeg ikke utifra et religiøst standpunkt (jeg er ikke religiøs), men av hensyn til de som er aller mest avhengige av best mulige forhold; barn. Barn har best av å leve og vokse opp sammen med sine biologiske foreldre. At det finnes enkelte unntak er ikke tilstrekkelig grunn til å forkaste den mest naturlige hovedregel - slik det også er i dyreverdenen.

Se også innlegg på Verdidebatt. Det er ikke mitt innlegg, men forfatteren peker på svært problematiske sider ved den nye praksis.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 28 12 12 15:02    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
dbx1245 skrev:
(...) Nå er det på tide at andre krefter tar over og forteller de religiøse hvor skapet skal stå og at menneskefiendtligheten deres ikke lengre godtas!

Ekteskapet stod støtt der det stod før nåværende regjering "ommøblerte" for å ivareta en liten, men svært høyrøstet og kravstor gruppes særinteresser. Følgeskader har allerede kommet til syne, for eksempel brudd på atikkel 7 punkt 1 i FNs Barnekonvensjon:
Sitat:
Artikkel 7
1. Barnet skal registreres umiddelbart etter fødselen og skal fra fødselen
ha rett til et navn, rett til å erverve et statsborgerskap, og, så langt
det er mulig, rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem.
Og dette mener jeg ikke utifra et religiøst standpunkt (jeg er ikke religiøs), men av hensyn til de som er aller mest avhengige av best mulige forhold; barn. Barn har best av å leve og vokse opp sammen med sine biologiske foreldre. At det finnes enkelte unntak er ikke tilstrekkelig grunn til å forkaste den mest naturlige hovedregel - slik det også er i dyreverdenen.

Se også innlegg på Verdidebatt. Det er ikke mitt innlegg, men forfatteren peker på svært problematiske sider ved den nye praksis.

Det står "rett til å kjenne sine foreldre". Det står ikke "rett til å kjenne sitt biologiske opphav". Foreldre kan altså være andre enn de som er deres biologiske opphav. Det står heller ikke at foreldre må være av ulike kjønn.
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 31 12 12 03:32    Tittel: Svar med Sitat

dbx1245 skrev:
Det står "rett til å kjenne sine foreldre". Det står ikke "rett til å kjenne sitt biologiske opphav". Foreldre kan altså være andre enn de som er deres biologiske opphav. Det står heller ikke at foreldre må være av ulike kjønn.

Vel, den opprinnelige betydningen av ordet foreldre er "de som var før (meg)". At det også er et juridisk begrep endrer ikke på det faktum at et barn alltid er resultatet av en biologisk prosess med "input" fra en mor og en far. Foreldre er "de som kom før barnet"; barnet er foreldrenes etterkommer (avkom).
Og den biologiske mor er særdeles viktig, og barnet skal ikke - unntatt i "exceptional circumstances" - skilles fra henne.
Sitat:
The child, for the full and harmonious development of his personality, needs love and understanding. He shall, wherever possible, grow up in the care and under the responsibility of his parents, and, in any case, in an atmosphere of affection and of moral and material security; a child of tender years shall not, save in exceptional circumstances, be separated from his mother.
(Link til pdf-dokument)
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 21 01 13 15:13    Tittel: Svar med Sitat

Sjelden jeg blir slettet fra blogger så fort som jeg har opplevd denne gangen...
Her gikk det unna på få minutter!
http://stasunniva.blogspot.no/2013/01/fordi-hvert-eneste-menneskeliv-er.html

Og det bare fordi jeg sa sannheten om "nestekjærligheten" deres og at de nekter kvinner abort og heller vil at kvinnene skal ha det miserabelt og kanskje dø i stedet. Så mye for "nestekjærligheten"... Og ytringsfrihet er et fremmedord der i gården! Der vil de bare ha "kyss, klapp og klem" og at alle skal være enige med dem. Kritikk tåles ikke. Nesten hakket verre enn kristenblogger, for der får jeg stort sett svare for meg et par dager før jeg blir slettet. Enkelte muslimblogger også, forresten. Angrer på at jeg ikke tok kopi av innlegget først, men regnet jo med såpass nestekjærlighet fra dem at det ble stående en stund... Men der tok jeg feil, gitt!
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 25 11 13 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Enda et eksempel på kristen "nestekjærlighet" og ikke minst griskhet:
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread453134/

Svindel, kaller jeg slikt. Og ikke minst når jeg vet hvem som står bak denne kanalen og at han tidligere er dømt til fengsel i forbindelse med konkurser:
http://www.hegnar.no/publikasjoner/article58644.ece
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kristendom Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet