FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Eldreomsorgen

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Hva slags middag bør de eldre på institusjon få ?
Ferdigmat fra storkjøkken.
10%
 10%  [ 1 ]
Nylaget mat som blir lagd på stedet.
90%
 90%  [ 9 ]
Antall stemmer : 10

Av Innlegg
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 05 09 11 15:38    Tittel: Eldreomsorgen Svar med Sitat

Forrige uke kom det frem i mediene hvordan situasjonen er på mange pleie/sykehjem når det gjelder maten som blir servert.
Fjordland er en av hovedleverandørene av middag ved siden av alle sentralkjøkken som lager opp mat til flere institusjoner.
10 - 15 år tilbake jobbet jeg som kjøkkensjef ved et aldershjem hvor all mat ble lagd fra bunnen av med unntak av enkelte ferdigprodukter samt supper og sauser på pose.
Middagen var dagens høydepunkt for de aller fleste beboerne og de fikk nylagd god middag hver dag.

Idag jobber jeg ved et annet sykehjem hvor det er storkjøkkenproduksjon og all mat blir lagd etter en 8 ukers meny.
Det går i ferdigmat og frosne grønnsaker som blir vakuumpakket og oppbevart på kjøle / frys.
Smaken på denne maten er ganske flau om jeg skal si det mildt og da tenker jeg og på disse andre sykehjem hvor det blir servert storindustrimat oppvarmet i micro.
Dette er en bakdel av innstramming innen økonomien, med færre ansatte som igjen ikke har den tid det trengs for å lage ferdig mat fra bunnen av.

Skal det være slik at de eldre som er beboere på disse hjemmene samt beboere i omsorgsboliger må leve sine siste år med denne ferdigmaten ?
God mat er en av forutsetningene for bl.a økt trivsel !
Må det være slik stykkpris på de eldre ?
Skal de ikke kunne få en verdig avslutning på livet mens de oppholder seg på disse institusjonene / boligene ?
Dette gjelder både privatiserte og kommunale hjem / boliger.
Man har i en årrekke hørt politikerne snakke og diskutere eldreomsorg og da i hovedsak plassmange, mangel på pleiere m.m, men ikke før nå har det kommet frem dette med maten de blir servert og det var jammen på tide.
Men, hjelper det noe ? Neppe.
Må si jeg gruer meg for den dagen jeg selv skal eller må på en institusjon og håper i det lengste at jeg slipper.
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 10 09 11 10:27    Tittel: Re: Eldreomsorgen Svar med Sitat

Nebulah skrev:
Forrige uke kom det frem i mediene hvordan situasjonen er på mange pleie/sykehjem når det gjelder maten som blir servert.
Fjordland er en av hovedleverandørene av middag ved siden av alle sentralkjøkken som lager opp mat til flere institusjoner.
10 - 15 år tilbake jobbet jeg som kjøkkensjef ved et aldershjem hvor all mat ble lagd fra bunnen av med unntak av enkelte ferdigprodukter samt supper og sauser på pose.
Middagen var dagens høydepunkt for de aller fleste beboerne og de fikk nylagd god middag hver dag.

Idag jobber jeg ved et annet sykehjem hvor det er storkjøkkenproduksjon og all mat blir lagd etter en 8 ukers meny.
Det går i ferdigmat og frosne grønnsaker som blir vakuumpakket og oppbevart på kjøle / frys.
Smaken på denne maten er ganske flau om jeg skal si det mildt og da tenker jeg og på disse andre sykehjem hvor det blir servert storindustrimat oppvarmet i micro.
Dette er en bakdel av innstramming innen økonomien, med færre ansatte som igjen ikke har den tid det trengs for å lage ferdig mat fra bunnen av.

Skal det være slik at de eldre som er beboere på disse hjemmene samt beboere i omsorgsboliger må leve sine siste år med denne ferdigmaten ?
God mat er en av forutsetningene for bl.a økt trivsel !
Må det være slik stykkpris på de eldre ?
Skal de ikke kunne få en verdig avslutning på livet mens de oppholder seg på disse institusjonene / boligene ?
Dette gjelder både privatiserte og kommunale hjem / boliger.
Man har i en årrekke hørt politikerne snakke og diskutere eldreomsorg og da i hovedsak plassmange, mangel på pleiere m.m, men ikke før nå har det kommet frem dette med maten de blir servert og det var jammen på tide.
Men, hjelper det noe ? Neppe.
Må si jeg gruer meg for den dagen jeg selv skal eller må på en institusjon og håper i det lengste at jeg slipper.

Problemet med dagens system er at det ikke er konkurranse. Når det er statsmonopolkapitalismen som gjelder, er den enkelte institusjon økonomisk uavhengig av brukernes trivsel. Man er ikke avhengig av feedback fra brukerne, har ingen incentiver om å etterkomme brukernes behov og interesser. Alt bygger på den idealismen som folk har innenfor systemet. Med konkurranse vill man fått denne idealisme + økonomisk avhengighet av brukerne, incentiver og ansvarlighet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 08 10 11 15:14    Tittel: Svar med Sitat

"Nylaget mat som blir lagd på stedet" så klart. De eldre har rett på en skikkelig og verdig behandling. De skal ha rett til å leve sine siste år med verdighet.
Nebulah
Major
Major

InnleggSkrevet: 10 10 11 12:25    Tittel: Svar med Sitat

Dødsengelen skrev:
"Nylaget mat som blir lagd på stedet" så klart. De eldre har rett på en skikkelig og verdig behandling. De skal ha rett til å leve sine siste år med verdighet.

Enig, men da må privatiseringen og sentraliseringen av kjøkkenet bort. Det finnes kjøkken på ethvert alder/pleiehjem....utstyret står der.
Tror ikke det har noe med konkurranse å gjøre, men et resultat av feilslått politikk over hele fjøla...
Nebulah
Major
Major

InnleggSkrevet: 19 10 11 11:42    Tittel: Svar med Sitat

Maten blir nå også veid og vakuumpakket porsjonsvis.
120 gram kjøtt
60 gram grønnsaker
80 gram poteter

Esther på rom 1 veier 110 kg og spiser mye mer enn Olava på rom 2 som veier kun 55 kg, men Esther får kun sin oppmålte / oppveide porsjon.

Kveldsmaten serveres kl 17:00 og frokosten 08:00, men hvis Esther blir sulten igjen kl 20:00 får hun ingenting og må nøye seg med litt sjokolade som hun har kjøpt selv.

Kl 20:00 begynner kveldstellet slik at den underbemannede pleierstaben kan få alle i seng tidsnok før nattevakten kommer på jobb.
Kl 05:30 starter morgenstellet slik at all skal være ferdig til frokosten serveres.
Ergo må de enten de vil eller ei vekkes for å få sitt daglige morgenstell og når det er ferdig må enkelte vente opptil 2 timer på frokosten.

Politikerne besøker gjerne enkelte alders / pleiehjem før hvert valg og får da se det ledelsen vil de skal se. De får aldri eller meget sjelden sett baksiden !

Systemet er blitt så pill råttent at det er skammelig og mange ledere ved disse hjemmene burde faktisk blitt anmeldt for mishandling av de eldre !!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet