FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

 
 HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Europas skam – de hvite kristne slavene!

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Belisarius
Generalmajor


Ble Medlem: 27 Feb 2008
Innlegg: 5071

InnleggSkrevet: 02 03 09 22:15    Tittel: Europas skam – de hvite kristne slavene! Svar med Sitat

Europas skam – de hvite kristne slavene!


Innledning

Omtrent i det samme tidsrommet som europeerne begynte på de store oppdagelsene, startet også et langt og mye mørkere kapittel i europeernes historie; den muslimske piratvirksomheten og slavehandelen med kristne hvite. Jeg skal i denne artikkelen belyse hvorfor vi plutselig fikk en enorm økning i piratvirksomheten fra den islamske verdens side. Videre skal jeg også se på livet under slaveriet, og omfanget av slavehandelen.


Historisk bakgrunn

I tidsrommet 1500-1800 omtrent da europeerne startet de store oppdagelsene får vi en tilnærmet eksplosiv økning i piratvirksomhet og angrep mot europeere både til havs og til lands. En sterk økning i piratvirksomheten ser vi særlig fra en del av verden; i bystatene fra Marokko til Libya, i området som på den tiden gikk under betegnelsen Barbarikysten, eller bare ”Barbaria”. De store hovedsentrene for slavehandelen lå i byer som Salé i Marokko, Tunis, Algers og Tripoli. Barbaresk-statene var igjen underlagt sultanen i tyrkiske Konstantinopel.

Hvorfor fikk vi så denne kraftige økningen i denne virksomheten akkurat i dette tidsrommet? Professor Robert Davis ved Det statlige Universitetet i Ohio, som har forsket på den hvite slavehandelen, mener at denne virksomheten ikke bare var motivert av å nære seg ved slavehold, løsepenger; men vel så mye et hevnmotiv. Han mener at denne virksomheten henger sammen med den spanske Reconquista, hvor alle muslimer ble kastet ut fra den iberiske halvøy i 1492. Han mener at dette skapte sinne i den arabiske verden, i tillegg hadde de også korstogene friskt i minne. Dette kan ha gitt dem et hevnmotiv, og angrepene mot den kristne verden kan ses på som en jihad. På dette tidspunktet var også de europeiske maktene sine mariner for svake til å ta opp kampen mot piratene. Og det var derfor nesten fritt frem for de muslimske piratene. Hvor omfattene denne slavehandelen var i perioden 16-17 århundre forklarer Davis ved at i dette tidrommet gikk det flere hvite slaver over Middelhavet enn over Atlanterhavet.

Det mest skremmende er antallet slaveraid og omfanget/størrelsen på dem. De fleste av slavene ble tatt fra skip, men de organiserte også store angrep på byer; særlig langs kysten av Italia. Italia var det mest populære målet, og særlig øyen Sicilia, pga nær avstand til Tunis. På den andre siden hadde heller ingen av disse byene noen hersker som kunne stable på beina/organisere et vellykket forsvar av byen/ene.

Pirater plyndret Vieste sør i Italia i 1554, hvor de f.eks tok så mange som 6000 fanger. Algeriske pirater gjorde i 1544 i et stort raid mot Napoli og tok kanskje så mange som 7000 slaver. Disse enorme slavefangstene var periodevis med på å drive ned prisene på hvite slaver; faktisk så lavt at du omtrent kunne bytte en kristen slave mot en løk. Spania led også under store angrep. Etter et raid i 1566 ble 4000 menn, kvinner og barn tatt.

Når store flåteformasjoner dukket opp i horisonten, skapte det enorm frykt og kunne få hele befolkninger i små kyststeder til å flykte innover i landet, noe som kunne tømme hele kyster for befolkning. I 1566 seilte en stor flåte med 6000 tyrkere og sjørøvere opp hele Adriaterhavet og landet i byen Fracaville. Myndighetene kunne ingenting gjøre, intet annet enn å evakuere befolkningen, hvilket la et området på over 500 kvadratkilometer åpent for tyrkerne. Landsbyer hele veien opp til Serracapriola var dermed åpen. Dersom man så piratskip nærme seg kysten, fikk frykten folk ofte til å flykte til den nærmeste byen. Robert Davis mener ikke alltid at dette var den beste strategien.



Mer enn en middelstor by, ovefylt med flyktninger, kunne ikke stå imot et frontalangrep fra flere hundre sjørøvere og deres re'is (sjørøverkaptein som jobber på oppdrag for myndigheter), som ellers måtte lete et utall steder etter slaver langs kysten eller oppe i fjellene, kunne nå finne tusenvis samlet på et sted.

Piratene kom ofte igjen og igjen for å plyndre i de samme områdene. Til forskjell fra et stort antall små raid, led den Calibriske kyst under et stort antall stor-skala organiserte raid i løpet av en 10-års periode. Så mange som 700 ble tatt til fange i et enkelt angrep i 1636, 1000 i 1639, og 4000 i 1644. I løpet av hele det 16-17 århundre hadde piratene nesten-permanente baser på øyene Ischia og Procida. Praktisk talt midt inne i munnen av Napolibukten, hvorfra de angrep all handelstrafikk.

I landlige raid gjorde de muslimske sjørøverne også poeng av å vandalisere kirker. Ofte stjal de kirkeklokkene, ikke bare fordi metallet var mye verdt, men også for å stilne den distinkte lyden av kristenheten.

Vanlige former for angrep var å operere i mindre grupper, gjerne noen få skip som opererte i "stealth", også å angripe om natten mens folk lå og sov i sengene sine ”fredelig og nakne i sengene sine.” Denne formen for praksis gav grunnlaget for det moderne Sicilianske uttrykket, pigliato dai turchi, ”tatt av tyrkerne”, som betyr å bli tatt i et overraskelsesangrep mens du sover eller er distrahert.

Konstante angrep hadde en høy kostnad. Kvinner var lettere å ta enn menn, og enkelte kystområder kunne kjapt miste hele deres reproduserende del av befolkningen. Fiskere ble også redde for å dra ut på havet, og ville stort sett bare seile i konvoier. Tilnærmet gav italienere opp store deler av kysten sin. Professor Davis forklarer i sin bok Christian Slaves, Muslim Masters:White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast, and Italy, 1500–1800 (Palgrave Macmillan) at ved slutten av det 17-århundret, ” den italienske halvøy hadde vært offer for Barbari sjørøvere gjennom to århundrer eller mer, og befolkningen hadde trukket lengre innover i landet opp i fjellene i fjellandsbyer, eller til større byer som f.eks Rimini, forlatt tidligere befolkede områder langs kysten; gjerne på flere mil til vagabonder/omstreifere og plyndrere.

Ikke før på 1700-tallet, var italienerne i stand til å stå i mot stor-skala angrep, men piratvirksomheten fortsatte fremdeles ukontrollert til sjøs. Prof. Davis tror at piratvirksomheten forårsaket at Spania og særlig Italia vendte bort fra sjøen og deres sjøfartstradisjoner med handel og navigasjon gikk tapt, med fatal/ødeleggende effekt. For den iberiske halvøy representerte det 17-århundret en mørk periode hvor de spanske og også de italienske samfunn fremstod som skygger av hva de hadde vært tidligere, i deres gyldne alder.

Noen arabiske pirater var også dyktige sjømenn, og terroriserte kristne tusenvis av mil unna. I et spektakulært raid mot Island I 1627 tok de nærmere 400 fanger. Selv ikke norske sjømenn slapp unna. Man mener at så mange som kanskje 1000 av 2000 sjømenn med nordisk opphav som ble satt i tyrkeri var norske.
Vi ser gjerne på Storbritannia som en sjømakt i denne perioden, men gjennom hele det 17-århundret opererte arabiske pirater helt ukontrollert i også britiske farvann; de seilte til og med opp Themsen hvor de plyndret kystbyer. I løpet av bare tre år, fra 1606 til 1609 innrømmer den britiske marine å ha mistet ikke mindre enn 466 britiske og skotske handelsskip til algeriske sjørøvere. Siden midten av 16-tallet drev britene den trans-atlantiske handelen med svarte, men mange av dem ble selv de arabiske slavehandleres eiendom.

Livet under slaveriet

Strandhugg kunne være svært så suksessfulle, men det innebar en større risiko enn til sjøs. Kapring av skip var derfor hovedkilden til de hvite slavene. Til forskjell fra deres ofre, hadde sjørøverskipene to fremdriftsmidler galeislaver ved årene og seil. Det betyr at de kunne ro opp til hvilket som helst seilende skip og angripe når det passet dem.

En relativt stort handelsskip kunne inneholde 20 eller flere sjømenn, i god fysisk form, til å holde ut noen år på en galei, og passasjerer om bord kunne være lønnsom for løsepenger. Adelsmenn og rike handelsmenn var også attraktive, det samme var jøder som kunne sette opp en betydelig premie for co-religiøse. Geistlige av høy rang var også lønnsomme fanger fordi Vatikanet alltid ville betale en hvilken som helst pris for dem for å holde dem ute av hendene på de vantro.

For å prøve å avlede/lure piratene, hadde ofte passasjerene på seg fattigslige klær under håp om at de ville sende et lavere beløp som krav til familiene deres. Denne innsatsen ville være bortkastet dersom piratene torturerte kapteinen for informasjon om passasjerene.

Det var også vanlig å kle menn nakne, blant annet for å undersøke klærne, se etter verdigjenstander, og se etter om omskårede jøder var forkledde som gentlemen. Dersom piratene var i mangel av slaver på galeiene sine, kunne det hende at de satt de nyfangede i direkte arbeid; men vanligvis ble de fanget og satt i bur for reisen hjemover. De ble pakket inn filt, slik at de nesten ikke kunne bevege seg, og mange døde før de nådde havnen.

Noe som var vanlig blant piratene var å paradere gjennom gatene med de nyfangede kristne slavene, slik at folk kunne spotte og håne dem. På slavemarkedet ble menn tvunget til å hoppe opp og ned for å bevise at de ikke var svakelige. Kjøpere bad dem ofte også om å kle seg nakne for å se om de var friske. Også for å vurdere den seksuelle verdien av både menn og kvinner. Hvite konkubiner hadde høy verdi, og det fantes også en betydelig homoseksuell undergrunn som så sin interesse i slavekapitalen. Kjøpere som håpet på å gjøre stor profitt på slaver, da særlig de litt runde sjekket øreflippene etter tegn på hull, noe som var en indikasjon på velstand. Det var også en kjent sak å sjekke de fangedes tenner for å se om han ville kunne overleve på en tøff slavediett. Pasjaen eller herskeren av området fikk også en viss prosentandel av slavene som en form for inntektsskatt. Disse var alltid menn, og ble myndighetens eiendom i stedet for privat eiendom.



Til forskjell fra privateide slaver, som vanligvis fulgte i fotsporene til sine mestere, bodde disse slavene i de såkalte bagnos som pasjaens offentlige bad gikk under navnet som. Det var også en kjent sak at slavene fikk barbert hodet og bort skjegget i full offentlighet; dette som en ekstra ydmykelse, i en tid da hårpryd og hår i ansiktet var en viktig del av en manns identitet.


De fleste av de offentlige slavene tilbrakte resten av livet sitt som galeislaver, og det er vanskelig å forstille seg det miserable livet som de levde. Menn satt lenket tre, fire, eller fem til en åre, hvor også deres ankler var lenket sammen. Roere forlot aldri årene, og i den grad de sov noe, så sov de på benkene som de satt på. Slavene kunne dytte hverandre, komme forbi hverandre på en rekke slik at de kunne komme frem til hullet i siden på galleien, men ofte var de for utmattet, eller for demotiverte til å flytte seg, og lurte seg selv til å sitte der de satt. De hadde heller ingen beskyttelse mot den brennende Middelhavssolen, og deres slavedriver flådde av dem huden av deres allerede utpinte rygger med slavedrivernes favorittredskap, en strukket oksepenis, også kalt oksepisken. De hadde heller ingen mulighet til å flykte eller bli reddet. En galeislaves jobb var å arbeide seg til døde – vanligvis i et raid for å fange flere stakkare til å bli et vrak som han selv – og livet kunne ende når som helst. Slavemesteren hev ham over bord ved det minste tegn til alvorlig sykdom.

Når piratflåten lå i havnen, levde fangene i ”bagnoen” og gjorde hva som helst krevende, farlig eller utmattende arbeid som pasjaen satt dem til å gjøre. Det var vanligvis snakk om steinhugging eller bæring av forskjellig, også avmudring i havnebassenget eller tungt anleggsarbeid. Slavene i den tyrkiske sultanens flåte, hadde ikke en gang denne variasjonen. De var ofte på sjøen for flere måneder av gangen, og var lenket til deres åre selv inne i havnen. Skipene deres var deres livslange fengsel.

Andre slaver i Barbaria hadde langt mer varierte jobber. Ofte gjorde de husarbeid eller jordbruksarbeid, mer lik det vi forbinder med amerikansk slaveri, men de som hadde ferdigheter ble ofte leid ut av deres eier. Noen slavemestere slapp slaver løs om dagen med ordre om å returnere med en bestemt sum penger på et tidspunkt av dagen, ellers fikk de en omgang juling.

Slaveholdere så ut til å beregne en avkasting på rundt 20% på sine slaver fra anskaffelsestidspunktet. Noen slavemestere plasserte sine slaver på gårder et stykke inn i landet, noe som gjorde at de var utsatt for nok en prøvelse; å bli tatt til fange eller satt i nytt slaveri av Berberiske røvere. Disse som var så uheldige ville mest sannsynlig aldri se en annen europeer resten av deres korte liv.

Det er heller ingenting som tyder på at det fantes noen form for kontroll på behandlingen av slavene. Det var ingen krefter som beskyttet slaven mot hans mester. Han var overlatt i sin herres vold. Det fantes heller ingen lokale lover som beskyttet slaver, ingen folkeopinion, og nesten ingen effektivt press fra fremmede stater. Slaver var ikke bare eiendom, de var også vantro, og fortjente enhver lidelse deres herre påførte dem.

Professor Davis skriver også i boken sin om at alle slaver som levde i bagnoen og overlevde lenge nok til å skrive om deres opplevelser, kunne berette om uendelige grusomheter og vold praktisert der. Blant annet kan det berettes om grufulle avstraffelsesmetoder - for de minste forseelser. Kristenslaver som korsfestes, får legemsdeler avkappet, de spiddes på påler, stikkes, brennes, mures inne osv. De arabiske slaveholdernes favoritt avstraffelsesmetode var imidlertid den såkalte ”bastinado”, hvor en mann ble lagt på ryggen, og begge hans ankler festet/surret/bundet sammen og holdt i håndleddshøyde klar for slag mot fotsålene. En slave kunne få så mange som 150 eller 200 slag, som kunne gjøre ham til krøpling for resten av livet. Systematisk voldsbruk kunne gjøre mange menn til levende lik som til slutt ikke brydde seg om sitt eget liv. Slaver var ofte i stort antall og derfor svært billige, derfor var det for slaveholderne ikke noe poeng i å ta vare på dem. Mange eiere lot derfor slavene arbeide seg i hjel og kjøpte bare nye for å erstatte dem.

Slavesystemet var imidlertid ikke helt uten menneskelighet. Slavene fikk vanligvis fredagen fri. Når menn var i havnen, fikk de vanligvis en time eller to fri hver dag mellom slutten på en arbeidsøkt, og like før dørene på bagnoen lukket for kvelden. I denne perioden kunne slavene arbeide for penger, men de fikk ikke lov å beholde pengene som de tjente.

Offentlige slaver bidro også til å finansiere prestene i bagnoen. Dette var et strengt religiøst område, selv under de mest skrekkelige forhold; menn ønsket en sjanse til å skrifte - mest viktig og ofte det siste de gjorde – å bli salvet. Det var nesten alltid en fanget prest eller to i bagnoen, men for å holde ham tilgjengelig for religiøse plikter måtte andre slaver kjøpe ham tid fra pasjaen.

For noen ble slaveriet noe de kunne takle. Noen av slavene – særlig dem som var styrmann, kaptein – var så verdifulle at eieren kanskje belønnet dem med egen bolig og egne kvinner/gledespiker. Det eksisterte også en viss falskhet i det islamske samfunnet. Islamsk lov forbyr muslimer å kjøpe og selge alkohol, men loven var mer fleksibel overfor muslimer som drakk. Det forekom derfor at slaver etablerte vertshus i bagnoen og noen gjorde gode penger på å servere drikkende muslimer.

En måte for slavene å lette byrdene for seg selv på var å ta på seg turbanen og konvertere til islam. Dette fritok en mann fra galeien, tungt anleggsarbeid, og annet arbeid som var uverdig en sønn av profeten, men det fjernet ham likevel ikke helt fra slaveriet. En av jobbene til bagnoprestene var blant annet å få desperate menn fra å konvertere; men de fleste av slavene så ikke ut til å trenge religiøs veiledning. Kristne trodde nemlig at ved å konvertere ville sjelen deres bli forgiftet, og konversjon medførte også et lite velkomment ritual som voksenomskjæring. Mange slaver så også på deres lidelse i slaveriet som en straff for deres synder og test på deres tro. Slavemestere prøvde også å få slaver i fra å konvertere, fordi det gjorde det vanskeligere for dem å vanskjøtte dem, videre så senket det slavens omsetningsverdi.

For slaver var flukt umulig. De var for langt hjemmefra, de var ofte lenket, og kunne umiddelbart bli identifisert på grunn av deres europeiske trekk. Deres eneste håp var løsepenger. Noen ganger kom denne muligheten hurtig. Dersom en gruppe slavehandlere allerede hadde fanget så mange slaver at de ikke lenger hadde plass under dekk, kunne det hende at de dukket opp i byen noen dager senere for å selge de fangede tilbake til familien deres. Beløpet var som oftest av en størrelse som var overkommelig for noen i Nord Afrika, men det var mye mer enn en bonde/leilending kunne bære. Problemet var at bønder sjelden hadde klar penger, og ingen eiendom mer enn huset og gården. En handelsmann var mer enn villig til gi dem lån, men det betydde at en fanget mann eller kvinne ville komme tilbake til en familie som var fullstendig nedsyltet i gjeld.

Velstående slaver derimot kunne tilby en betydelig pott med løsepenger, men de fleste slaver kunne ikke. Det fleste bønder var også analfabeter og kunne ikke skrive hjem, og dersom de fikk noen til å hjelpe seg, så var det heller ingen penger til løsepenger.

Livet til de fleste av slavene var derfor avhengig av offer/almisser gitt til Trinitarianerne (grunnlagt i Italia i 1193) og Mercedarianerne (grunnlagt i Spania i 1203)( I Norge "slavekassen”). Dette var religiøse ordener som var etablerte for å kjøpe fri korsfarere som var tatt til fange av muslimene, men de skiftet raskt område til å hjelpe slavene i Barbaria, hvor penger ble reist spesielt til dette formålet. Ofte hadde de børser oppstilt utenfor kirken merket med ”For frigivelse av de stakkars slavene” og geistlige oppfordret videre velstående kristne til å gi penger for syndeforlatelse. De to ordenene ble dyktige forhandlere, og vanligvis klarte de å kjøpe tilbake slaver til bedre priser enn mindre erfarne frigivere.

Fremdeles var det aldri nok penger til å få kjøpt fri mange fangede. Robert Davis estimerer at ikke mer enn kanskje tre eller fire prosent av fangene ble kjøpt fri et enkelt år. Det betydde at de fleste la igjen beinene sine i en umerket kristen grav utenfor bymurene.

De religiøse ordenene prokollførte nøye deres suksesser. Den spanske Trinitarianer ordenen, reiste på 72 frigivelses ekspedisjoner i løpet av det 16 århundret, hvor ca 220 slaver i snitt ble frigitt på hver tur. Det var vanlig å bringe de frigjorte slavene hjem og marsjere dem gjennom gatene i byen hvor de ble feiret. Disse paradene var noen av de store sosiale begivenhetene i denne perioden, og de hadde også en streng religiøs undertone. Noen ganger marsjerte slavene i deres filler for å vise/demonstrere lidelsene/prøvelsene som de hadde vært utsatt for/lidd under. Noen ganger bar de hvite kostymer for å symbolisere gjenfødelse. I følge kilder ble mange slaver aldri restituert skikkelig, særlig dersom de hadde tilbrakt mange år i fangenskap.

Slavehandelens omfang

Davis peker på at svært mye vitenskapelig arbeid har blitt lagt ned på å finne ut hvor mange svarte som ble fraktet over Atlanterhavet, men det ser ikke ut til at den samme viljen har vært til stede for å kartlegge omfanget av slavehandelen over Middelhavet. På den annen side er det heller ikke lett å få noen full oversikt over omfanget av denne slavehandelen. Araberne selv hadde f.eks ingen form for bokføring. Men professor Davis mener likevel etter ca 10 års forskning å ha utviklet en metode som kan anvendes til å angi noenlunde korrekte estimater.

Ved hjelp av denne metoden mener han derfor at i tidsrommet 1530 til 1780 ble mellom 1 million til 1,25 millioner hvite europeiske kristne satt i slaveri av muslimene i Barbaria. Dette overstiger f.eks antallet afrikanere som ble fraktet over til de Nord-Amerikanske koloniene fra f.eks 1500 til 1650.

Europeiske makter hadde ingen mulighet til å stoppe denne trafikken. Professor Davis sier at at europeerne ikke klarte å få en viss kontroll over denne trafikken før på slutten av 1700-tallet. Men påpeker at vi kan likevel se et oppsving i denne trafikken igjen under kaoset på grunn av Napoleonskrigene. Heller ikke amerikanske skip ble skånet. Ikke før i 1815, etter to kriger mot dem, ble amerikanske sjømenn sluppet fri fra Barbaripiratene. Disse krigene var også viktige for den nye unge republikken. Men helt slutt på slaveriet ble det likevel ikke før franskmennene innvanderte Algerie. Selv da fantes det enda 120 hvite slaver i bagnoen.



Professor Davis stiller seg så et spørsmål i boken sin om hvorfor det er så liten interesse for slavetrafikken i Middelhavet blant europeiske vitenskapsmenn, mens de samme legger ned tungt vitenskapelig arbeid i å kartlegge det svarte slaveriet? Han mener at forklaringen er at hvite slaver med ikke-hvite slavemestere passer ikke inn i ”glansbildet av den Europeiske imperialismen”. Offerrollen i de akademiske kretser har vanligvis blitt forbeholdt ”de andre” som et resultat av hvit ondskap; ikke hvit lidelse. Professor Davis nevner også at den omfattende europeiske erfaringen med slaveri gir atter en løgn til venstresiden som de kan ri som sin kjepphest; at slaveriet av svarte var et ondsinnet steg på veien i å etablere europeerne som en overlegen rase på topp i et rasehieraki.

Vel, for århundrer levde europeerne selv i frykten for pisken, og mange av dem opplevde også å få se på parader med frigitte slaver, der alle var hvite. Slaveri var mye mer virkelig for dem enn for afrikanere langt borte.

Dersom europeerne hadde fokusert på livet til galeislavene på samme måten som de fokuserte på afrikanerne på plantasjene, så ville nok den europeiske politikken vært nokså annerledes. Da ville det ikke vært noen unnskyldninger for korstogene, så å si ingen muslimsk innvandring til Europa, ingen minareter ville poppet opp overalt i hele Europa, og Tyrkia kunne ikke en gang drømme om å bli med i EU. Fortiden kan ikke omgjøres, men de som glemmer fortiden vil måtte betale en høy pris!

Kilder:

Christian Slaves, Muslim Masters:White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast, and Italy, 1500–1800 (Palgrave Macmillan)(2003)

http://www.aftenposten.no/viten/article780603.ece

http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm

http://www.faithfreedom.org/Articles/SStephan/islamic_slavery.htm

Belisarius
_________________
"An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?"
(Vet du ikke det, min sønn, hvor lite visdom som styrer i verden?)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Eternal
Rekrutt
Rekrutt


Ble Medlem: 13 Aug 2009
Innlegg: 5

InnleggSkrevet: 15 02 10 19:47    Tittel: Re: Europas skam – de hvite kristne slavene! Svar med Sitat

Belisarius skrev:
Europas skam – de hvite kristne slavene!

Dersom europeerne hadde fokusert på livet til galeislavene på samme måten som de fokuserte på afrikanerne på plantasjene, så ville nok den europeiske politikken vært nokså annerledes. Da ville det ikke vært noen unnskyldninger for korstogene, så å si ingen muslimsk innvandring til Europa, ingen minareter ville poppet opp overalt i hele Europa, og Tyrkia kunne ikke en gang drømme om å bli med i EU. Fortiden kan ikke omgjøres, men de som glemmer fortiden vil måtte betale en høy pris!

http://www.faithfreedom.org/Articles/SStephan/islamic_slavery.htm

Belisarius


Takk igjen for interessant innlegg Belisarius. Jeg fikk ikke helt tak i hva ved at Kristne Europeere var slaver, som gjorde det skamfullt. (at vi var slaver, at vi var med på slavehandelen med andre kristne, at vi ikke kunne forsvare oss eller hjelpe de som ble stjålet fra oss eller at vi holder kjeft om alt sammen).

I perioden fra 1200 tallet og fram til Katarina den Store gjorde Russland sterkt nok, ble det drevet slavehandel med Øst-Europeere til Muslimske land. Etterkommerne etter Djengis Khan som hadde rekruttert over 90% av sine innbyggere fra muslimske, tyrkiske etterkommere, bodde i det som idag er Ukraina og igjen og igjen Vestover og Nordover (den staten/dynastiene som var grunnlagt med hjelp av utvandrede vikinger ble borte - selvom det er en viss mulighet for at Romanovene hadde litt vikingblod i årene. Når Chingisidene mislykkes i å nå sine arvede mål og ble fryst ute ifra Mongolia, gikk de over til å bli en permanent, 'røverstat' finansiert av tyveri og slavehandel, mer lik sine muslimske naboer. Hele Russland (sammenslåingen av 6 kongedømmer og flytting av hovedstad) er grunnlagt på å bli sterkt nok til å gjøre noe med dette (fra og med Ivan den Store på 1500 tallet). De første århundrene var Italienerne de som foresto handelen og transporten fra Svartehavet til Tyrkia, Palestina og Egypt. Selv på slutten 1700 tallet var det snakk om 10 000 personer pr. år. altså til tider like mange som både langs Afrikas nordkyst som du beskriver og det langt mer kjente fra og vestkysten til Amerika. Og dette var fra kun den mindre lillebroren av disse landene, de såkalte Krim-tatarene.

At Muslimene synes det var riktig og viktig med god tilgang på slaver lengre enn vi i vesten, ser man også på Afrikas Østkyst. Flere tiår etter at de hvite hadde sluttet med å kjøpe slaver der var det meste (f.eks Zanzibar) overtatt av muslimer som sendte Afrikanerne nordover til Arabia. Ideologisk og praktisk har vel egentlig mange muslimer ikke tatt noe oppgjør med slavehandelen enda. Den lever jo i beste velgående selv i de rikere av disse landene den dag idag.

Slavehandelen med Øst-Europeere er en del av historien som ikke omtales særlig mye. Skulle man det, ville man måtte gi en takk til Russland evt. Sovjetunionen for å beskytte oss i Vest-Europa gjennom flere århundrer og dette har ikke vært særlig lett å innrømme. Idag virker det enda mindre trolig at noen framstående vil tråkke på Muslimske tær ved å minne om historien.

Dette er en del av den generelle og tragiske nærsynthet som preger historieskrivingen. Det er tydligvis svært vanskelig å se noe værre bak den naboen du krangler med selv om han er 10 ganger bedre. Det er all grunn til å tro at kristne slavene i Muslimske land hadde det verre enn Afrikanerne i Amerika, som du beskriver. Ingen har kommet tilbake noen gang ei heller har de fått noe land i erstatning. Totalt sett over tid kan det her være snakk om 5 til 10 'jødeutryddelser'. Det er bare så trist at historieopplæringe brukes til å terpe på ting 'alle' vet fra før istedet for like viktige andre ting som er ukjent for de fleste.

Idag er en av de beste indikatorne på hvordan den terpingen pågår (i tillegg til gjenfortellingen om AfroAmerikaneren til den grad at mange idag tror disse er de eneste slaver), dette at hva Tyskland gjorde mot jødene er det verste som har hendt og det som den Andre Verdenskrig handlet om. Ingen av delene er riktig og tjener kun til å fokusere på en enkelt budskap for å brenne det inn i flest mulig hjerner (og å fornedre den du kranglet med sist og gi blaffen i det større perspektiv). Hver gang jeg hører dette igjen (og det er jo ofte) blir jeg trist av å tenke på at det tok vekk enda en mulighet til å se på hva som for Europa har vært en enda større, sterkere og styggere fare enn både kommunismen og fascismen.

Skulle ønske noen kunne åpne noen av de mange lukkede rom i vår historie.

Heaven is still Eternal.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Belisarius
Generalmajor


Ble Medlem: 27 Feb 2008
Innlegg: 5071

InnleggSkrevet: 16 02 10 10:59    Tittel: Svar med Sitat

Hei Eternal!
Takker for positiv tilbakemelding.
Når det gjelder "Europas skam" så henger det sammen med den store kontrasten. Europeerne som gjennom kolonitiden og imperialismen la under seg flere verdensdeler, gjerne kunne karakteriseres som Verdens herskere på et tidspunkt. Men i flere hundre år under denne perioden, dvs. fra 1500-1800(,ikke minst i tiden før det og igjen) spilte de likevel annenfiolin. Det var muslimene som var deres herrer. Muslimer kunne i stor grad skalte og valte med dem som de ville. Ved to anledninger var Ottoman-tyrkerne nær ved å erobre Wien midt i hjertet av Europa.

Slavehandelen med hvite kristne var en ydmykelse av et helt kontinent, ikke minst en del av Europas mørke historie som europeerne så gjerne vil glemme, ikke ha som en del av den historiske bevisstheten. Denne underlegenhetsfølelsen.

Professor Robert Davis mener også at dette er noe av grunnen til at svært lite historie om dette temaet finnes i Europa, og at europeere i liten grad er villige til forske på, debattere dette teamet. Det er et for ømt punkt.

En liten kommentar til det andre i innlegget ditt:
Interessant det du skriver om Russland og Øst-Europa. Ja, det foregikk nok mye stygt i den delen av Europa i det samme tidsrommet. Russland ble jo blant annet til i kampen mot det muslimske "Den Gyldne horde", konverterte mongoler. Før Russland ble til var de ulike russiske fyrstedømmene vassalstater under Den Gyldne horde. (De var bla. særdeles brutale i måten å inndrive sin skatt på. Om jeg ikke husker feil så ble Moskva badet i blod ved en anledning og rundt 20000 mennesker ble massakrert.)

mvh

Belisarius
_________________
"An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?"
(Vet du ikke det, min sønn, hvor lite visdom som styrer i verden?)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Belisarius
Generalmajor


Ble Medlem: 27 Feb 2008
Innlegg: 5071

InnleggSkrevet: 03 11 10 15:07    Tittel: Svar med Sitat

Her litt litt mere info om saken:

http://en.sevenload.com/videos/UOV8XoI-Atlantic-Jihad-Europeans-captured-and-sold

Også en dansk dokumentar i tre deler:

http://www.dr.dk/forms/published/UPlayer.aspx?webPath=rtmp://vod.dr.dk/cms/mp4:CMS/Resources/dr.dk/NETTV/DR1/2010/08/a35fc8e7-b140-4005-93f2-6f759444810b/Hvide-Slaver-Muslimske-Pir_d0bfc1506b8b4a95960f2d691f8d81e4-0-0.mp4?ID=769653&AutoPlay=true&x=640&y=480&h=30


http://www.dr.dk/forms/published/UPlayer.aspx?webPath=rtmp://vod.dr.dk/cms/mp4:CMS/Resources/dr.dk/NETTV/DR2/2010/08/96e714db-1d2e-42cc-b0cb-78507478f6cf/c58b94958b534644a7b1edd2a3418df2_1Mb.mp4?ID=776656&AutoPlay=true&x=640&y=480&h=30

mvh

Belisarius
_________________
"An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?"
(Vet du ikke det, min sønn, hvor lite visdom som styrer i verden?)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant


Ble Medlem: 03 Mar 2008
Innlegg: 502
Bosted: En by

InnleggSkrevet: 19 03 11 12:22    Tittel: Svar med Sitat

Dette er en så bra tråd at den bør løftes opp igjen. Åpningsinnlegget bør leses av alle. Kanskje kan vi også se fortidens aktiviteter i sammenheng med somaliske piraters aktiviteter i dag?
_________________
Meg= Elizabeth Bathlory aka Dødsengelen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nebulah
Major
Major


Ble Medlem: 21 Feb 2008
Innlegg: 1484

InnleggSkrevet: 23 08 11 12:51    Tittel: Svar med Sitat

Dødsengelen skrev:
Dette er en så bra tråd at den bør løftes opp igjen. Åpningsinnlegget bør leses av alle. Kanskje kan vi også se fortidens aktiviteter i sammenheng med somaliske piraters aktiviteter i dag?


Tror ikke fortidens aktiviteter kan sammenliknes med dagens somaliske pirater.
Vestens fiskeflåter har gjort rent bord og trålet utenfor Somalias kyst / Aden bukta og derav finnes det ikke fiske igjen til Somaliske fiskere som så har tydd til denne piratvirksomheten.
Ang slaveriet som Belisarius skriver om så er dette viden kjent og med dette som en slags propaganda forsøker Belisarius seg med litt skremselspropaganda og et desperat forsøk på å antyde sammen med dødsengelen at dette kan være noe vi har i vente.
" Guit by assosiation " som mange ynder å si i div sammenheng her på FF.... Laughing
_________________
Never give up. If you do, you'll lose
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Belisarius
Generalmajor


Ble Medlem: 27 Feb 2008
Innlegg: 5071

InnleggSkrevet: 23 08 11 20:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan ikke se at Nebulah har noe å tilføre debatten her.

Belisarius
_________________
"An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?"
(Vet du ikke det, min sønn, hvor lite visdom som styrer i verden?)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant


Ble Medlem: 02 Mai 2008
Innlegg: 2281

InnleggSkrevet: 24 08 11 00:49    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
Tror ikke fortidens aktiviteter kan sammenliknes med dagens somaliske pirater.
Vestens fiskeflåter har gjort rent bord og trålet utenfor Somalias kyst / Aden bukta og derav finnes det ikke fiske igjen til Somaliske fiskere som så har tydd til denne piratvirksomheten. (...)

Du er inne på noe der, Nebulah. Det der skjer overalt. Vi så jo alle hvordan piratvirksomheten bredte seg i Canada etter at New Foundland-bankene var fisket tomme, ikke sant? Wild West på havet - på østkysten! Hvor mange norske skip ble kapret der borte?
_________________
"Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings" (Victor J. Stenger).
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nebulah
Major
Major


Ble Medlem: 21 Feb 2008
Innlegg: 1484

InnleggSkrevet: 24 08 11 10:11    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Nebulah skrev:
Tror ikke fortidens aktiviteter kan sammenliknes med dagens somaliske pirater.
Vestens fiskeflåter har gjort rent bord og trålet utenfor Somalias kyst / Aden bukta og derav finnes det ikke fiske igjen til Somaliske fiskere som så har tydd til denne piratvirksomheten. (...)

Du er inne på noe der, Nebulah. Det der skjer overalt. Vi så jo alle hvordan piratvirksomheten bredte seg i Canada etter at New Foundland-bankene var fisket tomme, ikke sant? Wild West på havet - på østkysten! Hvor mange norske skip ble kapret der borte?



Du har god fantasi TOM Rolling Eyes , men elendig humor Wink
_________________
Never give up. If you do, you'll lose
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant


Ble Medlem: 03 Mar 2008
Innlegg: 502
Bosted: En by

InnleggSkrevet: 07 09 11 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
Dødsengelen skrev:
Dette er en så bra tråd at den bør løftes opp igjen. Åpningsinnlegget bør leses av alle. Kanskje kan vi også se fortidens aktiviteter i sammenheng med somaliske piraters aktiviteter i dag?


Tror ikke fortidens aktiviteter kan sammenliknes med dagens somaliske pirater.
Vestens fiskeflåter har gjort rent bord og trålet utenfor Somalias kyst / Aden bukta og derav finnes det ikke fiske igjen til Somaliske fiskere som så har tydd til denne piratvirksomheten.
Ang slaveriet som Belisarius skriver om så er dette viden kjent og med dette som en slags propaganda forsøker Belisarius seg med litt skremselspropaganda og et desperat forsøk på å antyde sammen med dødsengelen at dette kan være noe vi har i vente.
" Guit by assosiation " som mange ynder å si i div sammenheng her på FF.... Laughing


Jøss. de rødes forklaringsmodeller som var populære på 1970-tallet har enda ikke gått ut på dato?

Forøvrig finnes det flere hundretusen nordmenn som leser så dårlig at de rett og slett ikke er i stand til å få med seg innholdet i en tekst. Tilhører du denne gruppen? Kan nesten virke slik.
_________________
Meg= Elizabeth Bathlory aka Dødsengelen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

(GH2)

Opprett ditt eget phpBB 2 forum gratis her | Personvern