FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Negre og sånt

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Innvandring
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 28 01 11 16:10    Tittel: Negre og sånt Svar med Sitat

Kom over en side av AYIN (Afrikan Youth in Norway) som mener at:
Sitat:

"Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren". "Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg.

Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"!

Neger. Neger. NEGER. Neger. Neger. Twisted Evil

Sitat:

For mennesker av Afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker - er de alle Afrikanere.

Det er i det minste positivt at de ikke kaller seg nordmenn da. Rolling Eyes

Samt at ifølge dem kan man ikke si de ordene som står til venstre, men man må si de ordene som står til høyre- for ikke å være nedsettende:

Sitat:

Pygme = Twa
Hottentott/buskmann = San/Khoikhoi
Heksedoktor = Lege
Jungel = Regnskog
Stamme = Folkegruppe/nasjon
Innfødt = Innbygger
Høvding = Leder
Jordhytte = Bolig
Neger = Afrikaner eller Svart
Mulatt = F.eks. halvt kenyansk, halvt norsk

Andre nedsettende ord
bastard
primitiv
farget
krigersk
half-cast

Siden NÅR har det vært nedsettende å si jungel, stamme, innfødt, høvding, primitiv og farget? Evil or Very Mad

Synspunkter?
Til Toppen
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 28 01 11 22:01    Tittel: Re: Negre og sånt Svar med Sitat

Proximity skrev:
Kom over en side av AYIN (Afrikan Youth in Norway) som mener at:
Sitat:

"Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren". "Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg.

Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"!

Neger. Neger. NEGER. Neger. Neger. Twisted Evil

Sitat:

For mennesker av Afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker - er de alle Afrikanere.

Det er i det minste positivt at de ikke kaller seg nordmenn da. Rolling Eyes

Samt at ifølge dem kan man ikke si de ordene som står til venstre, men man må si de ordene som står til høyre- for ikke å være nedsettende:

Sitat:

Pygme = Twa
Hottentott/buskmann = San/Khoikhoi
Heksedoktor = Lege
Jungel = Regnskog
Stamme = Folkegruppe/nasjon
Innfødt = Innbygger
Høvding = Leder
Jordhytte = Bolig
Neger = Afrikaner eller Svart
Mulatt = F.eks. halvt kenyansk, halvt norsk

Andre nedsettende ord
bastard
primitiv
farget
krigersk
half-cast

Siden NÅR har det vært nedsettende å si jungel, stamme, innfødt, høvding, primitiv og farget? Evil or Very Mad

Synspunkter?

At mennesker fra Afrika kan kalles afrikanere er greit etter min mening, men ikke kun det. Afrika er en verdensdel og ikke et land. Vi er europeere, men fra land som gir oss "kallenavnet" Nordmann, Tysker, Danske, Greker osv, osv samt vi blir betegnet som hvite.
Afrikanere, de mørkhudete er for meg negre og kommer alltid til å forbli det, men de er også Nigerianere, Ghanesere, Kongolesere osv, osv samt Afrikanere.
At ordet negre ble forbudt brukt og erstattet med sort/svart er forbløffende.
De seinere år etter masseinvandring av negre o.a til europeiske land har vi vel sjelden omtalt dem som jevla negre ?? heller, jevla svartinger / sortinger !Neger ble lenge før forbudet mot bruk av orde,t erstattet med sorting / svarting blant de fleste.
Hvorfor kan jeg ikke si, men jeg har et sterkt inntrykk av det, ordet neger var på en måte iferd med å forsvinne bl almennheten tror jeg, men ikke av forbud, men vi ble iferd med å bo blant og omgås mørkhudete fra mange land, bl.a afrikanske land.
Som skjellsord var vel USA den største "brukeren" av neger / Nigger.

De litt lysere i huden er mulattene. Aldri hørt som skjellsord.
Mexikanere og Syd Europere ble gjerne kalt degoser, især blant sjøfolk. Et skjellsord.
Gulinger blir mye brukt som et skjellsord av enkelte.
Mens de, av de aller fleste kalles asiater eller etter landet som Japaner, Kineser, Fillipiner osv.

De andre ordene som er nevnt er og helt forunderlig erstattet Laughing
Jungel = regnskog, begge deler brukt og hva er galt med jungel ? Fordi negre bor der ?
Innfødt = natives. Natives brukes vel i alle engelsktalende land.
Og resten som Høvding, stamme, farget Rolling Eyes hva er nedsettende om disse ord ?
troruud
Menig
Menig

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 29 01 11 18:18    Tittel: Svar med Sitat

Betegnelsen svart er jo på norsk ofte brukt om uvaskede og skitne personer, så på norsk synes jeg ikke det er noen heldig erstatning for farget/neger ("negro/neger" er jo bare en anglofisering av "nigra", altså "sort")

Ellers har jeg sans for betegnelsen "Afrikaner". Men synes at rasebetregnelsen neger bør kunne bestå akkurat som mongol/mongolsk om mongolske folkeslag fra fjerne østen, og hvit om europeere.
Man kan jo ikke forby omtale av forskjellige rasekarakteristika.

Noe annet blir bare fjollete, politisk korrekt hysteri. Og jeg synes ikke en hvit bør være mer flau over å være hvit, enn en sort være "nigra". Det er i det minste ikke nedsettende i mine ører
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 04 02 11 16:33    Tittel: Svar med Sitat

Johan Golden var i allefall dritirritert over at neger og mulatt plutselig ble fy-ord. Han lurte rett og slett på hva han skulle kalle seg når han skulle forklare hvor han kom fra (han er virkelig stolt av sitt opphav). Men å kalle seg halv-kariber falt ikke riktig for han, og (med henvisning til Pippis far som ikke lengere var negerkonge, men sydhavskonge) lurte han på om han skulle kalle seg halvsydhavskonge.... Enden på visa var at han forbeholdt seg selv, og alle som snakket om ham retten til å kalle ham mulatt.

Dette blir for dumt. Jeg skjønner at "nigger" ikke er en bra betegnelse, men neger kommer jo bare fra ordet svart, og å kalle noen svart er altså helt ok? Hellenussen hvor mye drit man skal finne seg i grunnet (de hvite) fedrenes synder.....
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 03 04 11 00:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har sansen for Johan Golden generelt. Jeg synes det er litt kult av en å si at han er "Norges eneste neger". Er jo så mange flere enn det.
<--- Profilbildet er helt klart myntet på at nå synes jeg det blir litt for dumt med rasismegaulet.
Til Toppen
mopple
Rekrutt
Rekrutt

Ble Medlem: 01 Mar 2010

InnleggSkrevet: 04 04 11 00:26    Tittel: Svar med Sitat

mini99 skrev:

Dette blir for dumt. Jeg skjønner at "nigger" ikke er en bra betegnelse, men neger kommer jo bare fra ordet svart, og å kalle noen svart er altså helt ok? Hellenussen hvor mye drit man skal finne seg i grunnet (de hvite) fedrenes synder.....

Neger og nigger er vel betegnelser som henger sammen, og er kanskje ikke spes hyggelige for de det gjelder. Og de hvite fedrenes synder var kanskje ikke så ubetydelige at vi kan se bort fra de selv i dag
Til Toppen
mini99
Major
Major

InnleggSkrevet: 04 04 11 12:10    Tittel: Svar med Sitat

mopple skrev:
mini99 skrev:

Neger og nigger er vel betegnelser som henger sammen, og er kanskje ikke spes hyggelige for de det gjelder. Og de hvite fedrenes synder var kanskje ikke så ubetydelige at vi kan se bort fra de selv i dag

Nigger og neger er for meg to vidt forskjellige ting, og det tror jeg det er for de fleste andre også (med unntak av deg, tydeligvis).

Når det gjelder "fedrenes synder" - hvor mange generasjoner skal vi "hvitinger" måtte svare for hva andre hvitinger gjorde mot de svarte? En? Fem? Ti? For alltid og evig??
Det blir jo like dumt som at vi skal straffe tyskerne i mangfoldige generasjoner for hva som skjedde under andre verdenskrig - syns du det er riktig? Og i så fall; hvor lenge skal vi hate tyskerne, syns du? Eller er det bare de svarte som kan være verdige ofre for overgrep? Om det er DET du mener, syns jeg det er en temmelig rasistisk holdning......
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 04 04 11 22:50    Tittel: Svar med Sitat

Litt på sidelinjen, men det minner meg om hver gang man sier at muslimer idag dreper kristne og gud vet hva, så får man gjerne høre at "jammen dere kristne slaktet ned folk under korstogene..." Korstogene var for hvor lenge siden? År 1095 startet det først. Og kristne får høre om dette ennå. Begynner å bli litt lei at vi skal måtte svare for hva andre gjorde i sin tid mot dem.

I tillegg blir jeg innmari lei av at rasismekortet trekkes frem hver bidige gang man måtte si neger. Sier man "svarting" så er det jo greit å kalle noen for rasist kanskje, men da skulle det bare mangle at man ikke kan bruke rasist tilbake hvis noen kaller en for "hviting", "potet", "fiskebolle"...etc.
Til Toppen
NT
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 02 Jan 2010

InnleggSkrevet: 06 04 11 12:18    Tittel: Svar med Sitat

mini99 skrev:

Nigger og neger er for meg to vidt forskjellige ting, og det tror jeg det er for de fleste andre også (med unntak av deg, tydeligvis).

Når det gjelder "fedrenes synder" - hvor mange generasjoner skal vi "hvitinger" måtte svare for hva andre hvitinger gjorde mot de svarte? En? Fem? Ti? For alltid og evig??
Det blir jo like dumt som at vi skal straffe tyskerne i mangfoldige generasjoner for hva som skjedde under andre verdenskrig - syns du det er riktig? Og i så fall; hvor lenge skal vi hate tyskerne, syns du? Eller er det bare de svarte som kan være verdige ofre for overgrep? Om det er DET du mener, syns jeg det er en temmelig rasistisk holdning......

Vel, ifølge dem som tror på Bibelen, betaler vi fremdeles for en synd som ble begått for mange tusen år siden...

Men selvsagt kan man ikke straffe dagens generasjoner for ugjerninger begått for mange generasjoner siden. Problemet er imidlertid at å bruke betegnelsen "neger" på personer fra afrikanske land fremfor å bruke deres opphavsland som betegnelse, er en fortsettelse av de samme ugjerningene som ble begått av våre forfedre, da de så på mennesker fra Afrika som jevnstilte med dyr og som derfor kunne behandles deretter. Det er jo nettopp dette som påpekes i sitatet Proximity refererte:
"Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg."
Det er DENNE betydningen som ligger i betegnelsen "neger", og ikke bare ordets egentlige betydning, som tidligere påpekt av truud er "negro", som betyr "svart".
Kanskje blir det lettere å forstå dette med et norsk eksempel:
Det gamle, norske navnet Vidkunn, som består av delene "vid" og "kunn", betyr ganske enkelt "vid kunnskap", eller mao. klokskap. Men i Norge i dag forbindes navnet i større grad med landssvik og nasjonalsosialisme, enn med klokskap. Navnet har mao. fått en annen betydning enn den opprinnelige, takket være omstendigheter som jeg regner med de fleste kjenner til.
På samme måte ligger det mye mer i ordet "neger" enn det vi nordmenn kanskje tenker over i det daglige.

Og hvorfor bruke "neger", som er et negativt ladet ord som henspiller på personens hudfarge, som er et medfødt særtrekk, fremfor personens opprinnelsesland?
Da kan man like gjerne bruke ord som "soper", som også er et negativt ladet ord som henspiller på en persons medfødte særtrekk, istedetfor denne personens opprinnelsesland eller sted.
Det blir som istedenfor å si "Svendsen, trønderen som har vunnet VM-gull, legger opp", hadde sagt: "Svendsen, soperen som har vunnet VM-gull, legger opp"

Noen som fremdeles ikke ser forskjellen på "ghaneser" og "neger"?
Til Toppen
mini99
Major
Major

InnleggSkrevet: 07 04 11 02:44    Tittel: Svar med Sitat

Ikke helt etter tema å trekke inn bibelen i denne diskusjonen. Men om du insisterer, så er det vel heller slik at jesus døde for syndene "våre", og da faller vel hele din argumentasjon bort.

Hæ? Er det å være homoseksuell et "særtrekk"? Syns det på alle homoseksuelle at de er det? Og er det virkelig nødvendig å bruke seksuell legning for å beskrive et menneske? Neppe. Hvorfor du tror at om en bruker neger, mener man også at personen er primitiv og dum, aner jeg ikke. Ei heller at noen på denne tråden går rundt og benevner folk som "negeren Kofi Annan" eller "negeren Harry Belafonte".

Undres litt dog. Hva om du ikke vet hvilket land denne negeren kommer fra, hvis man for eksempel skulle beskrive ham? Man kan ikke kalle ham afrikaner, fordi afrikanere består av flere folkeslag (eksempelvis arabere, masaier, ashantier, san-folket, boere osv osv). Er det bedre å kalle personen svart? Eller hva ville du foreslått?

Som nevnt tidligere i denne tråden - Johan Golden insisterer på å kalle seg selv neger/mulatt, og han skjønner heller ikke hvorfor det er rasistisk. Hadde det ikke vært for alle godfjottene i "i-land" som insisterer på å offergjøre alle fra den tredje verden, tror jeg ikke at ordet neger hadde vært noe problem i det hele tatt.

At Vidkun er et belastet navn, er helt riktig. Men igjen bommer du litt på sammenligningen. Quisling var delaktig i en haug med dødsfall; han solgte sitt land til fienden, og han var stormannsgal til tusen. Ikke så rart at du ikke vil at barna dine skal døpes Vidkun.... Men etter ditt resonnement; betyr det at du mener negre har gjort mye fælt og at det er derfor neger er et så negativt ladet ord?
Danska
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 19 Apr 2008

InnleggSkrevet: 07 04 11 21:11    Tittel: Svar med Sitat

mini99 skrev:
At Vidkun er et belastet navn, er helt riktig. Men igjen bommer du litt på sammenligningen. Quisling var delaktig i en haug med dødsfall; han solgte sitt land til fienden...

Mini99, du skulle læse danskeren Thorkild Hansen "Processen mod Hamsum", bd 1-3. Jeg er selv personlig rystet over, hvordan den norske stat behandlede nobelpristageren Knut Hamsum.

Jeg ved at Vidkun og Hamsun var to forskellige. Men læs bøgerne.

Intet godt uden noget, men når jeg fortæller "Processen mod Hamsun" til mine norske venner i København bliver de målløse.

Iøvrig kan jeg fortælle jeg bor ikke så langt fra Sankt Hans Gade 18, Nørrebro, hvor Hamsun sad oppe på kvisten i isnede kulde og skrev "Sult". Mange lokale er slet ikke klar over han boede i den gade, og bliver ofte overraskede.

Var amerikaneren og facisten, Ezra Pound, en dårligere forfatter fordi han var facist? Var han en dårligere forfatter, fordi han skabte den amerikanske nymodernismen?

I did not enter into silence,
silence captured me.

Do not move
Let the wind speak
that is paradise.
Let the Gods forgive what I
have made
Let those I love try to forgive
what I have made.

Ezra Pound
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 08 04 11 12:37    Tittel: Svar med Sitat

Danska skrev:
mini99 skrev:
At Vidkun er et belastet navn, er helt riktig. Men igjen bommer du litt på sammenligningen. Quisling var delaktig i en haug med dødsfall; han solgte sitt land til fienden...

Mini99, du skulle læse danskeren Thorkild Hansen "Processen mod Hamsum", bd 1-3. Jeg er selv personlig rystet over, hvordan den norske stat behandlede nobelpristageren Knut Hamsum.

Jeg ved at Vidkun og Hamsun var to forskellige. Men læs bøgerne.

Intet godt uden noget, men når jeg fortæller "Processen mod Hamsun" til mine norske venner i København bliver de målløse.

Iøvrig kan jeg fortælle jeg bor ikke så langt fra Sankt Hans Gade 18, Nørrebro, hvor Hamsun sad oppe på kvisten i isnede kulde og skrev "Sult". Mange lokale er slet ikke klar over han boede i den gade, og bliver ofte overraskede.

Var amerikaneren og facisten, Ezra Pound, en dårligere forfatter fordi han var facist? Var han en dårligere forfatter, fordi han skabte den amerikanske nymodernismen?

I did not enter into silence,
silence captured me.

Do not move
Let the wind speak
that is paradise.
Let the Gods forgive what I
have made
Let those I love try to forgive
what I have made.

Ezra Pound

Her har du et utdrag fra wikipedia om Hamsun og hans forhold - forkjærlighet til nazismen.
Fordi han var Nobel pris vinner gjorde det ikke ham immun når rettsoppgjøret mot landsvikerne startet !

"Hamsuns politiske synspunkter ble formet på slutten av 1800-tallet og de første årene av 1900-tallet. Dette var holdninger han kom til å beholde resten av sitt liv.

Hamsun var en stor venn av Tyskland og tysk kultur. Atle Kittang uttrykker det slik: «I Hamsuns politiske mytologi er Tyskland den unge nasjonen med ungdomens legitime krav på utfalding og utvikling; England representerer den avfeldige alderdomen som med alle midlar freistar å halde ungdomen nede. Dette er ikkje berre forstokka idiosynkrasiar. Liknande tankar vart på den tida delte av andre, utan at alle av den grunn vart nazistar.»[14] Hamsun hadde etter sitt Amerikaopphold et negativt syn på den angelsaksiske verden, og var sterkt kritisk til britenes imperialisme, som på denne tiden hadde sin storhetstid. Spesielt gjorde Boerkrigen et sterkt inntrykk på Hamsun. I den nedkjempet britene de europeiskættede boerne i Sør-Afrika i en krig som i samtiden ble oppfattet som både brutal og som Davids kamp mot Goliat, som det lille boerfolket mot det britiske verdensimperiet. Hamsun hadde dertil fått et enormt publikum i Tyskland, mens han aldri oppnådde å slå igjennom i England. [15]

Hamsun utviklet et stadig mer kritisk syn på samfunnsutviklingen og kom til å innta reaksjonære synspunkter. Han var kritisk til kapitalisme, industrialisering og det moderne demokratiet, og stod for en lengsel tilbake til føydale relasjoner i politikk og moral, idealisering av naturen, bondeøkonomien og de «naturlige» båndene mellom mennesker og omverdenen.[14]

Under første verdenskrig, hvor Norge selv var nøytralt, gav Hamsun offentlig uttrykk for sin støtte til Tyskland. Hamsun markerte seg etterhvert også som en skarp motstander av kommunismen og stalinismen. Gjennom 30-tallet uttrykte Hamsun stadig oftere meninger som assosierte ham med nasjonalsosialistiske og fascistiske standpunkter. Hamsuns synspunkter ble delt av store deler av høyresiden på den tid, blant annet de borgerlige avisene Aftenposten og Morgenbladet, og partiene Høyre og Bondepartiet.

I 1935 tok Hamsun, i likhet med den norske høyresiden forøvrig, offentlig avstand fra tildelingen av Nobels fredspris til den spiondømte tyske pasifisten Carl von Ossietzky. 33 andre kjente forfattere med Sigrid Undset i spissen, markerte sterk avstand til angrepet på Ossietzky fra Hamsun.[16] Hamsun fikk imidlertid støtte på lederplass av Aftenposten, og kong Haakon uteble fra seremonien[17][18].

Da andre verdenskrig kom til Norge i 1940, var Knut Hamsun 80 år gammel og led av tiltagende hørselssvikt. Han hadde vansker med å høre radio, og klaget over at han følte seg isolert. I april 1942 hadde han et tilfelle av hjerneblødning og et nytt våren 1944. Sin informasjon om krigens gang fikk han gjennom NS-organet Fritt Folk og Aftenposten. Under den tyske okkupasjonen skrev Hamsun flere tyskvennlige artikler i norske aviser. Både på oppfordring og på eget initiativ skrev han opprop mot motstandsbevegelsen og nordmenn i alliert tjeneste. Blant annet oppfordret han til å legge ned våpnene og oppgi motstandskampen og heller samarbeide med okkupasjonsmakten. Hamsun skrev at «tyskerne kjemper for oss alle og bryter nå Englands tyranni over oss og alle nøytrale».[19] Etter et møte med Goebbels i 1943 sendte Hamsun ham sin nobelprismedalje i gave, etter at Sigrid Undset på sin rundreise i USA hadde nevnt at samtlige skandinaviske nobelprismottakere, bortsett fra Hamsun, hadde skjenket sine gullmedaljer til Finlandshjelpen. Hamsun kjente ingen «som så utrettelig år efter år har skrevet og talt Europas og menneskehetens sak så idealistisk som De, herr riksminister», lot han Goebbels få vite.

Hamsun henvendte seg flere ganger til okkupasjonsmakten og Josef Terboven, og også til myndighetene i Tyskland, med bønn om å få frigjort nordmenn som var arrestert, dødsdømt eller sendt i tyske fangeleire. I juni 1943 fikk han møte Hitler, og i møtet beklaget han seg over forholdene i det okkuperte Norge og ba om at Terboven ble avsatt fra stillingen sin. Hitler ønsket imidlertid ikke å diskutere politikk med Hamsun; han ble irritert og viste ham døra. Thorkild Hansen tolker i sin Hamsunbiografi det at Hamsun sendte Nobelmedaljen til Goebbels som en del av strategien for at Hamsun skulle få foretrede hos Hitler. Ved Hitlers død skrev Hamsun likevel en oppsiktsvekkende og rosende nekrolog i Aftenposten den 7. mai 1945, hvor han roser diktatoren som en «kriger for menneskeheten».[20]

Marie Hamsun var under krigen aktiv som personalleder og foredragsholder i lokallaget av NS. Hun holdt selskaper for tyskerne på Nørholm og reiste rundt i Tyskland, Danmark og Østerrike og leste for de tyske troppene fra sin manns bøker."
kilde Wikipedia
http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Hamsun
NT
Korporal
Korporal

InnleggSkrevet: 09 04 11 20:32    Tittel: Svar med Sitat

mini99 skrev:
Ikke helt etter tema å trekke inn bibelen i denne diskusjonen. Men om du insisterer, så er det vel heller slik at jesus døde for syndene "våre", og da faller vel hele din argumentasjon bort.

Grunnen til at jeg trakk inn Bibelen, eller kristendommen, som den representerer, var at kristendommen, ihvertfall ifølge kristne, har vært toneangivende i utviklingen av etikken, normene og lovverket som eksisterer i den vestlige verden. Og ifølge Bibelen, så lider vi under arvesynden. Det er riktig som du påpeker, at Jesus døde for våre synder, men hele argumentet mitt faller ikke sammen av den grunn. Det eneste som endres er tidsperspektivet - fra 6.000 år til 4.000 år, så vi har ennå en tid igjen å betale for våre forfedres synder, om vi bruker GT som rettesnor... Smile

mini99 skrev:

Og er det virkelig nødvendig å bruke seksuell legning for å beskrive et menneske?

Er det virkelig nødvendig å bruke hudfarge for å beskrive et menneske?

mini99 skrev:

Hvorfor du tror at om en bruker neger, mener man også at personen er primitiv og dum, aner jeg ikke.

Nei, det er nettopp det jeg IKKE mener, men tvertimot at man ved å bruke uttrykk som neger, uten å være klar over det kan fornærme andre personer. For poenget her er at det er ikke betydningen DU legger i ordet som er det viktige, men betydningen MOTTTAKEREN legger i ordet.

mini99 skrev:

Hva om du ikke vet hvilket land denne negeren kommer fra, hvis man for eksempel skulle beskrive ham? Man kan ikke kalle ham afrikaner, fordi afrikanere består av flere folkeslag (eksempelvis arabere, masaier, ashantier, san-folket, boere osv osv).

Hvorfor kan man ikke si afrikaner? Kan man ikke kalle samer for europeere, bare fordi europeere også består av flere folkeslag, som slavere, germanere, keltere, angelsaksere, russere, etc.? Her bommet du nok litt...

Men du er likevel inne på noe essensielt her: Vi kjenner så lite til Afrika, at de som kommer derfra for oss bare er negere. Det er det eneste vi vet om dem: de er mørke i huden og har krusete hår. Og de er annerledes. Afrikanere har ikke historie, folkeslag, kultur, etc. For oss er hutuer og maisaier det samme, mens nordmenn og svensker er to forkjellige ting - vi har forskjellig historie, forskjellig språk, forskjellig kultur. Mao. er detaljnivået forskjellig - naturlig nok. Jo mer fremmed noen er, jo vanskeligere er det å skille dem. For oss er en kineser en kineser, til tross for at forskjellen på to kinesere kan være mye større enn forskjellen på en nordmann og en tysker.

mini99 skrev:

Som nevnt tidligere i denne tråden - Johan Golden insisterer på å kalle seg selv neger/mulatt, og han skjønner heller ikke hvorfor det er rasistisk. Hadde det ikke vært for alle godfjottene i "i-land" som insisterer på å offergjøre alle fra den tredje verden, tror jeg ikke at ordet neger hadde vært noe problem i det hele tatt.

Det er fint for Johan Golden. Og det er også bra for oss, for det er positivt at noen kan avmytifisere og ufarliggjøre ladede ord og uttrykk. Men selv om èn synes noe er greit, kan andre synes det er ugreit. Folk bør selvsagt tåle litt, men husk også på det når du selv føler deg tråkket på...

mini99 skrev:

At Vidkun er et belastet navn, er helt riktig. Men igjen bommer du litt på sammenligningen. Quisling var delaktig i en haug med dødsfall; han solgte sitt land til fienden, og han var stormannsgal til tusen. Ikke så rart at du ikke vil at barna dine skal døpes Vidkun.... Men etter ditt resonnement; betyr det at du mener negre har gjort mye fælt og at det er derfor neger er et så negativt ladet ord?

Poenget med sammenligningen var at både neger og Vidkunn er ord/navn som har en annen betydning enn den strengt språklige. Det håper jeg du forstår. Det burde være opplagt at jeg ikke mener at det er samme grunn som ligger bak det faktum at begge ord/navn er negativt ladede.

Jeg vet at jeg har trukket det litt langt, og en del av det jeg skriver kan i større grad tilskrives ord som "nigger" fremfor det mer nøytrale "neger". Men så blir det heller ikke så mye diskusjon av at alle bare sitter og skriver: neger - er det noe galt med dèt også nå!?! Wink
Til Toppen
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 10 04 11 19:27    Tittel: Svar med Sitat

NT skrev:

Nei, det er nettopp det jeg IKKE mener, men tvertimot at man ved å bruke uttrykk som neger, uten å være klar over det kan fornærme andre personer. For poenget her er at det er ikke betydningen DU legger i ordet som er det viktige, men betydningen MOTTTAKEREN legger i ordet.

Jeg lurer på hvor mye en neger hadde lagt i ordets betydning hvis det ikke hadde blitt hauset så mye opp i disse dager som det har blitt gjort. Ikke skal man si det, og ikke det og ihvertfall ikke det. Sier hvem?
Man leser jo at svarte skal være så stolte av hudfargen sin, hva er da galt med å si neger (når det betyr svart)?
Jeg skjønner vitterlig ikke problemet.

Jeg reagerer ikke stort på å bli kalt en "hviting", eller at noen sier at ja, du tilhører jo den kaukasoide rase blahblahblah siden du er hvit blahblahblah. Mmmm, europeere, indere, persere og arabere går jo under kaukasoid.
Til Toppen
Danska
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 12 04 11 15:49    Tittel: Svar med Sitat

Proximity skrev:
Jeg reagerer ikke stort på å bli kalt en "hviting", eller at noen sier at ja, du tilhører jo den kaukasoide rase. [/color]

Ikke desto mindre skal du skamme dig over du er "hvid" - i sær i Norge og Sverige. Jeg skammer mig ingenlunde over jeg er hvid og skandinav.

Det er lidt af en paradoks, idet skandinavere er yderst attraktive og populære i arabiske og afrikanske lande, hér vil stammehøvdinge tilbyde et stort antal kameler og geder for en dansk, norsk eller svensk blondinekvinde Smile

Jeg synte derfor det ville være en god idé for Skandinaviens BNP, at eksportere skandinaviske kvinder til Mellemøsten og Afrika.
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 12 04 11 17:02    Tittel: Svar med Sitat

Det er i hvert fall latterlig å skamme seg over å være hvit. Det er dog også litt latterlig å være stolt over det også. Hvit (eller "pink") er en sekundær kvalitet der utelukkende styres av solen, eller fravær av sol. Bor man i tropiske områder tvinges hudfargen til å bli mørk. Vi opplever jo selv det når vi drar på ferie. Etter et ukjent antall generasjoner vil huden ha blitt svært mørk (som hos negre). Trekker man så nordover skjer den sammen prosessen, også denne gangen aktivt (ikke passivt, da ville huden aldri bli skikkelig lys), fordi lys hud produserer D-vitaminer som er helt nødvendige når man bor langt nord.

Så finnes det da også "hvite" som har blitt så solbrune at de er like mørke i huden som mange "sorte" som har bodd i nordlige strøk noen få generasjoner. Likevel har vi ingen problemer med å se hvem som er "hvit" og hvem som er "sort" (altså hvem som tilhører hvilken rase). Opplagt nok kan da denne identifikasjonen ikke skyldes hudfargen. Det skyldes ansiktstrekkene, for de kan ikke solen endre. Raser finnes naturligvis, men det er altså ikke hudfargen der er det sentrale kjennetegnet de forskjellige rasene imellom. Det er ansiktstrekk. Vitenskapelig sett er det genesammensetningen.

Jeg er ikke stolt over å være hvit, men jeg er stolt over (eller heller, glad for) at jeg tilhører den vestlige kultur. Den kultur der har frembrakt de største fremskrittene verden noensinne har sett innen nesten alle områder, hva enten det er vitenskap, musikk, kunst eller annet.
Til Toppen
Danska
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 12 04 11 18:10    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:
... fordi lys hud produserer D-vitaminer som er helt nødvendige når man bor langt nord.

Du mener vel stoffet melanin, der producerer vores farvepigment? Mennesket og chimpanser er nogle af de få dyrearter der har brug D-vitamin. D-vitamin og melanin er derfor to vidt forskellige.[/quote]
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 13 04 11 22:00    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:

Jeg er ikke stolt over å være hvit, men jeg er stolt over (eller heller, glad for) at jeg tilhører den vestlige kultur.

Jeg er vel selv ikke heller stolt av å være hvit- jeg føler meg heldig over å ha blitt født som det, og over å ha blitt født inn i vestlig kultur.
Til Toppen
NT
Korporal
Korporal

InnleggSkrevet: 14 04 11 12:03    Tittel: Svar med Sitat

Proximity skrev:

Jeg reagerer ikke stort på å bli kalt en "hviting"

Nei, og hvorfor skulle du gjøre det?
Du legger sannsynligvis ikke annet i ordet "hviting" enn nettopp det at du er lys i huden - mao. konstatering av fakta.
Men dersom man blir omtalt som "blondine", oppfattes det kanskje litt annerledes, selv om dette også bare vil være konstatering av fakta. Men ordet "blondine" gir også assosiasjoner til en jente som er lett på tråden, vimsete og useriøs. Mao. ikke gode skussmål dersom man f.eks. er jobbsøker:

"Vi har fått tre søkere til stillingen i bedriften vår: To her fra Oslo og en blondine"
"Vi har fått tre søkere til stillingen i bedriften vår: To her fra Oslo og en fra Stavanger"
Eller:
"Vi har fått tre søkere til stillingen i bedriften vår: To fra Norge og en neger"
"Vi har fått tre søkere til stillingen i bedriften vår: To fra Norge og en fra Sør-Afrika"

Eller slik som i dette tenkte eksempelet:

- Hva som har skjedd med printeren?
- Nei, det var hun, jeg husker ikke navnet, hun fra Vestlandet, som trykket på to knapper samtidig og så låste hele greia seg.

Sammenlignet med dette:

- Hva som har skjedd med printeren?
- Nei, det var hun, jeg husker ikke navnet, hun blondina, som trykket på to knapper samtidig og så låste hele greia seg.

Sannsynligeheten er relativt stor for at responsen i første eksempel ville vært "javel, kommer det noen og fikser den?", mens den i andre eksempel ville vært "typisk blondiner..."

Nå er jeg selvsagt litt påståelig, men det illustrerer poenget med at ord kan ha betydning utover den man finner i ordboka. Og det som er vesentlig, er, som jeg har påpekt før, hva mottakeren legger i ordet. Hvis mottakeren klarer å se bort fra ordets tillagte betydning, så har man heller ikke noe problem med ordet lenger (slik som Johan Golden har klart) og som også er påpekt her

Men når ord har andre medfølgende assosiasjoner som blir liggende å ulme, da kan det gå utover verdigheten til dem som rammes, og er det noe man har lært av historien, så er det at verdigheten skal man være ytterst forsiktig med å ta fra folk. For det er ved å rive vekk verdigheten at man lager drapsmaskiner, og det er noe vi helst ikke vil ha gående løse i samfunnet.

Avslutningsvis vil jeg bare avkrefte noen antagelser som kan bli satt mot meg.
Nei, jeg er IKKE
- Innvandrer (jeg er hvit nordmann minst 10 generasjoner bakover)
- Tidligere mobbeoffer (i.e. som bare sutrer over egen offerrolle)
- Samfunnsviter (i.e. politisk indoktrinert/korrekt)
- Kvinne (mykt menneske med naive forestillinger - ja slik kan kvinner oppfattes av "hardbarka menn" som er lei politisk korrekthet)
- SV-medlem (Ja, slikt kan man mistenkes for å være om man ikke følger strømmen på FF)
Men jeg mener at det må gå an å diskutere en sak uten å utelukkende basere seg på hva man selv synes eller føler.[/url]
Til Toppen
Danska
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 15 04 11 22:57    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Proximity"]
demokrit skrev:
Jeg er ikke stolt over å være hvit,

- Skal jeg undskylde fortidens synder?
- Skal jeg undskylde andre folkeslag ikke har samme kapacitet?

- Skal jeg undskylde Homer, Platon, Schopenhauer, Kierkegaard?
- Skal jeg undskylde Johann Pachelbel "Canon in D"?

Nej, jeg vil ikke undskylde den hvide race. Jeg stiller krav til andre kulturer, hvis ikke de kan følge med, må de gå grunde.

Med Nietzsches ord: Die Schwachen und Missrathnen sollen zu Grunde gehn...Und man soll ihnen noch dazu helfen.
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 16 04 11 11:42    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Danska"]
Proximity skrev:
demokrit skrev:
Jeg er ikke stolt over å være hvit,

- Skal jeg undskylde fortidens synder?
- Skal jeg undskylde andre folkeslag ikke har samme kapacitet?

- Skal jeg undskylde Homer, Platon, Schopenhauer, Kierkegaard?
- Skal jeg undskylde Johann Pachelbel "Canon in D"?

Nej, jeg vil ikke undskylde den hvide race. Jeg stiller krav til andre kulturer, hvis ikke de kan følge med, må de gå grunde.

Med Nietzsches ord: Die Schwachen und Missrathnen sollen zu Grunde gehn...Und man soll ihnen noch dazu helfen.

Du skal ikke unnskylde noe som helst.
Historiker Naill Ferguson oppgir seks killer apps som gjør at nettopp vestlig og europeisk sivilisasjon er helt overlegen resten av verden.
Disse fremkommer i hans nyeste bok, "Civilization: The West and the Rest" hvor han utførlig gjør rede for dem. Killer appsene er: "Demokrati, konkurranse, vitenskap, konsumerisme, medisin og høy arbeidsmoral.

Dette er forsåvidt en problemstilling som han har gått og grublet på lenge, hvordan den vestlige verden fra rundt 1500 da den bestod av små stater kunne komme til å dominere hele verden?

Britiske Channel4 har laget en serie i seks deler sammen med Naill Ferguson hvor han utdyper disse seks killer appsene:

http://www.channel4.com/programmes/civilization-is-the-west-history

Litt om serien:
In this series, I want to show that what distinguished the West from the Rest - the mainsprings of global power - were six identifiably novel complexes of ideas and behaviours. For the sake of simplicity, I summarise them under six headings:

1. Competition

2. Science

3. The Rule of Law

4. Medicine

5. Consumerism

6. The Work Ethic

To use the language of today's computerised, synchronised world, these were the six 'killer applications' - the killer apps - that allowed a minority of mankind originating on the western edge of Eurasia to dominate the world for the better part of 500 years.

Now, before you indignantly write to me objecting that I have missed out some crucial aspect of Western ascendancy, like capitalism or freedom or democracy, or for that matter guns, germs and steel, please read the following brief definitions:

1. Competition - a decentralisation of both political and economic life, which created the launch-pad for capitalism;

2. Science - a way of studying, understanding and ultimately changing the natural world, which gave the West (among other things) a major military advantage over the Rest;

3. The Rule of Law - a cumulative model for peacefully resolving disputes between individuals over property which formed the basis for the most stable form of representative government;

4. Medicine - a branch of science which allowed a major improvement in health and life expectancy, beginning in Western societies, but also in their colonies;

5. The Consumer Society - a mode of material living in which the production and purchase of clothing plays a central economic role, without which the Industrial Revolution would have been unsustainable;

6. The Work Ethic - a moral framework and mode of activity derived from Protestant Christianity that provides the glue for the dynamic and potentially unstable society created by apps 1 to 5, above.

Make no mistake - this is not another self-satisfied version of 'The Triumph of the West'. I want to show that it was not just Western superiority that led to the conquest and colonisation of so much of the rest of the world; it was also the fortuitous weakness of the West's rivals.

In the 1640s, for example, a combination of fiscal and monetary crisis, climate change and epidemic disease unleashed rebellion and the final crisis of the Ming dynasty. This had nothing to do with the West.

Likewise, the political and military decline of the Ottoman Empire was internally driven more than it was externally imposed. North American political institutions flourished as South America's festered, but Simon Bolivar's failure to create a Latin American United States was not the gringo's fault.

The critical point is that the differential between the West and the Rest was institutional. Western Europe overtook China partly because in the West there was more competition in both the political and the economic spheres. Austria, Prussia and latterly even Russia became more effective administratively and militarily because the seventeenth-century Scientific Revolution happened in the Christian but not in the Muslim world. The reason North America's ex-colonies did so much better than South America's was because British settlers established a completely different system of property rights and political representation in the North from those built by Spaniards and Portuguese in the South. European empires were able to penetrate Africa not just because they had the Maxim gun; they also devised vaccines against tropical diseases which African societies were just as powerless against.

In the same way, the earlier industrialisation of the West reflected institutional advantages - the possibility of a mass consumer society existed in the British Isles before the advent of steam power. Even after industrial technology was almost universally available, the differential between the West and the Rest persisted; indeed, it grew wider. With wholly standardised cotton spinning and weaving machinery, the European and North American worker was still able to work more productively, and his capitalist employer to accumulate wealth more rapidly, than their Oriental counterparts. This series is about all these differences. About why they existed and why they mattered so much.

This is an excerpt from the book Civilization: The West and the Rest by Niall Ferguson. Click here to find out more.

Se:
http://www.channel4.com/programmes/civilization-is-the-west-history/articles/introduction-to-the-series

Anbefales!
Ibliis
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 19 04 11 16:37    Tittel: Hva er problemet ? Svar med Sitat

Cool Spiller det noen som helst rolle.

På spansk , feks. " La vaca negra." Den sorte kua.

Det er ikke nødvendig å provosere. Kall de det som ikke er fornærmende.

Cool At ikke vi lenger for lov til å synge " Ti små negerbarn".

Hva betyr det, jo. Negere liker ikke den sangen. Respekter det.
Danska
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 19 04 11 20:04    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Dødsengelen: Du skal ikke unnskylde noe som helst.
Historiker Naill Ferguson oppgir seks killer apps som gjør at nettopp vestlig og europeisk sivilisasjon er helt overlegen resten av verden

Tak for din information. I nordmænd er exceptionelle til informationer - undrer mig over, hvor I får det fra? Intet mindre vil jeg henvise kilden, Naill Ferguson, til andre danske avismedier.

Omvendt er jeg bekendt med, at danske myndigheder og dansk politi (insider viden) har indledt et klappejagt på mellemøstlig og afrikanske borgere med det formål at stresse disse til at finde andre opholdslande end Danmark - muligheden kunne være Sverige og Norge som opholdslande. Det betyder samtidig, at etniske nordiske statsborgere altid er velkommen i Danmark.
Danska
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 19 04 11 23:29    Tittel: Svar med Sitat

Eller som jeg skrev i en dansk avis.

Måske havde Hitler fat i den lange ende i datidens ideologi:

- verdens skrappeste dyreværnslov i 30'erne (økologi)
- rygeforbud (Folkelig sundhed)
- banker- og virksomheder skulle holdes i stramt snor
- effektiv arbejde og samhørighed
- social lighed
- udelukkelse af indvandring
- registering af ikke-tyske borgere
- registering af SS'er ved rhesusblodsystemet

I Danmark registerer vi vor kæledyr med stregkoder og pas, identitet, alder og medicinindtag. Det ville være mere nærliggende, at foretage denne registering overfor indvandrere af muslimsk og afrikansk herkomst.
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 30 04 11 17:02    Tittel: Svar med Sitat

Danska skrev:
Sitat:
Dødsengelen: Du skal ikke unnskylde noe som helst.
Historiker Naill Ferguson oppgir seks killer apps som gjør at nettopp vestlig og europeisk sivilisasjon er helt overlegen resten av verden

Tak for din information. I nordmænd er exceptionelle til informationer - undrer mig over, hvor I får det fra? Intet mindre vil jeg henvise kilden, Naill Ferguson, til andre danske avismedier.

Omvendt er jeg bekendt med, at danske myndigheder og dansk politi (insider viden) har indledt et klappejagt på mellemøstlig og afrikanske borgere med det formål at stresse disse til at finde andre opholdslande end Danmark - muligheden kunne være Sverige og Norge som opholdslande. Det betyder samtidig, at etniske nordiske statsborgere altid er velkommen i Danmark.

Bare hyggelig. Cool
Vi er vel godt orienterte, vil jeg tro.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Innvandring Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet