FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Dem versus Frp - hva er forskjellen ?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
caellaigh
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 25 Jan 2009

InnleggSkrevet: 11 02 11 17:12    Tittel: Dem versus Frp - hva er forskjellen ? Svar med Sitat

Demokratene versus Fremskrittspartiet

Kan noen som kjenner disse to partiene bedre enn meg forkare hva som er forskjellen mellom Dem og Frp på en ryddig måte ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
troruud
Menig
Menig

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 14 02 11 00:41    Tittel: Re: Dem versus Frp - hva er forskjellen ? Svar med Sitat

caellaigh skrev:
Demokratene versus Fremskrittspartiet

Kan noen som kjenner disse to partiene bedre enn meg forkare hva som er forskjellen mellom Dem og Frp på en ryddig måte ?

Vet ikke annet, enn at Demokratene vil ut av EØS, mens FrP, virker mer som et Ja til EU-medlemskapsparti på linje med Høyre og Arbeiderpartiet.
Til Toppen
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 19 03 11 11:57    Tittel: Svar med Sitat

Demokratene er vel mer liberalistiske enn Frp? Var det ikke deler av den liberale fløyen Frp som gikk ut av Frp og dannet demokratene etter uenigheter?
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 23 03 11 17:07    Tittel: Svar med Sitat

Dødsengelen skrev:
Demokratene er vel mer liberalistiske enn Frp? Var det ikke deler av den liberale fløyen Frp som gikk ut av Frp og dannet demokratene etter uenigheter?

Nei. Etter "Dolkesjø" ble Fridemokratene dannet. Dette skulle visst først bli et parti, men så ombestemte man seg og gjorde det til en "bevegelse" (eller hva man skal kalle det) i stedet for. Fridemokratene gikk imidletid helt amok i ytterlighet, og viste seg å bestå av mange rene anarkokapitalister. Altså folk som benekter nødvendigheten av en statsmakt i det hele tatt. Det er påvirkningen fra radikale høyrelibertanianere i USA som forårsaket dette. Folk som Murray Rothbarth og David Friedman. I dag eksisterer ikke Fridemokratene lenger.

Demokratene er noe ganske annet, og skallet av noe før libertarianerne ble kastet ut. Vidar Kleppe er hovedpersonen i Demokratene. I økonomisk politikk er de like liberalistiske som FrP (ja, kanskje hakket mer liberalistisk), etter det jeg kan se, men langt mer restriksive og spektiske når det gjelder innvandring. Dengang Demokratene ble dannet var ikke slikt "god tone" noe sted i "offentligheten", heller ikke i FrP. Dessuten er Demokratene klare motstandere av EU, mens FrP ikke riktig vet hvilken vei de skal gå, og har derfor fristilt sine representanter i dette spørsmålet.
Til Toppen
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

InnleggSkrevet: 27 03 11 18:55    Tittel: Svar med Sitat

Takk for bra svar. Det var oppklarende. Cool
Kardinalen
Rekrutt
Rekrutt

Ble Medlem: 12 Apr 2011

InnleggSkrevet: 16 04 11 22:26    Tittel: Svar med Sitat

Tja si det.

De har en strengere innvandring og asylpolitikk tror jeg, og de er vist helt i mot EU har hørt.
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

InnleggSkrevet: 30 04 11 17:01    Tittel: Svar med Sitat

Ja, hvem vil være med i EU?
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet