FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

naturlig / unaturlig....

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Filosofi
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
EP
Menig
Menig

Ble Medlem: 04 Mai 2008

InnleggSkrevet: 06 11 10 23:51    Tittel: naturlig / unaturlig.... Svar med Sitat

Hvorfor har det seg slik at det menneskeskapte ofte omtales som unaturlig ? Alt naturen foretar seg er tydeligvis "naturlig", bortsett fra det som vi mennesker måtte finne på. Vi er vel ikke naturlige vi, da......?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 09 11 10 14:34    Tittel: Re: naturlig / unaturlig.... Svar med Sitat

EP skrev:
Hvorfor har det seg slik at det menneskeskapte ofte omtales som unaturlig ? Alt naturen foretar seg er tydeligvis "naturlig", bortsett fra det som vi mennesker måtte finne på. Vi er vel ikke naturlige vi, da......?

Jeg vet ikke, men tar man utgangspunktet i et kristent livvsyn - eller for den delen et monoteistisk livssyn - er verden skapt av Gud. Den skapte verden, skaperverket = naturen. Det unaturlige er da det som mennesket har lagt til skaperverket.

Så i et slikt perspektiv blir da det menneskeskapte å betrakte som unaturlig - i alle fall såfremt det dreier seg om noe som er frembragt som ikke forekommer i naturen.

I et monoteistisk perspektiv er naturen ikke bare skapt av én Gud, men den er skapt av en allvitende, allmektig og allgod Gud. Og siden naturen dermed er å forstå som et uttrykk for Guds egenskaper, siden naturen dermed er av guddommelig art, så er det vanskelig å tenke seg naturen eller det naturlige som sete for det som er ondt og urettferdig her i verden, i et slikt perspektiv.

I Bibelen står for eksempel om naturen eller skaperverket at "Det er fullbrakt!". Etter min oppfatning henger så dette - etter min mening feilaktige - synet på det naturlige, igjen i vår språkbruk og i folks syn på verden og mennesket. For eksempel det syn at det onde og urettferdige - den nød og elendighet du finner i verden - må være noe som på en måte er skapt av mennesket, av samfunnet, av kulturen, eller av kapitalismen, slik ihuga marxister ser det.

Som ateister kan jeg ikke skjønne at noen kan akseptere det syn at det naturlige i seg selv skulle være bedre enn det kunstige og unaturlige. Fordi, for eksempel er det naturlig for en katt å livnære seg på å plage livet av mus og andre småkryp før den eter dem.

Etter mitt syn er det naturlige et grusomt nullsumspill som dreier seg om en kamp der liv lever av liv. Det å overleve dreier seg i naturen om å få fatt i andre levende vesener for å kunne ete i seg de knappe aminosyrer som befinner seg deres kropper. Jeg mener du finner jo utallige eksempler på bestialsk grusomhet i et hvilket som helst naturprogram. Det er bare å åpne øynene og se. Og forskning viser jo at pattedyr har de samme fysiske smerteopplevelser som oss mennesker, så dermed kan man ikke tro at ikke musa gjennomgår et sant helvete før den blir spist.

Så jeg vil heller spørre, hvorfor er det slik at når det menneskeskapte omtales som unaturlig, at vi da tenker på det som noe negativt, og ikke som et gode?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Filosofi Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet