FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

SV'er vil forby reklame mot sjokolade

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 13 10 10 13:32    Tittel: SV'er vil forby reklame mot sjokolade Svar med Sitat

Vil ha reklameforbud for sjokolade

Antall overvektige stiger. Kristian Fjellanger mener Ernæringsrådet har spilt fallitt. Han vil ha konkrete tiltak, som for eksempel forbud mot sjokoladereklame.

Fjellanger, som til daglig er valgkampsekretær i SV, er nå aktuell med boken «Feit – mitt liv som tjukkas».

- - -

Dette kan altså dette maktkåte fjolset fra SV fortelle oss. Fordi han var for svak til å styre sin egen vekt, skal alle andre også anses som for svak til det. Ellers vil han jo stå frem som dårligere enn andre - og dermed måtte skamme seg. og som kjent er det noe SV'ere ikke kan tåle.

Og i typisk totalitær stil, tydeligvis med klokketro på sentralplanlegging, at individer av natur er viljeløse, og at samfunnet detaljstyres av "kloke hoder" på toppen (i et sentralt organ der mottar ALL informasjon, og derfor kan vite ALT), gis ikke de tykke selv, men Ernæringsrådet skylden for at fedme finnes i Norge. For fjolset ved navn Fjellanger gir Ernæringsrådet dommen "har spilt falitt".

Hva skal man egentlig mene om mennesker som mener at noe slikt som personlig ansvar ikke bør eksistere i et samfunn? At Staten skal være alt og individet intet? Dette totalitære fjolset presterer for øvrig følgende utsagn på følgende spørsmål:
Sitat:

– Har du fått et bedre eller dårligere liv?

– Jeg har stilt meg det spørsmålet selv. Har jeg vunnet mot fedmen eller tapt mot slankehysteriet? Det var behagelig å være tjukk, men også den livsstilen jeg har nå er behagelig. Jeg trives.

Han klager altså på samfunnet og er åndsvak nok til ikke å skjønne at forbud mot reklame for sjokolade ikke antydningsvis vil ha noen effekt. Likevel innrømmer han at han trivdes som tykk og at han nå trives som slank! Hva faen er egentlig mannens problem?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 13 10 10 19:19    Tittel: Re: SV'er vil forby reklame mot sjokolade Svar med Sitat

Det finnes vel ikke mange eksempel fra historien på at en sosialist først har tatt en fast beslutningen om å legge om livsstilen og leve som han eller hun lærer, og deretter følger det opp i praksis av egen fri vilje gjennom et langt liv.

Det har vært mange forsøk på å etablere frivillige sosialistiske sammenslutninger, kollektiver som sekstiåtterne, ja til og med hele samfunn som Robert Owens "New Harmony" i USA på midte av 1800-tallet.

Sosialistiske samfunn der man deler alt likt, og all eiendom er på fellesen, slik at har man lite, så skal alle ha like lite, og ingen har med enn andre osv.

Men alle frivillige sosialistiske eksperimenter har raskt gått raskt i oppløsning. Og i alle fall raskere i oppløsning enn selv de mest totalitære sosialistiske regimer som har vært basert på å holde folk i øra vha. folkemord og terror. Det er bare der sosialistiske samfunn har vært tuftet på en religiøs overbevisning at det har fungert, som med anabaptister som Amish-folket.

Og noe av grunnen til at den frivillige sosialismen mislyktes var vel så grunnen til at den sosialismen som kom til vinne fram var den som baserte seg på på det motsatte av den frihetlige sosialisme, en forestillingen om nødvendigheten av en allstedsnærværende sentralisert styring, regulering og kontroll - dvs. tvang.

Når moralen din er at du er et dårlig menneske om du ikke dele det du har med de som har minst. Når du ikke overhodet lever som du lærer, men snarere er en fråtser som har spist deg feit på sjokolade, så er det nok lett å falle for fristelsen til å lage seg en unnskyldning. Koke ihop et verdensbilde som plaster på den dårlige samvittigheten.

Her kan det jo så være en strategi å projiserer alt som er vondt og vanskelig over på andre.

Det er jo ikke en uvanlig sosialistisk praksis å klandre andre grupper, ja dyrke hate mot andre, for at andre ikke lever som sosialistene lærer, påtross av at de altså ikke en gang selv lever som de lærer.

Så når altså en SV-er innser at det han spiste seg feit på var sjokolade, og innser at det var ens livstilen det var noe i veien med, så er det fristende å skylde sin livsstilen på noe annet, som sjokoladereklame og annen "farlig" påvirkning fra skumle kapitalkrefter, multinasjonale selskaper og det som verre er.

Problemet er vel egentlig her at store deler av befolkningen har for høy tidspreferanse til at de ikke klarer å leve som sosialistene lærer, siden det er en livsstil som innebærer kraftige oppofrelser av hensyn til de som har minst.

Selv om de er aldri så sterkt indoktrinert i sosialismens etikk, mangler de bare det som skal til for å klare å skjære kraftig ned på egen umiddelbare tilfredsstillelse av lyster og behov, til fordel for de som har minst.

Ja, en undersøkelse fra USA tyder på at folk på høyresiden gir og deler mer med andre enn folk på venstresiden.

Det med å mestre det å kunne utsette eller avstå fra å tilfredsstillelse egne umiddelbare lyster og behov til fordel for et høyere mål, tror jeg er en helt vesentlig for all sivilisasjon. Da jordbrukssamfunnet kom til var det fordi noen klarte å la være å falle i fristelsen til å spise opp såkornet. Noen måtte gjøre en ekstra innsats det ene året, og akkumulere såpass mye grøde og føde slik at man til neste år hadde såpass overskudd at det ble noe igjen å så til våren.

Og det å spare er ikke en egenskap man er født med. Spedbarn finner det uutholdelig å måtte vente, og skriker av alle lungers kraft fordi det er så tung for dem å måtte vente når lystene kaller.

Og senere hen i livet er det mange som ikke klarer å vente (med umiddelbar tilfredstillelse) for å oppnå en fremtidig belønning, som Marshmellow-testen viser:

http://www.youtube.com/watch?v=wWW1vpz1ybo

Men heller enn å forby reklame for de som ikke kan vente, kunne det være bedre å sette ressursene inn på å gi barn den kunsten å kunne utsette umiddelbart lyst. Det viser seg at det er en klar sammenheng mellom det hos barn og suksess senere i livet.

Og skulle jeg tippe, ville jeg tro at det er en klar sammenheng mellom det å ikke å klare å vente, og det å senere i livet å ende opp som en hedonistisk sosialist, for ikke å si en korsfarer:

Her er en spilliste for hele forelesningen:
http://www.youtube.com/watch?v=LD2ofP62KLU&feature=PlayList&p=DEC323DD295CF340&index=0&playnext=1

For den som er interessert i mer om temaet tidspreferanse:

Marshmellow-eksemplet: Jonah Lehrer’s artikkel "DON’T: The secret of self control"

Økonomi: Time Preference as an Essential Requisite of Action

Samfunnsviteren Edward Banfield argumenterte for at tidspreferanse er en avgjørende faktor når det gjelder urbane fattiges evne til å skaffe seg inntekt og opprettholde et arbeid.

Hans-Hermann Hoppe om Time Preference, Government, and the Process of De-Civilization – From Monarchy to Democracy

Hans-Hermann Hoppe om Marxist and Austrian Class Analysis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deferred_gratification
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_preference
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Belisarius
Generalmajor

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 13 10 10 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Intet er nytt under solen.
Det SV'ere ikke liker/eller som går mot "ideologien" deres skal selvsagt forbys.

mvh

Belisarius
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 15 10 10 12:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg synes disse denne forelesningsserien forklarer mye, Nyx. Den forklarer ikke bare crusader-tendensen vi hele tiden er vitne til på venstresiden (spesiell teori), men klarer å omfavne noe almenmenneskelig (generell teori). Tesen forklarer selvfølgelig ikke sosialisme generelt, men er vel heller ikke ment å gjøre det. Et element som ikke dekkes er materiell misunnelse, som neppe driver 68-erne (selv om det alltid er unntak), men som driver svært mange sosialister fra "arbeiderklassen" - de som ikke kan svømme, men bare karre til seg. Sistnevnte gruppe er imidlertid relativt sett ikke et stort problem, selv om de gjennom å ha organisert seg i fagforeninger får til en god del dritt.

Under hånden advarer også tesen folk til å vise varsomhet til hva slags folk man bør velge inn i styrer og stell. I dag er det blitt slik at man helst ikke skal være i en posisjon hvor man kan bevise at man duger til noe, ved f.eks. å ha bygget opp en bedrift (den trenger ikke være så stor). Nei, man skal helst bare ha noen teoretiske fag fra et universitet og "slengt med kjeften" på noen møter og i noen foreninger (politiske og andre), og kanskje ha knust en rute eller to. Samt naturligvis å ha ryggdekning ved over lengre tid å ha vært medlem av et politisk parti (det kreves intet av en person for å stille til valg i styret annet enn enten "tilfeldigvis" å ha blitt spurt eller sagt at man kan stille).

Her skiller tea-party bevegelsen i USA seg kraftig ut. Nesten alle kandidater som stiller fra tea-party bevegelsen har selv bygget opp en bedrift ved hjelp av egen arbeidsvilje og dyktighet, og er nærmest blitt drevet inn i politikken i ren desperasjon over utviklingen som de opplever som rystende. Norge har mye å lære av denne bevegelsen, men det er vel tvilsomt om det finnes nok nordmenn til å forstå grunnprinsippene i denne tenkningen. I Norge er de fleste nå ansatte i det offentlige og har ikke lenger noen særlig respekt for næringslivsledere eller forståelse for hva som kreves for å bygge opp en bedrift (og da er vi også inne på marshmellow eksperimentet). Det er bare det at dermed har nordmenn flest heller ikke lenger forståelse for hvilke menneskelige kvaliteter som må til for å få ting til å funke effektivt.
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 15 10 10 15:50    Tittel: Svar med Sitat

Et område som berører temaet der tas opp i 'crusaderism' er alle 'lefties' fra velstående familier der hater kapitalismen, og bruker enhver anledning til å gi uttrykk for dette hat og denne forakt. Grunnen til at de selv er velstående og ha et konsum som noen kaller vanvittig og alle vet var umulig for 70 år siden, nettopp skyldes hva de selv hater og forakter: kapitalismen! Tross dette, noe de innerst inne er nødt til å vite, bruker de store deler av fritiden sin til å håne kapitalismen og alt dens vesen.

Hva er dette et uttrykk for? Sikkert flere ting, deriblant ren skjær uvitenhet og dumhet, men jeg tror også det er et uttrykk for den typiske form for hovmot og snobbethet vi ofte ser hos rike/velstående (langt sjeldnere blant de som ble rike fordi de er gründere). Å rakke ned på høyt konsum, å påstå å ville "redde miljøet", og vise forakt for kapitalisme og næringsliv, er en måte å demonstrere - sikkert nokså ubevisst - at de er helt avhengig av et næringsliv som funker (i det minste tilsynelatende); at de selv økonomisk er sikret for fremtiden. Demonstrativt kan de vise til at de økonomisk sett ikke trenger å være bekymret, og derfor kan tillate seg den luksus det er å rakke ned på næringsliv og kapitalisme. Det har barn av 'leasure klassen' vel egentlig ofte gjort. Valg av fag som kunst, musikk og litteratur i gamle dager demonstrerte at de ikke trengte å bruke skoletiden som forberedelse til et produktivt liv av hensyn til inntekter. I radikale kretser i dag er i ganske stor utstreking, billedkunst, musikk, litteratur og lignende skiftet ut med sosialogi, psykologi og andre lignende fag der er mer egnet til sikre alibiet som en som bryr seg om andre, og derfor har krav på aktelse.
Til Toppen
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 17 10 10 14:28    Tittel: Svar med Sitat

Vi har reklameforbud mot tobakk og alkohol, så hvorfor ikke sjokolade også ??? Potetgull i samme slengen, McDonald og annen junk-food Idea
Belisarius
Generalmajor

InnleggSkrevet: 17 10 10 17:01    Tittel: Svar med Sitat

Hvilket samfunn vil vi ha igjen til slutt dersom vi skal forby alt som vi ikke liker(når det passer)?

Belisarius
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 17 10 10 21:58    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
Vi har reklameforbud mot tobakk og alkohol, så hvorfor ikke sjokolade også ??? Potetgull i samme slengen, McDonald og annen junk-food Idea

Noe ala 'argument by association'.
Altså: Hvis vi kan gasse jøder, hvorfor da ikke også nordmenn?
Til Toppen
Nebulah
Major
Major

InnleggSkrevet: 17 10 10 23:11    Tittel: Svar med Sitat

Belisarius skrev:
Hvilket samfunn vil vi ha igjen til slutt dersom vi skal forby alt som vi ikke liker(når det passer)?

Belisarius

Her er det ikke snakk om å like noe eller ikke, men av rett og slett helsemessige årsaker. Vi er et land av stor grad overvektige, late mennesker som tyller i seg cola, burgere, pølser, pizza, sjokolade, hvit mel, poteter, fett m.m
Reklame er noe som påvirker oss i meget stor grad, det være seg alt fra søtsaker, potetgull, cola, burgere m.m, og oppå dette blir vi fôret med reklame av all verdens slankeprodukter Rolling Eyes som i de aller, aller fleste tilfeller har null virkning.
Så kan man spørre seg: trenger vi disse reklameinnslagene ?? Nei, absolutt ikke!!!
Nebulah
Major
Major

InnleggSkrevet: 17 10 10 23:14    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:
Nebulah skrev:

Og det var alt du hadde å komme med Demokrit ?? Trekke paraleller med gassing av jødene Laughing Laughing

Og, jeg kan ikke dy meg, men det ser ut som du og andre henger seg negativt oppi dette, kun fordi det kommer fra en SV'er....
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 18 10 10 00:04    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
(...) Og, jeg kan ikke dy meg, men det ser ut som du og andre henger seg negativt oppi dette, kun fordi det kommer fra en SV'er ...

Jeg for min del synes forslaget ikke favner vidt nok. Sjokolade er jo bare en ørliten bit (!) av alt det potensielt skadelige det reklameres for. Der har du helt rett, Nebula.

Men heller ikke du peker på det grelleste eksemplet - den verste form for reklame og agitasjon, og som vi oversvømmes av her i landet annethvert år: Valgflesk uten holdbarhetsstempel. "Snake oil"-selgere som deler ut roser og lover "gratis lunsj", med varmrett! Med andre ord: Rødgrønn propaganda. Blir vi kvitt den, ordner resten seg, for folk flest har rimelig sunn fornuft. Det er lov å unne seg en bit sjokolade en gang i blant. Eller en øl, med ølpølse til.

I dag tillates ikke bryggerier å informere om sine produkter, for eksempel. Det bli klassifisert som alkoholreklame, hvilket er strengt forbudt. Aass Bryggeri i Drammen trues med store bøter og straff for å ha lagt ut et bilde av en middagstallerken med et glass øl ved siden av på sin nettside hvor de informerer om hvilke øltyper som passer til hvilken mat.

Også bakgrunnsbildet av et duggfriskt glass med gyllent innhold og litt skum, ble ansett som alkoholreklame av direktoratet.

Vinmonopolets vinutvalg kan det derimot fritt "informeres" om både i brosjyrer, i aviser og blader og på nettet. For det er jo statlig, må vite, og da er alt bare vareopplysning til folkets beste. Men privat næringsliv må bekjempes med alle midler. Det er god rødgrønn politikk.

Sist endret av The Owl Man den 18 10 10 00:12, endret 1 gang
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 18 10 10 00:11    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
demokrit skrev:
Nebulah skrev:

Og det var alt du hadde å komme med Demokrit ?? Trekke paraleller med gassing av jødene Laughing Laughing

Og, jeg kan ikke dy meg, men det ser ut som du og andre henger seg negativt oppi dette, kun fordi det kommer fra en SV'er....

Tydelig at Nebulah ikke oppfatter poenget. Det hadde jeg i grunnen ikke regnet med heller. Igjen er vi vitne til at elefanten romsterer i glassmagasinet.
Til Toppen
Belisarius
Generalmajor

InnleggSkrevet: 18 10 10 00:28    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:

Her er det ikke snakk om å like noe eller ikke, men av rett og slett helsemessige årsaker. Vi er et land av stor grad overvektige, late mennesker som tyller i seg cola, burgere, pølser, pizza, sjokolade, hvit mel, poteter, fett m.m
Reklame er noe som påvirker oss i meget stor grad, det være seg alt fra søtsaker, potetgull, cola, burgere m.m, og oppå dette blir vi fôret med reklame av all verdens slankeprodukter Rolling Eyes som i de aller, aller fleste tilfeller har null virkning.
Så kan man spørre seg: trenger vi disse reklameinnslagene ?? Nei, absolutt ikke!!!

En ting er at jeg ikke kan fordra overformynderi.
En annen ting er at voksne mennesker ikke skal behandles som barn. Alt dette(blant selvfølgelig mye annet totalitært snacks) er det SV står for for meg. Sloganen deres burde selvagt vært: "Stem på oss: Vi gjør Norge til verdens største barnehage"

Belisarius
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 18 10 10 15:01    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:

Vi kan mao. ikke være frie mennesker, fordi i et fritt samfunn vil vi være under påvirkning som gjør at vi ikke lever sundt?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Nebulah
Major
Major

InnleggSkrevet: 19 10 10 00:17    Tittel: Svar med Sitat

Nyx skrev:
Nebulah skrev:

Vi kan mao. ikke være frie mennesker, fordi i et fritt samfunn vil vi være under påvirkning som gjør at vi ikke lever sundt?

Selvfølgelig er vi frie mennesker. Frie nok til å ta vare på egen kropp og helse. Vi har ansvar for vår egen kropp og helse, vi tilfører kroppen vår, frivillig, stoffer som gjør oss skadelidende, noe som igjen koster samfunnet mrd av kr pr år, som vi igjen "frivillig" betaler gjennom skatt og trygdeavgifter.
Å leve sunt (uten "d" Wink ) er vårt eget ansvar, en det er samfunnets ansvar at vi blir friske av "lidelser" vi har påført oss selv.
Skjønner du hvor jeg vil Question
Er forøvrig enig med Belisarius at jeg ikke kan fordra å leve i et overformynderi, men når det kommer til helsen vår så har vi et meget stort ansvar, ikke bare over oss selv, men helsevesenet og.

Hvis du blir syk, overvektig e.l, p.g.a et overforbruk av usunn mat så kan du ikke klandre produsenten av dette næringsmiddelet eller helsevesenet / myndighetene, men deg selv.
Så til reklamen. Hvor mange blir påvirket av reklame ?

Kilde:http://www.daria.no/skole/?tekst=7557
litt mer
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/01/06/453972.html
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 04 11 10 15:27    Tittel: Re: SV'er vil forby reklame mot sjokolade Svar med Sitat

demokrit skrev:
Vil ha reklameforbud for sjokolade

Antall overvektige stiger. Kristian Fjellanger mener Ernæringsrådet har spilt fallitt. Han vil ha konkrete tiltak, som for eksempel forbud mot sjokoladereklame.

Fjellanger, som til daglig er valgkampsekretær i SV, er nå aktuell med boken «Feit – mitt liv som tjukkas».

- - -

Dette kan altså dette maktkåte fjolset fra SV fortelle oss. Fordi han var for svak til å styre sin egen vekt, skal alle andre også anses som for svak til det. Ellers vil han jo stå frem som dårligere enn andre - og dermed måtte skamme seg. og som kjent er det noe SV'ere ikke kan tåle.

Og i typisk totalitær stil, tydeligvis med klokketro på sentralplanlegging, at individer av natur er viljeløse, og at samfunnet detaljstyres av "kloke hoder" på toppen (i et sentralt organ der mottar ALL informasjon, og derfor kan vite ALT), gis ikke de tykke selv, men Ernæringsrådet skylden for at fedme finnes i Norge. For fjolset ved navn Fjellanger gir Ernæringsrådet dommen "har spilt falitt".

Hva skal man egentlig mene om mennesker som mener at noe slikt som personlig ansvar ikke bør eksistere i et samfunn? At Staten skal være alt og individet intet? Dette totalitære fjolset presterer for øvrig følgende utsagn på følgende spørsmål:
Sitat:

– Har du fått et bedre eller dårligere liv?

– Jeg har stilt meg det spørsmålet selv. Har jeg vunnet mot fedmen eller tapt mot slankehysteriet? Det var behagelig å være tjukk, men også den livsstilen jeg har nå er behagelig. Jeg trives.

Han klager altså på samfunnet og er åndsvak nok til ikke å skjønne at forbud mot reklame for sjokolade ikke antydningsvis vil ha noen effekt. Likevel innrømmer han at han trivdes som tykk og at han nå trives som slank! Hva faen er egentlig mannens problem?

Vi burde heller forby SV.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Norsk Politikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet