FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

NRK, full av antisemittisme og umoral!

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Synes du at NRK og de toneangivende media i Norge, er ballanserte og rettferdige i sin journalistikk?
Nei, NRK og flere av de store avisene som er kjøpt opp av Arbeiderpressens interesser, legger ikke skjul på at de lar ideologi gå forann sann kunnskap!
80%
 80%  [ 4 ]
Ja, Vi er heldige som bor i et demokrati som Norge, der alle får ytre seg fritt og sannheten alltid veier tyngst!
20%
 20%  [ 1 ]
Antall stemmer : 5

Av Innlegg
kna
Major
Major

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 16 07 10 17:47    Tittel: NRK, full av antisemittisme og umoral! Svar med Sitat

Jeg var ment å poste dette i den eksisterende tråden om Sidsel Wold og hennes forfalskning av et NRK-intervju med Manfred Gerstenfeld. Men synes det fremkommer så mye opprørerende, at jeg valgte å poste det som en egen tråd. Det virker å være en temmelig råtten moral i nyhetsavdelingen til NRK også. Jeg synes det som skjedde med Gerstenfeld er så gjennomført udemokratisk og frekt, at jeg besluttet derfor å poste det som en egen tråd.

......

Innlegget er basert på et oppslag i avisen NorgeIdag:

NRK ga til slutt etter for press og kom med en offentlig beklagelse for hvordan hvordan deres Midtøsten medarbeider, Sidsel Wold, hadde fabrikkert flere påstander om den jødiske forfatteren Manfred Gerstenfeld og hans bok: Antisemittisme i Norge. Men ingen må tro at det er fordi det finnes noen sann anger eller innrømmelse av at noe galt har blitt gjort av antisemittene i NRK. Den vemmelige stanken av løgn, umoral og kameraderi, som er ganske vanlig når det rødgrønne Norge håndterer meningsmotstandere, preger også nyhetsredaksjonen i NRK.

Utgangspunktet er at Sidsel Wold, NRKs Midtøstenkorrespondent, etter å ha intervjuet den israelske forfatteren Manfred Gerstenfeld om hans bok: Antisemittisme i Norge, redigerte inn sine egne meninger om ting som Gerstenfeld overhodet ikke hadde sagt. Samtidig klippet hun inn et lydopptak som hun fant på Internett, og brukte det som om det var Gerstenfelds meninger. Når Gerstenfeld omsider ble fullt klar over hvor falskt Sidsel Wolds presentasjon (24. mars) av intervjuet var, der han ble tillagt en rekke meninger og holdninger han overhodet ikke hadde, krevde han en beklagelse og et nytt intervju.

Journalist Tor-Bjørn Nordgaard, fra redaksjonen i den kristne ukeavisen NorgeIdag, forklarer i nr. 27-28, side 10-11, hvordan det fortoner seg å ha kontakt med ledelsen for nyhetsredaksjonen i NRK. Etter at NRK omsider sendte et nytt intervju med Manfred Gerstenfeld den 30. juni på NRK P2, med reporter Øivind Nyborg, sendte NRK et brev til redaksjonen i avisen NorgeIdag der NRKs nyhetsredaktør fortsetter å ta avstand fra påstandene om at Sidsel Wold skulle ha forfalsket noe som helst. Han hevder frekt og fredig at ingen kan påstå eller vite noe, fordi alt man vet er at Wold og Gerstenfeld er uenige om de faktiske forhold i saken!

Men det er slett ikke vanskelig å forholde seg til fakta i store deler av saken, ettersom Manfred Gerstenfeld skrev et klagebrev til NRK og konkret påviste at Sidsel Wold konstruerte en rekke påstander om ham og hans bok som beskrives som rene løgner. NRK forklarer at dette er ”en urimelig påstand”, fordi Sidsel Wold har sagt at hun ”har mistet et opptak” (jeg er ”subjektiv”, og sier: Hvor tjukke i hue tror ledelsen i NRK at vanlige oppegående folk i Norge er?). Sidsel Wold brukte informasjon som ble publisert av den norske forleggeren, skriver Bjøntegård fra NRK, slik at hun "husket feil", hevdes det videre. Ja vel, så det er altså hva de vil vi skal tro om den høymoralske og tvert igjennom redelige journalisten Sidsel Wold?

I NRK intervjuet den 24. mars, leser altså Sidsel Wold noe hun later som er et direkte sitat fra boken til Manfred Gerstenfeld. Men hun blir avslørt som den løgneren hun er, og at det hele bygger på fri fantasi. Da svarer Wold til Gerstenfeld, at hun i farten husket feil og hadde tatt sitatet fra en pressemelding fra forlaget som ga ut boken til Gerstenfeld! Men det finnes jo ikke noen slik pressemelding! Både det norske forlaget, og det israelske forlaget, som ga ut boken på engelsk 1 ½ år tidligere, benekter å ha skrevet en slik pressemelding.

Og nå begynner møtet med vår statskanal virkelig å bli pinlig. Når Tor-Bjørn Nordgaard fra NorgeIdag, ringer til NRK for å få svar på disse ting, så er brevskriver og nyhetsredaktør Stein Bjøntegård på ferie, og han blir henvist til NRKs utenrikssjef, Knut Erik Holm.

Nordgård spør: Er det mulig at redaksjonen i NorgeIdag kan få se denne pressemeldingen som Sidsel Wold sier å ha brukt under intervjuet?
Holm svarer: Du vet godt at jeg ikke sitter på den pressemeldingen. Men jeg fastholder vår holdning om at vi tar avstand fra påstanden om at intervjuet er en forfalskning.

Nordgård spør: Siden dere verken har denne pressemeldingen, og siden forlaget ikke vedkjenner seg å ha skrevet den, hvordan forklarer dere da at Wold ikke har konstruert den?
Holm svarer: Jeg har den ikke på mitt bord. Det kan hende noen av mine kollegaer har den.

Nordgård spør: Forlaget benekter å ha sendt en slik pressemelding?
Holm svarer: Det kan godt hende. Det vet jeg ikke.

Nordgård spør: Men hvordan har teksten oppstått, dersom pressemeldingen ikke er sendt?
Holm svarer: Det vet jeg ikke. Men jeg fastholder at Sidsel Wold ikke har konstruert innholdet i saken, sier utenrikssjefen.

I tiden etter den 24. mars, forsøkte Manfred Gerstenfeld flere ganger å komme i kontakt med Sidsel Wold. Hun svarte da at hun anså seg ”ferdig med saken”, og at hun ”ikke forsto hvorfor Gerstenfeld kastet bort tiden på å sende henne e-poster”.

Nordgård spør:Hva mener NRK om en slik måte å behandle kilder på?
Holm svarer: Det har jeg ingen kommentar til. Men generelt kan jeg si at etter denne siste behandlingen vi har hatt av saken, er NRK ferdige med saken.

Gerstenfeld sendte først en formell klage til Sidsel Wold den 8.april. Da ikke noe skjedde, sendte han et nytt klagebrev direkte til ledelsen i NRK den 30. april. Når NorgeIdag spurte NRK om saken, fikk de i en e-post av daværende utenrikssjef Øistein Heggen, om at NRK hadde ikke mottatt noen slik klage!?

Nordgård spør: Hvorfor påsto NRK den gangen at de ikke hadde mottatt noe klagebrev fra Manfred Gerstenfeld?
Holm svarer: Det kjenner jeg ikke til, og det har jeg ikke tenkt å kommentere.

Først den 31. mai, nedlatet NRK seg til å ”gidde” å svare Manfred Gerstenfeld (sikkert fordi presset var så stort at de forsto de ikke ville slippe unna med alle løgnene sine / Lurifaks kommentar) på hans klagebrev. Da sendte Øistein Heggen en e-post hvor NRK beklager flere av hendelsene i saken, og innrømmer Gerstenfeld et nytt intervju, slik han har bedt om i nesten to måneder. Opptaket ble gjort 25. juni, og det ble altså kringkastet i NRK P2, 30. juni. Tre måneder tok det, utelukkende fordi Gerstenfeld hadde ork og integritet nok til ikke å godta de simple løgnene til Sidsel Wold.

Nordgård spør: Hvorfor tok det så lang tid for NRK å rette opp dette?
Holm svarer: Det er den tiden det tar. Jeg synes ikke det nødvendigvis er så lang tid.

I det nye intervjuet, er all kritikk som Gerstenfeld retter mot Sidsel Wolds manglende moral og mot NRKs behandling av saken, blitt klippet bort.

Nordgård spør: Hvorfor har dere klippet bort dette?
Holm svarer: Vi har behandlet dette som et hvilket som helst annet interjvu. Du vet godt at et interjvu klippes. Det gjør du også!

Kilde:Ukeavisen NorgeIdag, nr. 27-28, 2010.

Jeg forsøker alltid etter beste evne å forstå om folk begår feil eller sier gale ting i god tro, eller om det er resultatet av et bevisst ideologisk valg. Ut fra episoden om Manfred Gerstenfeld, står NRK for meg som enda et statsdrevet prosjekt der de rødgrønne har tatt full kontroll, og hvor alle motstandere av den rådende politisk korrekte forståelse og ideologi, blir behandlet helt forferdelig. Ja, jeg tror nesten ikke det er sant, og lurer derfor på om disse lederne i nyhetsavdelingen til NRK, samt Sidsel Wold selv, som sikkert alle oppfatter seg selv som veldig oppegående og ”intellektuelle”, forstår hvor latterlig deres fremstilling av saken er? Jeg er nesten fristet å spørre: Er det en forutsetning å være en real drittsekk, uten moral om rett og galt, for å ”orke” å jobbe i nyhetsavdelingen til NRK? Og hvor mange arbeidsplasser i Norge er preget av et slikt "uutholdelig" arbeidsklima for enhver som ikke passer inn i den rødgrønne ideologien?

Mvh Lurifaks
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet