FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

1950-tallet

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
ADMINISTRATOR
Site Admin

Ble Medlem: 20 Feb 2008

InnleggSkrevet: 17 04 08 14:48    Tittel: 1950-tallet Svar med Sitat

Det var jo i "the fifties" (1955) at "Rock'n'Roll" ble født med Bill Haley & His Comets i "Rock Around the Clock", selv om dagens Rock ikke har noe til felles med de Boogie Woogie-inspirerte låtene, på '50-tallet.
Skjønt Haleykometenes klokka rundt-boogie i 1955, ble faktisk slått av denne"råboogien" allerede i 1950med Red Foley (Pat Boone's svigerfar): Chattanoogie Shoe Shine Boy

Men, alt var ikke bare Boogie på 50-tallet. Denne f.eks. skilte seg ut og ble en av '50-tallets størst hits, såvidt jeg husker:
"Sixteen Tons" med "Tennessee" Ernie Ford
Og i 1955, var det mest denne vi hørte på: "All Shook Up" med en herre ved navn Presley
BenNevis
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 20 Apr 2008

InnleggSkrevet: 25 04 08 14:39    Tittel: Re: 1950-tallet Svar med Sitat

Syns The Shadows og Hank Marvin ikke er så verst oldies fra den tida:

"Apache" : http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M&feature=related

Denne låta fra "Docklands"-konserten sammen med Jean Michel Jarre er også litt tøff:

http://www.youtube.com/watch?v=1zKnMMnEYLY

Ellers var vel ikke Terje Rypdal og Vanguards heller ikke helt borte vekk. Fant ikke noe relevant med Vanguards, men visste dere at det er Rypdal som har lagd tittelsporet til filmen "Heat"? Smile

http://www.youtube.com/watch?v=mVN9LEmvU7c&feature=related
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
TheOldMan
Rekrutt
Rekrutt

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 01 05 08 01:09    Tittel: Re: 1950-tallet Svar med Sitat

truud2 skrev:
... denne"råboogien" allerede i 1950: "Chattanoogie Shoe ShineBoy" med Red Foley (Pat Boone's svigerfar)
Men, alt var ikke bare Boogie på 50-tallet ...

Men den som fikk en million guttunger til å kjøpe gitar, var en boogie fra 1948 (ja, noen påstår den er fra 1945). Den blir jeg aldri lei av.
Til Toppen
ADMINISTRATOR
Site Admin

InnleggSkrevet: 16 05 08 00:09    Tittel: Re: 1950-tallet Svar med Sitat

TheOldMan skrev:
truud2 skrev:
... denne"råboogien" allerede i 1950: "Chattanoogie Shoe ShineBoy" med Red Foley (Pat Boone's svigerfar)
Men, alt var ikke bare Boogie på 50-tallet ...

Men den som fikk en million guttunger til å kjøpe gitar, var en boogie fra 1948 (ja, noen påstår den er fra 1945). Den blir jeg aldri lei av.

Ikke jeg heller. En typisk 50-tallslåt var ellers Jimmie Rodgers med Kisses Sweeter Than Wine
ADMINISTRATOR
Site Admin

InnleggSkrevet: 05 08 08 16:54    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ryddet i platebunken og fant et par litt sære og eldgamle Elvis-låter, som nok forlengst har gått i glemmeboken, da de ikke akkurat tilhørte hans topp-hits. Men jeg synes de er tidstypiske for den tidlige, bluesinspirerte Elvis Presley, midt på 50-tallet. Så jeg tenkte de skulle få sjansen igjen, her.

• [url=http://www.truddelutten.net/multimedia/m3u/Elvis_Presley/%28You%27re_So_Square%29_Baby_I_Don%27t_Care.m3u(You're So Square) Baby I Don't Care[/url]
    (En singel hit, som var med på vinyl-EP'en fra Jailhouse Rock i 1957)
  • So Glad You're Mine (Recorded: 30. jan. 1956)

Arild Holta
Menig
Menig

Ble Medlem: 12 Mai 2008

InnleggSkrevet: 18 08 08 01:54    Tittel: Svar med Sitat

Sanger over 50 år er det visst ikke copyright på.

Derfor kommer det en spennende tid for musikken på internett nå. For mange var det jo på 50-tallet det store begynte.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 18 08 08 07:44    Tittel: Svar med Sitat

Nei, regelen er visstnok at opphavsmannen må ha vært død i minst 70 år før et verk kan regnes som fritt. Og selv den regelen gjelder ofte ikke hvis rettighetene er gitt videre til opphavsmannens arvinger. Har lært litt om dette fordi jeg står midt oppe i to cd-innspillinger nå. www.tono.no har en oversikt over hvilke regler som gjelder.
Arild Holta
Menig
Menig

Ble Medlem: 12 Mai 2008

InnleggSkrevet: 18 08 08 23:47    Tittel: Svar med Sitat

I forbindelse med at en amerikaner (?) la ut på nett flere tusen låter/musikkstykker frem til 50-tallet, så ble det hevdet en slik regel.

Men ikke vet jeg.

Det hørtes imidlertid ut som om du har fått copyright-fantastenes versjon.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 19 08 08 01:50    Tittel: Svar med Sitat

Jeg refererte de norske reglene. Mulig reglene er annerledes i USA.
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 01 06 09 21:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kom over et interessant intervju på YouTube med Arthur Smith på sine eldre dager.

Det bekreftes at Guitar Boogie kom i 1945, og var første single som solgte over en million eksemplarer i USA.

Arthur Smith spilte minst like mye banjo som gitar (pluss mandolin, trompet, etc), og han har skrevet en masse sanger og musikk gjennom et langt liv. Komponister blir som regel hverken så kjent eller anerkjent som syngedamer og musikere, så derfor synes jeg denne historien er litt morsom:

Warner Bros. brukte Feudin' Banjoes (er vel bedre kjent som Dueling Banjoes) uten å kreditere copyright-innehaver - komponisten Arthur Smith. Selskapet tilbød ham 15.000 dollar i kompensasjon, men han avslo og gikk til sak, fordi han ville få stadfestet prinsippet. Han vant. Det har gitt mer enn 5 millioner dollar i royalties (hvis jeg oppfattet det riktig, eller var det enda mer?)

Det er bare å konstatere: De lager ikke slike lenger!

PS! Versjonen Mandolin Boogie er ikke så verst heller!
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 10 04 10 21:13    Tittel: Svar med Sitat

For oss som vokste opp på 50-tallet var det umulig å unngå Davy Crockett, eller rettere sagt Fess Parker som spilte Davy på TV og i film, og sang "The Ballad of Davy Crockett". Senere spilte han Daniel Boone i TV-serien av samme navn. Her er Fess Parker som Davy Crockett, iført sitt "varemerke" - en coonskin (en lue av vaskebjørnskinn).

Den 18. mars 2010 døde Fess Parker, 85 år gammel. Etter TV- og filmkarrieren på 50- og 60-tallet drev han og Marcella (som han vart gift med i 50 år) og deres to barn en vingård i California.

R I P - Fess Parker.

Her er The Ballad Of Davy Crockett i 50-talls original , spilt på en Wurlitzer jukeboks, med platesus og støy - riktig nostalgisk:

truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 10 04 10 22:52    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
For oss som vokste opp på 50-tallet var det umulig å unngå Davy Crockett, eller rettere sagt Fess Parker som spilte Davy på TV og i film, og sang "The Ballad of Davy Crockett". Senere spilte han Daniel Boone i TV-serien av samme navn. Her er Fess Parker som Davy Crockett, iført sitt "varemerke" - en coonskin (en lue av vaskebjørnskinn).

Den 18. mars 2010 døde Fess Parker, 85 år gammel. Etter TV- og filmkarrieren på 50- og 60-tallet drev han og Marcella (som han vart gift med i 50 år) og deres to barn en vingård i California.

R I P - Fess Parker.

Her er The Ballad Of Davy Crockett i 50-talls original , spilt på en Wurlitzer jukeboks, med platesus og støy - riktig nostalgisk:

Hyggelig mimring Owl, Var det ikke Bill Hayes som hadde en hit med The Ballad Of Davy Crockett ?
http://xrl.in/2taz
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 10 04 10 23:53    Tittel: Svar med Sitat

For meg er Davy Crockett mer en viss bergenser som døde for en tid tilbake - Arne Bendiksen. Mulig det er fordi jeg ikke var engang et glimt i pappas øyne på femtitallet hehehehehe. "Davy!! Davy Crockett! Ingen er vel slik som han!"
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 13 04 10 14:11    Tittel: Svar med Sitat

truud2 skrev:
Hyggelig mimring Owl, Var det ikke Bill Hayes som hadde en hit med The Ballad Of Davy Crockett ?
http://xrl.in/2taz

Joda, Bill Hayes var visst først ute, og solgte mest (personlig liker jeg den best). Fess Parker's versjon kom også høyt på listene, og han spilte i TV-serien og Walt Disney's film.

PS! Linken din funket ikke hos meg.

mini99 skrev:
For meg er Davy Crockett mer en viss bergenser som døde for en tid tilbake - Arne Bendiksen. Mulig det er fordi jeg ikke var engang et glimt i pappas øyne på femtitallet hehehehehe. "Davy!! Davy Crockett! Ingen er vel slik som han!"

Arne Bendiksen laget en norsk versjon allerede i 1955 og spilte tittelrollen i revyen "Davy Crockett" på Chat Noir (1962). Melodien ble spilt på NRK jevnt og trutt i mange mange år.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 13 04 10 14:58    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:

PS! Linken din funket ikke hos meg.

Ikke hos meg heller. Kanskje er denne bedre:

http://www.youtube.com/watch?v=O1iSVaPWfE4 og denne: From a 1978 NBC Special saluting the 25th Anniversary of The Wonderful World of Disney

Ikke noe galt med Arne Bendiksens versjon, men han hadde liksom ikke riktig dialekt Razz
troruud
Menig
Menig

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 24 06 10 19:06    Tittel: Dean Martin Mills Brothers: Paper Doll Svar med Sitat

Stilkollisjon?
Dean Martin and the Mills Brothers: Paper Doll
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet