FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Alt om Stephen King

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Hva synes du om Stephen King?
Helt sjef
100%
 100%  [ 6 ]
Bånn i bøtta
0%
 0%  [ 0 ]
Antall stemmer : 6

Av Innlegg
kna
Major
Major

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 05 02 10 22:04    Tittel: Alt om Stephen King Svar med Sitat

Denne tråden er ment for alt som kan ha noe med grøssermesteren og forfatteren Stephen King å gjøre. Det er bare å poste i vei Rolling Eyes

Sist endret av kna den 06 02 10 11:14, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 05 02 10 22:14    Tittel: Svar med Sitat

ONDSKAPENS HOTELL / THE SHINING

Stanley Cubrick var en genial filmskaper på sitt beste, selvom han ikke lyktes hver gang. The Shining, eller på Norsk: Ondskapens Hotell, er imidlertid blitt et mersterverk og en av filmhistoriens virkelige filmklassikere. Og rollen er som skapt for Jack Nicolson i hans meste kreative periode. Jeg syndes han her presterer bedre en i selveste Gjøkeredet.

Den uhyggelige atmosfæren som Kubrick frembringer på Overlock Hotell bygger opp parallelt med Nicholsons sinnsyke tanker, er filmkunst på sitt beste. Mange som forsøker å lage slik filmer idag, bare overlesser det med filmeffekter eller gørr, og tror at det gjør samme nytte. Men det blir fort avslørt på film hvem som tilhører A-laget, og alle "de andre.

Filmen er fra 1980, da flere gode grøssere og thrillere kom på løpende bånd. Jeg drev selv en videobutikk på denne tiden, og så mye god film.

Regi er altså av Stanley Cubrick, hvor Jack Nicholson har hovedrollen, og blir en stor anbefaling av Stephen King.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 30 05 10 13:17, endret 2 ganger
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 06 02 10 21:45    Tittel: Svar med Sitat

THE DARK HALF

Godbiten fra King i kveld, får bli filmen The Dark Half med Timothy Hutton i hovedrollen, og alltid gode Michael Rooker som sheriffen som får en ganske uvanlig kriminalsak å løse.

Det geniale hos King, er selvfølgelig denne sedvanlige evnen hans å kombinere det bisarre plott med troverdige karakterer i et helt normalt hverdagslandskap.

Regisøren George A. Romero, vet å skape akkurat den ugne atmosfæren som er som skapt for en King-triller. En av flere geniale King-filmatiseringer etter min vurdering, og anbefales på det sterkeste!

Har boken, men ikke lest den ordentlig enda. Leser så mye faglitteratur, at skjønnlitteraturen dessverre ofte blir skadelidende. Håper alt av King kommer i norsk oversettelse på lyd-bok etterhvert!

Filmen er spillt inn i 1991 på Metro Goldwyn Mayer, og er en fin måte å bruke bort 116 minutter på Cool

mvh Lurifaks

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 30 05 10 13:05, endret 1 gang
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 07 02 10 14:22    Tittel: Svar med Sitat

DEAD ZONE

Her mener jeg først og fremst på kinoversjonen av Dead Zone, og ikke TV-serien. I filmen får vi sterke rolleprestasjoner fra Christoffer Walken og Martin Sheen m.fl.

Og igjen har rett person, David Cronenberg, stått for regien og frembragt den atmosfæren som er nødvendig for å yte rettferdighet til Sephen Kings forfattergeni.

Christoffer Walken er mannen som våkner opp etter flere år i koma etter en bilulykke. Han blir forundret og skremt av å innse at ulykken har gitt ham paranormale evner som gjør at han kan se inn i framtiden når han berører andre mennesker, eller kanskje en mulig framtid som han kan innfluere på.

For de som ikke kjenner Stephen King så godt, er det bare å ta en sjanse og se filmen. Selv hardbarka realister lar seg underholde av King på sitt beste.

Denne filmen er Produsert på selskapet Lorimar av Dino De Laurentis, og grøsset varer i ca 100 minutter.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 30 05 10 13:30, endret 2 ganger
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 08 02 10 14:06    Tittel: Svar med Sitat

I 1989, kom Pet Sematary, eller på norsk Dyrekirkegården, på film.

Det idylliske huset ligger like ved en motorvei hvor det passerer flere store trailere i løpet av et døgn. Tragedien skjer og den lille sønnen roter seg ut på veien og blir drept.

Men det finnes historier i traktene hvor det er en mulighet for å bringe de døde tilbake til livet...

Denne filmen er dyktig produsert etter en novelle av Stephen King, og regisert av en kvinne ved navn Mary Lambert. Den er gitt ut på Paramount Pictures, og varer 98 minutter.
cora
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 12 Jun 2008

InnleggSkrevet: 08 02 10 23:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er fan. Har sett de fleste filmer, men ingen slår "Misery" Very Happy
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 09 02 10 00:28    Tittel: Svar med Sitat

cora skrev:
Jeg er fan. Har sett de fleste filmer, men ingen slår "Misery" Very Happy

Hei cora (hyggelig å ha deg her. Stikk innom oftere)

Jeg skal ikke diskutere det med deg, for jeg finner det vanskelig å skille mellom mange av de beste King-filmene. Missery er avgjort en av mine favoritter også. Cathy Bates, er en STOR Rolling Eyes skuespillerrinne, og senere skal jeg skrive litt om filmen Dolores Claiborne.

Missery er igjen et blinkskudd som fanger den rette atmosfæren. Mye av hemmeligheten er nok Stephen Kings glimrende persongallerier, som lager halve filmen.

Paul Sheldon er favorittforfatteren til den tidligere sykesøsteren Annie Wilkes, og han pleier å skrive sine suksessromaner i en hytte ikke så langt fra der Annie bor.

Paul føler seg lykkelig over å ha fullført enda en bestselger, og setter seg i bilen for å kjøre tilbake til storbyen på den snøtunge veien da uhellet er ute, og han sklir utfor veien. Og bak ham har Annie fulgt etter helten i sin egen bil, bare sånn i tilfelle...

Ved siden av Kathy Bates som psykotisk redaktør og sykesøster, er det James (Corleone jr.) Caan som er forfatter og den "heldige" pasienten som nyter godt av Annies sykestell og gode råd for å gjøre avslutningen på boken enda bedre. Hun er så lykkelig - i alle fall en stund...

Filmen er en MGM-produksjon fra 1990, regisør er Rob Reiner og galskapen varer i 103 minutter.

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 10 02 10 22:22    Tittel: Svar med Sitat

Som nevnt tidligere, så har Cathy Bates som spiller psykodama i Misery, også spilt i en King-film til, nemlig Dolores Claiborne.

Noen av bøkene og novellene til Stepehen King er ofte mer drama enn skrekkromaner, for han har stor spennvidde og spiller på alle strenger som livet har lært ham.

Og det er er klart at når noen først mestrer selve håndverket og faget det er å være forfatter så bra som Stephen, så blir det bra uansett.

Dolores Claiborn er ikke den som klager mye, men har lært seg å være sterk og lide i stillhet. Hjemme bor hun med en tørrlagt alkoholiker, og på overflaten virker det å fungere tilsynelatende greit nok.

For å ha en trygghet for alderdommen og sikre datteren en framtid, har Dolores tatt seg jobb hos en noe eksentrisk og velstående dame i nærheten, hvor hun arbeier både som hushjelp og etterhvert altmulighjelp og mer som en nær venn.

En dag oppdager Dolores at mannen har klart å tømme bankkontoen hennes på frekkeste vis, og dessuten har han begynt å drikke igjen og bli voldelig.

Grensen er nådd for den tålmodige Dolores, og hun begynner å få plagsomme tanker om hvor godt det ville være å leve uten angst for slag og vold og dårlig behandling fra mannen, men hvordan skulle hun våge å sette seg opp mot ham? Kanskje var det best om han kom ut for en ulykke, foreslår den eksentriske vennen til Dolores...

Mange år senere så dør den eksentriske damen under mistenkelige forhold, og en eldre etterforsker (spilt, som vanlig glimrende, av Christopher Plummer) dukker opp fra Dolores fortid og gjør livet hennes temmelig surt...

Hennes smånevrotiske datter (også glimrende spilt av Jennifer Jason Leigh) som er journalist i storbyen, plukker tilfeldig opp nyheten om at moren er under etterforskning, og bestemmer seg motvillig for å reise hjem. Det viser seg etterhvert at det er mange hemmeligheter som hjemsøker mor og datter, og det koster dem alt de har av kjærlighet for hverandre å ordne opp.

Dette er glimrende drama, og en Oscar verdig foran en rekke filmer som faktisk har fått den.

Filmen er utgitt på Warner Brothers, er produsert i 1995, og varer 127 minutter.

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 12 02 10 12:18    Tittel: Svar med Sitat

CUJO

Vic og Donna har problemer i ekteskapet, og det å flytte ut på landsbygda var ikke den løsningen de håpet på.

Donna har valgt å være utro, men det er ikke noe lykkelig valg og egentlig bare et håpløst forsøk på å flykte fra problemene.

Også sønnen deres, Tad, har mye angst og drømmer om monster så han ikke får sove.

En dag når Donna er ute og kjører i WW-bobla si sammen med sønnen Tod, skal hun snakke med en mann som bor på en gård i nærheten. Der finnes det også en stor St Bernhard hund som oppfører seg skremmende og aggressivt, og marerittet for mor og sønn - innelåst i bilen som ikke vil starte - begynner...

Dette er ren skrekktriller som er typisk for mye av Stepen King. En liten, men velprodusert film, med gode skuespillere som gir påkjenning for nervene i 91 minutter.

Filmen ble produsert i 1983

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 13 02 10 13:48, endret 1 gang
Til Toppen
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 12 02 10 12:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg liker Stephen King, av to grunner; Han er mesteren av ekkel skrekk, OG han kan faktisk skrive like gode bøker som ikke er skrekk. En dualitet man ikke finner i mange forfattere:)
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 12 02 10 18:40    Tittel: Svar med Sitat

mini99 skrev:
Jeg liker Stephen King, av to grunner; Han er mesteren av ekkel skrekk, OG han kan faktisk skrive like gode bøker som ikke er skrekk. En dualitet man ikke finner i mange forfattere:)

En glimrende kommentar, mini, som jeg sier meg helt enig i.

Jeg har en bok av Stephen, som rett og slett handler som selve håndverket det er å skrive og å være en forfatter.

Han er en meget intelligent mann, har elsket sin kone og familie gjennom hele livet, og har opplevd nok i sitt eget liv til å fylle flere romaner.

Derfor skriver han like ømt og troverdig om kjærlighet og følelser, som om skrekk og gru.

Som du sier, en kombinasjon som skaper disse skjeldne enerne der oppe som bare blir det livet forberedte for dem mens de lå i mors liv Rolling Eyes

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 13 02 10 14:06    Tittel: Svar med Sitat

CHRISTINE

Christine er en 58-modell Plymotuh Fury som ble født på et samlebånd i Detroit. Hun har personlighet og sin egen bestemte vilje. Hun blir meget sjalu dersom eieren ikke viser henne den rette oppmerksomhet.

Arnie har ikke særlig hell med damene på skolen, og er vel det som karakteriserer en typisk nerd. Men når han er ute og kjører sammen med kompisen og ser det nedrustede vraket av Christine stå ved siden av et gammelt hus, blir han momentant forelsket. Han får kjøpe den for noen få hundre dollar og bestemmer seg for å restaurere den i en lokal garasje ved å jobbe for reservedelene.

Bilens fornyelse forundrer alle som så den fra begynnelsen, og Arnie selv blir helt fornyet og får draget på skolens flottese dame som dumper en hevngjerrig kjekkas...

Arnie begynner imidlertid å skifte personlighet, slik at heller ikke bestevennen, kjæresten eller foreldrene kjenner ham igjen, og de begynner å ane at Christine har skylden...

Uansett hvor teit dette plottet kan virke, så funker det omtrent alltid når Stepen King står bak historien. En nervepirrende og velprodusert grøsser fra 1983 som varer 105 minutter, regien er ved en av mine absolutte favoritter John Carpenter, og den er produsert på Columbia Pictures.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 30 05 10 13:04, endret 1 gang
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 16 02 10 20:57    Tittel: Svar med Sitat

THE STAND

Fra et hemmelig militært laboratorium skjer uhellet som alle frykter, og et dødelig virus slipper ut i atmosfæren. 1% av jordens befolkning overlever, og flere av de overlevende har hatt en drøm om mor Abigail som er 106 år og fortsatt baker sitt eget brød. Blunker

Men det er ondskap i luften i kjølvannet av viruset som truer med å oppsluke de overlevende. De må legge en plan for å beseire selvelste djevelen som er personifisert i Randall Flagg... Evil or Very Mad

The Stand er en velprodusert serie for TV på omtrent 6. timer, med stjerner som Rob Low, Molly Ringvald, Ed Harris og Gary Sinise i noen av rollene.

Den ble produsert i 1994, og er tilrettelagt for TV av Stephen King selv.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 30 05 10 13:03, endret 1 gang
Til Toppen
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 16 02 10 21:43    Tittel: Svar med Sitat

The stand var bra, og det syns jeg også The Langoliers fra 1995 også var. Makan til creepy stemning skal man lete lenge etter. Ellers syns jeg at Needful Things var fantastisk, og den hadde en moral, noe som ofte går igjen i Kings bøker, bare man ser godt etter.
Men jeg tror at min yndlingsbok av King er Rose Madder. Han beskriver knakende godt hvor vondt og vanskelig det er med vold i hjemmet, også sett fra en kvinnes side. Super bok, som jeg tror jeg må lese igjen snart.
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 17 02 10 13:10    Tittel: Svar med Sitat

Hei igjen mini

Jeg sier meg enig i din summering over her. Skal poste noen ord om alt jeg har av Stephen i tur og orden, men det blir nok filmatiseringen av hans bøker som primært omtales her. Så får bøkene og novellene komme senere, fordi de krever litt mer innsikt. bag

Det høres bra ut, at du snart vil forsøke å lese Rose Madder igjen. Alle gode bøker blir enda bedre ved 2. gjennomlesning. Dersom du gjør dette, ville det være fint om du postet et resumé mini. Tommelen opp til deg!

Glemte for øvrig at Cathy Bates også har en bitte liten rolle i The Stand som opprørsk radioprater Sinna , før de "fascistiske militære" inntar studioet og stenger sendingene ut til folket på den mest brutale måten . De ønsker jo å legge lokk på det som har skjedd. Aner ikke

mvh Luriafaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 28 02 10 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Noen av Stephens filmer har etter min mening blitt litt Hollywoodske og svulstige, som tar bort noe av den litt sitrende spenningen som må ligge i bunnen for å få frem den rette atmosfæren.

En av disse filmer, som sikkert høstet bra terningkast i alle de "politisk korrekte" mediene, var Den Grønne Mil som ble produsert i 1999, med Tom Hanks som den store stjernen.

Og visst er filmen bra, men det er ikke en ekte King-klassiker, som noen av de jeg har nevnt over her. Det blir for litt for glatt og stjernepreget, og derfor egentlig ikke blant mine favoritter. Også noen andre King-filmatiseringer har litt dette preget, som jeg vil komme tilbake til senere.

Foruten Tom Hanks, er det for meg den innmari store afroamerikaneren Michael Clarce Duncan (Jeff Coffey i filmen) som er den virkelige stjernen som gjør en stor rolle. Også David Morse er alltid en klasseskuespiller som løfter prosjektet.

Plottet er kort fortalt, at fengselssjefen (Tom Hanks) har fanger som skal vandre "Den Grønne Mil" på vei mot den elektriske stol og en dødsdom. Men Jeff Coffey, har som svart (gigantisk) amerikaner blitt uskyldig anklaget for mord på små jenter, som han tvert om forsøkte å hjelpe tilbake til livet med noen helt spesielle helbredende krefter.

Filmen har en glad-trist utvikling, hvor mye faller på gode enkeltprestasjoner, og som vanlig et spennende persongalleri fra Stephen King. *Selvom filmen er trist, er den egentlig en film som ender i godhet, og hvor man kan tenke over hvor mange råtne folk som slipper unna med sine handlinger i denne verden, men som før eller senere vil måtte stå til ansvar for all ondskapen de påfører andre.

Dette er altså en absolutt severdig og god film, men nesten litt for overdådig og høybudsjettfilm, som kan ta vekk det nødvendige grøsset som må finnes i enhver ekte King-klassiker. Ja, det mener i alle fall jeg. Venter

mvh kna
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 02 03 10 21:13    Tittel: Svar med Sitat

En av de kanskje mer lettforglemmelige King-filmatiseringer, er Riding The Bullet. Men den har sine øyeblikk.

Den unge maleren Alan Parker flørter ofte med døden i sin kunst. Han er også en svært følsom person og forsøker seg på et mislykket selvmord på sin fødelsdag, overbevist om at kjæresten vil forlate ham.

Men dette selvmordsforsøket åpner døren inn til det mørke og ukjente. Langt borte for samtidig hans mor et slag og havner på sykehuset.

Alan bestemmer seg for å dra til henne, fordi hun kan risikere å dø. Og filmen spinner rundt denne reisen som selvfølgelig blir en marerittlignende opplevelse. Sjokkert

Ingen Tom Hanks på rollelisten denne gangen, men jevnt over gode skuespillerprestasjoner og bra regi av av Mick Garris.

Marerittet varer i 94 minutter og er fra 2004.

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 05 03 10 16:38    Tittel: Svar med Sitat

Rose Red er ikke som andre hus, men har sin egen onde vilje.

Selvsagt tolererer ikke korrekte og moderne vitenskapsfolk noe nonsens utenfor empiriens trygge rammer, noe forskeren og professoren Joyce Reardon bestemmer seg for å endre på, og må derfor selv finanisere et team for å gjøre det hun mener er banebrytende arbeide for å skille mytene fra fakta. Og hun tror absolutt det finnes en kraft i det gamle huset som ikke kan forklares rasjonelt.

Når hun begir seg inn i det enorme gamle huset (en Mansion), er det i følge med noen utvalgte og svært spesielle mennesker som alle besitter kraftfulle og paranormale evner.

Det viser seg snart at den lette og litt humoristiske tonen i gruppen forvandler seg til et mareritt i skrekk og gru og død. Og det sinnsyke er at huset er den skyldige, noe ikke et vettugt menneske kommer til å tro uten håndfaste bevis - helst filmet med kamera. Og Joyce er en svært viljekraftig forsker som ikke har lett for å ta et nei for et nei, når noe først har fått feste seg i tankene...

Marerittet denne gangen er produsert i år 2000 og varer i 245 minutter, fordelt på to DVD-plater. Det kan derfor kalles en mini-serie. Og uansett hvor fjollete de utenfor den trofaste KING-Fansen synes plottet virker, så er som vanlig persongalleriet, produksjonen og regien glimrende, og også skuespillerprestasjonene av blant annet Julian Sands (Arachnofobia mm), Nancy Travis, Matt Keeslar og David Dukes.

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 17 03 10 21:26    Tittel: Svar med Sitat

THE LANGOLIERS / FILM

The Langoliers er et ganske tradisjonelt Stephen King drama, hvor krefter fra den ukjente siden setter en gruppe flypasasjerer på stor prøvelser.

Filmen er basert på historien Four Past Midnight, hvor en gruppe mennesker ombord i et fly sovner og våkner opp igjen i den overbevisning at de er de eneste gjenlevende menneskene i verden.

Når de lander på en øde flyplass, begynner onde krefter å true deres liv dersom de ikke evner å finne veien tilbake gjennom det samme hullet som ledet de inn i dette marerittet... Sjokkert

En bra historie som Stephen King får til å fungere med et alltid spennende persongalleri, og som gode skusepillere anført av David Morse gjør absolutt severdig.

Fra 1995, og varer ca tre timer.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 15 06 10 17:52, endret 1 gang
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 22 03 10 19:07    Tittel: Svar med Sitat

NIGHTMARES & DREAMSCAPES / FILM

Dagens godbit fra Stephen King er miniserien: Nightmares & Dreamscapes fra 2006. Den består av 8. frittstående episoder, som byr på ulike marerittaktige opplevelser.

Det er flere gode skuespillere her, som William (Gorky Park) Hurt, Tom (Platon) Berenger og William H. (FARGO) Macey.

Profft produsert og tidvis innmari spennende. Og dersom du ikke er en pingle, hører den absolutt hjemme i King-samlingen Fnise

Samlet spilletid: 378 minutter.

Diverse regisører.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 15 06 10 17:43, endret 2 ganger
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 05 04 10 16:56    Tittel: Svar med Sitat

THE MIST / FILM

Ths Mist er regisøren Frank Darabonts 3. King-film. Tidligere har han også regisert Frihetens Regn (blir omtalt senere) og Den Grønne Mil (er omtalt tidligere).

The Mist er profft laget, og tidvis veldig spennende. Kanskje litt mørk for mange, og krever åpenhet for Stephens bisarre syn på den mørke og overnaturlige siden av livet. Det er heller ingen "happy ending", men en film som gir en følelse av uhygge og skrekk helt til slutten.

Vi finner Thomas Jane fra The Punisher i hovedrollen, sammen med flere andre bra skuspillere i dette mørke og temmelig syke dommedagsdrama.

Anbefales kun for de som kjenner Stephen King godt, og har sansen for hans måte å fortelle slike historier på. Kanskje mange synes det er rart at jeg har sansen for King, men jeg er nok langt fra noen vanlig A-4 kristen. Livet er "merkelig" og en "mystisk" gave, og friheten til å tenke og søke svar og sannhet, er hva som gjør livet levende og spennende og utvikler både fornuft og fantasi.

For meg er Stephen King en av ganske få mennesker jeg gir litt "heltestatus", og jeg har alltid ønsket å kunne skrive bøker slik som han kan.

I The Mist ligger en tykk tåke rundt byen, og menneskene som er fanget inn i supermarkedet må forsøke å finne løsninger sammen for å hindre at panikken tar overhånd. Snart blir de satt under angrep av fryktinngytende og forvokste innsekter og fugler som kommer ut av tåkehavet, og angsten sprer seg raskt...

The Mist er produsert i 2007, og den varer i 2 timer og 6 minutter!

mvh Lurifaks.

Sist endret av kna den 15 06 10 17:40, endret 1 gang
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 09 04 10 20:09    Tittel: Svar med Sitat

DREAMCATCHER / FILM

Dreamcatcher er en velprodusert film etter Stephens bok med samme tittel. En venneflokk på fire har holdt sammen siden guttedagene, og blir via mange tilfeldigheter viklet inn i et møtet med utenomjordiske aliens som besetter menneskene som kommer i deres vei.

En film som veksler mellom å være ekkel og svært spennende, velprodusert og som ofte - velspilt, hvor vi finner folk som Morgan Freeman, Tom Sizemore, Timothy Olyphant og Thomas Jane.

Regien er ved Lawrence Kasdan, filmen varer i 128 minutter og er produsert i 2003.

Miami Herrald skrev i omtalen: Dreamcatcher Oozes With Horror, noe jeg sier meg helt enig i. Anbefales! Sjokkert

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 15 06 10 17:39, endret 1 gang
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 14 04 10 16:20    Tittel: Svar med Sitat

THE DIARY OF ELLEN RIMBAUER / FILM

Filmen: The Diary Of Ellen Rimbauer, er egentlig ikke basert på en Stephen King historie, men som likevel hører med til han, synes jeg. Og årsaken til det er at det var Stephen King og regisøren Craig Baxley som sammen skapte historien i filmen Rose Red, som tar utgangspunkt i denne historien, og som jeg har omtalt tidligere her.

Denne forhistorien til Rose Red, huset som er hjemsøkt av onde krefter, er basert på en novelle av forfatteren Ridley Pearson under pseudonymet Joyce Reardon.

I begynnelsen av 1900-tallet, gifter Ellen Rimbauer seg i byen Seattle med en rik men utro ektemann. Han gir henne et stort herskapshus i bryllupsgave, men det viser seg at huset er hjemsøkt og har sin egen vilje. Og da Ellen oppdager at mannen hennes er utro, tar huset "hevn" på Ellens vegne. Og Ellen blir etterhvert forandret fra å være en troskyldig og snill hustru, til å bli besatt av husets mørke krefter...

Filmen varer ca 90 minutter, er fra 2003 og er veldig spennende.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 15 06 10 17:38, endret 2 ganger
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 08 05 10 15:20    Tittel: Svar med Sitat

KINGDOM HOSPITAL / FILM

Kingdom Hospital på Stephen Kings vis, har blitt en fornøyelig blanding av bisarr ironi og mørke åndskrefter.

Hele 15 episoder med god King-underholdning og bra skuespillerprestasjoner, på et Sykehus der det meste kan skje - og gjør det!

Miniserien er produsert i 2004, fordelt på 4 DVD, presentert av Stephen King selv. King ble inspirert av Lars Von Trier, og serien RIKET, når han skrev disse episodene.

mvh Lurifaks

Sist endret av kna den 15 06 10 17:37, endret 3 ganger
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 30 05 10 13:48    Tittel: Svar med Sitat

THE STORM OF THE CENTURY / FILM

Dette velproduserte og meget spennende dramaet, utspiller seg på en liten øy utenfor Maine i USA. En normal vinter i disse områdene er meget snørik og med rundt 5-6 kuldegrader i snitt, noe som vel er ganske likt slik vinteren er i store deler av Norge.

Men noen ganger inntreffer det ekstremvær der storm og orkan gjør det farlig for folk å oppholde seg utendørs på øya.

Maken til det uværet som kommer til øya denne vinteren kan ingen huske å ha hørt om, med iskalde temperaturer og snøen som laver ned i store mengder og til slutt gjør det helt ufremkommelig. Også kontakten med omverdenen blir til slutt umulig.

Men er alt dette bare tilfeldigheter? Flere brutale mord skjer samtidig og under mystiske omstendigheter der onde krefter virker å spille inn. Kan den mystiske fremmede mannen som har ankommet øya den samme dagen da uværet startet, og som ble anholdt som mistenkt hos en av de myrdete, ha noe med det ekstreme været å gjøre...?

Som sagt, dette er meeeeeget spennende og velspilt, og som vanlig med undertoner på grensen mot det ukjente i landskapet mellom denne verden og det åndelige, slik vi er vant til når Stephen King er forfatteren.

Dette er en miniserie som varer i ca 4. timer, den er produsert i 1999, og anbefales Tommelen opp til deg!

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 15 06 10 18:31    Tittel: Svar med Sitat

BLOCKADE BILLY / BOK

Fersk fra USA, har jeg fått den relativt korte (112 sider med romslig skrift) historien om William "Blockade Billy" Blakely. William Blakely var en Rookie / nykommer som skulle erstatte veteranene for the New Jersey Titans i 1957. En måned senere var han helten som serverte home runs på løpende bånd og truet med å sprenge alle rekorder i Major League Baseball. Og om ikke det var nok, så var han enda bedre i forsvar som gjorde at hjemmefansen i ekstase satte opp plakater som lød: ROAD CLOSED BY ORDER OF BLOCKADE BILLY!

Men som vanlig, når Stepen King er på færde, så må man forvente skjær i sjøen. Og det skjer både bisarre og ganske sprøe ting med Blockade Billy.

Jeg er fortsatt underveis med boken, og kommer tilbake med en mer utfyllende kommentar. Men som alltid, underholdende fra første side, slik bare de gode forfatterne evner. Kort og konsist språk, rett på sak og ikke noe tull og dill dall og mange kompliserte forklaringer...

mvh Lurifaks
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet