FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Millennium-trilogien

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Belisarius
Generalmajor

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 15 04 08 21:52    Tittel: Millennium-trilogien Svar med Sitat

Jeg vil særlig anbefale for dem som er glad i krim å lese bøkene i Millennium-trilogien om journalisten Mikael "Kalle" Blomkvist og datahackeren og researcheren Lisbeth Salander. Beste krim jeg har lest på lenge.

Menn som hater kvinner

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/servlet/VisBildeServlet?produktId=1686713&width=120

Mikael Blomkvist er finansjournalist og nylig idømt fengselsstraff for ærekrenkelser mot den kjente finansmannen Hans-Erik Wennerström. Det er selvfølgelig en katastrofe for en pressemann. Allikevel tilbys han snart et stort oppdrag av den tidligere industrimagnaten Henrik Vanger. Blomkvist skal skrive Vanger-slektens historie. Men dette er bare for å dekke over den egentlige jobben; han skal finne ut hva som skjedde med Vangers niese, Harriet, som forsvant for førti år siden. Hvem drepte Harriet? er egentlig Vangers spørsmål. Han frykter at morderen fi nnes i hans egen familie. Blomkvists oppdrag skal da også avdekke en slags nattsvart og grotesk utgave av Krøniken.

Siden Vangerfamilien bodde på en øy og broforbindelsen var brutt på tidspunktet Harriet forsvant, blir dette et godt gammeldags "lukket rom-mysterium". Men metodene for å etterforske saken er langt fra avlegse, og Stieg Larsson balanserer stilsikkert mellom klassiske og ultramoderne virkemidler. Blomkvist får nemlig hjelp av unge Lisbeth Salander, ansatt i sikkerhetsfirmaet Milton Security. Hun er ekspert på å grave fram personlig informasjon om folk. Da hjelper det selvsagt å være en av landets fremste hackere.

24 år gamle Salander har mildest talt en spesiell bakgrunn. Hun er umyndiggjort, noe hennes arbeidsgiver ikke har den minste anelse om. Faktisk er det bare leseren, Lisbeth selv og hennes formynder som vet dette, og det koster Lisbeth en del anstrengelser for at det skal forbli slik gjennom boka.

Jenta som lekte med ilden

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/servlet/VisBildeServlet?produktId=2494103&width=120

Lisbeth Salander vender tilbake til Sverige etter et lengre opphold i utlandet. Hun har skaffet seg en stor sum penger og er for første gang i sitt liv økonomisk uavhhengig

Samtidig har Mikael Blomkvist i tidsskriftet Millennium fått tilgang på brennhett nyhetsstoff: Journalisten Dag Svensson og hans samboer Mia Bergman har kommet over avslørende opplysninger om en omfattende sexhandel mellom Øst-Europa og Sverige. Mange av dem som er innblandet i saken, har fremtrendende posisjoner i samfunnet.

Dystre hendelser i Salanders fortid begynner å gjøre seg gjeldende. Da Dag og Mia blir brutalt myrdet, rettes mistanken mot Salander, og en storstilt politijakt settes i gang. Salander bestemmer seg en gang for alle å gjøre opp med fortiden og sørge for at de som fortjener det, får sin straff. Blomkvists og Salanders veier krysses nok en gang

Luftslottet som sprengtes

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/servlet/VisBildeServlet?bildeId=335129

To hardt skadede personer kommer inn på akuttmottaket på sykehuset i Göteborg. Den ene er Lisbeth Salander, som er etterlyst mistenkt for dobbeltmord. Hun har en livstruende skuddskade i hodet og må opereres umiddelbart. Den andre personen heter Alexander Zalachenko, en eldre mann med alvorlige skader etter at Salander har hugget ham med en øks.

Den tredje og avsluttende delen i Stieg Larssons Millennium-serie fortsetter der Jenta som lekte med ilden sluttet. Salander overlevde å bli levende begravet, men problemene er langt fra over for Lisbeth Salander. Zalachenko har tidligere vært yrkesmilitær i den sovjetiske etterretningstjenesten, han er dessuten Salanders far, og det er han som har forsøkt å ta livet av henne. Sterke krefter vil bringe Lisbeth Salander til taushet.

Samtidig graver Mikael Blomkvist i Salanders skjulte fortid og kommer snart på sporet. Han skriver på en avslørende reportasje som kommer til å renvaske Lisbeth Salander og ryste regjeringen, Säpo og hele landet i sine grunnvoller. Endelig har Lisbeth Salander en sjanse til å ta et oppgjør med fortiden sin, samtidig som rettferdigheten - den virkelige - kan seire.

Den observante leser vil også oppdage at forfatteren leker seg med ulike sjangere. Wink

Mer kan leses her. Blant annet korrespondansen mellom forfatteren og forlag forut for hans død:
http://www.stieglarsson.se/

Belisarius
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
ADMINISTRATOR
Site Admin

Ble Medlem: 20 Feb 2008

InnleggSkrevet: 16 04 08 00:10    Tittel: Svar med Sitat

Interessant
Mesterdetektiven "Kalle" Blomkvist forbinder jeg med stor glede med barnetimen i radio på 50-tallet, og han har åpenbart "earned a second life" i bokform i vår digitale tidsalder?

Jeg leser mye krim og thrillers, men mest på engelsk siden Amazon selger dem veldig rimelig (paperbacks.) Dessuten irriterer rådyre, oversatte bøker meg enormt med floraen av språkblomster. Så jeg foretrekker også av den grunn originalspråket. Men hva norske og svenske romaner angår er vel språket mer "stødig", selv om prisen er saftig.
Belisarius
Generalmajor

InnleggSkrevet: 16 04 08 09:21    Tittel: Svar med Sitat

truud2 skrev:
Interessant
Mesterdetektiven "Kalle" Blomkvist forbinder jeg med stor glede med barnetimen i radio på 50-tallet, og han har åpenbart "earned a second life" i bokform i vår digitale tidsalder?

Ja, ikke tvil om at forfatteren spiller litt på dette. Wink

Sitat:
Jeg leser mye krim og thrillers, men mest på engelsk siden Amazon selger dem veldig rimelig (paperbacks.) Dessuten irriterer rådyre, oversatte bøker meg enormt med floraen av språkblomster. Så jeg foretrekker også av den grunn originalspråket. Men hva norske og svenske romaner angår er vel språket mer "stødig", selv om prisen er saftig.

Oversettelsen her er helt grei, men jeg skjønner hva du mener. Jeg vil si at dette særlig gjelder for engelsk litteratur. Engelsk er et mye rikere språk enn norsk med mange spesielle ord og uttrykk som ikke direkte kan oversettes. Som derfor må omskrives. Dette faller ofte ikke helt heldig ut.

Nei, jeg gjør som deg der. Smile Leser engelsk litteratur på engelsk

mvh

Belisarius
Til Toppen
solmull
Fenrik
Fenrik

InnleggSkrevet: 11 05 08 10:50    Tittel: Svar med Sitat

Min sønn anbefalte meg denne boka. Jeg fikk den på lydbok, og var forbauset over at jeg ble så hekta på den at ørene nesten ikke fikk hvile Smile
Til Toppen
Belisarius
Generalmajor

InnleggSkrevet: 13 05 08 01:08    Tittel: Svar med Sitat

Ja, jeg slet med det samme selv. Det var svært vanskelig å legge fra seg bøkene. Mr. Green

mvh

Belisarius
Asdic
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 13 05 08 01:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg holder på med "HITLER HAR SAGT DET" av Hermann Rausching, utgitt i Norge 1940.

Rausching hold til i Danzig og var en av Hitlers nærmeste, men falt i unåde i 1938 og reiste til USA.

Rausching refererer til sine samtaler med A.H., og det fremgår at A.H. hadde planene for så vel innenriks som utenrikspolitikken klare allerede i 1933, inkl. angrepet på Polen, USSR og England med langtrekkende våpen. (V2 & V2) som på det tidspunktet ikke var annet enn en tanke i Doffens syke hode.

Med fasit i hånden er boken veldig interessant å lese, spesielt med kunnskaper om hva som virkelig skjedde under WWII og opptakten. Sudetenland og Anschluss.
Til Toppen
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 16 Apr 2008

InnleggSkrevet: 18 05 08 21:48    Tittel: Svar med Sitat

Og jeg driver på med "Jesusmysteriene" av Freke og Gandy.
Boka har undertittelen " Var Jesus en hedensk gud" mao. var han en i rekken av de gudemenneskene vi vet har eksistert opp gjennom tidene.

Dersom noen er interessert i krim kan jeg anbefale bøkene til Ian Rankin og James Lee Burke.
Førstnevnte skriver fra Edinburgh den andre fra New Orleans.
Til Toppen
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 19 05 08 10:58    Tittel: Svar med Sitat

Karlmartell sr. skrev:

Dersom noen er interessert i krim kan jeg anbefale bøkene til Ian Rankin og James Lee Burke.
Førstnevnte skriver fra Edinburgh den andre fra New Orleans.

To av mine yndlingsforfattere også, Karl! Ellers er jeg nærmest altetende når det kommer til krim, har vanligvis overvekt på flyet etter å ha "tømt" flyplassbokhandelen..heheheh. Jeg foretrekker helt klart også bøker på engelsk - det fins dessverre altfor mange dårlige oversettere Sad

William Diehl var også en god krimforfatter; han døde for et par år siden, men hans bøker er verdt å lese både en og to ganger. Han har brukt en fast karakter i flere bøker - Martin Vail. Primal Fear er dessuten filmatisert med Richard Gere i hovedrollen. Anbefales på det varmeste!

Men min yndlingsforfatter over alle er dog Wilbur Smith. Jeg kjenner ingen som er SÅ rå til å beskrive naturen som han; det kjennes nesten ut som om man er der han skriver om. Fantastisk og mangslungen forfatter, som forteller fra vidt forskjellige verdner i Afrika.
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 16 Apr 2008

InnleggSkrevet: 19 05 08 19:33    Tittel: Svar med Sitat

Mens vi holder på - jeg kan også anbefale bøkene til Denise Mina. Enda en skotsk forfatter, men hun skriver fra Glasgow.
Les Garnethill triologien" Der møter dere en av krimlitteraturens mest lurvete kvinnelige hovedperson.

i det siste har hun kommet med to nye bøker med en ung kvinnelig "journalistlærling" som hovedperson. "Blodåkeren" og "Dødtid"
Til Toppen
Belisarius
Generalmajor

InnleggSkrevet: 17 09 09 12:46    Tittel: Svar med Sitat

Nå kommer snart film nr.2 på kino. Følg med. Cool

mvh

Belisarius
kna
Major
Major

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 16 02 10 15:43    Tittel: Svar med Sitat

Så den første filmen på DVD. Bra den, og "Beck" i en litt uvanlig rolle som The bad guy Evil or Very Mad

Blir nok til at vi ser de to neste også, selvom kanskje filmene er litt "politisk korrekt" oppbygget i plottet.

Svenskene er dyktige de, og hadde vi hatt et realt samarbeide i Norden mellom Sverige, Danmark, Finland, Island og Norge, tror jeg absolutt vi kunne gitt bra konkurranse både til Hollywood og Pinewood studio i London. Det er penger og ressurser som ofte er tungen på vektskålen.

mvh Lurifaks
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet