FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Saudisk pige-rockband lever i skjul

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Danska
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 19 Apr 2008

InnleggSkrevet: 02 12 08 03:06    Tittel: Saudisk pige-rockband lever i skjul Svar med Sitat

Det saudiarabiske pigeband Accolade må hverken spille live eller lade sig fotografere. Alligevel har rockbandet efterhånden skabt sig en fanskare blandt saudi-arabiske unge.

Når de øver, så sker det i hemmelighed, af frygt for de religiøse myndigheder i det ultra-konservative kongerige.

På trods af hemmelighedskræmmeriet er det lykkedes de fire kvindelige universitesstuderende i rockbandet "Accolade" at tiltrække sig opmærksomhed fra hundredevis af unge, der har downloaded deres demo fra bandets profil på Myspace.com.

Det skriver New York Times.

Må ikke køre bil

Bandet har efterhånden fået så meget blod på tanden, at de arbejder på at optræde til privatkoncerter og måske endda indspille et regulært album.

Men det er ikke helt nemt at være kvindelig rockmusiker i et land, hvor det ikke engang er tilladt for kvinder at køre bil, og hvor kvinder skal gå tildækket.

"Det er noget af en udfordring i Saudi-Arabien, og måske er vi vanvittige, men vi ønsker bare at gøre noget, der er anderledes," fortæller bandets forsanger, Lamia, til New York Times.

Unge efterlyser et åbent samfund

Men måske bliver det snart muligt for kvinderne i bandet at udleve deres drøm. De strenge, religiøse doktriner i Saudi-Arabien begynder nemlig så småt at vige for kravene fra en ny generation, der efterlyser et mere åbent samfund.

"Vores generation er anderledes. Alt er ved at ændre sig i sådan en grad, at det måske bliver muligt for os at optræde offentligt allerede om ti år," fortæller Accolades 21-årige guitarist, Dina.

"Der er ikke noget forkert i det, vi gør. Det er kunst, og vi gør det på en god måde, samtidig med at vi respekterer vores traditioner," understreger Dina.

Nej til narko, øl og tobak

Alle fire medlemmer er da også hurtige til at forsværge både rygning, alkohol og stoffer.

"Du ødelægger dig selv med de ting," konstaterer Lamia.

Alle fire pigers forældre støtter, at de spiller rockmusik. Forældrene har dog bedt dem om at holde det i det skjulte af hensyn til deres egen sikkerhed.

Lyt til banets demo-sang "Pinnocchio"

http://www.myspace.com/accoladeofficial
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Danska
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 19 Apr 2008

InnleggSkrevet: 02 12 08 16:27    Tittel: Svar med Sitat

Når jeg alligevel er i gang med musik, så skulle I lytte til den skotske band Glasvegas - flowers and football.

Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=bOUm7CiBXsU

Eller download:

http://thepiratebay.org/torrent/4533212/Glasvegas_2008_(320_kbit_s)_%5Bpullrod%5D
kna
Major
Major

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 15 02 10 16:31    Tittel: Svar med Sitat

Hei Danska

Ettersom dette røklet av en PC jeg har ikke er i stand til å late ned lydfiler fra Youtube ol. så får jeg forsøke å lytte til Glasvegas på CDonCom, om de er lagt ut der.

Ellers blir jeg veldig forundret og provosert over at jentebandet Accolade ikke kan opptre åpent og greit i det kjempeinnkluderende og tolerante landet Saudi-Arabia knusekos

Det siste jeg hørte om fra dette rettferdige demokratiet var om en fire år gammel jente som ble annholdt, fordi hun hadde fristet en gammel pedofil gris over evne så han ikke kunne motstå fristelsen til å voldta henne.

Ettersom Muhammed har sagt at kvinner får passe seg og ikke friste menn til å voldta dem, så gjelder det å få det inne med morsmelken Heia!

mvh Lurifaks
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 15 02 10 16:48    Tittel: Svar med Sitat

Lurifaks skrev:
Hei Danska

Ettersom dette røklet av en PC jeg har ikke er i stand til å laste ned lydfiler fra Youtube ol. så får jeg forsøke å lytte til Glasvegas på CDonCom, om lydfiler er lagt ut der.

Ellers blir jeg veldig forundret og provosert over at jentebandet Accolade ikke kan opptre åpent og greit i det kjempeinnkluderende og tolerante landet Saudi-Arabia knusekos

Det siste jeg hørte om fra dette rettferdige demokratiet var om en fire år gammel jente som ble annholdt, fordi hun hadde fristet en gammel pedofil gris over evne så han ikke kunne motstå fristelsen til å voldta henne.

Ettersom Muhammed har sagt at kvinner får passe seg og ikke friste menn til å voldta dem, så gjelder det å få det inne med morsmelken Heia!

mvh Lurifaks

caellaigh
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 25 Jan 2009

InnleggSkrevet: 15 02 10 17:02    Tittel: Svar med Sitat

Jeg klikket på lenken hos myspace (accoladeofficial), men får opp følgende feilmelding

Sitat:
Ugyldig venne-ID.
Denne brukeren har enten avbrutt medlemskapet sitt, eller så er kontoen slettet.

Hmm ...

Håper det ikke har skjedd noe med den saudiarabiske jentegruppen ....
Til Toppen
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 15 02 10 17:10    Tittel: Svar med Sitat

caellaigh skrev:
Jeg klikket på lenken hos myspace (accoladeofficial), men får opp følgende feilmelding

Sitat:
Ugyldig venne-ID.
Denne brukeren har enten avbrutt medlemskapet sitt, eller så er kontoen slettet.

Hmm ...

Håper det ikke har skjedd noe med den saudiarabiske jentegruppen ....

Ja, caellaigh, det håper jeg inderlig. Det er for ille at alle de bra folkene blant 1,4 milliarder muslimer som ønsker seg frihet og gode ting, skal holdes nede med terror og trusler i angst for livet av fanatiske religiøse islamister Neutral

mvh Lurifaks
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Film og Musikk Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet