FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Sjakkinteressert?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Forskjellig - Alt som ikke passer i andre grupper
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 02 09 08 16:47    Tittel: Sjakkinteressert? Svar med Sitat

Siden interessen for sjakkforumet var tilnærmet null, flyttet jeg de 2 eneste trådene der, hit til hobbyforumet og slettet sjakkforumet.

Sjakkinteressen står visst foreløpig på "vent" i FrittForum. Skulle den mot formodning ta seg opp kan vi gjenopprette et eget Sjakkforum.

Kilde: http://tournamentservice.com/tournamentlist.aspx

Sist endret av truud2 den 03 09 09 22:33, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 20 10 08 09:42    Tittel: Svar med Sitat

Men hvorfor ligger sjakk under "Nyheter og aktuelt", og ikke under "Hobby"?
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 20 10 08 10:38    Tittel: Svar med Sitat

dbx1245 skrev:
Men hvorfor ligger sjakk under "Nyheter og aktuelt", og ikke under "Hobby"?

Fordi sjakkisene stort sett utveksler synspunkter og kommenterer trekk under pågående turneringer, dbx. Hvilke jo er store nyhetsevenement vanligvis. Også i media.
Forumet ble opprettet under den siste store internasjonale turneringen da vår unge sjakkstjerne Magnus Carlsen gjorde det veldig skarpt i de første rundene. Hensikten med å gi forumet prominent plassering var opportunistisk nok håpet om kanskje å få tilsig av folk fra den store sjakk-gruppen på VA. Embarassed

Men plasseringen kan jo alltids diskuteres.

Folk er kanskje ikke sjakkinteresserte på ff, men det skjer interessante ting (også annet enn sjakk) i sjakkverden:

Sjakkgeni vil ha bort Putin

PUTINS SKARPESTE KRITIKER. Krigsspillet sjakk er et speil på virkeligheten, sies det. Men hva kan sjakkens fremste strateger utrette i samfunnet utenfor de 64 felter? Historiens beste sjakkspiller jobber for regimeskifte i Russland. Lørdag ble han arrestert.
ATLE GRØNN, Forsker i russisk språkvitenskap og tidligere redaktør av Norsk Sjakkblad Først publisert: 17.04.07 | Oppdatert: 16.04.07

ET ANNET RUSSLAND. Tidenes ubestridt sterkeste sjakkspiller, den 13. verdensmester Garri Kasparov (44), bruker nå all sin tankes kraft på å beseire Russlands president Vladimir Putin og hans stadig mer autoritære regime. Oppgaven er formidabel, og bare en person med Kasparovs ego og meritter kan tro på seier.

Garri Kasparov

Kalt ekstremist og fascist.
Putin kontrollerer massemediene og har over 70 % oppslutning i meningsmålingene. Kasparov, som leder opposisjonsbevegelsen "Den Forente Borgerfronten" og paraplyorganisasjonen "Et annet Russland", blir avfeid som "ekstremist", "fascist", "amerikansk spion" eller plassert i bås med Boris Berezovskij, en oligark i London-eksil med en tvilsom fortid og agenda.

Når Kasparov prøver å nå ut med sitt budskap om "demokrati og frihet" i direkte kontakt med folket, risikerer han å bli slått med et sjakkbrett i hodet - som i april 2005 - eller tauet inn av opprørspolitiet som under anti-Putin-demonstrasjonen i Moskva lørdag.

Samling i bunn.
Opposisjonen, med unntak av kommunistpartiet, ble helt marginalisert da "demokratene" (ofte brukt som skjellsord i russisk politikk) ble feid ut av Dumaen ved parlamentsvalget i 2003. Året etter ble Putin suverent gjenvalgt som president. Begge valgresultatene bar preg av regimets sterke kontroll over mediene. Internett er fremdeles fritt og åpent, men i det russiske folkedypet ser man bare på statlig TV.

Putin har utvilsomt flere kvaliteter som forgjengeren Jeltsin manglet, men på et område var Jeltsins presidentperiode overlegen: Pressefrihet.

Kasparov ville aldri blitt politiker i et Russland med frie medier, men Putins regime tvang Kasparov til å skifte arena. Kampen mot Putin og for Russland. Kasparov kom på banen i 2004 og oppfordret alle gode krefter til "samling i bunn". Gjennom den tverrpolitiske plattformen "Komité 2008" - med Kasparov i førersetet - skulle det arbeides for én samlende opposisjonskandidat ved presidentvalget i 2008.

Gir seg ikke lett.
Å samle den skadeskutte opposisjonen synes som en umulig oppgave. Men Kasparov reiste seg mot den mektige verdensmesteren Karpov i 1985 og gir seg ikke så lett. I dag er det "Et annet Russland" som gjelder, en bevegelse som er få i tallet, men søker brede allianser. Et viktig mål er fremdeles et rettferdig valg i 2008, hvilket ikke minst betyr en uavhengig presse, fri fra Kremls klamme hånd.

Men etter hvert som situasjonen tilspisser seg, blir det klart at Kasparov ser på seg selv som Putins personlige motstander. Hovedmålet blir mer svart-hvitt: Et regimeskifte. I denne ujevne kampen samarbeider strategen Kasparov med hvem det måtte være: Rødbrune nasjonalbolsjeviker, menneskerettighetsaktivister, liberale høyrepartier osv.

Mektig motstander.
Da Kasparov, en rebelsk 21-åring fra Baku med jødisk far og armensk mor, spilte seg frem til VM-match i 1984, møtte han fryktinngytende motstand. I Moskva, på den andre siden av brettet, satt maktapparatets yndling, en "ekte" russer og partikamerat, den 12 år eldre regjerende verdensmester Anatolij Karpov. Etter reglene skulle matchen avgjøres ved seks seire, og rutinerte Karpov tok raskt ledelsen 4-0.

Kasparovs ungdommelige selvtillit fikk et brutalt møte med livets realiteter, men han lot seg ikke knekke.

Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1739769.ece

Demonstrasjoner etter valget i Russland
Sjakkgeni: - Det mest skitne valget i Russlands historie

Av Stian Eisenträger 03.12.2007 kl. 16:06 Kilde: VG NETT

(VG Nett) Opposisjonsleder og sjakkgeni Garry Kasparov kaller valget i Russland det mest skitne i landets historie.

MOT-REVOLUSJON: Nasji-aktivister samlet 5000 demonstranter på Den Røde Plass i Moskva.
Gruppen hevder USA og Vesten vil prøve å forandre valgresultatet. Foto: AP

MOT-REVOLUSJON: Nasji-aktivister samlet 5000 demonstranter på Den Røde Plass i Moskva. Gruppen hevder USA og Vesten vil prøve å forandre valgresultatet. Foto: AP

Dette er det mest urettferdige og skitne valget i hele det moderne Russlands historie, sier opposisjonsleder Garry Kasparov på en pressekonferanse, ifølge nyhetsbyrået AP.

Kasparov, som leder en koalisjon av opposisjonsgrupper, ble arrestert og fengslet i fem dager for å ha ledet en protestmarsj i Moskva 24. november. Partiet hans fikk ikke lov å delta i valget.

- Vi forstår at det er fullstendig håpløst å søke sannhet i russiske domstoler, legger han til.

Kasparov forteller at aktivister fra den Kreml-vennlige ungdomsgruppen Nasji angrep partiets kontor mandag.

5000 demonstranter

Tidligere på dagen holdt Nasji en demonstrasjon i Moskva for å mobilisere til motarbeidelse av det de beskriver som USA-støttede «tyver og forrædere» sine forsøk på å innta landets viktigste offentlige kontorer.

Nasji fortalte de rundt 5000 fremmøtte at USA og Vesten prøver å provosere fram revolusjon og velte resultatet av søndagens valg, som gir Vladimir Putins parti 70% av plassene i nasjonalforsamlingen.

KRITISKE: Opposisjonslederne Garry Kasparov (t.v.) og Eduard Limonov. Foto: AFP

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=187657

Mye av dette hadde faktisk gått meg hus forbi, helt til jeg nå søkte på "magnus carlsen garri kasparov" for å svare på dbx ' sørsmål om plassering. Så sjakk er viktig, det Smile
vimsen
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 10 Jun 2008

InnleggSkrevet: 10 12 08 06:57    Tittel: ok Svar med Sitat

e2 - e4
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 10 12 08 07:48    Tittel: Svar med Sitat

I'm all in.
Til Toppen
vimsen
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: 24 12 08 06:31    Tittel: Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
I'm all in.

Ok- venter på neste trekk jeg da Børge...
Til Toppen
vimsen
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: 24 12 08 06:35    Tittel: Eller siden Børge Svar med Sitat

ikke er interessert - kan vel du svare truud..
Til Toppen
mocha
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 15 Apr 2008

InnleggSkrevet: 12 01 09 04:41    Tittel: Svar med Sitat

Truud:
"Tidenes ubestridt sterkeste sjakkspiller, den 13. verdensmester Garri Kasparov (44)"
Vel vel Truud:) Det var vel en ganske sterk påstand. Går ut fra du har kikket på partiene fra f.eks. Reykjavìk hvor Fischer raserte datidens moderne åpningsteori. Amerikansk juniormester 13 år gammel, seniormester 14 år gammel. http://www.geocities.com/chesschampions/bfischer-r.html
http://home.online.no/~naslakse/SjakkTips/Sjakkordbok/index.html#Fischer

"Robert James «Bobby» Fischer – Tidenes største sjakkspiller.
15 år 6 måneder og en dag gammel ble han den yngste stormester noensinne.
Se også: Fischer Spasskij VM Fischer.html"

Tror Kasparov(Harry Weinstein) må nøye seg med en suverèn 2. plass:)
Til Toppen
vimsen
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: 27 01 09 05:33    Tittel: Men.. Svar med Sitat

ingen som vil ta et lite slag online da?
Til Toppen
vimsen
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: 27 01 09 05:35    Tittel: Er ingen Svar med Sitat

mester - så selv de mest uerfarne kan vinne over meg
Til Toppen
vimsen
Sersjant
Sersjant

InnleggSkrevet: 27 01 09 05:36    Tittel: Bare Svar med Sitat

for moro..
Til Toppen
mocha
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 15 Apr 2008

InnleggSkrevet: 27 01 09 11:32    Tittel: Re: Men.. Svar med Sitat

vimsen skrev:
ingen som vil ta et lite slag online da?

Klart vi kan spille.
Til Toppen
kna
Major
Major

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 11 02 10 12:06    Tittel: Svar med Sitat

Hei alle sammen.

Dersom det er mulig, hadde det vært morsomt å kunne ta et slag sjakk her på bloggen. La oss si at man må poste et flytt hver dag, så blir det ikke noe stress.

Er ikke helt på Karlsen-nivå, men litt amatør-sjakk har jeg da spilt. Det er heller ikke farlig å tape, dersom en har det litt moro og lærer noe nytt.

Nå er jeg faktisk litt rusten og ute av trening gjennom mange år. Men sjakk er morsomt og litt hjernetrim.

mvh Lurifaks
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

Ble Medlem: 26 Apr 2008

InnleggSkrevet: 11 02 10 16:56    Tittel: Svar med Sitat

Vimsen har jo gjort første trekk, så det er jo bare å kaste seg på Lurifaks! Smile
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 11 02 10 17:35    Tittel: Svar med Sitat

OK, Sjaman

Men nå tar jeg sjansen ved å blottstille mitt intellekt for et nådeløst trekk fra mini Wink

Jeg er absolutt ikke noe sjakk-talent, men har funnet det litt morsomt i yngre år når hjernen var litt kvikkere Rolling Eyes

Jeg skal se på saken, og vurdere om jeg våger meg utpå!!!

mvh Lurifaks
mini99
Major
Major

Ble Medlem: 29 Apr 2008

InnleggSkrevet: 11 02 10 17:38    Tittel: Svar med Sitat

Lurifaks skrev:
OK, Sjaman

Men nå tar jeg sjansen ved å blottstille mitt intellekt for et nådeløst trekk fra mini Wink

Jeg er absolutt ikke noe sjakk-talent, men har funnet det litt morsomt i yngre år når hjernen var litt kvikkere Rolling Eyes

Jeg skal se på saken, og vurdere om jeg våger meg utpå!!!

mvh Lurifaks

Nå forveksler du vel meg og vimsen, Lurifaks? Jeg er iallefall ikke noen sjakkspiller; spilte i mine yngre dager, men har ikke tålmodighet til det lenger:)
kna
Major
Major

InnleggSkrevet: 11 02 10 17:43    Tittel: Svar med Sitat

Beklager mini, det går litt fort i svingene

Ja, det var nok Vimsen det gjaldt, så da får vi håpe også hun finner sin vei tilbake og bidrar til å lage liv og røre på forumet.

mvh Lurifaks
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Forskjellig - Alt som ikke passer i andre grupper Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet