FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Spåkoner og klarsynte
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Omega
Rekrutt
Rekrutt

Ble Medlem: 24 Aug 2008

InnleggSkrevet: 10 01 10 01:17    Tittel: Svar med Sitat

Vi stenbukke går ikke ind for astrologi. Vi er simpelthen alt for rationelle til at tro på sådan noget vrøvl. Især os med ascendanten i vægten
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 10 01 10 01:50    Tittel: Svar med Sitat

Omega skrev:
Vi stenbukke går ikke ind for astrologi. Vi er simpelthen alt for rationelle til at tro på sådan noget vrøvl. Især os med ascendanten i vægten

Godt å høre at vi er fler. Cool
Gormii
Rekrutt
Rekrutt

Ble Medlem: 12 Des 2009

InnleggSkrevet: 10 01 10 16:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg undrer meg litt over de som har behov for å bevise at andres overbevisniger og erfaringer er bløff. Uansett hvor mange bevis som legges frem så kommer folk til å tro på Gud og Snåsamannen.

Det finnes temmelig mange nedtegnede erfaringer fra folk som hevder at de har fått hjelp av Marcello Haugen. Dette holder sikkert ikke som bevis, men jeg antar at folk tar erfaring for erfaring og driter i forståsegpåerne.

Jeg kjenner en dame som, for noen år tilbake, lå for døden. Hun hadde tilkalt mann og barn til sykehuset for å ta farvel. Utpå kvelden opplevde hun at en stor hånd ble lagt over hennes hode og at det begynte å hende saker i hennes kropp. Slike hendelser som ofte forbindes med energi av mangel på bedre ord. Om morgenen følte hun seg mye bedre og spurte hun legen om hva han hadde gjort med hennes hode. Han kunne fortelle at han ikke hadde gjort noe som helst, de hadde ventet at hun skulle dø.
Senere fikk hun vite at hennes søsken nordpå hadde ringt Snåsamannen for å få hjelp av ham.

Denne fortellingen er sikkert latterlig i manges øyne. Men for hun som opplevde dette er det ingen tvil. Uten hjelp fra Snåsamannen ville hun vært død.

For min egen del kan jeg berette at jeg tror på slikt som ikke kan bevises. Jeg er en troende. Jeg har ikke behov for menigheter og trossystem, men jeg har mitt syn på saken.

Så, hva er min tro:
Jeg tror, i betydningen "er overbevist om", at verden slik vi kjenner den er en projeksjon. Alt vi opplever, opplever vi i oss selv (Sjamanen er inne på dette). Denne bevisstheten er kjernen i det hele. Alt er bevissthet. Projeksjonen eller universet er skapt av en bevissthet. Av mangel på et bedre navn kaller jeg denne bevisstheten for Gud. Altså universet, meg og deg inklusive, er Gud. Use the force!
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 10 01 10 22:02    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Jeg undrer meg litt over de som har behov for å bevise at andres overbevisniger og erfaringer er bløff. Uansett hvor mange bevis som legges frem så kommer folk til å tro på Gud og Snåsamannen.

Sålenge man avstår fra å benytte tro eller antagelser og egne forestillinger, som argument og påstander, synes jeg vanligvis det er interessant å høre andres forestillinger, om både det ene og det andre. Mange tør ikke gi uttrykk for hva de tror og lurer på, da de er redde for å se dumme ut, om de ikke alltid gjentar den godtatte ortodoksi.

Men, om vi slutter å bruke fantasien og forestillingsevnen, så forsvinner også Einsteinene, Galileiene, Wrightene og Edisonene blandt oss, for ingen av dem kunne jo vite gyldigheten av sine funderinger på forhånd. Men lot seg allikevel ikke skremme fra å undres om, og lure på om ting kanskje var helt annerledes, enn det de hadde lært på skolen og blitt fortalt av verdens ypperste autoriteter, og trå utenfor den opptrådde sti, som alle andre gikk på

Som vist her, så er det vanskelig å spå. Og da, spesielt om fremtiden. Til og med fysiske "umuligheter" har ofte elendig holdbarhet i den virkelige verden, utenfor den teoretiske:

Impossible Flight of Machines Heavier than Air “Flight by machines heavier than air is unpractical and insignificant, if not utterly impossible.” predicted by Simon Newcomb. The prediction turned false when The Wright Brothers flew at Kitty hawk 18 months later.

Heavier than Air Flying Machines In 1985 Lord Kelvin, British mathematician and physicist, president of the British Royal Society gave his statement: “Heavier-than-air flying machines are impossible”

Communication Space SatellitesT. Craven, FCC Commissioner in 1961 stated that: “There is practically no chance communications space satellites will be used to provide better telephone, telegraph, television, or radio service inside the United States.”

Automobile will Never Replace Horse In 1903, the president of Michigan Savings Bank advised Henry Ford’s lawyer not to invest in Ford Motor Co. According to him, “The horse is here to stay but the automobile is only a novelty – a fad”.

Nuclear Energy will not be Obtainable In 1932, Albert Einstein stated that “There is not the slightest indication that nuclear energy will ever be obtainable. It would mean that the atom would have to be shattered at will”

Rockets will never leave Earth’s atmosphere n 1936, New York Times predicted that “A rocket will never be able to leave the Earth’s atmosphere.”

Television won’t Capture any Market In 1946, Twentieth Century-Fox-eieren, Darryl Zanuck predicted that: “Television won’t be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night”

Communication Space Satellites T. Craven, FCC Commissioner in 1961 stated that: “There is practically no chance communications space satellites will be used to provide better telephone, telegraph, television, or radio service inside the United States.”

32-bit Operating System The prediction “We will never make a 32 bit operating system” was made by Bill Gates, the CEO of Microsoft corporation,

Computers in Home President, chairman and founder of Digital Equipment Corporation (DEC), passed this statement about personal computers in 1977: “There is no reason anyone would want a computer in their home.”

Market for Copying Machines IBM passed a statement to the eventual founders of Xerox, in 1959, that: “The world potential market for copying machines is 5000 at most.”, adding that: "the photocopier had no market large enough to justify production".

X-rays will be nothing but a Hoax In 1883, the president of Royal Society Mr Lord Kevin stated that: “X-rays will prove to be a hoax”.

Electric Light will have no future Oxford professor Erasmus Wilson predicted that: “When the Paris Exhibition [of 1878] closes, electric light will close with it and no more will be heard of it”.

“If I had thought about it, I wouldn’t have done the experiment. The literature was full of examples that said you can’t do this. — Spencer Silver on the work that led to the unique adhesives for 3-M “Post-It” Notepads.

World market for computers: “I think there is a world market for maybe five computers.” — Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

High speed rail is not possible “Rail travel at high speed is not possible because passengers, unable to breathe, would die of asphyxia.” - Dr Dionysys Larder (1793-1859)

Science Debunked Meteorites 'Age of Reason' and 'The Enlightenment', roughly within the 18th century, were terms used and cherished by those who believed in the power of mind to liberate and improve. Reviewing the experience in 1784, Immanuel Kant saw emancipation from superstition and ignorance as having been the essential characteristic of these times. Philosophers and scientists alike pursued these ideals with enthusiasm and vigour and especially so the Académie Française des Sciences, Europe's leading rational authority. To them may be attributed a strange anomaly that exists in the world today - in museums and collections there is scarcely a single specimen of meteorite that predates the year 1790.

The idea that stones can fall out of the sky was scornfully denounced by the Académie as an unscientific absurdity. Antoine Lavoisier, for example, the father of modern chemistry, told his fellow Academicians, "Stones cannot fall from the sky, because there are no stones in the sky!" The concept of meteorites was thus condemned as nothing but medieval illusions and old wives' tales. Embarrassed museums all over Europe, wishing to be seen to be part of this enlightened 'Age of Reason', hurriedly threw out their cherished meteorite collections with the garbage as humiliating anachronisms from a superstitious past.

Although the last two decades of the eighteenth century saw scientists such as Peter Pallas and Ernst Florens Chladni, risking ridicule by the scientific community through the serious investigation of meteorites, most scientists shared Isaac Newton's view that that no small objects could exist in the interplanetary space. An assumption that left no room for rocks or stones falling from the sky.

Kilder, bl.a.: http://www.mysteriousnewzealand.com/featurearticles/featart_meteorites.html og http://www.ixibo.com/2009/03/30-failed-predictions-about-future-of-technology/

Så slipp for Guds skyld fantasien løs! Og slutt ikke å undres over at det, som ikke er forklart i skolebøkene.

Men, alt med måte. Vi bør være glade for at ingeniørene hos Boeing ikke betaler spåkoner for tips om riktig dimensjon på de kritiske komponentene i en 747. Skjønt om ikke brødrene Wright hadde gitt totalt blaffen i Lord Kelvin, så ville det ikke finnes noen 747 å dimensjonere.

Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 10 01 10 22:56    Tittel: Svar med Sitat

Mor Nille kan ikke fly.
Ergo er Mor Nille en sten. Very Happy

Jeg har vært ung verdensmester selv, så jeg kjenner noen av beveggrunnene for å definere spåkjerringer etc som tullinger. Det kan være en slags omvendt metode til å løfte seg selv frem. Med tiden har jeg fått mer tro på å utforske de områdene jeg selv har tro på og interesse for, enn å rive ned andres sannheter.

Når det gjelder vitenskap og vitenskaplige miljøer, så kan disse være til stor nytte i en persons dannelse. Fagmiljøer kan bidra til å opparbeide kvaliteter som:
Et entydig og presist språk.
Evnen til å holde en mental oversikt og forståelse for større sammenhenger/systemer.
Evnen til å samle og tolke erfaring på en meningsfull og strukturert måte.

Om man har en slik vitenskapelig plattform vil man lettere kunne tilegne seg og diskutere andre vitenskapsmenns erfaringer.

Spåkjerringer og andre i den kategorien mangler ofte denne plattformen, selv om det finnes unntak. Jeg har diskutert en del med ymse damer i sjamankretser og annet, og har funnet at det ofte mangler struktur og orden i sakene. Dessuten er det mange som leker engler og sender lys og kjærlighet i hytt og vær. Kort sagt, det kan bli for mye blomster.Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg og har funnet noen i dette miljøet som besitter god forståelse for mennesket og dets utfordringer, og sitter sitter inne med nyttige verktøy for personlig vekst og håndtering av traumer.

Til syvende å sist henger vitenskap nøye sammen med erfaringer. I kulturer uten vår vitenskapelige tradisjon kan det finnes erfaringer og metoder som er til nytte for folkene, f.eks. innenfor legekunst, jordbruk etc etc Deres forklaringsmodeller vil naturligvis være stikk i strid med våre modeller. Men til syvende og sist er det vel erfaringen som teller. Selv i vår tradisjon er det slik at vi i blant må gå bort fra en forklaringsmodell på tross av at den har vært bevist vitenskapelig tidligere.

Det florerer artikler på internett som forteller at man innenfor kvantefysikken (dette vet jeg fint lite om) har funnet at observatøren påvirker resultatet av forsøkene. Helt presist: atomenes byggestener blir tilsynelatende først dannet når vi begynner å lete etter de. Vitenskapsmannes intensjon er en del av settingen. Jeg undres om noe liknende er tilfellet når vi studerer metafysiske fenomen?

Min første helt innenfor metafysikken var en Teton Sioux høvding og vismann. Han ble kalt Frank Fools Crow på hvitemannsspråk. En av hans oppgaver var å hjelpe syke. Hver gang han tok imot en ny pasient la han sin hånd på dennes skuldre. Han ville kjenne om han kunne hjelpe vedkommende. Han kjente etter en slags varme. Han ville vite om pasienten var åpen for at han kunne gjøre noe. Hvis ikke, så var det ingenting han kunne gjøre. Jeg tror ikke Frank Fools Crow ville vært bekvem med å ha skeptiske vitenskapsfolk rundt seg under hans healingseanser.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 10 01 10 23:49    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Mor Nille kan ikke fly.
Ergo er Mor Nille en sten. Very Happy

Jeg har vært ung verdensmester selv, så jeg kjenner noen av beveggrunnene for å definere spåkjerringer etc som tullinger.

Kjenner meg igjen der, Gormi.
Men jeg prøver å være åpen for andre innfallsvinkler. Og kvantefysikken åpner, som du påpeker for mer kompliserte, ikke-deterministiske (ikke-"God does not play dice")-sammenhenger enn den normale årsak og virkning i all klassisk fysikk. Men det er flust av debunkere ute og ugyldigforklarer kvantefysikken også har jeg sett, men etterhvert som det oppstår fler og fler vanlige "husholdningsartikler", som bygger på kvantemekanikk, (lasere, transistorer, flash memories mm) får de mye å gjøre. Og sålenge det også finnes "snåsamenn", som ser ut til å få naturen til å oppføre seg "unaturlig" (naturlig?), så er det interessant å forsøke å finne ut hvordan og hvorfor det skjer, og der kommmer selvsagt den vitenskaplige metode inn, som vårt beste redskap. Såsant man klarer å avholde seg fra å hevde omtrent uten å undersøke, at det umulig kan skje. For da blir det ikke mye å bruke vitenskaplige metoder på.

Vitenskapsjournalisten Richard Milton skrev i sin bok "Forbidden Science", at han ikke kjente til betydelige nyvinninger og nye erkjennelser, som hadde oppstått gjennom anvendelse av "den vitenskaplige metode", isteden var det omtrent alltid snakk om at noen fulgte opp vage anelser og idéer, med liten vitenskaplig støtte i utgangspunktet, som hadde gitt nye erkjennelser og ny viten. Og da blir det spennende å spekulere på hvor disse vage anelser oppstår? I kvantefeltet? Eller, som ubevisste assosiasjoner med røtter i lang praksis og erfaring innen området? Det siste høres mest sannsynlig ut, men det er kanskje for tidlig å avskrive kvantefeltet? Wink

Forbidden Science: Suppressed Research
That Could Change Our Lives

Product Description
Amazon Books skrev:
In this study of science, Richard Milton shows that today, there are mountains of experimental data which is being ignored and rejected by orthodox science: subjects as controversial as cold fusion; psychokinesis; ESP; alternative medicine and many others. In this exploration of anomalous research, Milton addresses the forbidden question: is there something fundamentally wrong with the way science is currently practised?

Jeg har lest flere bøker av Richard Milton, men nå ser han ut til å ha lagt inn årene, siden Websiden hans "Alternative Science" er overtatt andre og er ikke interessant lenger.

Han ertet på seg hele vitenskaps-England, med boken "Darwin Doesn't Work Here anymore" (Darwin fungerer ikke lenger, her), som var både interessant og festlig. Bl.a. påviser han hvordan nesten alle metoder for aldersbestemmelse og tidfestelse, er så fulle av feilkilder, høl og usikkerheter at de er tilnærmet verdiløse

The article below was first commissioned and later censored by the Times Higher Education Supplement. (The circumstances under which it came to be censored, following the intervention of Dr Richard Dawkins, are described in the pages on Scientific Censorship).

Darwinism - The forbidden subject

Han likte å erte opp alle motstanderne sine med Darwin:

Shattering the Myths of Darwinism

Product Description
Amazon skrev:
Compelling evidence that the most important assumptions on which Darwinism rests are wrong. The controversial best-seller that sent Oxford University and Nature magazine into a frenzy. SHATTERING THE MYTHS OF DARWINISM exposes the gaping holes in an ideology that has reigned unchallenged over the scientific world for a century. Darwinism is considered to be hard fact, the only acceptable explanation for the formation of life on Earth, but with keen insight and objectivity Richard Milton reveals that the theory totters atop a shambles of outdated and circumstantial evidence which in any less controversial field would have been questioned long ago. Sticking to the facts at hand and tackling a vast array of topics, SHATTERING THE MYTHS OF DARWINISM offers compelling evidence that the theory of evolution has become an act of faith rather than a functioning science and that not until the scientific method is applied to it and the right questions are asked will we ever get the true answers to the mystery of life on Earth.

Alternative Science:
Challenging the Myths of the Scientific Establishment

Product Description
Amazon skrev:
In this compelling tour through the world of anomalous research, Richard Milton makes clear what the scientific establishment takes pains to deny: plenty of hard experimental evidence already exists for such things as cold fusion, paranormal phenomena, bioenergy and the effectiveness of alternative medicine. Because these subjects and those who dare to investigate them are continually denied legitimacy by what can only be called the "paradigm police," the public is led to believe that all claims made about such topics are completely groundless. With humour and an eye for the telling detail, the author describes many instances when the defenders of scientific orthodoxy acted with unscientific rigidity in the face of the evidence. Faraday, Roentgen, Edison and even the Wright Brothers were thought to be charlatans by their contemporaries. Taking the broad view of the way science is done, Milton discusses the forces at work in the marginalisation of unorthodox research and makes the reader wonder if there is not something fundamentally wrong with the way that science is currently being practiced

Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 11 01 10 15:46    Tittel: Svar med Sitat

Åpenhet er bra saker. Skulle ønske det var mer av det i såkalt vitenskapelige miljøer. Rett før jul sto det en artikkel i Morgenbladet vedrørende forskning ved norske universitet. Professoren uttrykte bekymring over at unge karrierebeviste forskere konsekvent styrte unna kontroversiell forskning. De ønsket ikke å gjøre seg selv uspiselige i miljøet ved å komme med upopulære forskningsresultater. Mekanismene her er med andre ord konserverende.

Jeg husker dessverre ikke hvem denne professoren var.

Jeg ble litt nysgjerrig på Richard Milton (selv om jeg er usikker på om jeg skal benytte mer tid på å få bekreftet at verden har gått av hengslene).

Jeg er litt opptatt av helse og medisin og leser for tiden en svært interessant bok av Weston A. Price - "Nutrition and Physical Degeneration". I boken rapporteres det fra Hr Price med frues forskning på naturfolk og urbefolkningers helse og kosthold. Price sin innfallsvinkel var ny og revolusjonerende på 1930-tallet da den ble utført, og den er det fortsatt. Price forsket på friske folk. Han spurte seg "hva er det friske folk gjør for å beholde helsa?".

Price sine forskningsresultat peker stikk i strid med hva de fleste kostholdseksperter hevder i dag, men hans forskning taler for seg selv. Ur- og naturfolk vet hva som skal til for å beholde helsa og å få friske barn. http://www.amazon.co.uk/Nutrition-Physical-Degeneration-Weston-Price/dp/0916764206/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1263214835&sr=1-1

Etter min oppfatning viser boka til Price at forskning absolutt har noe for seg. At boka i praksis ikke har hatt noen som helst påvirkning på gjengs oppfatning om helse, kosthold og medisin forteller meg at noe er forferdelig galt.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 11 01 10 23:33    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Jeg ble litt nysgjerrig på Richard Milton (selv om jeg er usikker på om jeg skal benytte mer tid på å få bekreftet at verden har gått av hengslene)

Jeg har googlet en del etter Milton etter at websiden hans plutselig forsvant, og så for en tid siden en notis om at han var redaktør for britiske MENSAs medlemsblad (member journal), men har ikke klart å lokalisere noen online versjon av journalen.

Jeg fant isteden en bufret versjon av hans gamle website Alternative Science, her: http://web.archive.org/web/20071112110252/http://www.alternativescience.com/

According to Milton:

• Cold fusion is a real phenomenon. Furthermore, the standard solar model is flawed, and the sun may in fact be powered by a cold fusion process.
  • Alternative medical concepts, such as bioenergy, homeopathy and iridology are scientifically valid.
  • Paranormal phenomena, such as psychokinesis and remote viewing are real.
  • There is evidence for the luminiferous ether, but it is ignored because it contradicts the theory of relativity.

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Milton_%28author%29

Ang. sola og cold fusion har han en interessant artikkel om dette på den gamle, bufrede websiden:
Is The Sun Hot? An Italian physicist says the core may be frozen and powered by cold fusion rather than hot fusion.

Langtfra komplett, men noe av det interessante stoffet ser ut til å være noenlunde intakt

Tittet litt på boken du linker til og ekstraherte den gjengitte siden med OCR:

Sitat:
Chapter 1

WHY SEEK WISDOM FROM PRIMITIVE PEOPLES
Some of the primitive races have avoided certain of the life problems faced by modernized groups and the methods and knowledge used by the primitive peoples are available to assist modernized individuals in solving their problems. Many primitive races have made habitual use of certain preventive measures in meeting crucial life problems. Search for controls among remnants of primitive racial stocks has been resorted to as a result of failure to find them in our modernized groups or to find the controlling factors by applying laboratory methods to the affected clinical material. Only the primitive groups have been able to provide adequate normal controls.

In the following chapters, I have presented descriptions of certain peoples and their environments in primitive state, and, for comparative study, descriptions of members of the primitive tribes who have been in contact with modernized white races. I have recorded the effects of that contact as expressed in physical and character changes, and have given a survey of the factors in the environment which have changed. It has been necessary to study in this way a wide variety of primitive groups and physical environments. It will, accordingly, be advisable for the reader to keep in mind the comparative effects of different altitudes, latitudes, temperatures and races, and to note the similarity of the reac-tions of these primitive groups when contact is made with our modern civilization. The purpose is to glean data that will be applicable for use in correcting certain tragic expressions of our modern degeneration, including tooth decay, general physical degeneration, and facial and dental-arch deformities, and character changes. These data will be useful in preventing race decay and deformities, in establishing a higher re-sistance to infective diseases, and in reducing the number of prenatal deficiency injuries. These latter include such expressions as mental de-ficiencies caused by brain defects in the formative period, which result in mental disturbances ranging from moderate backwardness to character abnormalities.
The data presented show the level of susceptibility to dental caries (tooth decay) in each isolated primitive group and, contrasted with that

Og dette avsnittet virker interessant:

I have presented descriptions of certain peoples and their environments in primitive state, and, for comparative study, descriptions of members of the primitive tribes who have been in contact with modernized white races. I have recorded the effects of that contact as expressed in physical and character changes, and have given a survey of the factors in the environment which have changed.

Har du lest boken? Eller tenkt å lese den?
Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 12 01 10 07:00    Tittel: Svar med Sitat

Mange takk for lenker vedrørende Milton.

Sitat:
Har du lest boken? Eller tenkt å lese den?

Hei, jeg har nylig begynt å lese i boka, men som vanlig har jeg en tre-fire bøker som jeg leser parallelt. Så nå har boka til Price blitt liggende en stund. En god venn av meg har imidlertid lest den fra perm til perm, og vi har snakket en del om innholdet. Teksten du har ekstrahert og uthevet peker på et meget interessant innhold i boka. Mye av det han beskriver her er dokumentert med bilder, dog i svart/hvit.

Uansett, boka skal leses. Boka referer til studier som det antagelig ikke er mulig å gjennomføre i dag, da det det er vanskelig å hoste opp folk som lever 100% direkte fra naturen. Enda mer alarmerende er det at dagens næringsmidler er ende mer prosessert, har enda fler tilsetningsstoffer, inneholder enda fler sprøytemidler, og har enda lavere næringsverdi enn de vestlige matvarene som fantes da Weston Price foretok sine undersøkelser.

Når vi først er inne på temaet. Francis Marion Pottenger har skrevet boken "Pottenger's Cats: A Study in Nutrition" http://www.amazon.co.uk/Pottengers-Cats-Francis-Marion-Pottenger/dp/0916764060/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1263268743&sr=1-1-spell

Denne boka, sammen med boka til Weston Price regnes i visse (sære) miljøer som elementær lesing vedrørende ernæring. Potengers studie var enkel og genial, han hadde to separate lukkede grupper katter. Den ene gruppen fikk rå mat, den andre samme mat men kokt. Han studerte gruppene over flere generasjoner. Les et "customer review" fra amazon:

Pottenger's Cats is a classic in the science of nutrition. Dr. Pottenger discovered quite by accident that cats degenerated unless they were fed raw food. In his 10-year study of 900 cats, he found the optimal diet for his cats was 2/3 raw meat and 1/3 raw milk plus a little cod liver oil. If either the meat or the milk was cooked, the cats degenerated. And if both were cooked, the degeneration was much worse, and the cats could no longer reproduce by the third generation.

Some of the problems Pottenger found in the cats fed cooked food were: heart problems; nearsightedness and farsightedness; underactivity and inflammation of the thyroid; infections of the kidney, liver, testes, ovaries and bladder; arthritis and inflammation of the joints; inflammation of the nervous system with paralysis and meningitis. And in the third generation, some of the cats' bones became as soft as rubber. Lung problems, and bronchitis and pneumonia were also frequent. Moreover, the females became irritable and even dangerous, and the males became passive and lacked sex interest.

Do many of these conditions sound familiar? Pottenger, of course, realized that his cat studies didn't apply entirely to humans. He believed nonetheless that his findings for cats did have relevance for humans, and in his sanitarium he fed his patients much raw food, with considerable success. Weston A. Price reported in his book, "Nourishing Traditions" that all of the people's he studied worldwide included much raw food in their traditional diets and were almost entirely free of the degenerative diseases that are rampant in our junk food society, such as tooth decay, heart disease, stroke, cancer, diabetes, arthritis, digestive disturbances,etc.

If you want to stay healthy, you owe it to yourself to read both Pottenger and Price. Their eye opening photographs alone will make clear to you that you need optimum nutrition if you want to be optimally healthy.

En bok som jeg har klart å få tak i (den er ikke i trykk lenger) er denne: http://www.amazon.com/Adventures-Psychiatry-Scientific-Memoirs-Hoffer/dp/0973194561
Boka "Adventures in Psychiatry: The Scientific Memoirs of Dr. Abram Hoffer". Hoffer hadde (han døde nylig) høyere utdannelse inne kjemi, og videreutdannet seg til psykiater. Med hans vitenskapelige kjemibakgrunn ble det tøft for han å tre inn i psykiatrien som han oppfattet som temmelig uvitenskapelig. Hoffer er vel mest kjent som en forkjemper for Orthomolekular Medicine, det vil si ernæringsbasert medisin. Han har forfattet gode bøker på dette temaet. Med hans solide kjemibakgrunn fikk han etterhvert god forståelse for hva som skal til for å beholde helse. I sterk kontrast til gjengse metoder med å bekjempe sykdom med gift. Hoffer behandlet, med hell, schizofrene pasienter med store doser Vitamin B3.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 12 01 10 18:31    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Hoffer (han døde nylig) hadde høyere utdannelse inne kjemi, og videreutdannet seg til psykiater. Med hans vitenskapelige kjemibakgrunn ble det tøft for han å tre inn i psykiatrien som han oppfattet som temmelig uvitenskapelig. Hoffer er vel mest kjent som en forkjemper for Orthomolekular Medicine, det vil si ernæringsbasert medisin. Han har forfattet gode bøker på dette temaet. Med hans solide kjemibakgrunn fikk han etterhvert god forståelse for hva som skal til for å beholde helse. I sterk kontrast til gjengse metoder med å bekjempe sykdom med gift. Hoffer behandlet, med hell, schizofrene pasienter med store doser Vitamin B3.

Ang. Orthomolekular Medicine og ikke-kjemiske næringsstoffer, blir vel Linus Paulings anbefaling av megadoser av kunstig fremstilt askorbinsyre, kanskje et lite paradoks?
Denne websiden på Pauling-webstedet orthomolecular.org, er virkelig interessant, skjønt akkurat her handler det om viktigheten av d-og ikke c-vitamin:

Sitat:

FOR IMMEDIATE RELEASE
Orthomolecular Medicine News Service, October 2, 2008
Vitamin D Stops Cancer; Cuts Risk In Half

American Cancer Society Drags its Feet

(OMNS, October 2, 2008) A new study of 3,299 persons has shown that those with higher levels of vitamin D cut their risk of dying from cancer in half. Another recent study shows that ample intake of vitamin D, about 2,000 IU per day, can cut breast cancer incidence by half. Still more research found that inadequate Vitamin D is "associated with high incidence rates of colorectal cancer" and specifically urges that "prompt public health action is needed to increase intake of Vitamin D-3 to 1000 IU/day."

Vitamin D's anticancer properties are so evident, and so important, that the Canadian Cancer Society now recommends supplementation with 1,000 IU of Vitamin D per day for all adults in winter, and year-round for persons at risk.

The American Cancer Society, however, is dragging its feet, still maintaining that "More research is needed to define the best levels of intake and blood levels of vitamin D for cancer risk reduction."

What is taking them so long?

Researchers in 2006 noted that "The evidence suggests that efforts to improve vitamin D status, for example by vitamin D supplementation, could reduce cancer incidence and mortality at low cost, with few or no adverse effects."

If you search the US National Institutes of Health's Medline online database for "cancer vitamin D," you will find over five thousand papers. . . some dating back nearly 60 years.

It's true: physician reports on vitamin D stopping cancer have been ignored for decades. In 1951, T. Desmonts reported that vitamin D treatment was effective against Hodgkin's disease (a cancer of the lymphatic system). That same year, 57 years ago, massive doses of vitamin D were also observed to improve epithelioma. In 1955, skin cancer was again reported as cured with vitamin D treatment. In 1963, there was a promising investigation done on vitamin D and breast cancer. Then, in 1964, vitamin D was found to be effective against lymph nodal reticulosarcoma, a non-Hodgkin's lymphatic cancer.

The American Cancer Society has been obsessed with finding a drug cure for cancer. Pharmaceutical researchers are not looking for a vitamin cure. And when one is presented, as independent investigators and physicians have continuously been doing since 1951, it is ignored.

Kilde: http://www.orthomolecular.org/resources/omns/v04n11.shtml

Kritikken rammer vel den norske kreftforeningen, like godt som den amerikanske og andre nasjonalforeninger, om dette er riktig (?) Jeg tar selv 2000 IE D3 tilskudd daglig i forebyggende hensikt, (kjøpt i Sverige, da norske myndigheter ikke tillater konsentrasjoner over 200 IE, mens man internasjonalt nå stadig øker anbefalt dose pga. ny forskning. Jeg ser nå stadig oftere 5000 IE nevnt, som optimal og anbefalt daglig "dose" for forebygging og behandling av folkesykdommene hjerte/kar, diabetes(1&2), benskjørhet-og kreftsykdommer, på websteder som følger forskningen på D-vitamin.)

Den norske 200 IE grensen er visstnok såvidt tilstrekkelig til å unngå middeladersykdommen "engelsk syke", så norske helsemyndigheter og norsk medisin, virker jo ikke akkurat mindre akterutseilt, enn Kreftforeningen, om nyere D3-forskning er troverdig. Svenskene virker, som vanlig(?), å være mer oppdatert, som denne artikkelen i den svenske legeforeningens medlemsblad viser: "D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott
Prevention och behandling skulle kunna ge oanade folkhälsoeffekter"
: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Men også for D3 oppstår vel et paradoks ift. ortomolekylær medisin, med at det fremstilles kunstig, og ikke fra "naturlige" råstoffer? Jeg vet ikke noe om fremstillingen av askorbinsyre og D3, men det mulige paradokset har stadig slått meg.

Dette er et stykke unna de tingene du tar opp, men jeg synes dette "Pauling webstedet" inneholder mye interessant (og jeg tror jeg har noen postinger på medisinforumet her på FF om det samme, som her, men har ikke tatt meg tid til å sjekke)

Sist endret av truud2 den 12 01 10 21:53, endret 2 ganger
Til Toppen
Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 12 01 10 21:05    Tittel: Svar med Sitat

Jeg viste ikke at orthomolekylærmedisinerne hadde noe spesielt imot kjemisk fremstilte næringsemner. Abram Hoffer var kjemiker, han likte sikkert kjemi. Og jeg antar at mye av hans forståelse for kroppens mekanismer bygde på hans forståelse for kjemi.

Kjemifaget er jo ikke godt eller ondt i seg selv. Alt avhenger av hvordan vi bruker kunnskapene. Skal vi ta inn C-vitamin i store doser, så er det mest praktisk å benytte industriell fremstilt C-vitamin. Jeg er ingen kjemiker, men jeg har hørt at prosessen for å fremstille C-vitamin er relativt enkel.

D3-vitamin kan fremstilles fra lanolin (fett utvunnet fra saueull). Dette innebærer sikkert litt anvendt kjemikunnskap, men jeg har mer tiltro til dette produktet enn f.eks. margarin som er et kjemisk produkt av den mer lugubre sorten.

Om man fremstiller et vitamin eller annet næringsmiddel syntetisk, så er det viktig at sluttproduktet ser ut slik som det naturlige vitaminet eller næringsmidlet det skal erstatte. Et grelt eksempel i så måte er dl-alpha tokopherol (kunstig E-vitamin). Dette kunstige E-vitaminet er i og for seg likt det naturlige, men det er speilvendt. Det fungerer godt som konserveringsmiddel i fettstoffer (feite næringsmidler) men det tar opp plassen til naturlig E-vitamin i kroppen, og leder således til E mangel. Forskning på virkningen av inntak av dl-alpha tokopherol er benyttet til å bevise at det ikke finnes helsemessige fordeler med ekstra vitamininntak. Kreativ forskning kan man si.

Det hevdes fra ulike hold at kunstig fremstilte vitaminer ikke har samme virkning som de naturlige. Selv tror jeg virkningen er avhengig av om vitaminet likner originalen eller ikke. Og det kan være at vitaminene tas best opp, og utnyttes best av kroppen, om de tas opp sammen med andre næringsemner som de normalt opptrer sammen med i naturen. Det hevdes at C-vitamin virker mest effektivt om det tas opp sammen med flavonoider. Jeg tar derfor C-vitamin sammen med ferskpresset grønnsaksaft.

Våre næringsmidler inneholder i dag en rekke kunstig fremstilte tilsetningsstoffer (en del av disse regnes som prosesshjelpemidler
og kan utelates fra innholdsfortegnelsen). Om disse tilsetningsstoffene er gunstige eller ugunstige for oss avhenger ikke nødvendigvis av fremstillingsmetoden, men fremst av stoffenes egenskaper.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 12 01 10 22:27    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Jeg viste ikke at orthomolekylærmedisinerne hadde noe spesielt imot kjemisk fremstilte næringsemner. Abram Hoffer var kjemiker, han likte sikkert kjemi. Og jeg antar at mye av hans forståelse for kroppens mekanismer bygde på hans forståelse for kjemi.

Kjemifaget er jo ikke godt eller ondt i seg selv. Alt avhenger av hvordan vi bruker kunnskapene. Skal vi ta inn C-vitamin i store doser, så er det mest praktisk å benytte industriell fremstilt C-vitamin. Jeg er ingen kjemiker, men jeg har hørt at prosessen for å fremstille C-vitamin er relativt enkel.

Sikkert riktig. Jeg satt bare med en følelse at alt, som ikke var hentet fra vill og uberørt naturtilstand, var litt "fy!" i ortomolekylær-medisinske kretser.
Litt leting ga meg dette:

Natural Vitamins vs. Synthetic
By: Dr. George Obikoya

Sitat:
A significant number of the vitamins you will find on the pharmacy shelves these days are made synthetically through chemical processes, rather than derived directly from plants or other materials, although some manufacturers still produce natural vitamins. In fact, manufacturers of natural vitamins and some of their adherents claim they are superior to synthetic vitamins. Is there any substance in these claims?

It is rather difficult to make the distinction between "synthetic" and "natural" vitamins. Some define a natural vitamin as a concentrated nutrient derived from a quality natural source. The idea is maximum retention of the natural material; no artificial colors, sweeteners, or preservatives should be used.

A natural source contains co-factors that come with the nutrient in nature. For instance, some co-factors that are usually found with Vitamin C are various bioflavonoids. It is concentrated from its natural source as carefully as possible. No extreme heat, pressure, or possibly toxic solvents are used. There are no sugar or chemical tablet coatings. The nutrients are prepared from high quality raw ingredients. No artificial chemicals are added. Harsh binders and fillers do not hinder absorption.

Synthetic vitamins are made in a laboratory setting from coal tar derivatives. No co-factors are present. Most of the food supplements sold on the market today are synthetic and often cheaper to produce than natural vitamins.
Any additional way to compare natural and synthetic vitamins is to consider the differences in their molecular structures. Is the molecular structure of natural vitamins altered by the synthetic process?

Natural health authorities claim that synthetic vitamins are useless and ineffective. Orthodox doctors and even some nutritionists claim that synthetic vitamins have a molecular chemical structure identical to the natural vitamin and that they are just as effective. Who is right and who is wrong?

It is reasonable to expect the two to function similarly and be bio-available in identical amounts to your body if there is no such alteration. Furthermore, the same natural vitamin derived from different natural sources or raw materials will be the same so long as no other substances unique to that particular source are included.

Vitamin C that is found and isolated from oranges is identical to the vitamin C derived from other plant sources, largely because plants containing vitamin C biosynthesize the substance in the same manner. However, when Vitamin C was first isolated and produced in a supplement form, we did not know about bioflavonoids. They were discovered later. It was found that in nature, bioflavonoids always accompany Vitamin C. In fact, the bioflavonoids are essential for better absorption. They increase bioavailability by 30%. This suggests you should take the natural form of vitamin C.

The counter-argument would be: As with all foods and nutrients, Vitamin C is a chemical. It is also known as ascorbic acid. You can take a bite of an orange and obtain ascorbic acid, or you can produce ascorbic acid from corn in a laboratory. The molecules are identical and perform the exact same function in the human body.

http://www.vitamins-nutrition.org/vitamins/natural-vitamins-synthetic.html

Han bekrefter forøvrig noe av det du sier om syntetisk E-vitamin.

Her et par avsnitt fra en skeptisk blogger, som uttrykker noe av det samme, som min forvirring:
Wandering Primate skrev:
Whole food based vitamin supplements: neither here nor there….
The amazingly complex and varied tapestry of health claims skillfully weaved by the supplement industry seems to defy reason. This is because the majority of the implied health benefits have actually not been validated. At best, the sum of these assertions can only be described as either a hopelessly tangled web of deceptive claims or a meaningless morass of well meaning and unfettered propaganda.

Scattered amongst this maelstrom of mostly vacuous assumptions (because of insufficient scientific support), are points of interest that might reflect, albeit in a hopelessly twisted and contorted way, glimpses of what the real world of scientific inquiry has discovered. For example, nutritional researchers are opening new horizons into the world of functional foods- those foods that impact health in certain ways as compared to others.

The research is literally buzzing with studies evaluating everything from whole food matrices to individual food related components poring over innumerable potential biological actions, effects, or physiological events these substances might produce in human or animal health. They include a broad category of substances such as vitamins and other bioactive compounds that seem to have actions at genetic, epigenetic, and biochemical levels and promise possible new therapeutic modalities.

However, there is still much to be resolved and elucidated and precious little hard dependable data from which to make the monumental claims often heard from supplement advocates. One of the interesting and reliable threads of observational information is the anticlimactic fact that regular food- whole food- has generally beneficial effects on people. In other words; it seems that the best way to maintain ourselves; this “bag” of chemicals we call our body is to have access to a variety of chemicals from the “outside”. To date and to our knowledge, this is best represented as good old food, preferably of the wholesome variety type.
http://wanderingprimate.blogspot.com/2008/01/natural-versus-synthetic-vitamins.html

Problemet, er vel , hvordan vi skal få samme grad av seriøs forskning på naturmedisin, som på vanlig medisin?

Og samme grad av produktsikring, som for "apotekmedisiner"?
Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 12 01 10 23:08    Tittel: Svar med Sitat

Dine kilder ser ut til å hevde det samme som jeg. I artikkel nummer to presenteres noen temmelig runde utsagn om sunn mat (wholesome food). Svært få vil vel bestride at det er sunt å spise sunn mat Smile Sunn mat i min verden er ensbetydende med fersk mat, helst økologisk (men det kan man nærmest glemme her på berget).

Sitat:
Problemet, er vel , hvordan vi skal få samme grad av seriøs forskning på naturmedisin, som på vanlig medisin?

Og samme grad av produktsikring, som for "apotekmedisiner"?

I dag er deg ren galskap å forske på alternativ medisin. Dette p.g.a. våre regelverk som er diktert av Codex Alimentarius. Det er heller ikke særlig smart å forske på helsebringende medisin og behandling innenfor tradisjonell vestlig medisin. Det er i praksis selvmord. Hånden som mater forskerne vil ha resultater som gir penger i kassa. At apotekmedisinen skulle være spesielt sikkert var helt ukjent for meg. Hvor har du dette fra?

Så vidt jeg kan se er det ingen mekanismer innenfor farmasi og helsevesen som medfører at legekunsten utvikles til beste for pasienten. Proffene har sin egen agenda.

Om legen foreskriver en medisin for dine plager så vil jeg anbefale det å sjekke litt på bivirkninger. Sjekk og om du kan finne alternative behandlingsformer som virker troverdige (f.eks. orthomolekylær medisin).

I dag er det veldig populært med kolesterolsenkende medisin. Denne medisinen har temmelig stor virkning på pasientenes psyke, den medfører bl.a. større hyppighet av selvmord. Et lite apropos til dette: Weston Price fant på trettitallet at notoriske kriminelle i USA generelt hadde veldig lavt kolesterolnivå. Kroppen produserer kolesterol i levra. Og den kan ha sine grunner til dette.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 12 01 10 23:40    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
I dag er det veldig populært med kolesterolsenkende medisin. Denne medisinen har temmelig stor virkning på pasientenes psyke, den medfører bl.a. større hyppighet av selvmord. Et lite apropos til dette: Weston Price fant på trettitallet at notoriske kriminelle i USA generelt hadde veldig lavt kolesterolnivå. Kroppen produserer kolesterol i levra. Og den kan ha sine grunner til dette.

Ikke bare det, men den danske "kolesterolforskeren" Uffe Ravnskov, hevder dessuten at om man via dietter og statiner mot erfaring skulle lykkes med å redusere kolesterolnivået, så vil leveren reagere med å kompensere og produsere mer inntil normalnivået er gjenopprettet, hvilket jeg refererte for fastlegen, som bare blåste av det, og sa at leveren ikke var innstilt på noe spesielt kolesterolnivå. Hvilket kanskje er formelt riktig, men organismen henger sammen og de fleste prosessene påvirker hverandre. Synker oksygennivået i blodet under det "normale" reagerer organismen automatisk med å øke "pusten", så hvorfor leveren ikke skulle få impulser til å reagere på samme måte om organismen har et "normalt" og "optimalt" kolesterolnivå som kommer i ubalanse, virker både usannsynlig og tullete, på meg. Kolesterol er dessuten en av de viktigste komponentene i immunforsvaret, skriver Ravnskov.

The idea that too much animal fat and high cholesterol are dangerous to your heart and vessels is nothing but a myth. Here are some astonishing and frightening facts

New cholesterol guidelines for converting healthy people into patients

A common message from the American Heart Association and The National Heart, Lung, and Blood Institute to doctors is that there exist a close correspondence between degree of cholesterol lowering and degree of mortality reduction. Listen for example to the words from The Cholesterol Facts: ”The results of the Framingham study indicate that a 1% reduction of cholesterol corresponds to a 2% reduction in CHD (coronary heart disease) risk.” This statement was followed by a reference to a paper which reported the 30 years experience from Framingham.

But in that paper you can read the following statement:

Sitat:
”For each 1 mg/dl drop of cholesterol there was an 11% increase (!) in coronary and total mortality.”

In 1985 Dr. Miettinen and colleagues from Helsinki, Finland published a small cholesterol-lowering trial . In that trial four patients whose cholesterol was lowered died from a heart attack, whereas only one died in the untreated control group, and the total number of deaths was ten in the treatment group against five in the control group. (mitt utdrag fra en større kontekst/truud2)

The above examples are just the tip of the iceberg. Here is a systematic review of the way the three largest, authoritative reviews have misquoted the literature:

Ravnskov U. Quotation bias in reviews of the diet-heart idea. J Clin Epidemiol 1995; 48: 713-9. : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7730926&dopt=Abstract

More recent examples of false citations are given in the following papers:

Ravnskov U, Allan C, Atrens D, Enig MG, Groves B, Kaufman J, Kroneld R, Rosch PJ, Rosenman R, Werkö L, Nielsen JV, Wilske J, Worm N. Studies of dietary fat and heart disease. Science 2002; 295:1464-1465.

Ravnskov U. The diet-heart idea is kept alive by selective citation Rapid Response BMJ 8. Dec 2003
Kilde: http://www.ravnskov.nu/myth8.htm

Om Uffe Ravnskov:

Bo Norberg skrev:
Career Uffe Ravnskov was born in Copenhagen 1934. He was promoted M.D. at the University of Copenhagen 1961. The next 17 years, he worked in Denmark and Sweden as surgeon, radiologist, neurologist, pediatrician, and internist. He was, for example, trained by Gunnar Sebardt (Rondel 2000; 4:Culture) in Skellefteå and Sandviken 1963-68. Then he joined the department of renal medicine (nephrology) in Lund. He defended his theses 1973. He opened private practice 1979. From 1990, he has published about 40 scientific works on blood lipids. He has also published about 20 scientific works on inflammatory kidney diseases. His scientific contributions were rewarded with the Irish Skrabanek Award 1999.His book "The cholesterol myths" (New Trends Publishing, Washington, DC, 2000, www.newtrendspublishing.com) was published a few months ago.

Sist endret av truud2 den 13 01 10 00:59, endret 2 ganger
Til Toppen
Gormii
Rekrutt
Rekrutt

InnleggSkrevet: 13 01 10 00:35    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er glad for at vi har folk som Uffe Ravnskov.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 13 01 10 00:55    Tittel: Svar med Sitat

Gormii skrev:
Jeg er glad for at vi har folk som Uffe Ravnskov.

Enig, Gormii. Jeg også! Og vi er heldigvis fler. Han fikk "Leo-prisen" for selvstendig og uavhengig tenkning" av medisinerkolleger i 2007:
Koleterolskeptikerna vann rättegången

Tisdagen 24 april 2007 tilldelades Uffe Ravnskov Leo-priset för independant thinking. Prisutdelningen ägde
rum i Wallenbergsalen på Medicinarberget i Göteborg. Här får Uffe (till höger) priset av Gösta Wallin,
professor em i oceanologi vid Göteborgs universitet och initiativtagare till priset. Foto: Bo Zackrisson

Det var naturligtvis en mycket glad Uffe Ravnskov som mottog Leo-priset.
En upprättelse efter 17 års envetet argumenterande emot kolesterolhypotesen,
skrämselkampanjen mot mättade animaliska fetter och
sedermera läkemedelsindustrins statinkampanjer.
Trägen vinner.

Kilde: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/date/20070428
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 13 01 10 01:57    Tittel: Remote viewing -- The experiment that was too successful Svar med Sitat

Denne tråden har sporet helt av fra temaet, så jeg sporer tilbake til trådens tema: "Spåkoner og klarsynte" igjen:

Remote viewing -- The experiment that was too successful

From Richard Milton's Alternative Science

Remote viewing experiments (the respectable modern way of describing second-sight or clairvoyance) by the US intelligence services has been the subject of much speculation but concrete facts have been thin on the ground. Now, a detailed account of one remote viewing experiment, conducted by Drs. Hal Puthoff and Russell Targ at Stanford Research Institute in 1974, has been recently declassified and released in sanitised form on the National Security Agency website. (Click Here to view). The report makes interesting reading for several reasons; first because it is so detailed and second because its CIA author judged the experiment to be unsuccessful from a military standpoint. Yet in reality, the experiment was, if anything, too successful for comfort and provoked a panic reaction from the military authorities.

In the experiment, the subject (known only as SG1J but actually Pat Price, a retired police commissioner) was informed of the existence of a top secret Soviet military base at a place called Semipalatinsk "25 to 30 miles south west of the Irtysh River" in Siberia. It is inconceivable that the subject could have had any knowledge of such a secret installation by normal means and he was given only its map coordinates. Not only was it one of the Soviet Union's most secret nuclear weapons centres, but it was also physically very remote, and some 10,000 miles away from the site of the experiments.

Over three days, Price was asked to describe features of the Russian base by paranormal means in a number of remote viewing sessions. In several important respects, the experiment was considered a failure by the military officer tasked with analysing the results. Price failed to draw the perimeter of the site even though he was asked twice. When pressed for details he made remarks like, 'I'll come back to that', but seldom did. And when pressed further for concrete specific facts, he did what many 'psychics' do -- he produced a stream of specific facts that proved to be incorrect. He thought, for example, that the site was connected with the Soviet space programme and 'saw' cosmonauts in space suits when it is in fact a purely military weapons installation.

However, Price made one statement that proved to be astonishingly accurate. He said that he could see a mobile gantry crane built on a huge scale -- its wheels taller than a man. The crane he said was 150 feet tall and its railed tracks 50 feet apart. He also said this crane ran on tracks over an underground building and made a number of detailed sketches, almost of engineering drawing quality. ...mer

Kilde: http://web.archive.org/web/20071112105840/www.alternativescience.com/remote_viewing.htm

Andre ugreie saker:
-------------------------
The Mind-Matter Unification Project of the Theory of Condensed Matter Group at the Cavendish Laboratory
The Society for Scientific Exploration (SSE)

Sitat:
* THE TIME TRAVEL TALE OF JOHN TITOR

Although there is debate over the exact date it started, on November 02, 2000, a person calling themselves Timetravel_0, and later John Titor, started posting on a public forum that he was a time traveler from the year 2036. One of the first things he did was post pictures of his time machine and its operations manual. As the weeks went by, more and more people began questioning him about why he was here, the physics of time travel and his thoughts about our time. He also posted on other forums including the old Art Bell site. In his posts John Titor entertained, angered, frightened and even belittled those who engaged him in conversation. On March 24, 2001, John Titor told us he would be leaving our time and returning to 2036. After that, he was never heard from again. Speculation and investigation about who John Titor was and why he was online continues to this day. Although it may be easy to dismiss all this as science fiction, most people who read his posts agree that there is something very haunting about John Titor and what he said. In addition, and open to more debate, he also made a series of predictions and comments that eerily seem to be coming true. Unfortunately, I never spoke directly to John Titor but there are many out there who have and continue to wonder about their experience. As you get deeper into this site, you will find his posts, links to other sites about him, downloads and speculative information attributed to him after he left. I have taken the posts and organized them by date and subject. My editorial work is copyrighted but the unedited posts and the people who experienced it are in the public domain can be found on other sites listed inside. As you read, please try to keep two things in mind: 1. John appeared to answer nearly every question that was asked of him over the 4-month period he was online. Because of that, many people neglected to read the previous posts and asked similar or exact questions he had already answered. It may offer a glimpse of what a time traveler goes through when having the same conversation again and again. 2. These posts were written before 9-11, the Columbia accident and the second Gulf War. Many people believe John may have known of these events and dropped clues without actually referring to them. It's also widely agreed that he made several predictions about future physics discoveries that have materialized as he stated.

http://www.johntitor.com/

Kanskje vel far out, til og med for truud2. Men det trigger sci-fi genene Wink
Men, det må nok betegnes, som en sjeldent vellykket skipperskrøne, om det Wikipedia skriver er korrekt. ... eller? ....

Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Titor

John Titor's military insignia

Sist endret av truud2 den 15 01 10 00:46, endret 1 gang
Til Toppen
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 13 01 10 20:49    Tittel: Svar med Sitat

Kvantemekanisk molekylærmedisin?

the Condensed Matter Theory Portfolio Partnershipactivity between chemists and physicists in modelling molecular behaviour that underpins technologies as various as chemical catalysis, semiconductor lasers, and drug design.

Collective Quantum Phenomena

Kilde: http://www.phy.cam.ac.uk/research/tcm/

Interessant for ortomolekylærmedisin? Rolling Eyes
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet