FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

The God Delusion

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 30 07 09 14:24    Tittel: The God Delusion Svar med Sitat

Siden boka til Richard Dawkins har vært nevnt på FF igjen, fikk jeg lyst til å legge ut det programmet som er blitt laget i kjølvannet av den store salgstallet The God Delusion har hatt (opplag på over 2 millioner er solgt).

The God Delusion, del 1 - ca 48 min

The God Delusion, del 2 - ca 48 min
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Belisarius
Generalmajor

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 30 07 09 15:45    Tittel: Svar med Sitat

Boken anbefales. Det anbefales også å ta seg tid til å se dokumentaren i to deler. Cool

mvh

Belisarius
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 30 07 09 19:05    Tittel: Svar med Sitat

Det er noe med det TV-programmet som gjorde meg desillusjonert da jeg så det. Programmet som sådan var bra redigert og ypperlig laget, men jeg mistet troen på figuren Dawkins, for å si det sånn.

Fyren eier jo ikke humor! Han virker bare sur og tverr, en gammel grinete gubbe ("3G" - en tilstand jeg har patent på), og det taper han stort på. Jeg synes han i noen tilfeller fremstår som like intolerant som dem han er ute for å kritisere. Med andre ord - han virker å være en fundamentalistisk ateist.
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 07 09 19:14    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Det er noe med det TV-programmet som gjorde meg desillusjonert da jeg så det. Programmet som sådan var bra redigert og ypperlig laget, men jeg mistet troen på figuren Dawkins, for å si det sånn.

Fyren eier jo ikke humor! Han virker bare sur og tverr, en gammel grinete gubbe ("3G" - en tilstand jeg har patent på), og det taper han stort på. Jeg synes han i noen tilfeller fremstår som like intolerant som dem han er ute for å kritisere. Med andre ord - han virker å være en fundamentalistisk ateist.

Leser du boka så ser du hva slags trusler han får tilnærmet daglig. Det er ikke rart han er bitter og tverr mot de religiøse. Han vet bedre enn alle andre hva han står opp mot. Han deltar i en idekamp og den vinner man ikke ved å smile og le sammen med nutcasene som representerer den andre siden. For det er virkelig farlige folk han tar for seg. Han som lagde rollespill om helvete for barn var fullstendig hakkende gal for eksempel. Men de fleste i "det ville vesten" synes nok han er en fin fyr.
Til Toppen
beLIEve
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 09 Mai 2008

InnleggSkrevet: 13 08 09 21:22    Tittel: Svar med Sitat

Ateisme ser ut til å vokse - i det siste - etter endel bøker og debatter. Hva jeg mener om saken, er det vel liten tvil om, og jeg har vel utspilt min rolle her på forumet. Men jeg ser fram til en mer opplyst tid ... bare vi greier å få bukt med islam.

Nå synes jeg religion er et direkte onde som menneskeheten må fri seg fra så fort som mulig. Folk som Dawkins hjelper saken og hindrer saken. Han kommer aldri til å overbevise dypt religiøse, men han kan overbevise de som sitter på gjerdet. Selvfølgelig er det han sier korrekt, men religiøse kan ikke overbevises på den måten. Noe sier meg at de ikke kan overbevises, men la oss da håpe at det dør ut med tiden.

Vaksinèr barna!!!
Til Toppen
Mickel
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 30 Apr 2008

InnleggSkrevet: 14 12 09 20:25    Tittel: Svar med Sitat

olemt skrev:
The Owl Man skrev:

Leser du boka så ser du hva slags trusler han får tilnærmet daglig. Det er ikke rart han er bitter og tverr mot de religiøse. Han vet bedre enn alle andre hva han står opp mot. Han deltar i en idekamp og den vinner man ikke ved å smile og le sammen med nutcasene som representerer den andre siden. For det er virkelig farlige folk han tar for seg. Han som lagde rollespill om helvete for barn var fullstendig hakkende gal for eksempel. Men de fleste i "det ville vesten" synes nok han er en fin fyr.

Ekstremist-ateistene er særdeles intolerante. Konstruerte fiendebilder som fremstiller religiøse som nutcaser passer sikkert bra inn i deres agenda. At den faktiske virkeligheten er ganske så annerledes blir for krevende å ta innover seg. Nei, her er det om å gjøre å kjeppjage de religøse og de religiøses tankegods lengst inn i skapet, så den beste taktikken for å gjøre det, er å bruke noen religiøse tullinger for det de er verdt. Men det står ikke til troendes. De kristne klarer å håndtere ekstremistene innen sine rekker selv. Kristne er som ateister flest fornuftige mennesker, selv om ekstremistene på begge sider er ute av stand til å se det.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet