FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Windows HP-kalkulator med motsatt polsk notasjon!

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 17 04 09 19:52    Tittel: Windows HP-kalkulator med motsatt polsk notasjon! Svar med Sitat

Er veldig fornøyd med denne, men er ikke freeware og koster $16 som download. Men man får laste ned en gratis prøveversjon

(klikk på bildet for å gå til hjemmesiden)

Man kan velge vanlig algebraisk kalkulatorinput, eller rpn (reverse polish notation) som er/var standard på HP's scientific calculators. Men denne har 9 stack-registere mot HPs 4. Jeg vet ikke hvor nyttig akkurat dét er, men man trenger jo ikke bruke mer enn de 4 laveste

Den har et hav av muligheter, med innebygget automatisk konvertering fra engelsk/amerikansk mål og vekt til metrisk og kilo. Dessuten kan den plotte ut funksjoner:

Jeg har ikke funnet ut i hvilken grad den er programmerbar, men det skulle nesten forundre meg om den ikke også har rudimentære programmeringsegenskaper, siden det jo stort sett bare handler om å kunne lagre tastetrykk

Sist endret av truud2 den 18 04 09 21:27, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 18 04 09 03:09    Tittel: Svar med Sitat

Har alltid vært HP fan (fremfor Texas Instruments). Foretrekker omvendt polsk notasjon, men jeg vil helst holde herligheten fysisk i hånden.

Kjøpte denne HP-25 i januar 1977. Det var så vidt jeg vet den nest-første programerbare kalkulatoren HP produserte. Var fornøyd med den en god del år (49 programeringsstep med inntil tre trykk på hver). Kom i skikkelig futteral med tykt fór innvendig. Det var den gang kalkulatorer var dyre og HP produserte de forbausende solide.

Ca 1985 bestemte jeg meg for å skifte og kjøpte en HP-11C som hadde 200 programtrinn. Kvaliteten hadde imidlertid sunket, den var på langt nær så solid som HP-25. Etter noen få år fikk jeg sprekk i displayet og kjøpte en ny.

Våren 1991 kjøpte en HP-42S med 8192 bytes for program og alle data. Den har jeg fortsatt. Jeg må innrømme at jeg nesten ikke bruker den til å programmere med lenger, men den har mange gode funksjoner og er hendig i bruk.
Til Toppen
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 18 04 09 13:35    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:
Har alltid vært HP fan (fremfor Texas Instruments). Foretrekker omvendt polsk notasjon, men jeg vil helst holde herligheten fysisk i hånden.

Ja det er umulig å erstatte en håndkalkulator med et program, så jeg har en HP-11C jeg også, som jeg fikk på jobben ca. 1990. Den har fungert upåklagelig siden da.
Så kalkulatoren jeg beskrev er ikke noen erstatning for HP-11C, men en erstatning for den tomsete windowskalkulatoren, med kun konvensjonell algebraisk input, fordi jeg ofte trenger å gjøre noen utregninger mens jeg er aktiv på maskinen også. Og da er DreamCalc virkelig "en drøm" for en gammel HP-bruker!
La du noen gang inn månelandings-simulatoren fra HP-25-manualen forresten? Den var ganske fornøyelig Wink

Finnes forrresten gjengitt her: http://www.hpmuseum.org/software/25moonld.htm
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 18 04 09 15:53    Tittel: Svar med Sitat

truud2 skrev:
demokrit skrev:

Ja det er umulig å erstatte en håndkalkulator med et program, så jeg har en HP-11C jeg også, som jeg fikk på jobben ca. 1990. Den har fungert upåklagelig siden da.
Så kalkulatoren jeg beskrev er ikke noen erstatning for HP-11C, men en erstatning for den tomsete windowskalkulatoren, med kun konvensjonell algebraisk input, fordi jeg ofte trenger å gjøre noen utregninger mens jeg er aktiv på maskinen også. Og da er DreamCalc virkelig "en drøm" for en gammel HP-bruker!
La du noen gang inn månelandings-simulatoren fra HP-25-manualen forresten? Den var ganske fornøyelig Wink

Én stor fordel med DreamCalc fremfor lommekalkulator, er at all input og alle delresultater kan vises i et eget "Papirrull"-vindu om man ønsker å ettersjekke beregningene sine for trykkleifer og annet. Jeg har ellers ofte brukt Excel, nettopp for å kunne ha kontroll med lengre regnestykker. Men, det er mer tungvint, enn DreamCalc. Nedenfor vises kalkulatoren med "Paper Roll" vinduet:

demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 18 04 09 18:35    Tittel: Svar med Sitat

truud2 skrev:

Joda, det var noe av det første jeg gjorde. Det gikk rimelig fort å lære hvordan man sparer på brennstoffet (rettet ) (høy G-faktor). Jeg har forøvrig både kalkulatoren og begge håndbøkene ennå. Den har imidlertid ikke blitt mye verdt. Det sjekket jeg for en del år siden. Det var vel mange som kjøpte den, og mange som har tatt vare på den.

Ellers ser DreamCalc fin ut. Tror jeg skal prøve den en dag.

ps: Bruker også excell til daglig. Meget bra verktøy, synes jeg. Særlig det at det er så enkelt å rette opp feil (man mister ingenting).

Sist endret av demokrit den 19 04 09 17:20, endret 2 ganger
Til Toppen
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 19 04 09 05:41    Tittel: Re: Windows HP-kalkulator med motsatt polsk notasjon! Svar med Sitat

Satte meg i minrestemning over min gamle Casio FX-FX-750P. Tror jeg kjøpte den i 1985. Den hadde minnekort på hele 2KB, som da kunne utvides til 4KB hvis jeg ikke husker feil. Den hadde støtte for programmeringsspråket Basic.

Har nå lastet ned og testet DreamCalc. Til min glede fant jeg ut at den kan installeres med vanlig - og ikke omvendt polsk - notasjon!

Har lenge vært på utikk etter noe slikt, så takk for kjempetips! Merket meg at den uregistrerte shareware-utgaven faktisk er en fullversjonen, men med en nagscreen ved oppstart som minner deg om å registrere deg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 19 04 09 15:15    Tittel: Re: Windows HP-kalkulator med motsatt polsk notasjon! Svar med Sitat

Nyx skrev:
Har nå lastet ned og testet DreamCalc. Til min glede fant jeg ut at den kan installeres med vanlig - og ikke omvendt polsk - notasjon!

Ja, men det kan forandres også etter at den er installert (i Modes->Options->Input Order Notation) og i Modes->Options kan du også switche mellom enkel, scientific og financial kalkulator om du har kjøpt pro-versjonen.
koppe
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 19 Mai 2008

InnleggSkrevet: 13 05 09 10:10    Tittel: Svar med Sitat

Pleide faktisk å samle på tekniske lommergener... Har bl.a Casio fx-7000G, fx-4500; Hewlet Packard HP48SX, HP48GX, HP49GX; og Texas Instruments TI-95... Burde ærlig talt kjøpe noen flere...

Ser ut til å være et interessant program...
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet