FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Tove Steinbo debattbok - Hva skjer i Norge?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 15 04 09 04:22    Tittel: Tove Steinbo debattbok - Hva skjer i Norge? Svar med Sitat

I fjor fant man følgende debattinnlegg i Aftenposten, som skapte debatt.

Sitat:
En vettskremt borger
TOVE STEINBO
forfatter, kursarrangør og foredragsholder
Vårt samfunn, våre politikere og byråkrater gjør meg vettskremt. Hva slags samfunn er vi i ferd med å skape?

Dette har jeg ikke godt av! Som en godt innarbeidet start på dagen leser min mann og jeg Aftenposten mens vi inntar vår frokost. Men forleden dag tenkte jeg: Dette har jeg ikke godt av! Hvordan fordøyes maten når alt man leser har negativt fortegn?

Nå er det ikke Aftenposten jeg klager på, tvert imot, det er en meget god og seriøs avis, det er vårt samfunn, våre politikere og byråkrater som gjør meg vettskremt. Hva slags samfunn er vi i ferd med å skape?

I Aftenposten 16. april var det vår statsminister, Jens Stoltenberg, som <a>skrev på debattsiden: </a> "Det er urettferdig og unyansert å beskylde norske politikere for å være kortsiktige og populistiske, og mest opptatt av partioppslutning ved neste valg".

Da sier jeg: Stoltenberg, ikke beklag deg! Dere gjør en dårlig jobb, så kritikken burde være mye krassere. Jeg kan ikke forstå at dere fremdeles har såpass gode meningsmålinger. Denne regjeringen kan vi ikke stole på!

Lover, men holder ikke.
Men det verste er at jeg ikke tror at vi kan stole på en annen regjering heller, selv om den er sammensatt av andre partier. Dere lover, men holder ikke. Dere fortier, fordreier eller manipulerer sannheten. Og ikke minst - dere lar LO bestemme Norges politikk. Hjelper dem med markedsføringen. Spytter inn milliarder av våre skattepenger slik at det skal bli enklere for dem å verve nye medlemmer.

For jeg får ingen AFP selv om jeg arbeider hardt, og er godt over 60 og har vært med på å tjene inn de milliardene dere spytter ut til noen. Og du må ikke komme og si at denne AFP-ordningen gjelder landets slitere. De fleste orker å spille golf og drikke både rødvin og champagne i varmere strøk! Jeg er klar over at dette var et såkalt forlik mellom flere partier på Stortinget, men Regjeringen førte an.

I det siste er vi også blitt vitne til at politikere og byråkrater både i stat og kommune lar være å overholde lover og regler. Hvorfor benyttes konsulenter for flere millioner, forresten? Er det ikke nok byråkrater i stat og kommuner?

180 000 i måneden.
Og hva skal vi si til at sigøynerne, unnskyld romfolket, ikke ble gått etter i sømmene med hensyn til trygdeutbetalinger for fiktive rombarn alt for 20 år siden, fordi trygdemyndighetene var redd for at dette skulle oppfattes som rasisme? Hvem kan være så dum å <a>utbetale opp til 180 000 trygdekroner i måneden</a> uten at varsellamper blinker?

Men det er mange ting det ikke er politisk korrekt å ta opp i disse dager, fordi det kan virke rasistisk. Kall en spade for en spade! Men selvsagt kan dere miste innvandrervelgere! Denne saken om trygdesvindel sto å lese i samme avis som Stoltenbergs debattinnlegg.

Føljetongen om <a>taxisvindlerne</a> fortsetter også. Vår justisminister lover og lover, men å ha nok politifolk til å etterforske jukserne kan ikke ministeren fremskaffe, selv om det står en milliard kroner igjen på fjorårets budsjett! Forstå det den som kan! Blir det mindre kriminalitet av slikt?

Krekars kostnader.
En annen føljetong er <a>utvisningen av Mullah Krekar</a>. Hva har han kostet samfunnet? Trenger vi en ny lovgivning for å bli kvitt en farlig person? Hvem tar i så fall initiativet?

Og hva med bistand gjennom år som viser seg ikke å komme frem? Nok et eksempel på dette er tatt opp i samme avis. Hvor er kontrollrutinene?

Hva med miljøproblemet og <a>kvotene Norge skal kjøpe blant annet av Kina</a> for selv å slippe dyrere tiltak her hjemme? Det medfører selvsagt at Stoltenberg ikke kan boikotte åpningen av OL i Kina, for det kan gå ut over handelsavtaler med landet.

Gullkantet lønnsavtale.
Og hva med den gullkantede lønnsavtalen til direktøren for Nasjonalmuseet og andre bedrifter? Politikere kaster penger ut av vinduet i mange tilfelle, ikke småpenger, men millionbeløp.

Likevel lider gamle. Skolene er nedslitt og skitne. Sykehusene må skjære ned - listen er lang, lengre enn lang. Veiene mange steder i Norge er så smale og dårlige at det er farlig å kjøre på dem. Er det penger? Togene står, gang på gang. Noe av T-banemateriellet i Oslo er utgammelt? Skolebussene er gamle, uten seler!

Råd til å sløse.
Som sagt, jeg er ingen ekspert, bare en vanlig norsk statsborger med en del år på baken. Så mange at jeg husker at gatene i Oslo ble feiet og måkt for snø. Skoler og sykehus ble grundig vasket. Parkene stelt.

Vi hadde penger den gang uten olje, selv om Norge da egentlig var et relativt fattig land. I dag har vi ufattelige beløp på konto.

Kan dette bli innledningen på en større debatt i befolkningen? Det må være flere enn meg som har meninger om dette.

Nå har Tove Steinbo utvidet artikkelen til en 300-siders bok om temaet. Den har nettopp utkommet.

Bokomslaget:

Boka kan bestilles fra Aschehougs forlag
http://www.aschehoug.no/fakta/historie/katalog?productId=9587465

Sitat:
Forlagets omtale:

I denne boken skriver en helt vanlig kvinne om hva hun mener er galt med den politiske situasjonen i landet vårt før valget. Har folket og politikerne skilt lag? Lever de i sin egen politikerboble? Er etniske nordmenn egoister når de ønsker å beholde sin norske kultur, sin ytringsfrihet og sin rett til å si fra om økende kriminalitet, innvandring eller en elendig eldreomsorg?

Tove Steinbo er født og oppvokst i Oslo, men har sterke bånd til Hedmark, Hadeland, Søndre Land og Gudbrandsdalen, og hun kan se den økende frustrasjonen i befolkningen fra ulike ståsteder.
Hun er en oppegående bestemor som har latt frustrasjon gå over i engasjement. Mange er usikre på hva de kan mene - hva som er politisk korrekte synspunkter. Vi blir stemplet som rasister hvis vi stiller kritiske spørsmål om asyl- og innvandringspolitikken, og mange er bekymret og forbannet over styre og stell. Steinbo har sett seg lei på hemmelighold, lov- og regelbrudd, usannheter, selvskryt, løftebrudd, bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse fra regjering og politikere. Hun ser med bekymring på korrupsjon og lovbrudd i byråkrati og ulike etater.
Fungerer vårt demokrati? Er mediene objektive og nøytrale? Blir våre stemmer hørt, eller er det den indre kjernen i de politiske partiene som inngår hestehandel på tvers av velgernes ønsker? Spørsmålene er mange frem mot valget i september. Men vil vi få svar?

"Jeg sitter og leser en uvanlig bok fra en vanlig borger. Norske politikere bør også titte på den. For den er en advarsel om en økende kløft mellom styringselite og vanlige folk."
- Knut Olav Åmås, Aftenposten

Tove Steinbo har en variert yrkeserfaring. Hun startet sitt eget firma i 1991 og tilbyr kurs, seminarer, foredrag og rådgivning. Hun har opparbeidet seg en betydelig kompetanse innen fargepsykologi, fargesymbolikk og fargevalg, og mange av oppdragene hennes er innen temaet farger - i f.eks. interiør, klesdrakt, design og emballasje. I 2006 ga hun ut boken "Fargene forteller. Om fargenes betydning - symbolsk, psykologisk og estetisk" Bak hennes mange aktiviteter og jobber har det alltid ligget en interesse for mennesker, politikk og samfunnsspørsmål.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet