FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

HRS: Norske medier dilter etter

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 18 03 09 20:50    Tittel: HRS: Norske medier dilter etter Svar med Sitat

Glitrende kommentar på Human Rights Service's webside
Norske medier dilter etter

10.03.09: Mens danske dagsaviser og deres forening diskuterer hvorvidt de skal være med på å støtte Danmarks deltakelse i Durban II eller ikke, og tilkjennegir sitt syn blant annet på leder- og kommentatorplass, så gjør norske aviser det de er best til: Ingenting.

Av Rita Karlsen, HRS

Mens andre land, eksempelvis Danmark, diskuterer FNs rasismekonferanse i Genève den 20. – 24.april, kjent som Durban II, er det lite om dette i norske medier med unntak av noen få leserinnlegg. Media selv synes knapt å ha oppdaget at det eksisterer en grunnleggende konflikt i tilknytning til konferansen; nemlig en kamp om ytringsfriheten.

Det er for så vidt ikke første gang media sover i timen. To nærstående eksempler er blasfemiparagrafen og hijab-saken. Ingen anerkjente mediahus oppfattet selv at den foreslåtte blasfemiparagrafen var en trussel mot ytringsfriheten, men kviknet etter hvert til på grunn av andre aktørers årvåkenhet. Derimot var det flere som oppdaget at en hijab-debatt var under oppseiling, men samtidig tok flere tok skrekkelig feil hva gjaldt den potensielle sprengkraften i debatten. Ett nærstående eksempel er Aftenposten, som på lederplass 6.februar 2009 under tittelen ”Udramatisk” nettopp forklarte oss at hijab til politiuniformen var udramatisk. For så vidt greit at Aftenposten, og andre medier, flagget et slikt syn, men når de samme politiske redaktørene blir benyttet som politiske kommentatorer i den etterfølgende debatten og oser av etterpåklokskap, ja, da smaker det unektelig like vinglete som justisminister Storberget. En av disse var Aftenpostens politiske redaktør, Harald Stanghelle, som i debatt etter debatt påpekte at regjeringen generelt og justisministeren spesielt ikke skjønte sprengkraften i hijab-forslaget. Man fristes til å spørre; i motsetning til hvem?

Det samme spørsmålet kan stilles til Durban II – konferansen. For mens danske medier både på leder- og kommentatorplass har tatt opp problematikken en rekke ganger, er det få norske medier som vier denne forestående konferansen særlig oppmerksomhet. Da er det lett å tro at heller ikke denne gangen forstår media hvilken sprengkraft som ligger i konferansen og dets forarbeid.

I dag bringer Berlingske.dk en ny interessant vinkling i debatten, nemlig at aviser seg imellom og avisenes forening skiller lag i standpunkt. Spørsmålet om Danmark skal boikotte konferansen, som omtales som forhandlinger om ytringsfrihetens grenser skal flyttes, eller om Danmark skal holde fast på den nåværende kurs og forsøke å påvirke og motarbeide de islamske landenes angrep på ytringsfriheten, splitter.

Kilde: http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=45&tekstid=2386

En av de mest drepende og presise kritikker av norske medier og norsk debattnivå, jeg har lest!
Hva skulle vi gjort uten jentene i Human Rights Service?
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 18 03 09 22:00    Tittel: Re: HRS: Norske medier dilter etter Svar med Sitat

truud2 skrev:
Hva skulle vi gjort uten jentene i Human Rights Service?

Ja, det kan du si! Jeg finner også HRS' kommentarer svært presise og oppklarende. Det er beundringsverdig at de orker, for de får jo mye kjeft. Tenk på sosialisten Hege Storhaug som stadig blir stemplet som brun og nazist og rasist og alt mulig annet ... det er bare å bøye seg i støvet.

Og ja - den kritikken av norske media, redaksjoner/redaktører spesielt, var meget bra - og fortjent. Jeg husker at jeg leste den lederen i Aftenposten selv og reagerte på at skribenten, iført sitt kulturrelativistiske kostyme, fjernet seg i lange byks fra de prinsipielle sider av saken.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 18 03 09 22:33    Tittel: Re: HRS: Norske medier dilter etter Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Jeg finner også HRS' kommentarer svært presise og oppklarende. Det er beundringsverdig at de orker, for de får jo mye kjeft. Tenk på sosialisten Hege Storhaug som stadig blir stemplet som brun og nazist og rasist og alt mulig annet ... det er bare å bøye seg i støvet.

Ja, og så godt de følger med. Jeg har trodd meg noenlunde godt oppdatert, men finner nesten alltid noe, som har unnsluppet min oppmerksomhet på websiden deres. Og om ikke jeg ser det selv, så gir de alltid en god forklaring på hvorfor saker er viktige eller interessante. Jeg syntes jeg så en eller annen dust av en broiler, som truet med at de skulle bli fratatt statsstøtte pga. sine standpunkter i visse saker (hijabsaken?). Har du registrert noe slikt?

Jeg husker dessverre ikke hvem, hvor og hvorfor?
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 19 03 09 00:23    Tittel: Re: HRS: Norske medier dilter etter Svar med Sitat

truud2 skrev:
(...) Jeg syntes jeg så en eller annen dust av en broiler, som truet med at de skulle bli fratatt statsstøtte pga. sine standpunkter i visse saker (hijabsaken?). Har du registrert noe slikt?
Jeg husker dessverre ikke hvem, hvor og hvorfor?

Du tenker sikkert på Mohammad Usman Rana (MUR) som med sin opphøyde status som kronikkvinner i Aftenposten, ymtet noe til Rita Karlsen om potensielle endringer i HRS' finansielle forhold:

Link til artikkelen hos HRS.

Og saken har egen tråd her på forumet.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 19 03 09 13:40    Tittel: Re: HRS: Norske medier dilter etter Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Og saken har egen tråd her på forumet.

Oisan. Takk.
Så det var derfra jeg hadde det. Jeg har jo sogar kommentert rotpostingen, så jeg burde ha husket kilden Embarassed
Finnes det noe radikal islam må vel denne Ranafiguren være del av den.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet