FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Jødehat og antisemittisme

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
caellaigh
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 25 Jan 2009

InnleggSkrevet: 15 02 09 19:16    Tittel: Jødehat og antisemittisme Svar med Sitat

JØDEHAT OG ANTISEMITTISME

Den nederlandske 'Anne Frank Stichting' gav i 1989 ut boken Antisemittismen - En historisk skildring i tekst og bilder.

(Boken ble også utgitt på norsk)

Jeg poster her noen utdrag fra boken :

Martin Luther

Martin Luther

Det finnes knapt noen mer forbitret antijødiske skrifter i hele den kristne litteraturen enn de som er skrevet av 1500-tallsreformatoren Martin Luther. Luther var skuffet over jødene som ikke ville konvertere til hans lære. Dessuten hadde han hørt om de mange kristne (spesielt i Bøhmen) som hadde gått over til jødedommen. Derfor skrev han mot slutten av sitt liv, i 1543, boken 'Von den Juden und ihren Lügen' - 'Om jødene og deres løgner'. Der skisserte han følgende antijødiske politikk:

- Hva skal vi kristne gjøre med dette fordømte og forkastete jødefolk ? for de lever iblant oss, og vi vet hvordan de lyver, baktaler og sverger. Vi kan ikke tolerere dem om vi ikke vil delta i deres løgner, eder og baktalelser. Ledet av bønn og from ærefrykt bør vi utøve en nådig strenghet. La meg få gi dere et ærlig råd:

> For det første bør deres synagoger brennes, og det som ikke brenner, bør dekkes til med jord. Dette bør skje til Guds og kristendommens ære, slik at Gud skal se at vi er kristne og ikke uten videre tåler og godkjenner at hans sønn og vi kristne offentlig blir utsatt for løgner, forbannelser og baktalelse.

> For det andre bør deres hus rives og ødelegges. De bør settes i innhegninger som sigøynere, slik at de innser at de ikke er vårt lands herrer, slik de så stolt påstår, men ulykkelige fanger så de uavbrutt skal klage for Gud.

> For det trdje bør man ta fra dem deres bøker.

> For det fjerde bør rabbinerne under trussel om dødsstraff forbys å undervise.

> For det femte bør de ikke få bevege seg fritt omkring. La dem holde seg hjemme.

> For det sjette bør de ikke lenger få lov til å ta renter. De penger man tarfra dem bør benyttes til hjelp for jøder som lar seg døpe.

> For det sjuende bør man sette dem i arbeid.

Luther avslutter sitt skrift slik:
'Ærede fyrster og adelsmenn, dere som har jøder i deres land. Om ikke dette råd passer dere, så finn noe som er bedre, bare både dere og vi alle blir befridd fra denne ufordragelige, djevelse last, jødene.'

Selv om de fleste av fyrstene ignorerte Luthers råd, er det allikevel siden reformasjonen mange som har påberopt seg hans ord for å legitimere hatet mot jødene.

Erasmus fra Rotterdam

Hans berømte toleranse omfattet ikke jødene :

Erasmus av Rotterdam

I sin intoleranse mot jødene går Erasmus betydelig lengre enn Luther ...

I et brev til Pirkheimer beskrev Erasmus den døpte (konverterte) jøden Pfefferkorn slik:

"... en fullstendig gal og uforskammet lømmel, som vi ikke kaller halvjøde ettersom han av sine egne gjerninger beviser at han er en superjøde. Djevelen, den kristne religions evige fiende, kunne ikke ha ønsket seg et bedre instrument enn denne Satans engel, forvandlet til en lysende engel. Overalt ødelegger han det største og beste i vår religion, nemlig den synlige enheten under forehavende av å forsvare den kristne religion. Jeg våger å satse mitt hode på at han har latt seg døpe uten annen hensikt enn å handle enda mer ondskapsfullt mot de kristne - og når han en gang er blitt opptatt i deres samfunn - smitte hele verden med sin jødiske gift. Kunne han ha oppnådd alt dette om han hadde forblitt jøde ? Først nå, etter at han har anlagt en kristen maske, oppfører han seg som en ekte jøde og handler i overensstemmelse med sin herkomst.

Han er dum som en okse, men genial i sin ondskap. Skurken Pfefferkorn er mer enn en halvjøde. Om man skar ham opp, ville det hoppe ut seks hundre jøder. Helst burde han ha forblitt helt og fullt jøde eller ha latt sin tunge og hender omskjære akkurat som sin forhud. Han er en demonisk hevner, et Satans sendebud, et djevelsk avskum og en forkledd forkjemper for sin religion. Hvorfor gir kristne seg i lag med denne skabbete jødem ?

Stormuftien av Jerusalem, al-Husseini

Stormuftien av Jerusalem

1 1914 forbød de osmanske myndighetene tidsskriftet 'Falastin', som representerte en ekstrem arabisk nasjonalisme, fordi det inneholdt rasistisk hatpropaganda. Tidsskriftet hadde nemlig vendt seg mot immigrasjonen av jødiske flyktninger fra Russland. På 1920-tallet begynte det å komme ut på nytt og startet igjen en kampanje mot jødisk immigrasjon. På grunn av antijødisk propaganda og terror, vedtok den britiske regjeringen under mellomkrigstiden tiltak for å begrense den jødiske immigrasjonen til Palestina. Hadsj Amin al-Husseini, en ekstremistisk panarabisk nasjonalist ble i 1921 utnevnt til stormufti (=religiøst overhode) av Jerusalem. Tre uker etter utnevnelsen ledet han en pogrom der førtitre jøder ble myrdet. Etter andre verdenskrigens utbrudd var det han som med bistand fra Nazi-Tyskland, sto i spissen for det irakiske, syriske og libanesiske opprøret mot de allierte. Han var også innblandet i det protyske kuppforsøket i Bagdad i 1941.

20. januar 1941 skrev stormuftien følgende brev til Hitler fra Bagdad ...(Palestina) utgjør et hinder for enhet mellom og selvstendighet for de arabiske land, som står imot jødene i hele verden. Jødene er farlige fiender, og deres hemmelige våpen er penger, korrupsjon og intringer ...Den arabiske nasjonalismen skylder Deres Eksellense stor takk og anerkjennelse for at De, i Deres lysende taler (!), gang på gang har tatt opp Palestinaspørsmålet. Jeg ønsker å gi uttrykk for min takknemlighet mot Deres Eksellense og forsikrer Deres Eksellense om det vennskap og den sympati og beundring som det arabiske folk har for Dem - store Führer - og for det tyske folk. Jeg benytter meg av denne anledning til å utnevne min privatsekretær til min representant hos den tyske regjering. Såvel som i den sterkeste og største arabiske organisasjons som i mitt eget navn, skal han føre samtaler om oppriktig og lojalt samarbeid på alle områder.

I oktober 1941 flyktet stormuftien til Berlin, der han møtte Hitler som lovet ham støtte til "løsningen av det jødiske problem" i Palestina. Stormuftien besørget arabiske sendinger i den tyske radio. I en av sine radiotaler sa han:
- Arabere, reis dere, slutt dere sammen og kjemp for deres hellige rettigheter. Drep jødene hvor dere enn finner dem. Det behager Gud, historien og religionen. Det redder deres ære. Gud er med dere.

I følge vitnemål fra en høy nazistisk tjenestemann under Nürnbergprosessene var stormuftien en av de ivrigste forkjemperne for total utslettelse av jødene. I 1947 bosatte han seg i Kairo, der han ledet angrep på jødiske forsamlinger og ga husrom til nazister på flukt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 15 02 09 19:38    Tittel: Re: Jødehat og antisemittisme Svar med Sitat

Ja, dette var jo sterke ord fra protestanismens, humanismens, og den palestinske nasjonalismens grunnleggere.

Jeg visste at Luther er en av de mest intolerante jødehaterne gjennom tidene, og det bringer jo tankene hen på ord som vi i dag hører fra muslimske geistlige. Og det illustrerer forskjellen. At i vesten har vi vært igjennom mange kriger og kamper for frihet, samvittighetsfrihet og toleranse.

At renessansehumanisten Erasmus var en sånn ekstrem jødehater det hadde jeg ikke trodd om ham.

Og jeg synes det er et meget interessant poeng det som her kommer fram om stormannssønnen Mohammad Amin al-Husayni, at han var jødehater FØR før han ble Stormufti av Jerusalem i 1921, og før jødene begynte å redde seg unna den europeiske politiske ekstremismen for alvor utover på 20-tallet, og før 1948.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet