FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 29 01 09 09:29    Tittel: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Dagbladet tar quizen i debatten om forbudet mot politiske reklame på teve, etter at TV 2 onsdag informerte Kulturdepartementet om at kanalen vil bryte reklameforbudet som er nedfelt i kringkastingsloven.

Vil du ha politisk reklame på TV?, spør avisen, og svaralternativene er
Nei
Ja, med visse restriksjoner.
Ja
http://www.dagbladet.no/2009/01/29/kultur/tv_og_medier/reklame/politisk_reklame/tv_2/4593896/

Det er altså problemet vi skal ta stilling til sett fra Dagbladets synsvinkel. Nå er det vel vanskelig å reagere på det uten å bli en petimeter. For det er vel ikke ment så alvorlig. Men jeg synes det er noe gjennomgående her i tenkningen at folk på venstresiden i det hele tatt ikke skiller noe særlig mellom hva de selv har lyst til og hva de mener at andre skal forbys.

Personlig har jeg overhodet ikke noe ønske om politisk reklame på teve. Men jeg går jo ikke av den grunn inn for forbud mot det. Ser ikke Dagbladet den disktinksjonen der?

Hva med deg. Kunne du ha svart nei BÅDE på spm. "Vil du ha politisk reklame på TV" og spm. "Vil du har forbud mot politisk reklame på teve"?

Sist endret av Nyx den 29 01 09 09:55, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 29 01 09 09:43    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Nyx skrev:
Vil du ha politisk reklame på TV?

Man kan kanskje si at det følger implisitt av det keivtenkte og assosiativt anlagte sinnelag at forbud inntrer automatisk ved eventuelt flertall basert på subjektive følelser. Eller mer kortfattet definert: religiøs fascisme.
Til Toppen
Nyx
Site Admin

InnleggSkrevet: 29 01 09 10:20    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
Nyx skrev:
Vil du ha politisk reklame på TV?

Man kan kanskje si at det følger implisitt av det keivtenkte og assosiativt anlagte sinnelag at forbud inntrer automatisk ved eventuelt flertall basert på subjektive følelser. Eller mer kortfattet definert: religiøs fascisme.

Eller kansje fascismen i Norge er mer drevet av den lyse, lette og likeglade holdning om at skillet mellom forbudt og tillatt handler om hva du selv har lyst til å ha?

Det handler da ikke om det er rett eller ikke når Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i Desember fastslo at det norske forbudet mot politisk reklame på TV er i strid med ytringsfrihetsbestemmelsene i menneskerettighetskonvensjonen. Det handler om du har lyst til å ha det eller ikke. Har du ikke lyst, så bør det forbys.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 29 01 09 10:39    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Nyx skrev:
Eller kansje fascismen i Norge er mer drevet av den lyse, lette og likeglade holdning om at skillet mellom forbudt og tillatt handler om hva du selv har lyst til å ha?

Lyst gjør rett og ulyst gjør urett - subjektive følelser bestemmer hva som er rett og galt - så lenge det er flertall for det vel og merke. Flertallet, eller fellesskapet som det heter på fagspråket, har alltid rett i henhold til den fascistoide doktrine. Så enkelt og greit er det faktisk for de aller fleste. Vi bor følgelig i en nasjonalinnhegning hvor summen av saueflokkens følelser, luner og innfall bestemmer retningen. Bakerst lunter politikerne og sier BÆ hver gang det høres et brek fra flokken. Jo mer man tenker på det, jo mer absurd blir det.

Samme fenomen kan observeres når det gjelder skatt. Avdekkes det misforhold så skal det alltid justeres opp for den som betaler mindre - det fremsettes sjelden eller aldri krav om justering ned for de som betaler mer. Rent psykologisk kan man benytte motsatt tilnærming i debatter på dette nivået: snu det rundt. Fremsett krav om reklame for øl, sprit, røyk og poker hvis politisk reklame blir tillatt. Krev like lav skatt for alle i tilfeller hvor noen betaler mindre enn gjennomsnittet.
Til Toppen
Nyx
Site Admin

InnleggSkrevet: 29 01 09 11:04    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
Lyst gjør rett og ulyst gjør urett - subjektive følelser bestemmer hva som er rett og galt - så lenge det er flertall for det vel og merke. Flertallet, eller fellesskapet som det heter på fagspråket, har alltid rett i henhold til den fascistoide doktrine. Så enkelt og greit er det faktisk for de aller fleste. Vi bor følgelig i en nasjonalinnhegning hvor summen av saueflokkens følelser, luner og innfall bestemmer retningen. Bakerst lunter politikerne og sier BÆ hver gang det høres et brek fra flokken. Jo mer man tenker på det, jo mer absurd blir det.

Og skulle du ikke ha sett. I en av bloggerne som lenker opp til denne db-artikkelen via Twingly får vi nettopp et eksempel på denne holdningsløse holdningen, for ikke å si fascismen:

"Jeg må ærlig innrømme at jeg håper staten vinner denne saken. Jeg synes det er alt for mye dårlig reklame som sendes på tv-skjermen og ser ikke at politisk-reklame kommer til å bli noe bedre. Det skulle heller ha kommet ytterligere begrensninger for hva som er lov å reklamere for. Jeg er ikke i mot rekalme, men det er mulig å begrense seg", skriver bloggeren
http://okonomen.wordpress.com/2009/01/29/tv2-og-deres-ytringsfrihet/

Jaja. Her er et annet uttrykk og litt dypere uttrykk for den lyse og lette og lystige hverdagsfascist:

http://www.youtube.com/watch?v=bBPICiLDg_4
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 29 01 09 13:44    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Nyx skrev:
Dagbladet tar quizen i debatten om forbudet mot politiske reklame på teve, etter at TV 2 onsdag informerte Kulturdepartementet om at kanalen vil bryte reklameforbudet som er nedfelt i kringkastingsloven.

Vil du ha politisk reklame på TV?, spør avisen, og svaralternativene er
Nei
Ja, med visse restriksjoner.
Ja

Akkurat nå (29.01 kl 13:34) har folk stemt slik:
Nei = 62 %
Ja = 27 %
Ja, med visse restriksjoner = 11 %.
Regjeringen, etc (de som styrer Norge), har selvfølgelig intet ønske om å tillate politisk reklame i Norge, siden de er den part som sitter med makten til å indoktrinere det norske folk - og gjør det! Det vil derfor glede dem å se at deres indoktrinering virker, siden et meget klart flertall er mot politisk reklame. Dette er jo ganske hysterisk: Et flertall av befolkningen er motstandere av at de skal ha rett til motta alternativ informasjon (ganske visst i form av politisk propaganda, men de vet jo i utgangspunktet at det er propaganda) om hva upopulære partier faktisk mener. Altså hva alternativene går ut på. De foretrekker ubevisst å motta den "statsautoriserte" utgaven av andres meninger. Implisitt i dette legger selvfølgelig også at flertallet tror de har full kontroll med hva de selv mener, og hvorfor - som igjen betyr at flertallet tror at pressen er nøktern, sannferdig og at alle får komme til orde, at f.eks. NRK - som statskanal - er sannferdig og objektiv. Slik tolker jeg dette. Tar jeg feil?

Sitat:

Der er du inne på noe jeg har tenkt endel over. jeg er rimelig sikker på at nordmenn flest er temmelig prinsippløse. I Norge handler det i stor grad om hva du selv har lyst til å ha. Men fordi nordmenn flest er oppdratt til å tro at det er moralsk riktig å være altruistisk, så innbilder de fleste seg at det er de stort sett også. På denne måten blir de en slags blinde egoister, mennesker som handler egoistisk uten at de er seg selv dette bevisst. De forveksler altså "hva du selv har lyst til å ha" med hva som er best, hva som er moralsk riktig, uten å være seg det særlig bevisst, om i det hele tatt. Altruisme fører altså til liten selvinnsikt.

Bare se på uttrykket: "Det er typisk norsk å være god". Dette oser av mett selvtilfredshet og selvforherligelse. Jeg vil heller si det slik: Det er typisk norsk å være tragikomisk. Igjen skyter det norske folk seg i foten.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

Ble Medlem: 26 Apr 2008

InnleggSkrevet: 29 01 09 15:19    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

demokrit skrev:
(...)
Bare se på uttrykket: "Det er typisk norsk å være god". Dette oser av mett selvtilfredshet og selvforherligelse. Jeg vil heller si det slik: Det er typisk norsk å være tragikomisk. Igjen skyter det norske folk seg i foten.

Det er ikke det norske folks skyld at vi tenker slik. Vi har blitt oppdratt av samfunnet fra barnsben av til å tenke slik. Men ting er i endring, og det kan vi takke internett for - folk oppdager etterhvert friheten ved å ha egne meninger og tillate andre til å ha sine!
Nyx
Site Admin

InnleggSkrevet: 30 01 09 14:31    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

demokrit skrev:
Akkurat nå (29.01 kl 13:34) har folk stemt slik:
Nei = 62 %
Ja = 27 %
Ja, med visse restriksjoner = 11 %.
Regjeringen, etc (de som styrer Norge), har selvfølgelig intet ønske om å tillate politisk reklame i Norge, siden de er den part som sitter med makten til å indoktrinere det norske folk - og gjør det! Det vil derfor glede dem å se at deres indoktrinering virker, siden et meget klart flertall er mot politisk reklame. Dette er jo ganske hysterisk: Et flertall av befolkningen er motstandere av at de skal ha rett til motta alternativ informasjon (ganske visst i form av politisk propaganda, men de vet jo i utgangspunktet at det er propaganda) om hva upopulære partier faktisk mener. Altså hva alternativene går ut på. De foretrekker ubevisst å motta den "statsautoriserte" utgaven av andres meninger. Implisitt i dette legger selvfølgelig også at flertallet tror de har full kontroll med hva de selv mener, og hvorfor - som igjen betyr at flertallet tror at pressen er nøktern, sannferdig og at alle får komme til orde, at f.eks. NRK - som statskanal - er sannferdig og objektiv. Slik tolker jeg dette. Tar jeg feil?

Arbeiderpartiet er vel norgenshistoriens mest prinsippløse parti. Eller rettere sagt. Prinsippet er at vi vil ha makt, og vi vil bruke all den makt vi får til å sikre vår fortsatte makt.

I Ap er tanken at folk flest stemmer etter sine interesser. Og utfra den tanken har Ap institusjonalisert seg selv. Det blir på noe av samme måten som de sosiale parasittene rundt om på arbeidsplassene som forsøker å sikre sin posisjon over andre, ved å gjøre seg selv uunværlige. Jeg var borti en sånn fysakk på min forrige arbeidsplass. Selvfølgelig en Ap-er på sin hals, som overhodet ikke hadde noen selvinnsikt i den dritten han holdt på med. Men han sørget altså for å skaffe seg kontroll over noen funksjoner, og sikret seg at bare han kontrollerte disse funksjonene. Slik fikk han da andre som ikke hadde vett på å holde seg på en armlengdes avstand fra ham til å fremstå som inkompetente, mens han selv da var den som måtte trå til å ordnet opp, liksom. Og jammen lyktes han ikke med spillet sitt også, og endte opp i en ledende posisjon, gjennom et intrigespill der den daværende lederen kom til å fremstå som inkompetent.

Men sånne sosiale parasitter har jo en begrenset skadevirkning.

Og Aps måte å sikre seg makt på, har mer til felles med pavekirken i middelalderen. Det er noen fromt over den overbevisningen om egen fortreffelighet som preger partiet, og det er noe prestestyreaktig over regimets forutsetning om sin egen korrekthet, når det instituerere seg selv slik at det sikrer at det offentlige liv blir like enfoldig og ensidig som det antivitenskaplige FNs klimapanel. Og at man har klart å etablere noe så korrupt som FNs klimapanel det viser ikke bare at Det Hellige Norske Arbeiderparti er alene om slike holdninger, men det viser at slike holdninger har en sånn makt i de politiske elitene i dag, at selv vitenskapen trasker ynkelig etter i den politiske maktenes ynkelige spor.

Når man legger opp til at alle medier i Norge som ikke er bastet og bundet med sine økonomiske interesser til avhengighet av staten og dens eierskap, at de mediene skap være eid av Arbeiderpartiets svar på Berlusconis medie-imperium. Jeg mener i sammen med et stråselskap i statsselskapet Telenor, så har jo Ap/LO-konsernet også kontrollen over den kanalen, og har plassert sine folk inn i ledelsen også der.

Det var ikke så farlig med avviklingen av forbudet mot alle annen kringkasting enn Ap-kanalen NRK, likevel. For nå kontrollerer jo Ap nærkringkastingsmarkedet og TV2 likevel.

Siden Ap kunne gjøre regning med å kunne sitte med regjeringsmakten, så kunne partiet altids bruke makten når sjansen bød seg, til å gjøre om Telenor til et "privat" selskap, plassere sine folk inn i ledelsen av Telenor (bla. Ap-torpedoen Thormod Hermansen), som så kunne opprette et stråselskap i Telenor, som så i all stillhet kunne begynne å overføre penger til A-pressen, slik at A-pressen - som da lå med brukket rygg, kunne stige som fugl Fønix opp av asken, og snart ha kjøpt seg opp i dominerende posisjon på nærkringkastingsmarkedet og i TV2.

Ap/LO er vel i all hemmelighet i dag en av landets største kapitaleiere, med alt fra selskapet på kontrakter fra fra det nasjonalkorporative utviklingspolitiske system, til inkassoselskaper i eiendomsbransjen, fra detaljhandel til grosserervirksomhet.

Det er noe jævlig perverst med et offentlig liv og en presse som overhodet ikke har noen offentlighet om slike maktforhold. Men selv kjøtere biter ikke den hånda som mater dem.

Altså hvis det var sånn at vi bare kunne leve i fred og forsikring om at Arbeiderpartiet er det eneste saliggjørende og den norske modellen osv. er det eneste korrekte, så ville det jo ikke vært noe problem at Ap systematisk har brukt den statsmakten som folket har gitt dem i fortrolighet for bare fire år i slengen, til å skaffe seg kontroll over opinionsdannelsen og folkets mandat, utfra tanken om at bare alle ressurspersoner i viktige påvirkningskanaler er økonomisk avhengig av får fortsatte makt, så er vår fremtid sikret, fordi folk flest stemmer etter sin sosiale gruppes egeninteresse.

Det er i grunn det jeg altid har reagert på med Ap-staten. Den måten meninger blir til på. Hele tanken bak Aps institusjonalisering av seg selv er i utgangspunktet en planøkonomisk ide om sosial ingeniørkunst.

Folkets rolle som velgere i dette systemet, er da gjennom sine organisasjoner å gjøre sine interesser gjeldende.

Mens man i tidligere tider har tenkt demokratiet som et system der man har flere legitime politiske representanter eller partier, og at politikk i bunn og grunn dreier seg om å velge mellom representantens alternative politiske tiltak, så er ikke det nødvendig i Ap-staten. For i Ap-staten blir sånt avgjort bak folkets rygg og i eliten. Det offentlige livs funksjon er da i en Ap-stat da mer å fortelle folk hva de skal mene, sånn som for eksempel Aftenposten ser det som sin rolle i det norske demokratiet å fortelle det umælende feet av et folk skal mene om klimadebatten, usvikelig i sin overbevising om sin egen og de politiske elitenes fortreffelighet. Aftenposten bare forutsetter at det ene politiske alternativet er det korrekte. Og derfor er det ikke noen vits i å slippe til kritikere. Ja det er snarer umoralsk å "så tvil" om den konsensus som avisen i all sin hellighet besverger.

Det er noe med at den såkalte "kultureliten" i mediene både kommer til kort når det gjelder dens kultur og dens status som elite.
Til Toppen
Nyx
Site Admin

InnleggSkrevet: 30 01 09 14:38    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Sjaman skrev:
Det er ikke det norske folks skyld at vi tenker slik. Vi har blitt oppdratt av samfunnet fra barnsben av til å tenke slik. Men ting er i endring, og det kan vi takke internett for - folk oppdager etterhvert friheten ved å ha egne meninger og tillate andre til å ha sine!

Tror det er mye i det, ja. Den eksentriske monokulturen som er dyrket fram i Ap-statens åndelige drivhus, det fører til at du må være omtrent like eksentrisk som og på samme måte som en norsk journalist for å kunne trives norske mediakretser. Det hadde ikke vært noe problem hvis denne Ap-monokulturen ikke var så dominerende. Jeg mener gulrøtter er jo veldig sundt å spise bare du ikke blir for ensidig i kostholdet og du får gulrøtter i altfor store doser, som med disse gulrotsaftpressen som ble så populære for noen år siden, men som førte til dødsfall pga. for mye A-vitaminer. Og det er det som er problemet med norsk presse. Den forer oss med altfor mye A-vitaminer og lite annet. Og det er klart det er skadelig.
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 30 01 09 16:49    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

Nyx skrev:
Arbeiderpartiet er vel norgenshistoriens mest prinsippløse parti. Eller rettere sagt. Prinsippet er at vi vil ha makt, og vi vil bruke all den makt vi får til å sikre vår fortsatte makt.

Korrekt analyse etter det jeg kan se. Jeg sitter også med de samme tankene om AP's intrigespill som har ført til kontrollen over mediene. Det er derfor interessant å lese dine kunnskaper om dette. At frykten i AP var stor da de måtte la NRK-monopolet fare er det jo ingen tvil om. Det jeg har tenkt mindre over er den intense, omfattende og nærmest monomane planleggingen over lang tid dette har medført, for sikre seg den kontroll AP-staten trenger over mediene for å kunne sikre sin makt på ubestemt tid fremover. Kontroll med informasjon er makt, og kontroll med desinformasjon er makt! Det hele minner meg stadig mer om maktspillet til de gamle tyske preusser-husene for å sikre sin fremtidige makt.

Sitat:
Siden Ap kunne gjøre regning med å kunne sitte med regjeringsmakten, så kunne partiet altids bruke makten når sjansen bød seg, til å gjøre om Telenor til et "privat" selskap, plassere sine folk inn i ledelsen av Telenor (bla. Ap-torpedoen Thormod Hermansen), som så kunne opprette et stråselskap i Telenor, som så i all stillhet kunne begynne å overføre penger til A-pressen, slik at A-pressen - som da lå med brukket rygg, kunne stige som fugl Fønix opp av asken, og snart ha kjøpt seg opp i dominerende posisjon på nærkringkastingsmarkedet og i TV2.

Ap/LO er vel i all hemmelighet i dag en av landets største kapitaleiere, med alt fra selskapet på kontrakter fra fra det nasjonalkorporative utviklingspolitiske system, til inkassoselskaper i eiendomsbransjen, fra detaljhandel til grosserervirksomhet.

Jeg synes også dette har klare likheter med måten Putin har "reist" et post-sovjetisk system basert på kapitalmakt og kontroll med både medier og det økonomiske våpnet olje og gass.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nyx
Site Admin

InnleggSkrevet: 31 01 09 03:38    Tittel: Re: Bør forbudet mot politisk reklame på TV fjernes? Svar med Sitat

demokrit skrev:
Korrekt analyse etter det jeg kan se. Jeg sitter også med de samme tankene om AP's intrigespill som har ført til kontrollen over mediene. Det er derfor interessant å lese dine kunnskaper om dette. At frykten i AP var stor da de måtte la NRK-monopolet fare er det jo ingen tvil om. Det jeg har tenkt mindre over er den intense, omfattende og nærmest monomane planleggingen over lang tid dette har medført, for sikre seg den kontroll AP-staten trenger over mediene for å kunne sikre sin makt på ubestemt tid fremover. Kontroll med informasjon er makt, og kontroll med desinformasjon er makt! Det hele minner meg stadig mer om maktspillet til de gamle tyske preusser-husene for å sikre sin fremtidige makt.

Nettopp! Akkurat det samme jeg har tenkt. Våre grunnlovsfedre hadde vel ikke tenkt den tanken. Det var naturlig på den tiden å tenke at når du hadde gjort slutt på statsmaktens repressive makt, dens negative sanksjoner i hytt og pine, ja så var folkets frihet sikret. Og de slo dem vel aldri at pressen kunne kjøpes med positive statlige sanksjoner. Det slo dem aldri at vi ville få en stat som kunne kjøpe seg stemmer fra forskjellige grupper med hundrevis av milliarder i året. Og det påtross av den gamle klassiske liberalistiske klasseteorien om historien som en klassekamp mellom den produktive samfunnsklassen og den krigerske samfunnsklassen (de som bygger sin stilling og posisjon på politisk og i siste hånd statens politimessige og millitære makt som presteskap, adel, hoff, statstjenere, embetsmenn etc.

Det var naturlig og rimelig å tro at fikk du slutt på statens negative sanksjoner, og pressen fikk sin frihet, så ville demokratiet være sikret. Ja pressen ville da fungere som en fjerde statsmakt, og være folkets instrument overfor øvrigheta.

Men allerede Kong Karl Johan skjønte tegninga, da han i all hemmelighet begynte å utstyre samfunnsstøtter og ressurspersoner i media og andre maktposisjoner med pensjoner fra kongens portmoné.

Friheten etter opplysningstid og revolusjonen mot det gamle regimet, varte bare noen få tiår, før den politiske maktklassen begynte å gjenninføre enevoldsstatens hersketeknikker inn bakveien.

Enevoldsstatens stabilitet var sikret ved at alle i overklassen bygde sine privilegier, sin stilling og posisjon på kongemakten. Deres skjebne stod og falt med kongemaktens skjebne. Derav konservatismen - de kongetro.

Det vi har i dag er ikke et demokrati, men det opplyste enevoldsstat.

Pressen lot seg kjøpe, for den ville heller ha penger og privilegier fra staten, enn å ha pressefrihet og uavhengighet. Og det visste Arbeiderpartiet, og det spilte Arbeiderpartiet på da det institusjonaliserte seg selv som staten, det er jeg. Staten er Arbeiderpartiet. Og store deler av alt som kan krype og gå av ressurspersoner og flere til er i dag økonomisk avhengige av Arbeiderpartistatens videre skjebne.

NRK for eksempel. Det er en institusjon som i dag er finansiert og instituert på en sånn måte at den er eksistensielt avhengig av dens i virkeligheten ene sponsor. Det ensponsrede NRK er vitalt økonomisk avhengig av stortingets sammensetning for sin egen skjebne, sine privilegier og sin monopolistiske beskatningsrett. Et nytt liberalistisk flertall i Norge truer hele dette byggverket. Derfor er NRK ikke bare økonomisk og politisk avhengig av Ap-staten, men det er også ideologisk avheng av den. På samme måte som adelen i det gamle regimet.

demokrit skrev:

Jeg synes også dette har klare likheter med måten Putin har "reist" et post-sovjetisk system basert på kapitalmakt og kontroll med både medier og det økonomiske våpnet olje og gass.

JA, jeg er ikke så oppdatert på det, men det fortoner seg som helt det samme. Kansje Putin har gått i skole hos Det Kongelige Norske Arbeiderparti? I alle fall hadde Telenor så mye penger at A-pressen etter 1989, og etter "privatiseringen" av Telenor, plutselig hadde så mye midler midler til rådighet at de kunne kjøpe opp flere trykkerier og avisa Komsomolskaya Pravda - ungkommunistenes partiavis under Sovjet. Nå eier ikke lenger Arbeiderpartiet Komsomolskaya Pravda. De har vel solgt den til Putin og hans hoff.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet