FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

NRK - det beste ..
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 29 09 08 21:02    Tittel: Svar med Sitat

havrepalmen skrev:

Tvang er så klart ikke det samme som vold!
Man kan f.eks. bli tvunget til å selge huset fordi pengemarked og finansverden bryter sammen. Hvem vil benevne et tvangssalg som "vold" ?

Man kan tvinge folk til å holde fartsgrensene i boligstrøk, til å betale skatt og til å betale kringkastingsavgift. Man kan tvinge barn til å gå på skole og foreldre til utøve human oppdragelse.

Jo, du er inne på noe der. Jeg burde vel ha spurt: Er initiering av ikke-kontraktsfestet tvang en form for vold, eller ikke. Da hadde det jeg søke etter kommet klarere frem.

Å holde fartsgrensen må anses som en kontraktsinngåelse i og med at det er å frivillig ta kjørekort og frivillig kjøre bil på offentlig vei. Man kjenner reglene fra før, og velger likevel frivillig å bruke veiene. Å kjøre på offentlige veier innbefatter altså ikke direkte tvang, men kun trussel om tvang dersom man selv frivillig velger å bryte reglene, les: bryte den underforståte kontraktsinngåelsen det er å entre offentlige vei. Sum er at individet ikke kommer dårligere ut, men tvert imot kommer bedre ut, i og med at man får ta i bruk veier, som helt klart er et stort gode.

Å selge boligen pga at pengemarkedet bryter er en tilsvarende forklaring, selv om boligeier nå kommer dårligere ut. Det foreligger en kontraksbinding som huseier frivillig har skrevet under, så den siden av saken er grei. Det kan betraktes som en form for initiering av vold hvis huseier ikke overhoder sin kontrakt (ser bort fra force majeur), og da kan man ikke forvente annet enn at det reageres med tvang eller, om nødvendig, vold. Det at (tidligere) huseier taper penger, og derved kommer dårligere ut, skyldes derimot ikke initiering av tvang/vold, fordi ingen konkret person eller gruppe av personer står bak den økonomiske nedgangen i den hensikt å initere tvang eller vold mot huseier (eller andre huseiere). Skulle markedet bryte sammen er det på linje med en naturkatastrofe der "ingen" har skylden, hvis da ikke (slik det vanligvis vil være) staten/myndighetene har skylden pga dårlig politikk. Likevel er hendelsen ikke-tilsiktet, derfor kan vi ikke snakke verken om tvang eller vold.

TV lisens er det noe verre med, selv om man kan argumentere med at TV-eier frivillig har kjøpt TV og visste om lisensen før han kjøpte TV. TV-eier kan ikke påberope seg initiering av vold, selv om tvang er involvert. I og med at de TV-eiere som ikke ser på NRK klart vil kunne påpeke at de kommer dårligere ut pga lisensen, vil de likevel kunne påpeke det urimelige i de skal betale for goder de ikke bruker, da det finnes andre kanaler enn NRK. Dette eksemplet er i et slags grenseland.

Jeg tror jeg skal stoppe her, det begynner å bli sent. Så jeg tillater meg å spille ballen tilbake til havrepalmen igjen og spør hva han synes om mitt nye nærmere definerte spørsmål.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 29 09 08 21:14    Tittel: Svar med Sitat

[quote="demokrit"]
havrepalmen skrev:

TV lisens er det noe verre med, selv om man kan argumentere med at TV-eier frivillig har kjøpt TV og visste om lisensen før han kjøpte TV. TV-eier kan ikke påberope seg initiering av vold, selv om tvang er involvert. I og med at de TV-eiere som ikke ser på NRK klart vil kunne påpeke at de kommer dårligere ut pga lisensen. Der er imidlertid urimelig å kreve at folk skal klare seg uten TV fordi det finnes andre kanaler enn NRK, så jeg tror dette eksemplet er i grenselandet.

Her er jeg ganske så enig med deg demokrit, det ligger i grenseland og grensen er at NRK eller staten krever penger for at du har en TV selv om du ikke ser på NRK. Det er flere tilfeller av dette, som f.eks folk som ikke får eller fikk inn NRK, men kun svenske kanaler og likevel måtte betale lisensen. Her er det jeg mener at denne lisensen rett og slett er en ufrivillig TV skatt/avgift til stat og ikke direkte til NRK selv om NRK til syvende og sist får pengene for driften. Og siden den skal være reklamefri og ikke er det med all snikreklame kunne det like gjærne blitt en reklamekanal.
Men hadde vi sluppet denne lisens/skatt/avgiften da tro ? Neppe

Se bare på årsavgiften på bil som er en 100 år gammel lov om en luksus-skatt.
havrepalmen
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 11 Mar 2008

InnleggSkrevet: 29 09 08 22:58    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:
Jeg burde vel ha spurt: Er initiering av ikke-kontraktsfestet tvang en form for vold, eller ikke. Da hadde det jeg søke etter kommet klarere frem.

Etter mine begrep er svaret NEI!
Vold er fysisk korporale overgrep!

Voldsmenn og voldtektsmenn begår fysisk vold.
Likedan er begrepet "politivold" å forstå. Ulovlige fysiske overgrep.
( Sikkert ikke lett å være politimann)

Ordbruk om hvem som "initerer" vold er en annen sak.
Kanskje NRK viser for mye "vold" på tv?

Så lenge NKR-trollet verken slår eller dreper Evil or Very Mad hører ikke ordet "vold" hjemme i debatten om statskanalen, mener diskusjonsglade havrepalmen.
Til Toppen
havrepalmen
Korporal
Korporal

Ble Medlem: 11 Mar 2008

InnleggSkrevet: 30 09 08 00:58    Tittel: Svar med Sitat

Nebulah skrev:
.... grensen er at NRK eller staten krever penger for at du har en TV selv om du ikke ser på NRK.

Enig i det, Nebulah..
Samtidig gjør NRK en stor innsats for opprettholdelse av norsk språk og kultur Smile Også med sin lokale tilstedeværelse.

Kanskje trenger vi tross alt folkestyrte NRK i en gallopperende global verden? Folkets mediekanal.. Question

..tror havrepalmen..
Til Toppen
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 06 01 09 20:15    Tittel: Svar med Sitat

NRK2 nå: Rød Olje.

Propagandavideo som virker å være kjøpt direkte fra Chavez. Om ikke redigeringen endres litt faderlig fort.

JEG VIL HA TILBAKE LISENSPENGENE!!
Til Toppen
Nyx
Site Admin

Ble Medlem: 22 Feb 2008

InnleggSkrevet: 07 01 09 01:31    Tittel: Re: NRK - det beste .. Svar med Sitat

havrepalmen skrev:
Takk til NRK spesielt for radiokanalen P2 !

Komersielle etermedia når ikke storebror NRK til maven engang. Hvordan hadde vår mediehverdag vært uten NRK?

"Dagsnytt atten", "Verdibørsen", "Verdt å vite", "Bluesasylet", "Sånn er Livet", "Blå Mix" mm og ikke minst "Studio Sokrates" gjør meg glad i statskanalen. P2 er god!

På tv sender NRK2 bra dokumentarer og konserter, mener jeg.

For få dager siden arrangerte NRK sammen med Aftenposten.no et diskusjonmøte om media i "litteraturens hus"(?)! Hvem skal styre media? Interessant og direktesendt i P2. Senere på NRK2. Noen flere som fikk med seg det? Hvor er noe om det møtet på nettet?

NRK er vårt "folkelige media"som knytter samfunnet sammen.
Mye er bra. Kanskje tar de nå rotta på A-pressens (og LOs) nye TV2 med frilyndte debatter?

PS: Det var min synsing. Så mener vel andre noe annet?

Men det skulle da bare mangle. Men sin mangeårige monopolsituasjon, med så mange ansatte, og med så enorme ressurser, så skulle det bare mangle at de ikke hadde mange gode programmer.

Jeg har også lyttet mye til NRK P2 og på flere av de programmene du nevner. Jeg vil også trekke fram P2s Verdt å vite og P1's, eller rettere sagt Kari Sørbøs, "Her og Nå".

Dette er programmer jeg skulle ønske fortsatte, selv om den nære og skadelige forbindelsen mellom staten og kringkasting, ble avviklet.

Det viktigste er ikke at NRK blir avviklet, men at man får en finansieringsform som ikke gjør NRK som institusjon vitalt økonomisk avhengig av Arbeiderpartiets fortsatte dominerende makt, av sosialdemokratiske tenkemåtens fortsatte kulturelle og ideologiske hegemoni.

Demokratiet er helt utenkelig uten frie og uavhengige medier.

Hva hvis for eksempel NRK var eid av Coka Cola, var ensponsret slik at det fikk alle inntektene sine fra samme kilde, ikke hadde mulighet til å skaffe seg disse inntektene på andre måter, og det dreide seg om enorme inntekter på en fire-fem milliarder i året. Ville noen anse denne kanalen som en kanale som uhildet kunne dominere nyhetsbildet på områder der den hadde vitale økonomiske fellesinteresser med Coka Cola?

På samme måte med NRK nå. NRK er eid av staten, og eid betyr her hvem som kontrollerer det, nemlig det politiske regimet. NRK har grovt sett bare en sponsor, nemlig den sammensetning av Stortinget som NRK bygger sin fordel og sine inntekter på. Men til forskjell fra eksemplet over, er NRKs økonomisk avhengighet noe som gjør NRK uhildet i så å si alle politisk-relevante spørsmål, siden NRK nå er finansiert på en måte som gjør NRK vitalt avhengig av hvordan velgerne setter sammen Stortinget. Det sier seg selv at dette virker perverterende på den offentlige debatt. I virkeligheten var det en særinteresse som har forvaltet den offentlige debatt. Og fortsatt har NRK monopol på linsensskatten.

Et annet moment når man skal vurdere NRK er det økonomene kaller en alternativkostnader. Hva ville vi hatt hvis ikke NRK hadde hatt monopol gjennom så mange år. Se på land som har vært vandt til en mer fri og uavhengig kringkasting. Se for eksempel på den amerikanske kanalen C-SPAN. Anbefaler deg å sjekke ut deres sendinger. De er frie og uavhengige, kringkaster en radiokanal og tre tevekanaler 24/7, og streamer det hele over internet, slik at du kan høre det herfra
http://www.c-span.org/

Altså jeg ville heller leve med lisensskatt enn den finansieringsformen NRK nå har. Første bud må være at vi avvikler NRKs monopol på lisensskatten, og at hvis politikerne først vil kjøpe public service-kringkasting, så får de gjøre det på en måte som virker politisk nøytralt. Da må de finne en finansieringsmåte, en stifelse elns, som i det minste opererer etter objektive og klare kriterier, og som fungerer etter et anbudssystem eller lignende. Ett eller annen måte å finansiere det på som gjør at viktige medier ikke blir økonomisk avhengig av at et gitt parti, en gitt politikk og en gitt ideologi fortsetter å gå av med seieren i demokratiske valg.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet