FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Organisere internetbrukere?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 18 12 08 23:27    Tittel: Organisere internetbrukere? Svar med Sitat

Nå har jeg 2 ganger opplevd å bli kunde hos en internettleverandør, som bare leverer brøkdeler av den hastigheten jeg ble forespeilet. Og betaler for. Og om man etter uendeligheter med skranglete diskomusikk på øret endelig lykkes i å få serviceavdelingen i tale, og forteller den søvnige stemmen i den andre enden at man ønsker å avslutte internetabonnementet siden de ikke leverer det man betaler for, gjesper vedkommende at det vil koste x-tusen kroner siden det er 12 måneders bindingstid på deres dårlig-fungerende internettjeneste.
Om man nekter å betale, så er det naturligvis inkassokrav i neste omgang

Så, det er kanskje en idé å lage en interesseorganisasjon for og av internetbrukere? En organisasjon som har ressurser nok til å bruke jurister til å holde leverandørene i øra, og få dem til å levere det de tar betalt for. Eller glemme bindingstider og andre forpliktelser de pålegger kundene å overholde.

Forbrukerombudet er en mulighet, men de er ofte overarbeidet og underbemannet og da sitter man der, temmelig rettsløs.

En slik organisasjon kan jo også ha et større operasjonsfelt, såsom innkjøp av større kvanta software til medlemmene, med de rabatter slikt vil kunne gi. oa.

Hva tror dere?

Er det noen velfungerende forbrukerorganisasjon, som kan tenkes å være interessert i å utvide virksomheten til også å omfatte dette?
koppe
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 19 Mai 2008

InnleggSkrevet: 30 12 08 11:51    Tittel: Re: Organisere internetbrukere? Svar med Sitat

truud2 skrev:
Nå har jeg 2 ganger opplevd å bli kunde hos en internettleverandør, som bare leverer brøkdeler av den hastigheten jeg ble forespeilet. Og betaler for. Og om man etter uendeligheter med skranglete diskomusikk på øret endelig lykkes i å få serviceavdelingen i tale, og forteller den søvnige stemmen i den andre enden at man ønsker å avslutte internetabonnementet siden de ikke leverer det man betaler for, gjesper vedkommende at det vil koste x-tusen kroner siden det er 12 måneders bindingstid på deres dårlig-fungerende internettjeneste.
Om man nekter å betale, så er det naturligvis inkassokrav i neste omgang

Så, det er kanskje en idé å lage en interesseorganisasjon for og av internetbrukere? En organisasjon som har ressurser nok til å bruke jurister til å holde leverandørene i øra, og få dem til å levere det de tar betalt for. Eller glemme bindingstider og andre forpliktelser de pålegger kundene å overholde.

Forbrukerombudet er en mulighet, men de er ofte overarbeidet og underbemannet og da sitter man der, temmelig rettsløs.

En slik organisasjon kan jo også ha et større operasjonsfelt, såsom innkjøp av større kvanta software til medlemmene, med de rabatter slikt vil kunne gi. oa.

Hva tror dere?

Er det noen velfungerende forbrukerorganisasjon, som kan tenkes å være interessert i å utvide virksomheten til også å omfatte dette?

Intersant tanke, men jeg tror neppe det vil gå. Nettet er ganske enkelt ikke godt nok utbygget hverken nasjonalt eller internasjonalt; og å presse leverandørene, vil bare fremskynde tiltak som:
-En slutt på nett-nøytralitet
-Sperre enkelte tjentester/protokoller -- som YouTube og P2P filesharing (bittorrent) -- om man ikke betaler ekstra
-Innføring av pris etter forbruk og/eller kvoter, også for bredbånd/ADSL

Alt dette blir det snakket seriøst om, og har også blitt gjort av enkelte leverndører i utlandet.

Uansett, så sier vel sikkert avtalen din at kapasiteten er avhengig av ting som avstand til sentral og kvalitet på kabel... og at hastigheten er maks-hastighet, og ikke en hastighet som du kan regne med å kunne ha tilgjenglig konstant.

Dessuten er det jo ikke bare ISPens feil... Det hjelper lite at ISPen har lagt fiber og har et kraftig backbone, om du prøver å hente ned en fil fra en maskin i Asia tilkoblet med 56kbps modem.

Det som kunne hjelpe nasjonalt er en ny nasjonal dugnad ala den vi i sin tid hadde med telefonen; hvor det legges kraftige fiber-kabler mellom de store byene og landsdelene, vi får flere tilknyttingspunkter til utlandet, og hvor alle husstander knyttes opp med fiber... Men uten et monopol som televerket til å administrere (og tjene penger på) det hele, er det vel tvilsomt at staten vil gjøre noe sånt. Tross alt, hvorfor skal staten betale for noe andre (de private aktørene) vil tjene penger på? Og aktørene selv, vil selvsagt tjene penger, ikke kaste dem bort på å bygge dyr infrastruktur.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 30 12 08 20:42    Tittel: Re: Organisere internetbrukere? Svar med Sitat

koppe skrev:
Det som kunne hjelpe nasjonalt er en ny nasjonal dugnad ala den vi i sin tid hadde med telefonen; hvor det legges kraftige fiber-kabler mellom de store byene og landsdelene,

Det har visst allerede skjedd en hel del i semiprivat regi av Banetele AS :

Banetele-nettet

Fundamentet for BaneTeles virksomhet er det redundante, fiberoptiske nettet som i hovedsak følger jernbanenettet og energiselskapenes infrastruktur gjennom Norge. Nettet er 13.500 km langt og knytter sammen over 70 byer og tettsteder fra nord til sør (20.500 km inkludert våre partneres infrastruktur).

BaneTeles virksomhet er også fundamentert i en sammensveiset og robust organisasjon som har vokst seg sterk på både finansielle og markedsmessige utfordringer opp gjennom årene. Organisasjonen har etablert en posisjon som kommunikasjonsleverandør for næringsliv og offentlig virksomhet — hvor sikkerhet og stabilitet i nettet er forretningskritisk.

Eierforhold og integrasjon

BaneTele AS eies av Nærings- og Handelsdepartementet og Bredbåndsalliansen (50/50). Selskapet ledes av Jan Morten Ruud og et bredt sammensatt styre.

Bredbåndsalliansen eies av de seks selskapene Lyse Tele AS, Agder Energi AS, Troms Kraft AS, BKK (Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap AS), Eidsiva bredbånd AS og NTE (Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk FKF). Bredbåndsalliansen ble stiftet 2003 med det formål å gjøre en felles satsing på nasjonal bredbåndsvirksomhet ved å maksimere potensielle kostnads- og inntektssynergier på tvers av kraftselskapenes eksisterende og fremtidige bredbåndssatsinger og etablere ende-til-ende løsninger, både med regional og nasjonal fokus.

I desember 2007 kjøpte Bredbåndsalliansen Ventelo Holding AS/AB for 2.330 MNOK. En betydelig utfordrer i telekom-bransjen skapes gjennom den planlagte integrasjonen av BaneTele og Ventelos virksomheter.

Kilde: http://www.banetele.no/ombanetele/eierforhold.4.7bb8ef5411b55206a858000199.html

De stadig overvintrende restene av televerksmonopolet i "Telenor" kan derved kanskje få seriøs konkurranse? Skjønt med staten, som majoritetseier i begge selskaper, bør vi nok ikke være mer naive, enn å anta at Telenor kan sitte sammen med statsråder i bøttekottene på Youngstorget og diktere betingelser for Banetele om de skulle yte sjenerende konkurranse, og virkelig presse Telenors avanser. Rolling Eyes

Men forøvrig er jeg stort sett enig i dine betenkligheter, koppe.
Internetbrukeres forbrukerrettigheter er og forblir begrensede og dårlige.
Bindingstid på 12 måneder er greit om selskapene leverer det de tar betalt for, men gjør de ikke det, bør bindingstiden være ugyldig. Noe annet er vel urimelig ut fra alle sedvanlige oppfatninger av selger-og-kjøperforpliktelser?
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

Ble Medlem: 26 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 12 08 22:04    Tittel: Re: Organisere internetbrukere? Svar med Sitat

truud2 skrev:
(...)
Bindingstid på 12 måneder er greit om selskapene leverer det de tar betalt for, men gjør de ikke det, bør bindingstiden være ugyldig. Noe annet er vel urimelig ut fra alle sedvanlige oppfatninger av selger-og-kjøperforpliktelser?

Det er korrekt! Dersom du kan dokumentere at du ikke får det du betaler for, så kan du kreve avslag i prisen og at avtalen er ugyldig, alternativt kreve en annen vare istedet for - f.eks en avtale for den hastigheten de faktisk klarer å levere!

Husk at dersom du kan dokumentere problemene og derfor trekker fra i prisen tilsvarende et annet ab. som har den hastigheten de leverer til deg, så er det de som må trekke deg inn for inkasso. Når du mottar inkassokrav så svarer du straks inkassobyrået at du ikke godtar kravet, dermed blir du etterhvert bedt om å møte i Konfliktrådet. Der vinner du glatt hvis du har dokumentasjon som holder. Summen er for liten til at inkassobyrået vil prøve en sivil rettsak, dermed er du fri til å gjøre som du vil ihht til avgjørelsen i Konfliktrådet.

Jeg har etterhvert blitt kvitt nolduser som har prøvd å loppe meg, så dette vet jeg. Wink
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 30 12 08 23:13    Tittel: Re: Organisere internetbrukere? Svar med Sitat

Sjaman skrev:
Når du mottar inkassokrav så svarer du straks inkassobyrået at du ikke godtar kravet, dermed blir du etterhvert bedt om å møte i Konfliktrådet. Der vinner du glatt hvis du har dokumentasjon som holder. Summen er for liten til at inkassobyrået vil prøve en sivil rettsak, dermed er du fri til å gjøre som du vil ihht til avgjørelsen i Konfliktrådet.

Jeg har etterhvert blitt kvitt nolduser som har prøvd å loppe meg, så dette vet jeg. Wink

Takk for tips. Problemet blir antagelig dokumentasjon og bevis, medmindre de godtar blekkskriverutskrift fra ITavisens speedometer, hvilket jeg antar de ikke gjør. Så da må man antagelig hyre inn akseptabel IT-ekspertise til 700 kr/t + moms og 4 kr/km i bilgodtgjørelse for å få bekreftet stoda, på akseptabel måte. Da kan det fort bli like dyrt som å løse ut bindingstiden. Min nåværende ISP hevder dessuten at det er fordi internetkabelen går gjennom min trådløse router at de 3.500 kbs jeg betaler for har blitt til fattige ca. 600 kbs. hvilket jeg vet er vrøvl fordi oppkoblingen var akkurat den samme også under min forrige ISP, uten at det hadde noen tilsvarende bremse-effekt på hastigheten da (litt bremser routeren men langtfra så mye), men da må nok dét også dokumenteres. Blir fort dyrere, enn de x-tusen for å utløse bindingstiden. Det var slike forhold, som gjorde at jeg syntes det kunne være greit med en proff interesseorganisasjon som kunne internetteknologi og derfor kunne holde leverandørene litt i øra med juridiske motkrav om de ikke oppfører seg rimelig. Shocked
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

Ble Medlem: 26 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 12 08 23:31    Tittel: Svar med Sitat

Du tar en printscreen med vitners nærvær og lager en PDF-fil, holder i massevis det! Bare husk å få vitnene til å signere eller til å møte opp! Poenget er at du møter med dokumentasjon, mens de kun har regningen - for de kan ikke bevise at du ikke får det du betaler for, hvis de ikke tar turen hjem til deg og da innser at du har retten på din side...

No problemo!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet