FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Miljøsvin havner i helvete

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Belisarius
Generalmajor

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 13 11 08 08:37    Tittel: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

Sosialistene har fått den katolske kirken med på laget. Vatikanet har oppdatert de syv dødssyndene. Nå risikerer du å havne i helvete om du ikke resirkulerer.

Å kutte ut resirkulering av plastposer kan føre til at du havner i helvete. Det mener i hvert fall Vatikanet, etter å ha listet opp de syv dødssyndene for vår tid, skriver den engelske avisen The Telegraph.

Artikkel:
http://www.telegraph.co.uk/earth/earthnews/3335541/Recycle-or-go-to-Hell%2C-warns-Vatican.html

SV Solheim vil forby plastposer:
http://www.bt.no/innenriks/article524934.ece

Han er dermed en god kristen? Shocked

- Du fornærmer ikke Gud bare gjennom stjeling, blasfemi eller utroskap, men også ved å ødelegge miljøet, utføre vitenskapelige eksperimenter som er etisk diskutable eller akseptere genmanipulering, sier biskop Gianfranco Girotti ifølge The Times.

Les artikkel:
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3517050.ece

Vatikanet er også enig med Martin Kolberg:
Nei til uanstendig rikdom
Girotti, som er regent i Det apostoliske Pønitentiari, også kalt den apostoliske skriftemålsdomstolen, annonserte de nye dødssyndene i går.

De syv dødssyndene har også fått nytt innhold:
Listen ble trykket i L'Osservatore Romano, Vatikanets avis. De nye dødssyndene er:

Forurense miljøet
Bruke eller selge narkotika
Genmanipulering
Eksperimentere på mennesker
Forårsake sosial urettferdighet
Forårsake fattigdom
Være uanstendig rik
De tradisjonelle dødssyndene - hovmod, griskhet, begjær, misunnelse, fråtseri, vrede og latskap - fokuserer på det enkelte individ. Girotti forteller at de nye syndene er utformet for å gjøre troende oppmerksomme på at deres laster også påvirker andre

Se også:
http://www.bt.no/innenriks/article525007.ece
http://www.bt.no/utenriks/article525241.ece

Halleluja

Belisarius
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 13 11 08 11:15    Tittel: Svar med Sitat

Ny minibok om den nye religionen:

Sitat:

Gaiaismen

Av Onar Åm - 13. november 2008

Jeg holdt nylig foredrag om Gaiaismen i Filosofisk Forum i Stavanger, og det ble et såpass godt at jeg har skrevet en lengre artikkel basert på foredraget. Jeg forsøkte å få den utgitt i Minerva, men fikk avslag der, og har da fått en endelig bekreftelse på at Minerva ikke er en støttespiller i kampen for frihet.

Jeg legger nå i stedet artikkelen "Gaiaismen: Miljøbevegelsens ideologiske grunnlag" ut som e-bok (ca 10 A4-sider) på Lulu.com for €3,50, altså ca 30 kroner. Samtidig setter jeg ned prisen litt på "Kunsten å krige" siden det er jul, så nå er det mulig å kjøpe begge deler i samme handel på min bokhandel. Men en advarsel er på sin plass. Dette er svært skremmende lesning. Hvis du ønsker å sove godt om natten bør du ikke lese dette!

Artikkelen er en forsmak (ca 1-2 kapitler) på min nye bok som jeg skriver på engelsk og foreløpig ser det ut som tittelen blir "THE RELIGIOUS ATHEISTS: Modern Medievalism and the Gates to Hell." Hvis det er noen som synes at dette høres ut som tittelen på en Pink Floyd-plate er jeg temmelig fornøyd.

Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 13 11 08 14:29    Tittel: Svar med Sitat

Forfatter og historiker Paul Johnson i Forbes Magazine: Marxism, Freudianism, global warming. These are proof--of which history offers so many examples--that people can be suckers on a grand scale. To their fanatical followers they are a substitute for religion. Global warming, in particular, is a creed, a faith, a dogma that has little to do with science. If people are in need of religion, why don't they just turn to the genuine article? - The Nonsense of Global Warming
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 13 11 08 15:51    Tittel: Re: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

Belisarius skrev:
Sosialistene har fått den katolske kirken med på laget. Vatikanet har oppdatert de syv dødssyndene. Nå risikerer du å havne i helvete om du ikke resirkulerer.

Egnetlig er jo dette bare hva som har pågått innen Kristendommen helt siden begynnelsen. Kristendommen er ikke annet enn en eklektisk samling av synspunkter og moralregler som "virker i hytt og vær" (bortsett fra visse opplagte moralregler). Og hele tiden bytter kirken ut innholdet i Bibelen, noe kastes ut, annet tas inn. Akkurat som utviklingen i pop-musikken.

Noen vil nå ha helvete ut av Bibelen, andre vil sikkert gi helvete et nytt innhold. I land med iskalde vintre har helvete vært iskald, i land med glohete somre (ørkendistrikter) har helvete vært glovarm. Det nye helteve blir sikkert være et nedgriset miljødystopi der glødende kull er byttet ut med radioaktivt avfall.

Sitat:

Ja, det gjelder jo å ha populære holdninger. Noe jeg synes er tåpelig er de demonstativt grønne baggene man får kjøpe i butikken for gjennbruk. Det virker som få tenker over at når søppel skal kastes må man likevel ty til plastposer. Altså: I stedet for å kjøpe plastposer på super'n til 50 øre pr stk, av avpasse kjøpet av plastposer til hvor mye søppel man må kaste, så kjøper man først grønn gjennbruksbagg, og så kjøper man plastposer i en annen butikk som man bruker som søppelpose! Alt i alt har man da økt forbruket (samme antall plastposer pluss miljøbaggen)og følgelig teoretisk sett økt forurensningen (eller kostnadene ved å hindre forurensning). Smart!
Til Toppen
koppe
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 19 Mai 2008

InnleggSkrevet: 18 11 08 12:42    Tittel: Svar med Sitat

Nå har da Bibelen stått ganske så fast de siste 1700 år; selv om hva prester, teologer og andre har valgt å vektlegge av det (som alltid har stått i Bibelen) har endret seg -- f.eks har forbudene og moralkoden i GT mistet mye apell de siste 200 årene.

Helvete har jo egentlig alltid vært tvilsomt... det står svært lite om det i originalen, og mesteparten av hva vi "vet" om Helvete og hvem som kommer der, er basert på andre kilder -- f.eks Dantes "Den Gudommelige Komedie" og hva paver og prester har "funnet på". Men i Bibelen står det jo så lite, at man på et eller annet kirkemøte måtte bestemme seg for (fordi Bibelen ikke var klar) at syndere gikk rett til Helvete -- og at ikke alle døde sjeler ventet i limbo til Jesu tilbakekomst, hvor Han ville skille de gode fra de onde, og hvor de onde først da ville havne i Helvete.

Et annet eksempel er Lucifer, Djevelen, Satan og/eller Fallen Engel... det skal mye diktning og mange ulogiske konklusjoner for å få dette til å bli en og samme utfra Bibelen -- og enda mer for at dette skal være en personifisert ondskap. Igjen stammer mye fra andre kilder, som "Den Gudommelige Komedie" og "Faust".

I Bibelen nevnes "en fallen stjerne" som tolkes til Lucifer (Lysbringeren) -- den Fallene Engel. Så blir likhetstegn satt mellom denne og "Satan" som er nevnt andre steder... Men "Satan" er ikke en person, men en betegnelse på en som kommer med innvendinger, som stiller kritiske spørsmål, som kanskje tviler på om det "de andre" er iferd med å gjøre er lurt. "Satan" refererer til en eller annen (ikke en bestemt, ikke den samme hver gang) engel som er den som stiller spørsmål og kommer med innvendinger ved Guds Plan, mens alle de andre englene nikker og er enige. Altså Collin Powel var "satan" i Bush sitt kabinett før Irak-krigen; den som kom med innvendinger, mens alle de andre "fulgte sjefen".

Bibelen har endret seg lite; selv om oversettelsene moderniseres, og hva som vektlegges av Kirken endres.
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 29 11 08 01:13    Tittel: Re: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

Belisarius skrev:

Belisarius

Dette er jeg faktisk enig med Solheim i Exclamation
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 30 11 08 20:27    Tittel: Re: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

Nebulah skrev:
Belisarius skrev:

Belisarius

Og hvordan har så Nebulah tenkt å løse problemet med å kaste søppel på en forsvarlig måte i fremtiden på?
Til Toppen
Nebulah
Major
Major

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 30 11 08 21:23    Tittel: Re: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

demokrit skrev:
Nebulah skrev:
Belisarius skrev:

Belisarius

Og hvordan har så Nebulah tenkt å løse problemet med å kaste søppel på en forsvarlig måte i fremtiden på?

Papirposer, tøyposer eller nedbrytbar plast.
Nå snakker jeg om både bæreposer og søppelsekker.
Siden Demokrit spør om hva jeg synes er forsvarlig så synes jeg spørsmålet var meget dumt.
sitat:Og hvordan har så Nebulah tenkt å løse problemet med å kaste søppel på en forsvarlig måte i fremtiden på?
Synes Demokrit at det er så veldig forsvarlig å kaste søppel i plast som ikke råtner opp ?

På mange kirkegårder har man nå sluttet å pakke lik inn i plast da det tar flere tiår før liket råtner og plasten brytes ned.

Har Demokrit lagt merke til hva man bruker i sydligere land av poser ?
Riktignok plast, men for det meste går det i papir Wink

Så har vi all plastemballasjen da Evil or Very Mad . Ei lita minnebrikke til kamera f.eks er så godt innpakket i store plastemballasjer, og dette gjelder masse annet.
Ta en tur på Clas Ohlson f.eks.
Plastflasker f.eks.
Se langs veikantene så finner man plast av alle varianter, flasker, poser, emballasje osv.
Nei, vekk med eller reduser bruken av plastikk til emballasje og vareposer Idea
Bare i Norge bruker vi 1 mrd bæreposer i løpet av et år:
http://www.vl.no/meninger/kommentar/article3406251.ece

Plastposer forbys i San Fransisco:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=186249
Det tar 400 år å bryte ned plastposer i naturen Idea

Men, hadde man fått en bedre kildesortering hvor man kan kaste plastemballasje i egne sekker så stiller jeg meg annerledes til dette Wink
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 11 08 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Ikke tale om at det tar 400 år å nedbryte en plastpose! Jeg hadde en pose med litt kapp og flis liggende ute fra i fjor, og da jeg skulle ta i bruk dette forleden var den så morken at alt datt ut. Plasten var blitt veldig tynn og porøs etter bare ett år. At denne posen skulle ligget der i 400 år, den må dere lenger ut på landet med. Hvis plast skal holde så lenge må den være spesielt utviklet for lang "levetid".
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 30 11 08 22:51    Tittel: Re: Miljøsvin havner i helvete Svar med Sitat

Nebulah skrev:
demokrit skrev:

Papirposer, tøyposer eller nedbrytbar plast.
Nå snakker jeg om både bæreposer og søppelsekker.
Siden Demokrit spør om hva jeg synes er forsvarlig så synes jeg spørsmålet var meget dumt.

Du har en alt for negativ holdning, Nebulah. Jeg er ikke din "fiende", eller noe slikt, jeg simpelthen bare spør deg hvordan du ser for deg dette problemet løst på forsvarlig vis.

Sitat:
Synes Demokrit at det er så veldig forsvarlig å kaste søppel i plast som ikke råtner opp ?

Nei, det synes jeg er uforsvarlig, i hvert fall emballasje som er mye brukt.

Sitat:
På mange kirkegårder har man nå sluttet å pakke lik inn i plast da det tar flere tiår før liket råtner og plasten brytes ned.

Dette vil jeg gjerne ha kilde på. Det jeg har hørt (fra leger og rettsmedisinere) er nemlig at moderne mennesker i dag spiser så mye ferdigmat med tilsatte konserveringsmidler at lik ikke lenger råtner. Likene er rett og slett konserverte! Jeg er da også skeptisk til bruken av så mye konserveringsmidler som vi har i dag, og derfor spiser jeg lite ferdigmat. Jeg foretrekker å lage middagen min selv.

Sitat:
Så har vi all plastemballasjen da Evil or Very Mad . Ei lita minnebrikke til kamera f.eks er så godt innpakket i store plastemballasjer, og dette gjelder masse annet.

Nå er det matvareplastposer det går mest av og som jeg regner med er et hovedtema her. Jeg har i hvert fall tatt utgangspunkt i plastposen vi får på Kiwi og Meny.

Men for å hoppe over til det Nebulah nevner, så kan jeg bare si meg helt enig. Det er helt vanvittig hva som brukes av emballasje i dag, og jeg tror at grunnen bl.a. er for liten konkurranse. For dagens emballasje er ofte så omfattende og "avansert" at emballasjen koster nesten like mye som produktet man kjøper. Når det ikke mødfører at konkurrenter velger billigere/mindre emballansje, så tar jeg det som et tegn på for mye kartelldannelser og for lite konkurranse. Noe av det som irriterer meg mest er emballansjen som ferske kjøttprodukter ligger i, men heldigvis har det bedret seg en del. Det var en periode hvor et lite kjøttstykke var pakket ned i en kjempeemballasje som fylte 5 ganger så mye som kjøttstykket. Som sagt, heldigvis er det blitt bedre. Men det er fortsatt mye å gå på. Har jeg et valg velger jeg en produsent der emballasjen er mindre (for å slippe mindre arbeid med å kaste tom emballasje).

Sitat:
Se langs veikantene så finner man plast av alle varianter, flasker, poser, emballasje osv.

Dette er temaskifte. Det går an å bruke emballasje uten at idioter skal kaste det ut av vinduet. Her er for øvrig Norge en forbannet sinke! Allerede i 1994 da jeg og ex'en kjørte rundt i Syd-statene (Florida til Texas) var det store skilt på alle viktige veier med følgende melding: "Littering: Fines up to 200 dollars". I Texas kunne man den gang få bot på 1000 dollar for å kaste søppel i grøftekanten. Så, ikke forveksle idioters adferd med bruk av emballasje (et annet eksempel: knusing av tomme ølflasker!).

Sitat:
Nei, vekk med eller reduser bruken av plastikk til emballasje og vareposer Idea

Det kan sikkert reduseres. Men det vil aldri lønne seg å redusere forurensning til 0. Det er snakk om å finne riktig nivå.

Sitat:
Plastposer forbys i San Fransisco:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=186249
Det tar 400 år å bryte ned plastposer i naturen Idea

Pølseorganet og løgnmagasinet VG har vært ute igjen, skjønner jeg.

For det første er det rent tøv at det tar 400 år for en plastpose å brytes ned. Muligvis kan en undersøkelse (sansynligvis for mange år siden) ha kommet frem til at det verste eksempel på nedbrytbarhet av plastposetype man har funnet ha hatt en beregnet nedbrytbarhet på 400 år, men selv det stiller jeg meg svært skeptisk til (husk hvor mye løgn som bevisst brukes av miljøvernere der ønsker makt). All den tid plaststoler (på terrassen om sommeren), som er 100 ganger tykkere enn plastposer, brytes ned i løpet av lang kortere tid enn 400 år kan ikke dette stemme (en vanlig plaststol vil knekke sammen under en alminnelig tung krop i løpet av 10 til 15 år - personlig erfaring).

For det andre så har det i årevis vært brukt lite plastposer i USA. Når så du sist en amerikansk film der ekteparet (eller husmoren, eller hva nå enn...) kommer ut fra supern med en plastpose? Det er utelukkende papir som brukes (fordi "alle" amerikanere bruker bil når de handler mat). Slik har det vært i USA i minst 20 år nå. I den måneden vi kjørte rundt i sydstatene fikk jeg kun plastpose én enkelt gang. Det var da jeg kjøpe telefonen jeg tok med meg hjem.

Sitat:
Men, hadde man fått en bedre kildesortering ....:

Jeg er også skeptisk til grenseløs kildesortering. Hvor mye tid skal vi egentlig bruke til å sortere søppel? Så mye at arbeidstiden må reduseres til 6 timer pr dag for at vi skal kunne rekke det? Er f.eks. 3 timers daglig kildesortering av søppel akseptabelt? Miljøhysteriet har nådd slike fanatiske grenser i dag at mange snakker om null forurensning som et mål i seg selv. Det er hensiktsløst å redusere miljøforurensingen utover hva som beviselig er skadelig for miljøet og oss mennesker.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet