FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hjelp! Har jeg fått virus?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vims
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 10 11 08 23:09    Tittel: Hjelp! Har jeg fått virus? Svar med Sitat

Jeg har vært endel plaget av spam på min hovedmailadresse. Har fått slettet alt på webmailen - men det raser jo inn likevel. Må presisere at jeg faktisk ALDRI har åpnet en spammail i mitt liv - da jeg kjenner til mulige konsekvenser.

Men - de siste dagene har jeg fått noen underlige mail; Avsender er meg selv! Og overskriften/temaet er som følger; Your private life is known - eller; We have video of you - The State is in danger ....mm. Jeg driver nå å oppdrar webmail til å tolke disse som spam - og ser at de nå går rett i spamboksen på webkontoen.

Jeg er IKKE redd for noe av det som står i temaet, jeg vet at dette kun er for å få deg til å åpne mailen. Men det jeg likte dårlig, var at det var JEG som var avsender!! Det likte jeg ikke - og lurer nå på om jeg har fått et virus!

Har Norton antivirus - men det finner ingenting. Har også antisionprogram - som ikke finner noe. Nettleverandør tror jeg har fått et virus - men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når virusprogrammet mitt ikke finner noe!

Vurderer å avinnstallere Norton å forsøke AVG eller noe. Har dere noen lure tips til meg??
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 10 11 08 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Sannsynligvis er det noen andre som har virus. Noen som har din mailadresse på pcen i en eller annen form. Viruset har funnet alle mailadresser og pøser ut mail med falsk headerinformasjon. Du kan se hvilken IP-adresse mailen kommer fra, søke opp med et whois-søk (google whois) hvilken ISP som eier mailadressen, og så klager du til abuse@ adressen som du finner på WHOIS-søket.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vims
Kaptein
Kaptein

InnleggSkrevet: 10 11 08 23:38    Tittel: Svar med Sitat

Har du noen link eller noe? Aner ikke hvordan jeg gjør slikt - og må jeg i så fall åpne mailen for å finne ut dette?

Jeg har funnet siden - men sliter litt med å finne ut av det der.......er jo nødt til å registrere meg der først for å finne ut av det. Har forsøkt å lime inn avsenderen på en av spammailene (hadde slettet de som hadde meg selv som avsender) - men blir ikke klokere....
Dødsengelen
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 03 Mar 2008

InnleggSkrevet: 14 11 08 12:56    Tittel: Svar med Sitat

Vims prøv denne gratis antimalware:

http://www.bleepingcomputer.com/malware-removal/remove-antivirus-xp-2008

følg instruksjonen nøye der Smile
Proximity
Gjest

InnleggSkrevet: 17 11 08 11:38    Tittel: Svar med Sitat

Bruker bare denne jeg:
http://www.superantispyware.com/

Very Happy
Til Toppen
koppe
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 19 Mai 2008

InnleggSkrevet: 17 11 08 16:01    Tittel: Svar med Sitat

Skulle ønske at email-klienter/email-providers åpnet muligheten for å "bounce" slik mail tilbake til avsender -- som om brukeren ikke eksisterte i det hele tatt. Det er en av de få tingene som får deg slettet i alle fall fra en del spam-lister.

Leste dere foresten om et eller annet web-hotell i USA som hadde mistet internettforbindelsen sin i noen dager? Resultat: Antall spam på verdensbasis sank fra mellom 40-60%! De burde kanskje prøve å finne bedre kunder...
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 17 11 08 16:10    Tittel: Svar med Sitat

Jeg leste i en svensk avis at amerikanske myndigheter hadde stengt et webhotell som var populært blant spammere og at det var derfor mengden var gått ned med 65%. Videre er det jo positivt med svartelisting av servere og ip-ranger. Det kan jo få selv den sløveste admin til å våkne når legitim mail ikke kan sendes.

Ser også at link til whois etterlyses lenger oppe.

Her er en grei søkemotor:

http://www.checkdomain.com/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 17 11 08 20:40    Tittel: Svar med Sitat

Vil du se hva andre kan finne ut om deg når du surfer på nettet?

Klikk her: CheckPoint.
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 17 11 08 23:13    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Vil du se hva andre kan finne ut om deg når du surfer på nettet?

Klikk her: CheckPoint.

Takk for opplysende tips, ugla!
Skremmende

Jeg forsøkte Zonelab's Forcefield under mitt nylige Israelbesøk, den skal anonymisere browsingen helt. Hvor godt den klarte jobben fikk jeg ikke sjekket da, men linken din gir en god anledning til å teste den (den skal fungere like bra med både IE, Firefox og Opera og andre browserere) Er det noen andre her, som har forsøkt den? De tilbyr en trial version, om noen her er nysgjerrige:

Den forlanger 32-bits Windows og går ikke på min 64-bits Vista desktop. Men laptopen min er 32-bit, så jeg skal teste den litt der senere.
Vims
Kaptein
Kaptein

InnleggSkrevet: 18 11 08 22:23    Tittel: Svar med Sitat

olemt skrev:
Jeg leste i en svensk avis at amerikanske myndigheter hadde stengt et webhotell som var populært blant spammere og at det var derfor mengden var gått ned med 65%. Videre er det jo positivt med svartelisting av servere og ip-ranger. Det kan jo få selv den sløveste admin til å våkne når legitim mail ikke kan sendes.

Ser også at link til whois etterlyses lenger oppe.

Her er en grei søkemotor:

http://www.checkdomain.com/

Takk alle sammen, for gode råd! Har også lest dette med webhotellet, og fikk da svar på hvorfor jeg har fått så lite spam på webmailen min de siste dagene! Må jo være derfor!

Når det gjelder whois; Får ikke hjelp av linken, fordi jeg ikke har noe domenenavn på noen av spamene. Jeg åpner aldri denslags - og det er bare selve navnet som kommer opp.

Tilslutt; lastet ned Spyware Doctor - og den fant en aldri så liten ekkel Trojaner! Etter at den ble fjernet, har det ikke kommet flere mailer fra meg selv! Den gamle spywaregreia fant ikke den - ikke virusprogrammet heller! Så nå har jeg byttet ut snart alt her på pc-en!

Og når jeg først er i gang; etter Trojanerens inntrenging, begynte jeg å få melding om at ATI ikke har driver. Forsøker å laste ned - men ingenting funker. Har noe som heter Driver Detective, som har vært helt utmerket hittil. Men nå funker ikke det heller! Jeg laster ned og pakker ut filer - men ingenting skjer. Begynner å bli mektig lei.

Hjelp noen???? Evil or Very Mad
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Data og Internet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet