FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

 
 HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Sjeldne fly!

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 01 09 08 15:53    Tittel: Sjeldne fly! Svar med Sitat

Her er en video av et sjelden Spitfire fly malt med invasjonsstripene til de allierte:

Griffon powered Spitfire with contra rotating props

Her noen tyske fly fra krigens dager:

Klemm 35, Bucker Bestmann, Me-108 Taifun og Fiesler Storch

Her er en video av den sjeldne forgjengeren til Republic P-47 Thunderbolt:

Seversky AT-12

En annen sjelden tysker:

Fokker G-1

Til slutt et artig innslag om et sjeldent fly som aldri ble satt i produksjon:

Fairey Rotodyne-"Promo Film"-1961

_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest





InnleggSkrevet: 01 09 08 16:27    Tittel: Svar med Sitat

Mye morsomt her. Jeg slenger på Me 163b Komet
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest





InnleggSkrevet: 01 09 08 16:36    Tittel: Svar med Sitat

Og la oss heller ikke glemme XF-85 Goblin
Til Toppen
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 01 09 08 17:11    Tittel: Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
Og la oss heller ikke glemme XF-85 Goblin


Ja, sjelden og morsom sak. Bra det gikk godt med piloten.
Her er også en sjelden godbit:

Stipa-Caproni Flying Barrel
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Rakettforskeren
Sersjant
Sersjant


Ble Medlem: 02 Mai 2008
Innlegg: 204

InnleggSkrevet: 01 09 08 19:46    Tittel: Svar med Sitat

http://www.youtube.com/watch?v=SFGn44ViXwU

Horten, flying wing.

Nevner B2, og "Aurora" som mange ufologer og interesserte ble fascinert av i sin tid. Flygende triangler sett på himmelen ved Roswell og andre flybaser.
_________________
En demagog er en som taler doktriner han vet er usanne til folk han vet er idioter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest





InnleggSkrevet: 01 09 08 20:09    Tittel: Svar med Sitat

Rakettforskeren skrev:
Horten, flying wing.

Nevner B2, og "Aurora" som mange ufologer og interesserte ble fascinert av i sin tid. Flygende triangler sett på himmelen ved Roswell og andre flybaser.

En annen farkost i denne klassen er AW-52
Natter
Til Toppen
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant


Ble Medlem: 16 Apr 2008
Innlegg: 674
Bosted: Akershus

InnleggSkrevet: 01 09 08 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vet tyskerene kalte den " Gabelswantz teufel " Kan det ha vært "Lightning"

Ellers kunne det vært artig om dere flykjennere kunne ta for dere norskproduserte fly - både sivile og militære.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Rakettforskeren
Sersjant
Sersjant


Ble Medlem: 02 Mai 2008
Innlegg: 204

InnleggSkrevet: 01 09 08 21:31    Tittel: Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
Rakettforskeren skrev:
Horten, flying wing.

Nevner B2, og "Aurora" som mange ufologer og interesserte ble fascinert av i sin tid. Flygende triangler sett på himmelen ved Roswell og andre flybaser.

En annen farkost i denne klassen er AW-52
Natter


Glemte:

http://www.youtube.com/watch?v=D_h7hVF7UIc
Vulcan Bomber, en noe nyere triangelformet flygende vinge. Atombombefly, også kjent fra Thunderball, James Bond filmen.
_________________
En demagog er en som taler doktriner han vet er usanne til folk han vet er idioter.


Sist endret av Rakettforskeren den 01 09 08 21:32, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest





InnleggSkrevet: 01 09 08 21:32    Tittel: Svar med Sitat

Karlmartell sr. skrev:
Ellers kunne det vært artig om dere flykjennere kunne ta for dere norskproduserte fly - både sivile og militære.

Finnes det norskproduserte fly?
Til Toppen
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant


Ble Medlem: 16 Apr 2008
Innlegg: 674
Bosted: Akershus

InnleggSkrevet: 01 09 08 21:36    Tittel: Svar med Sitat

Etter hva jeg vet ble det produsert fly på Kjeller. Visstnok både militære og sivile.
Noen sikkert på lisens.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant


Ble Medlem: 16 Apr 2008
Innlegg: 674
Bosted: Akershus

InnleggSkrevet: 01 09 08 21:39    Tittel: Svar med Sitat

Etter et lite søk fant jeg dette, og det er helt sikkert flere !

http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/04-tur_retur.htm
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest





InnleggSkrevet: 01 09 08 21:50    Tittel: Svar med Sitat

Karlmartell sr. skrev:
Etter et lite søk fant jeg dette, og det er helt sikkert flere!

Artig. Et utdrag:

    Flystasjonen var satt i alarmberedskap, men tåke hindret flyene i å komme i luften den 9. april om morgenen. Da sikten bedret seg satte man ut MF-11 flyene F-326 og 328, men da F-332 skulle ned av beddingen ble det problemer. Knut W. Nordahl befant seg ombord i F-326 og beskriver begivenhetene rundt vår Panthermotor på følgende måte:

    "F-332 fikk problemer på beddingen slik at starten ble noe forsinket. Så smalt det to skudd fra Odderøya fort og krigsflagget gikk til topps. 5 sekunder senere var luften et hylende helvete av eksploderende granater. På F-332 hang en mitraljøse seg opp og mens flammene sto ut av munningen, gikk kulespruten over hodene på 40 mann som enten kastet seg på sjøen eller nesegrus på bakken. Flyet løsnet fra trallen og Panthermotoren brølte på sitt ytterste for å få fly og mannskap i luften."

    Så begynte flyet å gli bortover vannflaten og fra søsterflyet som da hadde kommet seg i luften var Nordals tanker: "Greier de seg, granatene er uhyggelig nær dem. - Det går jo enda. -Nå er de i kanten på ildfeltet - det går! Au da den var nær - ti sekunder til - de var lange. Det gikk, F-332 var i luften og flyene kom seg utenfor skuddhold. Merkelig hvordan det alltid er verre å være tilskuer enn selv midt oppe i det."

    Overmakt og bakhold
    Kristiansand var tatt og etter tilbaketrekning via Mosby, med en meget dramatisk avgang blant isflak, ble flyene forflyttet til Hægeland. Fienden var i hælene og igjen videre til Bygland. Lensmannen på stedet var av den oppfatning at de kunne trekke krigen til stedet og ba de norske styrkene komme seg videre. Igjen evakuering og ny landing på Tinnsjøen, hvor et av flyene ble ødelagt. En ny forflytning ble foretatt til Møsvatn hvor F-332 befant seg den 14. April 1940 med sin fører kv.m. Einerkjær.

    På turen fra Kristiansand hadde resten av besetningen variert med bl. a. stasjonssjefen, kaptein E. W. Eliassen og kv.m. Løken. To andre MF-11 fly var også kommet dit samt diverse mannskaper fra Marinens Flyvåpen. De ville over til Vestlandet for å fortsette kampene men sterkt snøfall hindret flyene å komme i luften. Flyene ble malt hvite for vinterkamuflasje Det ble tråkket startbane. Så kom solen, flyene kastet skygger og sneen ble bløt. Det var å vente på nattefrost, men den lot vente på seg. Dagene gikk.

    Men den 21. april så det ut for å lykkes og de to første MF-11 flyene kom seg av gårde. Einerkjær var klar til start da det plutselig som lyn fra klar himmel kom et tysk Heinkel He.111 fly susende inn over isen med ildsprutende mitraljøser. Einerkjær prøvde å besvare ilden med flyets mitraljøse, men tyskerens ildgivning ble for stor og han fikk kastet seg ned i en issprekk da fiendens bomber begynte å hagle nedover. Så var det hele over og bombene hadde av en eller annen grunn ikke eksplodert. Men MF-11 flyet med Panthermotor nr. 17 sto i brann og med dette flyet gikk også arkivet og flagget til Kristiansand Flystasjon opp i flammer. Da isen gikk sank de utbrente restene og ble liggende på 11 meters dyp.

Disse flyene var nok totalt ubrukelige i luftkamp.
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant


Ble Medlem: 03 Aug 2008
Innlegg: 2808

InnleggSkrevet: 01 09 08 22:10    Tittel: Svar med Sitat

Meget kjent, men likevel meget sjeldent fly:

U-2

http://ca.youtube.com/watch?v=idwsz3yHUx8
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 01 09 08 22:34    Tittel: Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
(...)
Disse flyene var nok totalt ubrukelige i luftkamp.


De som finnene hadde brukte de til rekonosering og vakthold.
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 01 09 08 22:48    Tittel: Svar med Sitat

Karlmartell sr. skrev:
(...)
Ellers kunne det vært artig om dere flykjennere kunne ta for dere norskproduserte fly - både sivile og militære.


Det finnes en bok på biblioteket, som en kvinne har laget om dette temaet, med mye info og bilder. Men det er dessverre veldig lite om norskproduserte fly og bilder av disse på nett. Jeg har sett Høver MF-11 på film i Det finske flyvåpen-tråden min, men altså ikke noe fra Norge.

Jeg hadde også satt pris på om noen hadde noe, for alle norske fly er sjeldne! Smile

Litt om MF-11: http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8ver_M.F._11
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 03 11 08 20:15    Tittel: Svar med Sitat

Litt mer om norskproduserte fly fra Forsvarsnett (mil.no):

Flyfabrikk i Horten
I 1915 ble Marinens Flyvebaatfabrikk etablert, og konstruksjonen av de første flyene kom raskt i gang. Allerede 25. mai samme år, fløy byggenummer 1, en "Maurice Farman Hydroaeroplan, type 1914", sin første tur. Flyet fikk typebetegnelsen MF 1, og av denne typen ble det bygget i alt 6 fly. Samtlige ble brukt som skolemaskiner. I årene som fulgte ble det konstruert og bygget en rekke forskjellige typer ved flyfabrikken, til sammen cirka 120 fly.


Norskbygde flymaskiner fra Marinens flyvåpen over Horten.

Kilde med mer morro og gode historier: http://www.mil.no/luft/start/omlf/historikk/

Her er et bilde av MF-9 Høverjageren:



Mer info om denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marinens_Flyvebaatfabrikk_M.F.9
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 03 11 08 20:31    Tittel: Svar med Sitat

demokrit skrev:
Meget kjent, men likevel meget sjeldent fly:

U-2

http://ca.youtube.com/watch?v=idwsz3yHUx8


Når vi er inne på sjeldne, men historiske og gamle fly fra den kanten - verdens raskeste fly:



Lockheed SR-71 Blackbird
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman


Ble Medlem: 26 Apr 2008
Innlegg: 2643
Bosted: Vesisaari

InnleggSkrevet: 13 11 08 22:01    Tittel: Svar med Sitat

Her er en råtass som aldri ble en stor suksess under krigen:

Whirlwind-Peregrine Startup

Vakkert fly med voldsom ildkraft!
_________________
Cogitationis poenam nemo patitur - For sine tanker blir ingen straffet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Historie Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

(GH2)

Opprett ditt eget phpBB 2 forum gratis her | Personvern