FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

- Norge bør kristnes
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Gilbert
Major
Major

Ble Medlem: 01 Mar 2008

InnleggSkrevet: 26 10 08 19:27    Tittel: Svar med Sitat

Børge Svanstrøm Amundsen skrev:
All subjektivistisk rasjonalisering tilside Gilbert - la oss se på kjernen i det hele: de såkalte kristne verdier (etikk bygger på verdier). Det er ikke mye du har krystet ut av sitronen. Dette er hva vi har å jobbe med:

Gilbert skrev:
Det legges vekt på frivillighet, og at ingen skal ha makt over andre, og ingen, uansett hudfarge eller andre ting er noe bedre enn andre, alle er likeverdige. Og at alle skal være frie til å utvikle sine evner.

Tilforlatelig, men selvmotsigede. De fleste kan enes om at frivillighet er en god ting og at alle bør være frie til å utvikle sine evner. Videre: at det å utøve makt overfor andre kan være uheldig, men hvorfor? Hva er begrunnelsen? Denne mangler, og du motsier deg selv i det følgende: Du observerer at hudfarge ikke er legitim grunn til å skille mellom rett og galt hvorpå påstanden - alle andre ting - i kombinasjon med uttalelsen - alle er likeverdige - impliserer at det ikke finnes noen kriterier å bedømme etter. I praksis hevder du da at det ikke finnes noe objektivt skille mellom rett og galt. Dette er implikasjonene av det du skriver. Du vil muligens hevde at det ikke er dette du mener, men hvis vi antar at ord og begreper samt logikk har objektivt meningsinnhold og gyldighet vil det i praksis være dette som med tvingende nødvendighet må forstås. Konklusjonen blir da at kristne verdier ikke eksisterer/lar seg identifisere utover flytende abstraksjoner og subjektive forestillinger - anything goes og alle må være snille mot hverandre. Jeg kan godt avdekke de kriterier du synes ute av stand til å få øye på: handlinger. Etikk er i praksis et sett handlingsregler som bygger på grunnleggende verdier. Hva er de kristne verdier? Hvordan er disse identifisert? Videre: hvordan har man logisk utledet moral med utgangspunkt i disse verdiene? Hvordan lyder den kristne etikk?

Gilbert hevdet innledningsvis at jeg tar grundig feil og at jeg har kjørt meg godt fast på et blindspor uten mulighet for å snu. Vel, la oss se hvordan Gilbert akter å føre denne ballen uten å snuble i egne ben.

Begrunnelsen for at ingen skal ha noe makt over andre, er nettopp fordi de skal være frie til å utvikle sine evner. Det burde du jo ha forstått.

Det du ellers sier her er jo bare kverulering. For du burde forstå hva jeg mener, og egentlig tror jeg du forstår det også, men du vet jeg er kristen, derfor kverulerer du mest mulig rundt dette i håp om at jeg skal snuble i egne ord, slik at du skal få "bekreftet" dine fordommer.

Hadde dette blitt skrevet av en ateist, så ville du forstått og akseptert det øyeblikkelig.

Men siden du vet at jeg er kristen, så forteller dine fordommer deg at du må lete og søke inntil du finner noe du kan bruke til å bekrefte dine fordommer.

Så det er egentlig ikke noen vits i å fortsette denne diskusjonen, hvis du hadde hatt et ærlig og åpent utgangspunkt så ville du forstått for lenge siden.
Men når ditt utgangspunt er kun å få bekreftet dine fordommer, så kan vi fortsette å diskutere i det uendelig uten egentlig å komme noen vei.

Det er dette som er blindsporet du har kjørt deg fast på, for du kan ikke få bekreftet dine fordommer, men likevel kan du ikke gi slipp på dem heller.
Du står fast og kommer ingen vei.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 26 10 08 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Begrunnelsen for at ingen skal ha noe makt over andre, er nettopp fordi de skal være frie til å utvikle sine evner. Det burde du jo ha forstått.

Dette er ingen begrunnelse, men en enkel sirkelslutning. La meg forfølge dette videre for å se om du kan løse opp floken: hvorfor bør individet være fritt? Hvorfor bør individet utvikle sine evner?

Sitat:
Det du ellers sier her er jo bare kverulering. For du burde forstå hva jeg mener, og egentlig tror jeg du forstår det også, men du vet jeg er kristen, derfor kverulerer du mest mulig rundt dette i håp om at jeg skal snuble i egne ord, slik at du skal få "bekreftet" dine fordommer.

Jeg vil kun ha klarlagt hva de kriste verdier består av, og hvilke etiske handlingsregler man deretter utleder.

Sitat:
Hadde dette blitt skrevet av en ateist, så ville du forstått og akseptert det øyeblikkelig.

Tull.

Sitat:
Men siden du vet at jeg er kristen, så forteller dine fordommer deg at du må lete og søke inntil du finner noe du kan bruke til å bekrefte dine fordommer.

Mere tull.

Sitat:
Så det er egentlig ikke noen vits i å fortsette denne diskusjonen, hvis du hadde hatt et ærlig og åpent utgangspunkt så ville du forstått for lenge siden. Men når ditt utgangspunt er kun å få bekreftet dine fordommer, så kan vi fortsette å diskutere i det uendelig uten egentlig å komme noen vei.

Hva er de kristne verdier? Hva er kristen etikk?

Sitat:
Det er dette som er blindsporet du har kjørt deg fast på, for du kan ikke få bekreftet dine fordommer, men likevel kan du ikke gi slipp på dem heller. Du står fast og kommer ingen vei.

Det er i så tilfelle et resultat av at du bremser. Jeg har stilt deg to spørsmål:

Kan du konkretisere hva kristne verdier er?
Kan du redegjøre for kristen etikk?
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 26 10 08 21:40    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:

Dette er ingen begrunnelse, men en enkel sirkelslutning. La meg forfølge dette videre for å se om du kan løse opp floken: hvorfor bør individet være fritt? Hvorfor bør individet utvikle sine evner?

Sitat:

Jeg vil kun ha klarlagt hva de kriste verdier består av, og hvilke etiske handlingsregler man deretter utleder.

Sitat:

Tull.

Sitat:

Mere tull.

Sitat:
Så det er egentlig ikke noen vits i å fortsette denne diskusjonen, hvis du hadde hatt et ærlig og åpent utgangspunkt så ville du forstått for lenge siden. Men når ditt utgangspunt er kun å få bekreftet dine fordommer, så kan vi fortsette å diskutere i det uendelig uten egentlig å komme noen vei.

Hva er de kristne verdier? Hva er kristen etikk?

Sitat:
Det er dette som er blindsporet du har kjørt deg fast på, for du kan ikke få bekreftet dine fordommer, men likevel kan du ikke gi slipp på dem heller. Du står fast og kommer ingen vei.

Det er i så tilfelle et resultat av at du bremser. Jeg har stilt deg to spørsmål:

Kan du konkretisere hva kristne verdier er?
Kan du redegjøre for kristen etikk?

Vel, jeg gidder ikke mer nå, det hjelper ikke å forklare noe for deg uansett. Alt du er ute etter er å få bekreftet dine fordommer.

Om du virkelig er interessert i å vite hva kristendom er, så kan du lese Bibelen selv.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 26 10 08 23:04    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Vel, jeg gidder ikke mer nå...

Når du blir bedt om å konkretisere hva kristne verdier består av, og hva som menes med kristen etikk, da "gidder" du plutselig ikke mer...jeg har egentlig ikke så mye mer å tilføye annet enn at kristendom, og all annen religion forøvrig, er verdiløs når det kommer til stykket - noe annet kan man heller ikke forvente den tid det er snakk om fri fantasi. Det eneste man kan komme opp med er rasjonalisering og subjektivt surr.
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 27 10 08 02:20    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Vel, jeg gidder ikke mer nå...

Når du blir bedt om å konkretisere hva kristne verdier består av, og hva som menes med kristen etikk, da "gidder" du plutselig ikke mer...jeg har egentlig ikke så mye mer å tilføye annet enn at kristendom, og all annen religion forøvrig, er verdiløs når det kommer til stykket - noe annet kan man heller ikke forvente den tid det er snakk om fri fantasi. Det eneste man kan komme opp med er rasjonalisering og subjektivt surr.

Hvorfor skal jeg drive å forklare ting for deg når du lkevel er så blindet av fordommer at du ikke er i stand til å forstå det ?

Hva du mener er ganske uinteressant uansett, og det er følgelig ingen andre enn du selv, og muligens dine ateistvenner som bryr seg om deg og dine fantasier.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 27 10 08 17:13    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
...alle i Norge og i vesten har et moral og verdisystem som er bygd opp på kristendom og kristne verdier.

Er det for mye forlangt å be deg redegjøre for hva de kristne verdier består av? Kvakksalven din dekker kanskje ikke dette området?
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 27 10 08 19:17    Tittel: Svar med Sitat

Er det for mye forlangt å be deg redegjøre for hva de kristne verdier består av? Kvakksalven din dekker kanskje ikke dette området?

Og hvorfor skal jeg i såfall gjøre det ? Du er jo ikke i stand til å forstå noe uansett.

Er du interessert i å vite noe om dette,og mener at du kan klare det, så får du lese Bibelen selv, slik jeg har foreslått.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 27 10 08 19:47    Tittel: Svar med Sitat

Det burde ikke være så vanskelig å redegjøre for de kristne verdier - med mindre de egentlig ikke eksisterer vel og merke.
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 27 10 08 21:02    Tittel: Svar med Sitat

Det burde ikke være så vanskelig å redegjøre for de kristne verdier .

Det har jeg gjort mange ganger allerede, men du bare fortsetter å spørre.
Men når du ikke har forstått dette til nå, så er det enten viljen eller inteligensen som svikter,eller muligens begge deler. Og da nytter det ikke å fortsette å prøve å forklare dette for deg.

Jeg forstår godt at du misunner jødene deres påståtte gjennomsnittlige intelligens, for etter det jeg til nå har sett av dine skriverier, så virker det som du ikke kommer i nærheten av dette gjennomsnittet selv.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 27 10 08 21:36    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Det har jeg gjort mange ganger allerede...

Hvor da? Alt du har kommet med til nå er kontradiktoriske handlingsregler hentet fra løse luften. Det jeg etterlyser er disse handlingsreglenes fundament, altså verdiene de bygger på. Hvilke verdier er dette? Problemet med kristendommen er at det fremsettes moralske befalinger uten videre begrunnelse. Et eksempel: å befale noen til å elske sin neste som seg selv er absurd da ens eget verd ikke sier noe om andres verd. Et annet eksempel: vend det andre kinnet til - her sanksjonerer man ondskap og lar umoralen få fritt spillerom. Dette var bare to isolerte eksempler. Kristendom er følgelig selve inkarnasjonen av anti-moral. Noe av årsaken er mangelen på underliggende begrunnede verdier. I praksis er kristendom moralsk lobotomi som gjør en ute av stand til å skille mellom rett og galt - hvorpå overgivelse er eneste alternativ. Å bygge et samfunn på slikt tankegods er direkte livsfarlig.
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 27 10 08 23:17    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Det har jeg gjort mange ganger allerede...

Hvor da? Alt du har kommet med til nå er kontradiktoriske handlingsregler hentet fra løse luften. Det jeg etterlyser er disse handlingsreglenes fundament, altså verdiene de bygger på. Hvilke verdier er dette? Problemet med kristendommen er at det fremsettes moralske befalinger uten videre begrunnelse. Et eksempel: å befale noen til å elske sin neste som seg selv er absurd da ens eget verd ikke sier noe om andres verd. Et annet eksempel: vend det andre kinnet til - her sanksjonerer man ondskap og lar umoralen få fritt spillerom. Dette var bare to isolerte eksempler. Kristendom er følgelig selve inkarnasjonen av anti-moral. Noe av årsaken er mangelen på underliggende begrunnede verdier. I praksis er kristendom moralsk lobotomi som gjør en ute av stand til å skille mellom rett og galt - hvorpå overgivelse er eneste alternativ. Å bygge et samfunn på slikt tankegods er direkte livsfarlig.

Du spurte en person eller annen en gang i et innlegg om han trodde du var komplett idiot. Han turte ikke å svare bekreftende på det, men jeg kan godt svare på det spørsmålet her og nå. Og svaret er ja. Jeg er nå overbevist om at du er akkurat det.

For så vanskelig du har for å forstå dette, og så idiotiske konklusjoner du er i stand til å prestere, så må du minst være komplett idiot.

Jeg forstår at du er for dum til å lese Bibelen selv, slik jeg foreslo. Og du kan etterlyse hva du vil for meg, men det hjelper ikke, du forstår ingenting uansett.
Det er nytteløst å prøve å lære bort noe til en person som totalt mangler evne og forstand til å lære noe nytt.
Til Toppen
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 02 Mai 2008

InnleggSkrevet: 28 10 08 00:00    Tittel: Svar med Sitat

(...) Det jeg etterlyser er disse handlingsreglenes fundament, altså verdiene de bygger på. Hvilke verdier er dette? Problemet med kristendommen er at det fremsettes moralske befalinger uten videre begrunnelse.
(...)
Å bygge et samfunn på slikt tankegods er direkte livsfarlig.

Selv om jeg ikke er kristen, vet jeg hva kristne verdier er. Det er egentlig veldig enkelt og sammenfattes i følgende leveregel: "Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem!"

Å bygge et samfunn på slikt tankegods er en meget god idé (mens religions-staffasjen kan vi klare oss uten).

PS! Mange andre livssyn påstås å ha en tilsvarende moralsk-etisk grunnsetning, men det er så vidt jeg har kunnet konstatere én vesensforskjell: Det er kun i kristendommen at det oppfordres til å være aktiv - å ta initiativ og selv utrette noe. De andre er passive ... "ikke gjør mot andre det du selv ikke ville like" o.l.
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 28 10 08 00:29    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
"Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem!"

Dette er en moralsk handlingsregel. Fortsatt mangler den verdimessige identifikasjonen som begrunnelse, og denne er essensiell, for moral følger av verdier - ikke motsatt (da ender man i verste fall opp med å ødelegge moralen slik kristendommen gjør). Vi mennesker er nemlig avhengig av å skjønne hvorfor for å akseptere hvordan. Jeg vet heller ikke om Gilbert vil gå god for denne forklaringen med tanke på at han legger opp til alt annet enn behandling med silkehansker i kraft av det han skriver. Mulig han bare har gått i vranglås. Anyway: fortsatt mangler verdien(e) som nevnte leveregel bygger på.

Sitat:
Å bygge et samfunn på slikt tankegods er en meget god idé (mens religions-staffasjen kan vi klare oss uten).

PS! Mange andre livssyn påstås å ha en tilsvarende moralsk-etisk grunnsetning, men det er så vidt jeg har kunnet konstatere én vesensforskjell: Det er kun i kristendommen at det oppfordres til å være aktiv - å ta initiativ og selv utrette noe. De andre er passive ... "ikke gjør mot andre det du selv ikke ville like" o.l.

Vel, hvis jeg må velge vil jeg personlig velge den passive varianten da det ikke er sikkert at mine preferanser sammenfaller med andres preferanser. Laissez-nous faire!
Til Toppen
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 28 10 08 02:02    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
"Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem!"

Dette er en moralsk handlingsregel. Fortsatt mangler den verdimessige identifikasjonen som begrunnelse, og denne er essensiell, for moral følger av verdier - ikke motsatt (da ender man i verste fall opp med å ødelegge moralen slik kristendommen gjør). Vi mennesker er nemlig avhengig av å skjønne hvorfor for å akseptere hvordan. (...) fortsatt mangler verdien(e) som nevnte leveregel bygger på. (...)

Jeg skrev: "... hva kristne verdier er. Det er egentlig veldig enkelt og sammenfattes i følgende leveregel" (som sitert ovenfor).
Hvis du hadde tenkt på litt annet enn bare hvordan kunne fortsette kveruleringen, så ville du kanskje skjønt at hovedverdien som ligger bakenfor en slik leveregel, er menneskers likeverd - med andre ord rett til liv, frihet og eiendom som noen foretrekker å uttrykke det. Hørt det før?
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 28 10 08 02:20    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Jeg skrev: "... hva kristne verdier er. Det er egentlig veldig enkelt og sammenfattes i følgende leveregel" (som sitert ovenfor). Hvis du hadde tenkt på litt annet enn bare hvordan kunne fortsette kveruleringen, så ville du kanskje skjønt at hovedverdien som ligger bakenfor en slik leveregel, er menneskers likeverd - med andre ord rett til liv, frihet og eiendom som noen foretrekker å uttrykke det. Hørt det før?

Har du også gått i vranglås nå - det er tydeligvis en farsott hvis forutgående symptomer kjennetegnes av manglende forståelse av hva som diskuteres. Inkubasjonstiden er tydeligvis også kort. Forøvrig er det nytt, og ikke minst oppsiktsvekkende at altruistisk og kollektivistisk gudsdyrkelse, i form og innhold hva gjelder verdier, egentlig er egoistisk og individualistisk fundert. Hvordan stemmer dette med virkeligheten. Jeg vil tro at man her har med en selvmotsigelse å gjøre. Enten er det religionen det er noe galt med, eller så er det ens egne forestillinger som er feilaktige. Hva er hva?
Til Toppen
The Owl Man
Oberstløytnant
Oberstløytnant

InnleggSkrevet: 28 10 08 02:34    Tittel: Svar med Sitat

Herr Amundsen: Hvem som har gått i vranglås, kan vel diskuteres, men det er ikke temaet her. Trådens tittel er "Norge bør kristnes", og som jeg allerede har gitt uttrykk for, er jeg ikke av den oppfatning. "... religions-staffasjen kan vi klare oss uten" skrev jeg, og det skulle vel være svar nok til diskusjonens tema.
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 28 10 08 02:44    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Herr Amundsen: Hvem som har gått i vranglås, kan vel diskuteres, men det er ikke temaet her.

Enig i dét.

Sitat:
Trådens tittel er "Norge bør kristnes"...

Og da er det viktig å få kartlagt hvorfor Norge etter sigende bør kristnes gjennom fokus på hvilke verdier det da er snakk om.

Sitat:
...og som jeg allerede har gitt uttrykk for, er jeg ikke av den oppfatning. "... religions-staffasjen kan vi klare oss uten" skrev jeg, og det skulle vel være svar nok til diskusjonens tema.

Jeg er enig i at staffasje er irrelevant, men det er et annet og langt alvorligere problem med kristendommen: den er i bunn og grunn antimoralsk som følge av at den er verdiløs.
Til Toppen
solmull
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 28 10 08 12:10    Tittel: Svar med Sitat

The Owl Man skrev:
Herr Amundsen: Hvem som har gått i vranglås, kan vel diskuteres, men det er ikke temaet her.

Enig i dét.

Sitat:
Trådens tittel er "Norge bør kristnes"...

Og da er det viktig å få kartlagt hvorfor Norge etter sigende bør kristnes gjennom fokus på hvilke verdier det da er snakk om.

Sitat:
...og som jeg allerede har gitt uttrykk for, er jeg ikke av den oppfatning. "... religions-staffasjen kan vi klare oss uten" skrev jeg, og det skulle vel være svar nok til diskusjonens tema.

Jeg er enig i at staffasje er irrelevant, men det er et annet og langt alvorligere problem med kristendommen: den er i bunn og grunn antimoralsk som følge av at den er verdiløs.

Men hvis bibelen ble forstått på denne måten da?

Link: http://video.google.com/videoplay?docid=-208619888961779202

Denne linken er hentet fra vitenskapstråden, men alle leser kanskje ikke der? - Med denne forståelsen mener jeg vi absolutt bør gå for en kristning av Norge Wink

mvh solmull
Til Toppen
beLIEve
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 09 Mai 2008

InnleggSkrevet: 28 10 08 13:10    Tittel: Svar med Sitat

Kristne verdier er ikke unike. Skal man velge kristendom på grunn av de verdiene som ligger der, kan man likegodt velge buddhisme. Den gylne regelen er heller ikke unik i kristendommen.

"Do not to your neighbor what you would take ill from him." (Pittacus)

Jeg er enig med Børge her. Man kan ikke velge et helt system på bakgrunn av at enkelte verdier er gode og fornuftige, siden kristendommen ikke kommer opp med noe som vi ikke kunne kommet opp med selv.

Nå er jeg forsåvidt skeptisk til alle "helhetlige" systemer, og mener vi ikke bør basere oss på de.
Til Toppen
solmull
Fenrik
Fenrik

Ble Medlem: 27 Feb 2008

InnleggSkrevet: 28 10 08 17:29    Tittel: Svar med Sitat

beLIEve skrev:
Kristne verdier er ikke unike. Skal man velge kristendom på grunn av de verdiene som ligger der, kan man likegodt velge buddhisme. Den gylne regelen er heller ikke unik i kristendommen.

"Do not to your neighbor what you would take ill from him." (Pittacus)

Jeg er enig med Børge her. Man kan ikke velge et helt system på bakgrunn av at enkelte verdier er gode og fornuftige, siden kristendommen ikke kommer opp med noe som vi ikke kunne kommet opp med selv.

Men hvis det nå er slik da, at alle religioner egentlig har formidlet den samme visdommen til sitt folk, - dog til ulike tider og på ulike steder og med ulike ord. - Så har antagelig all religiøs forståelse lignet på nettopp det videoen over viser til?

Alle religioner har sprunget ut av den samme kilden; - det ENE Gudsbegrepet.

Siden vi lever i en kristen kultur, så burde vi iallefall satt fortgang på at kristendommen ble ENHETLIG forstått, slik at vi blir kvitt alle slags "fiendebilder"?

sier solmull, som nok er enda nærmere "antikrist" merkelappen til de kristne enn vanlige ateister m.m., - for de har i allefall et "omvendelelsespotensiale" .. Rolling Eyes
Til Toppen
beLIEve
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 09 Mai 2008

InnleggSkrevet: 28 10 08 18:00    Tittel: Svar med Sitat

Jeg mente ikke å si at alle religioner har formidlet den samme visdommen - snarere tvert i mot. Det er bare å se til islam. Det jeg mente er at verdiene i kristendommen ikke er noe unikt i det hele tatt, og at vi ikke bare finner det i andre religioner men også i filosofien. Men ikke nok med det - vi finner de i vanlige menneskers sunne fornuft, og jeg ser ikke at vi trenger noen ideologi for å komme opp med noe som tilmed er bedre enn kristendommen. Det blir litt som å si at en massemorder hadde all rett til å gjøre som han gjorde, for han var tross alt glad i sin mor.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet