FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Fra: Finanskrisen er Allahs straff over Vesten
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
truud2
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 16 Aug 2008

InnleggSkrevet: 21 10 08 21:16    Tittel: Svar med Sitat

Sjaman skrev:
Hva synes Gilbert om gnostikerne som ble forfulgt av Kirken?
Jeg har en mistanke om at Gilbert er en gnostiker innerst inne? Smile

Siden jeg mistenker at flere, i likhet med undertegnede, ikke besitter Sjamanens teologiske begrepsområde, siterer jeg innledningen til den definisjonen av gnostisme, som jeg googlet frem på nettet:

Gnostisismen
Gnostisismen var kjent før Jesus begynte sitt virke, og mange av Jesu etterfølgere var gnostikere. Det er derfor ikke så merkelig at gnostisk tankegang går igjen både hos Jesus selv og hos hans etterfølgere. Tanker som at "Guds rike er inne i dere" og at "Sannheten skal sette dere fri!" er god gnostisk tankegang.

Gnosis betyr "innsikt" eller "kjennskap". Gnostikerne tror ikke at frelsen ligger verken i tro eller gjerninger, men i innsikt og personlig kjennskap til det guddommelige og til seg selv. De vil gjenreise det guddommelige mennesket, og det er ikke uvanlig at mennesket fremstilles som gud. Men de ulike grupperingene som har hentet tankegods fra den gamle læren, vektlegger ulike deler av den. Flere retninger innen New Age har tankegods fra gnostisismen (og teosofien, se denne).

Sitat:
Fra et nettsted som er laget av gnostikere ( www.gnosis.org ) har jeg funnet en beskrivelse av gnostisismen sett med deres egne øyne, De beskriver gnostisismen ved hjelp av 4 punkter, her sterkt forenklet (av meg):
Kilde: http://home.c2i.net/sigron/andre/Gnosti.htm

Hvert menneske kan ha en direkte, personlig og absolutt kjennskap om sannheten i tilværelsen. Denne kjennskapen kommer gjennom personlig erfaring og opplevelse.
Mennesket er tydeligvis ikke Gud, men er likevel i sin dypeste forstand guddommelig. Kjennskap om seg selv er kjennskap til Gud; selvet og det guddommelige er identiske.
Gud vil fortsatt åpenbare mange store og underfulle ting. Det vil si i tillegg til Bibelen og hellige skrifter.
Dualisme, men likevel ett. Dette er det mest mystiske punkt. Mennesket er ikke Gud, men likevel guddommelig. Gud er både maskulin og feminin. Jesus hadde Maria Magdalena som partner og ledsager. Dualiteten søker forening til å bli ett, likesom ekteskapet gjør mann og kvinne til ett.
G. bruker mye stoff fra kristendommen, men ord som "Den Hellige Ånd" og "Guds Ord" kan ha et helt annet innhold enn tradisjonell "kristen" tankegang. G. oppstod før kristendommen, bl.a. fra Platon, men etter kristendommen tok den opp mange tanker fra denne, og gav dem et annet innhold.

New in the Library - The Secret Book of John: Among the several dozen ancient Gnostic manuscripts rediscovered in modern times, the Secret Book of John (also known as the Apocryphon of John) is widely considered to be the most important. It is the preeminent “Gnostic Gospel”, a sacred reservoir for the defining essence of Gnostic myth and revelation. Recognizing the importance of this text, we have now added a large section to the Library dedicated to the Secret Book of John -- included in the collection you will find introductory materials and several translations of the Secret Book of John, including Prof. Stevan Davies' excellent new "reader's edition". If you are interested in reading a "Gnostic Gospel", this is a good place to start.

Kilde: http://home.c2i.net/sigron/andre/Gnosti.htm

Så vet vi andre plebeiere litt mer om hva Sjamanen spør Gilbert om

Sist endret av truud2 den 21 10 08 22:25, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gilbert
Major
Major

Ble Medlem: 01 Mar 2008

InnleggSkrevet: 21 10 08 21:19    Tittel: Svar med Sitat

Sjaman skrev:

Hvilke gnostikere som ble forfulgt av kirken ? Og ikke minst hvilken kirke ?

Jeg er ikke noen gnostiker, hverken ytterst eller innerst inne. Jeg er en kristen i ordets rette forstand, nemlig en som følger Kristus (Jesus). Eller i det minste gjør så godt han kan.

Men i følge mange som kaller seg kristne i dag, så er jeg visst ikke kristen heller.
Til Toppen
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

Ble Medlem: 26 Apr 2008

InnleggSkrevet: 21 10 08 21:28    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Sjaman skrev:

Jeg er ikke noen gnostiker, hverken ytterst eller innerst inne. Jeg er en kristen i ordets rette forstand, nemlig en som følger Kristus (Jesus). Eller i det minste gjør så godt han kan.

Men i følge mange som kaller seg kristne i dag, så er jeg visst ikke kristen heller.

Min uthevelse! Og du er ikke gnostiker? Gnostikere er veldig kort fortalt tilhengere av at man trenger ikke suspekte prester og paver for å fremme den riktige troen. Hjemmemøter og f.eks sammenkomster på arbeidsplasser er alt gnostikere trenger for å høre og fremme den riktige troen. Gnostikere tror at makt korrumperer....
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 21 10 08 21:34    Tittel: Svar med Sitat

Gnostisisme er noe som kommer av det jeg nevnte tidligere, om påvirkning av den babylonske mysteriereligion. Og gnostisisme er noe som jødene er veldig påvirket av, fordi så vidt jeg vet så tror de at de er Guds utvalgte folk, og dermed guddommelig i seg selv.

Når Jesus sier at Guds rike er i dere osv. så mener Han noe helt annet, For mennesker er ikke guddommelig i seg selv, de har heller ikke noe guddommelig i seg.
Til Toppen
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 21 10 08 21:45    Tittel: Svar med Sitat

Sjaman skrev:
Gilbert skrev:
Sjaman skrev:

Min uthevelse! Og du er ikke gnostiker? Gnostikere er veldig kort fortalt tilhengere av at man trenger ikke suspekte prester og paver for å fremme den riktige troen. Hjemmemøter og f.eks sammenkomster på arbeidsplasser er alt gnostikere trenger for å høre og fremme den riktige troen. Gnostikere tror at makt korrumperer....

Jeg er ikke gnostiker nei.
Jeg mener riktignok at vi ikke trenger prester og paver. Men det er fordi vi har Bibelen. Og det er kun en mellommann mellom oss og gud, og det er Jesus.
Vi har hele Hans budskap og lære i Bibelen.

Lærere og forkynnere er til en viss grad nødvendig, men disse skal kun hjelpe folk til selv å lese Bibelen, og følge Jesu budskap.

Dette fordi ingen skal ha noe makt over andre, og ingen skal føle seg tvunget til noe som helst.
Til Toppen
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

InnleggSkrevet: 21 10 08 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Sjaman skrev:

Jeg er ikke gnostiker nei.
Jeg mener riktignok at vi ikke trenger prester og paver. Men det er fordi vi har Bibelen. Og det er kun en mellommann mellom oss og gud, og det er Jesus.
Vi har hele Hans budskap og lære i Bibelen.

Lærere og forkynnere er til en viss grad nødvendig, men disse skal kun hjelpe folk til selv å lese Bibelen, og følge Jesu budskap.

Dette fordi ingen skal ha noe makt over andre, og ingen skal føle seg tvunget til noe som helst.

Vel, da vet ikke jeg hva en gnostiker er! Kanskje du burde studere religion uten pavens briller?
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 21 10 08 23:08    Tittel: Svar med Sitat

Sjaman skrev:

Vel, da vet ikke jeg hva en gnostiker er! Kanskje du burde studere religion uten pavens briller?

Jeg har aldri brukt pavens briller og ikke vil jeg bruke dem heller.
Den katolske kirke er forøvrig langt på vei identisk med den babylonske mysteriereligionen. Og derfor ingen kristen kirke, selv om flertallet av katolikker ikke er klar over det.

Så det er nok mulig at du enten ikke vet hva en gnostiker er, eller at du ikke vet hva kristendom er. Wink
Til Toppen
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

InnleggSkrevet: 21 10 08 23:26    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
(...)Så det er nok mulig at du enten ikke vet hva en gnostiker er, eller at du ikke vet hva kristendom er. Wink

For husfredens skyld så kan vi anta at jeg ikke vet hva kristendom er, eller hva en gnostiker er, men jeg håper du er lykkelig i din identifisering av hva og hvem du er. Exclamation
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 21 10 08 23:49    Tittel: Svar med Sitat

Sjaman skrev:

For husfredens skyld så kan vi anta at jeg ikke vet hva kristendom er, eller hva en gnostiker er, men jeg håper du er lykkelig i din identifisering av hva og hvem du er. Exclamation

Ja alt i orden her.
Men du trenger ikke å skamme deg over at du ikke vet hva kristendom er. Det er mange som ikke vet det idag, også mange som kaller seg kristne.

Jeg tror faktisk at hvis Jesus kom i morgen, så ville de fleste avvise Ham, slik judah stammme(de ekte jødene) gjorde for 2000 år siden.
Til Toppen
Børge Svanstrøm Amundsen
Gjest

InnleggSkrevet: 21 10 08 23:52    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Jeg tror faktisk at hvis Jesus kom i morgen, så ville de fleste avvise Ham, slik judah stammme(de ekte jødene) gjorde for 2000 år siden.

Psykiatrisk hadde nok vært svært mottakelig.
Til Toppen
Sjaman
Feltsjaman
Feltsjaman

InnleggSkrevet: 22 10 08 00:12    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
Sjaman skrev:

Ja alt i orden her.
Men du trenger ikke å skamme deg over at du ikke vet hva kristendom er. Det er mange som ikke vet det idag, også mange som kaller seg kristne.

Merkelig nok unge mann, så skammer jeg meg ikke et gram etter at du har briefet med dine dypsindige kunnskaper.

Men du er som kattungen min som skraper på linoleumet etter å ha bærsjet utenfor kattekassen, den fatter bare ikke at den igjen ikke har fulgt med i sjefens oppdragelse og blir tatt i nakkeskinnet.
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 22 10 08 04:21    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:
dbx1245 skrev:

Du kan legge frem så mye dokumentasjon som du vil, det holder likevel ikke som bevis for noen guds eksistens. At historiske hendelser beskrevet i bibelen kan dokumenteres hjelper ikke, det er intet bevis på om det skulle stå en gud bak alt sammen. I løpet av alle de årtusener mennesker har hatt religiøse overbevisninger, har det aldri eksistert et eneste menneske som har kunnet bevise en guds eksistens. Det hele koker uansett ned til overbevisning basert kun på tro.

Det er jo akkurat det jeg sa til koppe. Det nytter ikke å prøve å dokumentere noe til ateister som møter all info. med et lukket sinn.

Slike vil bare hele tiden anstrenge seg, og vri på alt i den hensikt å bortforklare og latterliggjøre.

Jeg vil også si at, ja dette er til syvende og sist et spørsmål om tro. Men likevel en rasjonell tro, basert på viten, i den grad vi kan vite noe som helst.
Men alt er egentlig mer eller mindre basert på tro. Leser du en fagbok, så krever det en viss tro for å akseptere at det du leser er riktig.

Kjører du bil og kommer til en bro, så krever det en viss tro på at broen holder, før du vil kjøre over.

Tullete sammenligninger!
Leser du en fagbok, kan innholdet testes, bevises, forskes på og sammenholdes med fakta. Kjører du over ei bru, har brua sannsynligvis blitt testet mange ganger før den ble åpnet, og mange har sannsynligvis kjørt over den før deg uten at noe har skjedd. Begge dine sammenligninger er basert på vitenskap, kunnskap og fakta som kan bevises, i motsetning til bibelens budskap som overhodet ikke lar seg bevise og bare er basert på tro.
Gilbert
Major
Major

InnleggSkrevet: 22 10 08 12:21    Tittel: Svar med Sitat

dbx1245 skrev:
Gilbert skrev:
dbx1245 skrev:

Du kan legge frem så mye dokumentasjon som du vil, det holder likevel ikke som bevis for noen guds eksistens. At historiske hendelser beskrevet i bibelen kan dokumenteres hjelper ikke, det er intet bevis på om det skulle stå en gud bak alt sammen. I løpet av alle de årtusener mennesker har hatt religiøse overbevisninger, har det aldri eksistert et eneste menneske som har kunnet bevise en guds eksistens. Det hele koker uansett ned til overbevisning basert kun på tro.

Det er jo akkurat det jeg sa til koppe. Det nytter ikke å prøve å dokumentere noe til ateister som møter all info. med et lukket sinn.

Slike vil bare hele tiden anstrenge seg, og vri på alt i den hensikt å bortforklare og latterliggjøre.

Jeg vil også si at, ja dette er til syvende og sist et spørsmål om tro. Men likevel en rasjonell tro, basert på viten, i den grad vi kan vite noe som helst.
Men alt er egentlig mer eller mindre basert på tro. Leser du en fagbok, så krever det en viss tro for å akseptere at det du leser er riktig.

Kjører du bil og kommer til en bro, så krever det en viss tro på at broen holder, før du vil kjøre over.

Tullete sammenligninger!
Leser du en fagbok, kan innholdet testes, bevises, forskes på og sammenholdes med fakta. Kjører du over ei bru, har brua sannsynligvis blitt testet mange ganger før den ble åpnet, og mange har sannsynligvis kjørt over den før deg uten at noe har skjedd. Begge dine sammenligninger er basert på vitenskap, kunnskap og fakta som kan bevises, i motsetning til bibelens budskap som overhodet ikke lar seg bevise og bare er basert på tro.

Det er i grunnen litt komisk å se hvordan dere hele tiden bekrefter sannheten i det jeg sier om ateister, og det til og med uten at dere forstår det selv. Wink
Til Toppen
dbx1245
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 22 10 08 13:16    Tittel: Svar med Sitat

Gilbert skrev:

Det er i grunnen litt komisk å se hvordan dere hele tiden bekrefter sannheten i det jeg sier om ateister, og det til og med uten at dere forstår det selv. Wink

Ja, det er moro å se at dere kristne går i fella hver eneste gang. Det er sjelden jeg er enig med koppe, men det han sier om at fornuften forsvinner ut i takt med at religionen kommer inn i hodet, det får jeg stadig gode bevis for i debatter med religiøse folk! Very Happy
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Religion og mytologi - øvrige debatter Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet