FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hva mente egentlig Tolkien med "Ringenes herre" ?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Karlmartell sr.
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 16 Apr 2008

InnleggSkrevet: 05 07 08 22:18    Tittel: Hva mente egentlig Tolkien med "Ringenes herre" ? Svar med Sitat

Selv har han en gang sagt at han ikke mente noen ting og at bøkene ikke måtte taes til inntekt for politisk syn.
Men jeg kan ikke fri meg for å mene at det lå noe bak. På den tiden bøkene ble til var det nærliggende å tenke på nasismen, men i dag har jeg en annen visjon. Jeg velger å tro at Sauron og hans medløpere virker som om de kunne være Bin Laden og hans hjernevaskede kumpaner. Men slikt er det vel farlig å si ? Og hvorfor ligner mange av "de gode" mistenkelig på våre forfedre vikingene ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
BenNevis
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 20 Apr 2008

InnleggSkrevet: 06 07 08 08:05    Tittel: Svar med Sitat

Grunnen til at du kjenner deg såpass igjen er bruken av mytologi og arketyper, altså psykologiske grunnbilder: Svik, karaktersvakhet, tro(og mangel på tro) og overbevisning, offer, offervilje og heroisme - alt dette grunnleggende trekk i den menneskelige natur, som er gyldige til alle tider.
Videre lånte Tolkien mye fra både norrøn, keltisk og finsk mytologi, samt fra både det mytologisk-sykliske og det kristne bipolare verdensbildet, hvor det fins verdier, forestillinger og normer om grunnleggende godt og ondt, rett og galt.
Til Toppen
pondus
Menig
Menig

Ble Medlem: 30 Mai 2008

InnleggSkrevet: 09 07 08 15:42    Tittel: Svar med Sitat

Det er jo litt øynene som ser det Karl, selv synes jeg de ligner litt på Stabæk for tiden, i neste uke den svenske regjeringen kanskje og i august er det nok Sir Alex som definitivt er Sauron..... Wink
Til Toppen
demokrit
Oberstløytnant
Oberstløytnant

Ble Medlem: 03 Aug 2008

InnleggSkrevet: 13 08 08 16:17    Tittel: Re: Hva mente egentlig Tolkien med "Ringenes herre" Svar med Sitat

Karlmartell sr. skrev:
Selv har han en gang sagt at han ikke mente noen ting og at bøkene ikke måtte taes til inntekt for politisk syn.
Men jeg kan ikke fri meg for å mene at det lå noe bak. På den tiden bøkene ble til var det nærliggende å tenke på nasismen, men i dag har jeg en annen visjon. Jeg velger å tro at Sauron og hans medløpere virker som om de kunne være Bin Laden og hans hjernevaskede kumpaner. Men slikt er det vel farlig å si ? Og hvorfor ligner mange av "de gode" mistenkelig på våre forfedre vikingene ?

Tolkien var jo katolikk og den katolske kirke betydde mye for ham. Foruten å være fullstendig umenneskelig var Sovjet sterkt ateistisk og hatet religion. Tolkien var vitne både til Stalin Sovjet (med Moskvaprosesser og det hele) og til Nazi-Tyskland. Etter det jeg vet skrev han mesteparten av Ringenes herre etter WWII.

Det gode mot det onde er og blir det mest sentrale i Ringenes herre. Og jeg er ikke i tvil om at ondskapet i Nazi-Tyskland og i Sovjet ligger bak, kanskje særlig Sovjet, siden Nazismen tross alt ble knust. Det er to uttalelser verdt å merke seg (jeg husker de fra film, husker ikke hvilken del/deler):
a) "Evil is stirring in the east".
b) "Men of the West, rise.." (husker ikke eksakt, men det gikk på at de i vest (frihetens menn) måtte samle seg mot Sauron.
Jeg synes dette er ganske tydelig.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet