FrittForum Debatt Hovedsiden FrittForum Debatt

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Avstandsforelskelse

Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
BenNevis
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 20 Apr 2008

InnleggSkrevet: 28 06 08 11:43    Tittel: Avstandsforelskelse Svar med Sitat

Om kvelden når det mørkner, og alle går til ro,
da stenger jeg for stall og for låve.
Og spurvene, de netter sig i hvert sitt lille bo;
da går vel du også du til din kove.
Men siden vet jeg ikke å få tiden til å gå,
for i de lange netter lenges jeg så,
da har jeg ikke sinn til å sove.

Nu står du foran speilet og kjemmer ditt hår,
så sort og alvorlig er ditt øie.
Da banker vel ditt hjerte, men hvorfor det slår,
det vet du ennu ikke så nøie;
for ennu har vel ingen fått komme dig nær.
Men over stolen henger dine fattige klær,
ditt skjørt og dine strømper og din trøie.

Det mørkner over veien, og høsten stunder til,
og tåken, den tetner over enge.
På stiene i skogen har mangen en gått vill,
og stjernene de stiger så strenge.
Men kan du ikke komme i aften, lille venn,
så send et bud og si mig, når kommer du igjen?
Jeg har ikke sett dig på så lenge.

-Arnulf Øverland.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kaffe
Løytnant
Løytnant

Ble Medlem: 21 Feb 2008

InnleggSkrevet: 28 06 08 13:11    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det diktet er nydelig. Det er satt melodi til det, en varm, inderlig og lengselsfull melodi, som blant andre Herborg Kråkevik synger veldig godt.
Til Toppen
BenNevis
Kaptein
Kaptein

InnleggSkrevet: 28 06 08 13:48    Tittel: Svar med Sitat

Ja uff, det er nok mange som har ligget våken om natta Wink
Til Toppen
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 06 08 10:41    Tittel: Svar med Sitat

En vakker beretning om avstandsforelskelse i Kairo under første verdenskrig: Kairotrilogien av Naguib Mahfouz

Første bind, "Mellom to slott", kapittel 10. Noe av det beste jeg noen gang har lest om avstandsforelskelse. Under muslimske patriarkat er avstandsforelskelsen ofte den eneste mulige form for forelskelse. Slik er det for barna til Ahmed Abd-El-Gawad også. Jusstudenten Fahmi er forelsket i naboens datter Marjam, og lever for å være på takterrassen til samme tid som henne. De ser ikke på hverandre, men føler hverandres nærvær. Og begjæret blandes med en frykt bare den som lever i et strengt patriarkat kan forstå. Den vakre yngstedatteren Aisja sitter hver dag bak halvt åpne vinduslemmer og speider etter en vakker politimann som går sin rute forbi vinduet hennes. Han vet hun sitter der bak og det hender han kikker opp mot vinduet. Det redder hele dagen for den innesperrete ungpiken som ikke får lov til å gifte seg før storesøsteren Khadiga. Hun er på sin side ikke noe fruktfat og har i tillegg en giftig tunge. Hun venter derfor fortsatt etter 20 år på at noen skal velge henne. Kairo-trilogien er en studie i dobbeltmoral i muslimske samfunn.

Dette er virkelig anbefalt lesning dere. Mahfouz fikk nobelprisen i litteratur i 1998. Men han hadde flyskrekk og hadde aldri reist fra Kairo. Det var hans døtre som dro til Stockholm for å motta prisen.

Sist endret av olemt den 30 06 08 11:03, endret 2 ganger
Til Toppen
olemt
Major
Major

Ble Medlem: 27 Apr 2008

InnleggSkrevet: 30 06 08 10:50    Tittel: Svar med Sitat

En god biografi om Mahfouz ligger på Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Naguib_Mahfouz

Litt å ta tak i for islammotstandere der.
Til Toppen
BenNevis
Kaptein
Kaptein

InnleggSkrevet: 01 07 08 06:22    Tittel: Svar med Sitat

Høres bra ut, men det der gjelder vel mye patriarkalske og organiske kulturer generelt, og er nok intet unikt for Islam.
For tusen år siden var det nok mye samme ulla her hjemme, med arrangerte ekteskap mellom ættene, og døtrene til lederne ble giftet bort i bytte mot politiske allianser.

Det diktet av Arnulf Øverland Den her fant jeg i foredraget "litteratur og virkelighet" av Jens Bjørneboe.
Noen relevante utdrag: "En meget stor del av virkeligheten kan bare formidles gjennom diktningen. Det finnes ingen annen metode. Naturvitenskapen eller historieskrivningen kan beskrive og fremstille bestemte ting, alle områder av menneskelig virkelighet har sine medier og sine metoder. Og de kan bare omfattes og fastholdes gjennom disse medier.
Og det finnes altså (...) et område som bare kan fastholdes, skildres og begripes av diktningen.
(........) Jeg betrakter altså diktningen som et erkjennelsesinstrument, som et helt suverent og selvstendig
område innenfor det menneskelige erkjennelsesliv.
Med diktningen som erkjennelsesform mener jeg den behandlerfenomen som ikke er tilgjengelige for andre virksomheter, en del av det menneskelige indre som ikke kan fastholdes av psykologien eller psykiatrien, men ene og alene av diktningen. Jeg har aldri funnet noen fornuftig psykologisk eller
psykiatrisk ytring om f.eks. en tilstand av vill forelskelse; av denne underlige galskap som kan besette et menneske fullstendig, forvandle et menneskes karakter inntil ugjenkjennelighet, drive det til forbrytelser eller til de utroligste heltegjerninger, og som i værste fall kan ødelegge et helt menneskeliv.
Den franske folketradisjon har bestandig ansett forelskelsen som en slags leversykdom, noe som kan forandre et ellers fornuftig menneske til en næsten sinnsyk patient. Anfallet kan være så voldsomt at når patienten omsider kommer til seg selv igjen, det vil si, når patienten er helbredet, da vil rekonvalesenten ikke en gang lenger huske hvordan sykdommen føltes. Men det fins enkelte som husker det, og som kan avgi en nøiaktig rapport om hvordan
det føles når man har galskapen i blodet. Det er nok å nævne et enkelt navn: Knut Hamsun.
Hamsun husket efterpå hvordan det var, han er istand til å gjenoppleve det hele, og til midt opp i vanviddet å klare og skrive det ned med koldt blod. Hamsun husket det, og næsten alle andre glæmmer det automatisk, når den abnorme tilstand er forbi.
Jeg nævner ikke dette, fordi jeg mener at skjønnlitteraturen skal beskjeftige seg med kjærlighetsproblemer. Men saken er at vi vet helt enkelt ikke hva det er. Videnskapen har ingen som helst forklaring på det. Vi vet masse om fjerne planeter og fiksstjerner, men til dags dato har vi ingen brukbare forestillinger om hva som
fremkaller febertilstanden. Forelskelsen er et lukket område for den psykiatriske forskning.
Men den er ikke alene om å være det. Store deler av vårt indre er like utilgjengelige for den logiske forstand."

-Jens Bjørneboe, 1971.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    FrittForum Debatt Hovedsiden -> Kunst og litteratur Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet